Traktoriliikennelupa

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Tammi 2015, 19:50

jamppi kirjoitti:Mä vähän luulen että se mökinmummo ei yrittäjän laskuja maksa :!:
:?: :?:

Miksi ei? Niinhän se maksaa teetättäessään traktoriyrittäjällä töitä, on maksanut ennenkin, nyt vain kulut kasvavat, ja se siirtyy nousevaan tuntihintaan. Sen tämä laki on saanut aikaan. Ehkä on tarkoituskin? Saada kylät autioitumaan... kun jäävällä väestöllä ei riitä enää vara teetättää töitä. Monilta seuduin on täälläkin jo vanhemmat ihmiset muuttaneet kylälle, vaikka terveys muuten soisi asumisen syrjässä, mutta kun linkomiestä ei vai ole saatavilla. Nyt menee sitten polttopuuajurit ym. mukana.

Mietin mitä tarkoitat, jos asiakas A soittaa ja tilaa yrittäjältä puukuljetusta, hinta X sovitaan, jonka yrittäjä on laskenut olevan kustannukset ja palkka hälle, niin jos tilaus tapahtuu, maksaahan se sen teetätetyn työn.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

24 Tammi 2015, 20:06

Ollaan tehty rakennustöitä, niin että itselle ei jää edes liiton tessin minimiä työkalukulujen ja muiden menojen jälkeen. Ei vaan voi nostaa hintaa, kirvesmiehestä se noin kolmekymppiä tunnille on kipurajojen sisällä monelle ihmiselle. Sitten kun kerrot tuon tuntihinnan kolmella ja päälle alv niin siinä ei ole varaa nostaa itselleen enempää palkkaa. Tai jää sitten katot tekemättä kun tilaajilta jotka elää kansaneläkkeellä yms. Eihän sitä talkoita kukaan tee, mutta se asia ei ole niin yksinkertainen


Niin itse asiasta, ei ole hankinnassa.. Omat sorat saa lähimontulta pihaan ajettua nopeammin itse, mutta eipä tuo kyytikään konkurssiin vie.

Tuosta maaseudun autioitumisesta, se on väistämätöntä eikä se kitisemällä parane valitettavasti. Ja asian kanssa täytyy vain oppia elään, ei ne lapset jotka ovat muuttaneet maalikylille niin palaa pysyvästi asumaan kotitalojaan..
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

24 Tammi 2015, 20:09

Sehän sinä lienee kaiken tarkoitus, saaha eläminen mummon mökissä niin kalliiksi, ettei kannata enää
edes puita tilata...eikä lokakaivoa tyhjennyttää...
Ja ne mummot kyllä loppuu lähiaikoina, eikä uusia enää tule, jokka hellapuita/linkousta/ym tarvii.
Kohta on kaikki maaseudulta viety kansiahkiolla viimeiselle matkalle.
Lienee siihenkin jo lupa kohta oltava?

Ja mitä siihen tulee, että isännät muka tekee iliman eestä, pitäähän naapuria auttaa, sitä ei ole kielletty.
Sen verran on vielä sitä reilua henkeä, ainakin täälläpäin olemassa, eikä sitä mikään hössötys vie.

Ajoin jonkun kuorman nuorena miehenä hiekkaa Leylandilla...kyllä se närästi tiettyä tahoa....
Vaikka vain itelle ajoin, eikä sinne olis edes autolla päässy :roll:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Tammi 2015, 20:24

Nyt on sotkettu naapuriapu ja ilmaiseksi urakoiminen.

Tällä kylällä oli viime talvena vielä isäntä, joka ajoi n. 8-12 h lenkin lumitöitä pitkin kyliä, ei siis enää naapuriapua. Lopputalvesta sanoi, vaikkei talvi ollut kuin töiltään vähäinen, panneensa löpö, terä ja traktorin pieniin korjauskuluihin laskujen jälkeen vielä eläkkeestään 2500 € jotta sai ajaa tuon työmäärän...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

24 Tammi 2015, 20:31

Oma pointtini on se että ei tehdä talkoilla, mutta totuus on vaan se että eipä näillä hommilla rikastuta nykypäivänä. Tarjoajia riittää moneen hommaan..

Niin tuossa omassa esimerkissä kolmella kertominen = kolme miestä yhtäaikaisesti töissä, tehokkainta homma yleensä niin. :)
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Tammi 2015, 20:38

Ainakin isommilla paikkakunnilla suuri ongelma on liika kilpailu(tus), järkevään hintaan tekevä saa olla ilman töitä kun aina on joku kuka tekee halvemmalla :evil:
Pätee maanrakennusalaan ja moneen muuhunkin :cry:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

24 Tammi 2015, 21:34

Yrittäjäkurssilta jäi yks asia mieleen, yliopiston kouluttaja sanoi että minimiveloitus tunnilta on 50eur+alvi, siis pelkän yrittäjän!! Sanoin takasin että ei tuollaisia summia meinaa saada edes 50tontun koneiden kanssa maaseudulla! Kyllä oli taas vahva kokemus silläkin kouluttajalla..

Kun nyt pari vuotta olen aktiivisesti koneyrittäjänä toiminut, ja kustannuksia+tulosta seuraillut ja mutustellut, niin jotain tuntumaa asiaan on. Suoraan sanoen traktoriyrittäjät saisi laskuttaa kyllä reilummin tunnilta, ei nuo kolmosella alkavat taksat ole enää tätäpäivää. Mutta ehkä se on edelleen pitkälti sivuhommia, esim. maatalouden yhteydessä. Mutta ajatellaan pelkkää traktoriyrittäjää, paljon pitää kertyä laskutettavia tunteja että se uusi traktori on maksettu.. Keikkahommilla ei paljoa pärjätä jos hinnoittelu prakaa.

Kaivuripuolella ja muissa harvemmasta talosta löytyvästä koneesta taksat on hieman toista, ja esim. minun kone liikahtaa vähän päälle 60eur+alvi tunnilta, riippuen työmaan koosta. Sillä tulee kyllä jo toimeen, ei rikastu, mutta toimeen tulee. Sitten jos joku tonnin kikkare possahtaa, niin viikon tulot on menetetty, että sen puolesta aika tarkalla. Mutta toivotaan että koneet kestää 8)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

25 Tammi 2015, 08:49

Takavuosina suolattu meijerivoi oli vielä arvossaan. Högholmenin äijä myi Valion voita Porvoon torilla 2 markkaa kilo, kun kaupanhinta oli kuiten yli 8 markkaa kilo. Kauppa kävi ku siimaa, ja muut kateelliset torimyyjät syyttävään sävyyn utsivat, miten tuollainen kaupankäynti voi kannattaa. Äijä ei hätkähtänyt, totesi vaan;
"No pärrkkele, mine ko myy smöör so palijo!"
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Maalis 2015, 20:18

Ensimmäinen päivä takana :roll:

Muuta en muista kuin, että traktoreissaKIN on oltava nälkäraamit kun kone on liikenneluvallisessa ajossa, piirturipakko 91 jälkeen rekisteröidyissä traktoreissa, eli Leyland ja Nuffi jää tämän ulkopuolelle, mutta ne on rekisteröitävä rekisteriotteelle "käyttö = LUVANVARAINEN" merkinnällä. Ja vak. maksut nousevat jonkin verran...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

27 Maalis 2015, 21:58

Lisäkulut siirtynee asiakashintoihin..?
One thistle, maybe two among the roses.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Maalis 2015, 07:27

nuffiko kirjoitti:Lisäkulut siirtynee asiakashintoihin..?

Pakkohan se on. Eihän hommaa talkoilla tehdä. Näillä näkymin tosiaan korotuspaine n. 10 €/luokkaa per tunti alv 0 niihin hommiin jotka liikenneluvan alaista jotta kustannuksista selviää.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

28 Maalis 2015, 09:25

Niinpä. Ajattelin vain että alkaa kohta kuluttajillekin tulemaan kipuraja jossain vastaan.

Korjaamo tuntiveloitus esimerkiksi taitaa nykyisin hipsiä jo 60- 80 euron pinnassa.....kellähän on varaa viedä koneita sinne? Öljyn ynnä muiden nesteiden vaihdoille tulee hintaa.

Pimeät markkinat ja puolivillaiset yrittäjät tienaavat nyt hyvin, kun hinnat nousee pilviin. En sano että hyväksyn, mutta ymmärrän kyllä.
One thistle, maybe two among the roses.
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

28 Maalis 2015, 14:53

Eikös siihen liikennelupaan liity joku vakuusmaksu? Taitaa jonku tonnin olla.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Maalis 2015, 15:43

Suomessa on kovat kulut, sen jokainen täällä yrittävä tienaa. Masinisteilla oli hyvä laskukaava työntekijäkustannuksiin...

Lainaten
Palkkaa voidaan maksaa yleensä myymällä työtä, jos halutaan alallani vaikka 15€/h, myyntihinta muodostuu jotensakkin näin.
15x sotut 1.7=25.50+ kiinteät kustannukset 7€= 32.50+ kate 20%=39€/h. Tähän kun pannaan alv 24% myyntihinta =48.36€/h palkansaaja maksaa tuloveroa arviolta 21% -3.15 jää käteen 11.85€/h
Siinä hieno laskentakaava, kun kerrotaan 62 €/tuntihinnan joka sisältää traktorin, työkoneen ja yksityisyrittäjäkuljettajan olevan kallis... ei siinä paljoa koneelle jää jos samalla hintaa pitäisi toista kuskiakin...

Tänään muunmuassa käsiteltiin toisen koneen kustannuksia. Jos yhdellä traktorilla yksinajavan kustannukset ovat 1, ei 2 koneen kustannukset ole 2, vaan keskimäärin yhteensä 2 koneesta 4.85 :shock:

Pimeitä markkinoita torjumaan tuo laki on tehty, vaan mitenkäs kävi? Syrjemmässä kaikki rankakuormat ovat omia, kaikki polttopuukuormat ovat isäntien omia, joten ensinnäkin kaikki tehdään käteisellä, polttoaineverolappuja ei makseta koska ajetaan omaa ja kaikki sora on tielle levitettävää (tienkunnostukseen käytettävän soran/hiekanajoon ei tarvitse liikennelupaa jos se levitetään samointein, kasaan ajoon tarvitsee). Ja ennen sentään ajoivat vanhat isännät kuitilla ja polttoainelaput maksettuina... :roll:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Maalis 2015, 15:53

naffield kirjoitti:Eikös siihen liikennelupaan liity joku vakuusmaksu? Taitaa jonku tonnin olla.
Tilintarkastajan lausunto vakavaraisuudesta, eli jossain pitää olla omaisuutta, nostamatonta lainaa tai pankkitalletus 4000 € edestä per traktori ja 9000 € per kuorma-auto.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin