Hydraulihalkoja

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

27 Helmi 2014, 12:05

jusape kirjoitti: Terää on kyllä tarvinnut oikoa ja alkuun parannella (vahvistaa/ tehdä lopulta uusiksi 25mm kamasta) , muttei sitäkään enää vimevuosina....
Vähän itse tässä oikaisin ja käyttöön tulee Palaxin valmisterä :) Omatekemästä olisi voinut tulla minun käsissä sellainen ettei julkisesti kehtaa näyttää :oops:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

27 Helmi 2014, 20:12

Tänään tehtyä, säädettävä aputaso kourun viereen, mallia alastaittuva jos ei tarvitse. Lisäksi sylinterin takakorvakkeet jotka toimivat samalla myös työntövarren kiinnityspaikkana ja terän tuenta rakenneltuna.

Vielä olisi mm. terän korkeussäädön teko, työntökelkka, venttiipöydän sijoitus, vastaanottopöytä sekä letkutukset
Liitteet
IMG_2333.JPG
IMG_2334.JPG
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

28 Helmi 2014, 19:11

Tänään puuhasteltua:
Liitteet
IMG_2336.JPG
IMG_2337.JPG
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

28 Helmi 2014, 19:14

Luulis tuolla puut halkeavan :shock: :shock: :shock:
Hyvännäkönen kones,varmaan parempi ku omani :oops: :oops: :oops:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

28 Helmi 2014, 19:15

Lisää kuvia, eli terännostomekanismi+työntöpainike/kelkka+venttiilipöytä+terän tuentaa+aputason kannattimet tänään tehtynä. Venttiipöydän palautusvivusto ja vastaanottopöydän teko vielä olisi listalla.

Sitten kun vielä saisi vielä letkut laitteeseen niin koeajot voi alkaa
Liitteet
IMG_2340.JPG
IMG_2338.JPG
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

03 Maalis 2014, 18:12

Tänään käytiin letkut ja nippelit tähän hakemassa, mutta pari kaksoisnippaa tuli vääränlaisia joten ne täytyy käydä vaihtamassa :| Testingit siirtyy siis vähintään huomiselle..

Muuten alkaisi halkoja olemaan valmis, säädettävä palautusmekanismi ja vastaanottopöytä on edellisen viikonlopun aikana valmistuneet vielä. Testauksen jälkeen olisi vielä mahdolliset muutokset tehtävä sekä koneen maalaus.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

04 Maalis 2014, 19:49

Viimeiset nippelit letkuihin aamupäivällä ruuvailin kiinni ja sitten testaamaan, hyvin tuntui halkoja syntyvän, reilu pinomotti kuusihalkoa syntyi testiajoissa.

Korjattavaa ja paranneltavaakin löytyi, terännosto-sylinterille piti stopparia tehdä toiseen ääriasentoon, että pysähtyy ajoissa jos ei koneenkäyttäjä itse huomaa vivuston liikevaran loppumista. Palautusmekanismiä piti myös hioa paremmin toimivaksi, meinasi vähän jumitella. Venttiilipöydästä halkaisua ohjaavalta karalta poistin jousen että käyttövipu on kevyempi käyttää (palautusmekanismissa on edelleen yksi vetojousi).

Lisäksi työntökelkan pohjaan oli jäänyt hitsauksesta epähuomiossa jotain teräviä kulmia, ja ne jyystivät kunnon naarmuja halkaisukouruun :oops: . Eli kelkka piti ottaa irti ja pohja hioa tasaiseksi ja muutenkin reunoja pyöristellä.

Huomenna olisi tarkoitus maalailla koko komeus ja loppuviikosta sitten kovaa ajoa 8) Kuvia viimeistään silloin jos ketä kiinnostaa?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Maalis 2014, 20:24

Laita kuvia vaan. Tuo "oma" projekti jäässä. Verstas pitäis saada lämpöiseks, mutta eiköhän siellä päähitsari ole tervehtynyt. Ja käynyt kaatamassa tyvestä miltei metrisiä pellonreunakoivuja niin pääsee heti kokeilemaan kestävyyttä.

Naapurikin jo kyseli että missä vaiheessa projekti on, että ferkkun perään lainaan.. :D
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

05 Maalis 2014, 20:01

Maali suhailtu pintaan tähän härveliin tänään ja josko huomenissa pääsisi jo oikeisiin hommiin 8)
Liitteet
IMG_2352.JPG
IMG_2349.JPG
IMG_2348.JPG
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

05 Maalis 2014, 20:03

Ja tältäpäivältä, maalipinnasta ei tullut kovin hääviä mutta kelvannee tähän kuitenkin, toiminee ruostesuojana edes..:
Liitteet
IMG_2353.JPG
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

05 Maalis 2014, 20:52

maailmalla nähty halkaisukone.. :lol: :shock:
Liitteet
halkoja3.jpg
halkoja3.jpg (61.1 KiB) Katsottu 7573 kertaa
halkoja2.jpg
halkoja2.jpg (56.17 KiB) Katsottu 7573 kertaa
halkoja.jpg
halkoja.jpg (51.02 KiB) Katsottu 7573 kertaa
One thistle, maybe two among the roses.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Maalis 2014, 18:00

Onpas siinä nuffikon kuvassa varsin näyttävä halkomakone :shock: Tuohon sylinteriin hujahtanee jo "vähän" öljyäkin ennenkuin on työliike loppuun ajettu..

Mutta asiaan, tänään halkomakonetta käyteltiin ja nyt muutosten myötä tuntuisi toimivan hyvin. Tuore koivupropsi halkeaa tosi nätisti ja vähällä voimalla, ihan yllätyin. Ylivuotiset järeähköt kuusipölkyt (moton tekemiä lumppeja) vaatikin hönkää jo ihan toisella tavalla.

Samalla tehtiin tämän vuoden perinnepäiville ensimmäisiä valmistelutöitä, halkopino metsäosastolle.
Liitteet
IMG_2358.JPG
IMG_2360.JPG
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

07 Maalis 2014, 18:38

Oikein hieno toteutus ja mittasuhteet. :) Laittelen kans kuvaa kun oma on valmiina. Tukijalat vaikuttavat vankemmalta kuin tehdastekoisessa eteläsuomalaisessa.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

07 Maalis 2014, 18:53

Aikaseen oot aloittanut heinätyöt??? :lol: :lol:
Sori,oli pakko. :oops:
One thistle, maybe two among the roses.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Maalis 2014, 21:52

kolmetonnine kirjoitti:Oikein hieno toteutus ja mittasuhteet. :) Laittelen kans kuvaa kun oma on valmiina. Tukijalat vaikuttavat vankemmalta kuin tehdastekoisessa eteläsuomalaisessa.
Laitteleppa vaan kanssa kuvaa näytille kunhan saat projektia alulle.

Tukijalat tuli tähän 50X50 neliöputkesta, 4mm seinällä. Tätä rautatavaraa on myös monessa muussa paikkaa, ja lähes kaikessa mitä rakentelen koska paikallisesta romuliikkeestä saapi romuhinnalla tätä n. metrin pätkissä, ja on uutta ylijäämäpätkää eräältä tehtaalta. Katselin tehdastekoisten kuvia ja tulin siihen päätökseen että jalkojen on kestettävä esim. vahinkoperuutus kone maassa tai muuta liikkeessä tapahtuvaa maakontaktia. Tehdastekoisten putkijalat ei paljoa vaatine niin onpi mutkalla :|
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Vastaa Viestiin