Hydraulihalkoja

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

23 Tammi 2014, 15:02

242 lämpökahvoilla on saha joka isompia puita sahaillessa tarttuu käteen. Seuraavaksi varmaan se 543, mikä on japanissa tehty. Tai sitten valko-oransseista 241.

Tosin 242 on osa-aikaeläkkeellä jo kun hankintaa ei tehdä, polttopuuhommissa(lue; rankametsällä) ollut ylihyvä tuo 339 kevytsaha.
Viimeksi muokannut kolmetonnine, 24 Tammi 2014, 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

24 Tammi 2014, 17:54

Äijä oli käynyt kaupoilla. Kylläpäs sitä kerrankin onni oli puolella, 100/63 sylinteri, 1,2m iskulla löytyi paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä asiakkaalle tilattuna ja hyllyyn jääneenä edullisesti, klapikoneventtiilin ja letkujen kanssa hydepuolen tarveaineet n. 450€ Taitaa päästä vielä tekopalkoille

Laskettu voima lähempänä 15 tonnia kun 200bar laittaa tuohon sylinteriin 8)
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

24 Tammi 2014, 19:41

kolmetonnine kirjoitti:Äijä oli käynyt kaupoilla. Kylläpäs sitä kerrankin onni oli puolella, 100/63 sylinteri, 1,2m iskulla löytyi paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä asiakkaalle tilattuna ja hyllyyn jääneenä edullisesti, klapikoneventtiilin ja letkujen kanssa hydepuolen tarveaineet n. 450€ Taitaa päästä vielä tekopalkoille

Laskettu voima lähempänä 15 tonnia kun 200bar laittaa tuohon sylinteriin 8)
Katoppas, erinomainen löytö tuo "ylijäämä" sylinteri! Voimaa varmasti piisaa enemmän kuin tarpeeksi. Minäkin tuossa tilailin jo romppeita, ensi viikolla tulenevat. Loppuhinta asettunee sinne 440-480 eur tienoille plus letkut.

Tappiloita ja leveetä lattaa pitää käydä metalliliikkeeltä vielä etsimässä. Runkopalkiksi löytyisi jo hyllystä jämäkkää neliöputkea, mutta pitää vähän romulla katsella josko hyvää I- tai U-palkkia näkyisi.

Kyllä tästä vielä pitäisi tekopalkoille jäädä, jos tarpeet maksaa sen 600-700euroa (hieman vähemmän jos omaa metallivarastoa) ja saa sellaisen kuin haluaa. Uskaltaisin jopa väittää että tulee moniltaosin kaupallista parempi (pl. ulkonäkö :lol: ) itsetekosena?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

27 Tammi 2014, 20:39

Höh, kerkesi jo loppumaan nuo sopivat venttiilipöydät ebaysta.. Onko käytännössä miten iso ero 40litraa läpäisevällä tai 45litraa?

Näissä ei näytä kummoista hintaeroa olevan Suomeen verrattuna, muutaman euron saattaa säästää kun otetaan postikulut huomioon molemmissa vaihtoehdoissa. Tosin englannin paketit tulee kotiovelle asti :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

27 Tammi 2014, 21:14

Mitä avarammat letkutukset ja venttiilit,sen parempi,halkojaa yleensä käytetään pitkiä aikoja yhtäsoittoa,ei ala paikat kuumenemaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Velu

28 Tammi 2014, 07:17

Minusta painepalautteinen lohko ei ole hyvä. Se lyö sylinterin joka kerta tappiin niin että.kolahtaa, sillä voi olla seurauksia kymmenien tuhansien iskujen jälkeen. Sylinteristä voi lähteä turpa irti.

Kaikissa halkaisijoissa se automatiikka on tehty tavallisella lohkolla ja yhdellä maailman yksinkerraisimmista mekanismeistä. Sitä ei tarvitse edes keksiä. Senkun käy katsomassa pilkekoneesta tai halkojasta, mikä sen automaattiliikkeen tekee. Kyseessä juurikin malli, joka laukaistaan tekemään tavallinen liike.

Sylinterihän kuuluu laittaa nivelöitynä molemmista päistään. Muuten se nurjahtaa. Mitään sivuttaisvoimia ei saa tulla, vaan se kelkka joka puuta työntää kuuluu kulkea kiskoilla rungossa.
stls
Vitos -nuffisti
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Marras 2012, 21:35

28 Tammi 2014, 18:17

Normaalien sylinterien liikenopeus pitäisi pitää alle 0,1 m/s niin ei tule ongelmia. Nopeus tietysti riippuu siitä mikä on pumpun tuotta ja kuinka suuri on sylinteri. Jos menee tuon yli niin sitten pitää harkita jotain millä liike pysäytetään/hidastetaan ennen päätyä. Eli vaikka sitten tuo että sylinterin liike kiskaisee vivun keskelle lähellä päätyä. Tai sitten on olemassa päätyvaimennettuja sylintereitä jne...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

28 Tammi 2014, 19:13

Velu kirjoitti:Minusta painepalautteinen lohko ei ole hyvä. Se lyö sylinterin joka kerta tappiin niin että.kolahtaa, sillä voi olla seurauksia kymmenien tuhansien iskujen jälkeen. Sylinteristä voi lähteä turpa irti.

Kaikissa halkaisijoissa se automatiikka on tehty tavallisella lohkolla ja yhdellä maailman yksinkerraisimmista mekanismeistä. Sitä ei tarvitse edes keksiä. Senkun käy katsomassa pilkekoneesta tai halkojasta, mikä sen automaattiliikkeen tekee. Kyseessä juurikin malli, joka laukaistaan tekemään tavallinen liike.
Mulle tulee ihan normaali jousikeskittävä venttiilipöytä, tilasin nyt kolme karaisen kun sopuhintaan löytyi. En tiedä miten kaupallisissa palautus on tehty, mutta itse suunnittelin hyvin yksinkertaisen tangon laittavani mikä työntimen tarpeeksi palauduttua tökkäsee venttiilin "nolla" asentoon. Tämä tanko on sitten pituus-säädettävä, joten esim. puolenmetrin halkoja tehdessä sylinterin ei tarvitse ravata koko työliikettään.

Venttiilistä yksi vipu tulee ohjaamaan halkaisu-sylinteriä, toinen käyttää terän nosto/lasku sylinteriä. Kolmas jää varalle, tai saahan sillä vissiin hieman tarvittaessa lisää virtausta halkaisu-sylinterille kun kytkee kaksi karaa yhteen?

Kuten tekstistä varmaan huomaatte, eipä ole paljoa tullut näitä hydraulisovelluksia itse tehtyä, joten kokemuksen ja virheiden kautta opetellaan :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Tammi 2014, 20:40

nelosnuhvi kirjoitti:
Velu kirjoitti:Minusta painepalautteinen lohko ei ole hyvä. Se lyö sylinterin joka kerta tappiin niin että.kolahtaa, sillä voi olla seurauksia kymmenien tuhansien iskujen jälkeen. Sylinteristä voi lähteä turpa irti.

Kaikissa halkaisijoissa se automatiikka on tehty tavallisella lohkolla ja yhdellä maailman yksinkerraisimmista mekanismeistä. Sitä ei tarvitse edes keksiä. Senkun käy katsomassa pilkekoneesta tai halkojasta, mikä sen automaattiliikkeen tekee. Kyseessä juurikin malli, joka laukaistaan tekemään tavallinen liike.
Mulle tulee ihan normaali jousikeskittävä venttiilipöytä, tilasin nyt kolme karaisen kun sopuhintaan löytyi. En tiedä miten kaupallisissa palautus on tehty, mutta itse suunnittelin hyvin yksinkertaisen tangon laittavani mikä työntimen tarpeeksi palauduttua tökkäsee venttiilin "nolla" asentoon. Tämä tanko on sitten pituus-säädettävä, joten esim. puolenmetrin halkoja tehdessä sylinterin ei tarvitse ravata koko työliikettään.

Venttiilistä yksi vipu tulee ohjaamaan halkaisu-sylinteriä, toinen käyttää terän nosto/lasku sylinteriä. Kolmas jää varalle, tai saahan sillä vissiin hieman tarvittaessa lisää virtausta halkaisu-sylinterille kun kytkee kaksi karaa yhteen?

Kuten tekstistä varmaan huomaatte, eipä ole paljoa tullut näitä hydraulisovelluksia itse tehtyä, joten kokemuksen ja virheiden kautta opetellaan :lol:
Nelosnuhvi, olet oivaltanut tuon sylinterin ohjauksen ihan oikein, juuri noinhan se pelaa noissa konepajojen tekmissäkin. Tuo palautuskin on juuri samalainen kuten suunittelet. Asenna sitten sylinteri niin että halkaisuvaiheessa sylinterissä oleva lätkä tulee mahdollisimman lähelle terää, näissä konepajojen tekemissä mielestäni jää liian kauas, lähes kymmenen sentin päähän, tuossa mitä on käytetty veteraanimajan halkojen halkomiseessa on laitettu irroitettava kalikka tavallaan sylinterin jatkoksi, tuossa mitä käytettiin syksyllä kyseistä lätkää ei ollut ja aina ei halko halennutkaan läpi asti.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

28 Tammi 2014, 20:49

Sitten kun vielä sylinterissä on puristusta riittävästi niin voi koneesta tehtä pärehöylä tyylisen ja laittaa halkaisupäähän monilovisen terän. Vielä jos haluaa työtehoa lisää niin tekee systeemistä kaksitoimisen.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Tammi 2014, 21:20

Tuos omatekelehalkojassa lätkä menee puolen sentin päähän terästä, ja pitoasennon vapautus paluuliikkeellä on säädettävä...
Puristuspuolen loppulaukauisun on toistaiseksi hoitanut Taavetin oma, painelaukaisuinen hydelohko....
( halkaisijavärkistä siis kaksitoimisen vaijerin välityksellä ohjaus traktorin omaan hydrauliikkaavipuun )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

29 Tammi 2014, 16:00

Sillä klapikoneventtiilillä tulee tuo meidän malli, mahdollisimman yksinkertaisena ja vähän osia.. Kun vivusta vääntää niin tunkki lähtee, ja palautuu kuljettuaan päähän asti jolloin voi hakea seuraavaa 100-vuotiasta tyvikoivua pyödälle selkä vääränä. Ensiajatus tuosta järeydestä pelotti, mutta kaikki 25cm asti menee giljotiinin läpi

Metrinen halko on kätevä puolivalmiste, kuormalavat kahden puun väliin tasaiselle alustalle (mieluiten vielä jotain romukyllästettyä lavojen alle estämään pahin mätäneminen). 1,5 metriä korkea pino halkoja puiden väliin ja jämäkattopellit päälle syksyllä. Säilyy pihalla hyvin pinottuna eikä vie pilkekasoista tilavuutta liiterissä 8)
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Helmi 2014, 22:24

Jaas, alkuviikosta postikusti kiikutti sylkät kotiovelle ja tänään oli ilmestynyt venttiilipöytä. Paikalliselta romikselta toista sataa kiloa rautatarvetta tuli kanssa hankittua. Tästä se lähtee :) Pitäisi ensin hevoskuljetuskärrit restauroida valmiiksi että saa pajalla lattiatilaa vapaaksi tälle projektille.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Helmi 2014, 23:39

Mä kanssa pohtinut erästä asiaa, halkojan nopeutusta toisessa liikkeessä....

Että miten se oikein pitäisi toteuttaa, todennäköisesti se voisi jotenkin vaikka mekaanisella rakenteella onnistua.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Helmi 2014, 23:50

jusape kirjoitti:Mä kanssa pohtinut erästä asiaa, halkojan nopeutusta toisessa liikkeessä....

Että miten se oikein pitäisi toteuttaa, todennäköisesti se voisi jotenkin vaikka mekaanisella rakenteella onnistua.....
Pikaliikeventtiili? Pari kolme sekkaa nopeuttaa "tyhjäkäynti" liikettä? Mekaaninen rakenne pitänee aika jämerästi valmistaa?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Vastaa Viestiin