Traktoriliikennelupa

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

28 Maalis 2015, 17:12

Nuffieldmaster kirjoitti:
naffield kirjoitti:Eikös siihen liikennelupaan liity joku vakuusmaksu? Taitaa jonku tonnin olla.
Tilintarkastajan lausunto vakavaraisuudesta, eli jossain pitää olla omaisuutta, nostamatonta lainaa tai pankkitalletus 4000 € edestä per traktori ja 9000 € per kuorma-auto.
Aivan mahtavaa... Meille nuorille yrittäjille ainakin :?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Maalis 2015, 18:45

Kyllä nuo määräykset, vaikka niissä jokin ajatus on takanakin ( mukamas järkevä ) ajaa homman siihen tosiaan että pelataan käteisellä, niin ei jää jälkiä tietosysteemiin, ja ajot on pääasiassa omia ajoja.....
Ja tuohon korjaus ja huoltotoimintaan tuo nuffikon juttu, tuo taatusti tullee vielä nykyisestä lisääntymään. Kun sitä käteissuoritusta tekijälle tulee (omista ajoista) ilman lappuja, niin voidaan sillä täpäkällä hyvinkin teettää huoltoja ilman lappuja ja lippuja, eikä "virallisessa" kirjanpidossa ole yhtään vajetta.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

28 Maalis 2015, 19:00

Niin. Käteisellä maksaessa jää välistä laskutus-, postitus-, tilitoimistokulut, sairas,eläke mitäniitäonkaan ym.ym.

Yllättävän monelle kelpaa kun sanoo että en tarvitse kuittia..enkä kyllä ihmettele.

Toisaalta.Tälläinen aivan kuitilla tehty homma.

Autossa tyhjä rengas, korjaaja lähtee paikalle(vajaa kilsa), vaihtaa vararenkaan, tutkii asemalla entisen, vaihtaa takaisin paikalleen ja hinta 15 ekua.

Hyvä kello kauas kantaa... jotkut ovat kohtuullisia. :wink:
One thistle, maybe two among the roses.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Maalis 2015, 19:09

nuffiko kirjoitti:Niin. Käteisellä maksaessa jää välistä laskutus-, postitus-, tilitoimistokulut, sairas,eläke mitäniitäonkaan ym.ym.

Yllättävän monelle kelpaa kun sanoo että en tarvitse kuittia..enkä kyllä ihmettele.

Toisaalta.Tälläinen aivan kuitilla tehty homma.

Autossa tyhjä rengas, korjaaja lähtee paikalle(vajaa kilsa), vaihtaa vararenkaan, tutkii asemalla entisen, vaihtaa takaisin paikalleen ja hinta 15 ekua.

Hyvä kello kauas kantaa... jotkut ovat kohtuullisia. :wink:
No tuo on oikeinkin kohtuullinen, ja mielellään maksettava summa.... Mutta voisi se olla myös samasta hommasta, teetettynä toisella vaikka 65ekua....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

28 Maalis 2015, 19:27

Sehän tässä ihmetyttää että miksi nämä erot on niin julmetun suuria??
Tämä oli huoltamohinta ja yli puolen tunnin työ.

Jos yrittäjä laittaa ylisuuret, ylikalliit, ylimitoitetut koneet niin pitääkö kuluttajan ne maksaa, jos pienemmilläkin investoinneilla tekee samat työt?
Emännän suunnalla koneyrittäjä ajaa -80 luvun neliveto Valmetilla ja hinnathan on edullisia. Työt tulee tehtyä vaikka kalusto jo kolkyt vuotta vanhaa. Lisäksi kaveri tarkka, täsmällinen ja täysi ammattilainen. Ilo maksaa hänelle hyvästä työstä. Laatuun nähden ei ikinä kallista.
One thistle, maybe two among the roses.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Maalis 2015, 21:53

Niinpäs joo....
Monissa urakkatarjouksissa onkin ehtona, ettei kalusto ole 10v vanhempaa, tai nykyään jopa jotain vitun euro-x normit täyttäviä laitteita joita käytetään....

Eipä 30+ vuotta vanhassa vallussa enää paljoa ostohinnan kuolettamista ole, mutta ostas 75k € kikotin velaksi ja koitas se saada 5-10v aikana kuoletettua tienesteillä, kun korjaamollakin taatusti tulee osan sesonkiajasta seisomaan.... JA 5-7v ikäisenä ehkä jo vaihtoon, ja uutta tilalle kun edellisestäkin on velkaa jäljellä....

Pakko repiä hintaa, että kaikki ihan kiinteetkin kulut ( lainat, huollot, pottoaine, vakuutukset, ym ) saa hoidettua vaikka itte ajaisi ilman palkkaa... Saati jos on palkattu kuski vielä syömässä sopasta, niin kyllä alkaa taksahintaa pakko aika hyvänä pitää jo...... PERSEESTÄ .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

29 Maalis 2015, 08:10

Tuskin kukaan saa noilla mökinmummojen ajoilla hommaa kannattavaksi ei ainakaan täällä näin laajassa pitäjässä,kyllä ne on harrastuksia tuollaiset ajot,mielestäni traktori pitää saada laskutettavaan ajoon minimissään1500 tunniksi vuodessa jos meinaa uusilla koneilla tehdä ja saada itelle vielä palkan siitä.

Ei täällä saa ainakaan mistään traktorityöstä kummosia taksoja,siinä 50-60 e paikkeilla verollisena menevät,suurimmat 250 heposet vähän enemmän ja kalustoa on tarjolla.

Noissa isommissa urakoissa on oltava sitten kalusto määräysten mukaista ja niissä kertoili urakoitsija pääsevän noin 90-100e/h hintoihin,toki kokonaisurakkana tekevät.

Ite lasken niin että 35e/h on kuskin osuus verolla ja loput polttoaine ja koneenkuoletukseen,se siivu ei ainakaan itellä ole suuri ja kalusto on sen mukaista.

Käytännössä tuo lakimuutos aiheutti itelle sen että nyt saha pitää siirtää useammin jos ei saa ketään siirtämään tukkeja sahalle,itellä se rahtaus oli nyt lopetettava,en lähteny kurssille ainakaan vielä,voin joskus käydäkki jos tarpeet muuttuu radikaalisti,kuitenki isommat erät olen tähänki asti tehny niin että traktorilla tienlaitaan ja siitä rekalla tehokkaasti lanssiin,ei pärjää traktoreilla tuossa kilpailussa,on se perävaunullinen rekka niin edullinen siirtokampe ja maksaa lähes samanverran nupilla ja täydellä retelillä.

Naapurit ajelee pienemmät erät sitten naapuriapuna.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Huhti 2015, 18:33

Kyllä tuo kurssi on yks paska... kukaan ei TODELLISUUTTA tiedä oikeasti... vastaukset "maajussit on eriasia" ym. ei minusta kuulu enää tuolle tasolle... tietoa pitäisi olla, vaan kun ei näytä tietävän EI poliisi, EI trafi, Ei lainsäätäjä eikä kouluttajat varsinkaan...

Pari kertaa jo opettaja hermostui kun koetin tulkintoja omilla tulkinnoilla vastaväittää...

Esmes väite, että traktorit tarvitsevat ns. nälkäraamit, oli opettajan mielestä varma.

No laissa ei lue kuin että, AUTOSSA jota käytetään liikenneluvan alaisessa ajossa on merkittävä näkyvästi 20 mm kilven takaa näkyvin keltaisin raamein... Jos tuo AUTO olisi korvattu laissa sanalla AJONEUVO niin ymmärtäisin, mutta... sitten että saako ne olla liikenneluvanalaiseen ajoon kuuluvassa traktorissa niin eipä tiedä kukaan...

Ja toinen väite jonka siellä kuulin, että KAIKESSA ulkopuolelle ajettavassa rahdissa pitää olla liikennelupa, vaikka sitten ajettaisi vaikka maatalouden lietelantaa, heinäpaaleja tai muuta joka ei ole oman maatalouden ajoa... perhana mikä paskakurssi... ja jos jotain kysyy, niin eipä tiedetä, ei muutkaan tiedä ym... :evil:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

03 Kesä 2015, 15:44

koe käyty.

1. osa:

30 kysymystä, neljä vastausvaihtoehtoa joista yksi oikein. vähintään 50 % oltava oikein.

Kysymyksiä mm.

Työsuhteen ollessa alle 3 vuotta työntekijän sairausajan palkkaa maksetaan maksimissaan:
28 pv
35pv
46pv
52pv

Kommandiittiyhtiön äänettömät yhtiömiehet vastaavat yrityksen veloista
-Koko omaisuudellaan
-Ei ollenkaan
-Sijoittamallaan summalla
-Osittain


Sitten 2 osio laskutehtäviä. 3 kysymystä oli nyt, 10 pistettä maksimit per tehtävä. Vähintään saatava 15 pistettä.

-Yrityksen liikevaihto on 100 000 €. Kulut ovat 42 000 €.
Seuraavana vuonna kulut nousevat 13% laske miten paljon yrityksen liikevaihdon on noustava euroina ja prosentteina, että sama voitto tavoitetaan kuin tänä vuonna.

-Työntekijän palkka on 11,20 € tunti.
Sivukulut ovat tyel: 2,28 %, työttömyysvakuutusmaksu 0,75 %, tapaturmavakuutus 4% muu vakuutus x%
Laske palkan kokonaiskustannukset sekä montako % sivukulut ovat palkkakuluista annetuilla arvoilla.

-Urakointituloja 10 000 € plus alv 24%
Kuluja 5 kpl yht. ~5000 € alv 0 alvikanta 24 %
Laske tuleeko negatiivista vai positiivista alvia ja kuinka paljon.

tämmösiä siellä esitellään.

Koetulokset saapuvat 2vk päästä.

nyt se on siis käyty, eikun jänskättämään...

perhanan kevättyökiireet, ei kerennyt lukemaan yhtään :(

Oli siellä viitisen ukkoa uusinnassakin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Kesä 2015, 17:02

Aika ihme kyssäreitä, mutta ehkä aiheeseen liittyviäkin mahdollisesti.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

21 Syys 2016, 14:37

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/poli ... u-1.162736" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

22 Syys 2016, 10:43

Poukkoilevan politiikan piikkiin menee taas tämäkin. Muita samanlaisia esimerkkejä on mm.
Paskalaki: kauhee lobbaus lain voimaansaattamiseksi, epämääräset kauppiaat myi kymppitonnin systeemeitä pitkin maaseutua ja mökinmummot ja papat osti, eikä ne edes toimi. Nyt: kas kummaa, lievennettiin pykäliä, tavallinen imeytyskenttä riittää useimmissa tapauksissa.
Ja taas kulut maksoi tyhmä Suomen kansa :evil: :evil:
Muitakin esimerkkejä löytyy...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Syys 2016, 14:31

Ja suomi on varmaan pelloiltaan paskasta ihan saastunut, kun maaseudun tsydeemit on ollut mitä on, vuosisatoja..... On kompostoitu ja levitelty pellolle, jne....
Sian- , lehmän-, kanan ym muidenkin sonnat levitellään pelloille sellaisenaan, eikä silti maaperä ole pilaantunut.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin