Vähän itse tässä oikaisin ja käyttöön tulee Palaxin valmisterä Omatekemästä olisi voinut tulla minun käsissä sellainen ettei julkisesti kehtaa näyttääjusape kirjoitti: Terää on kyllä tarvinnut oikoa ja alkuun parannella (vahvistaa/ tehdä lopulta uusiksi 25mm kamasta) , muttei sitäkään enää vimevuosina....
Hydraulihalkoja
Valvoja: automies560
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Tänään tehtyä, säädettävä aputaso kourun viereen, mallia alastaittuva jos ei tarvitse. Lisäksi sylinterin takakorvakkeet jotka toimivat samalla myös työntövarren kiinnityspaikkana ja terän tuenta rakenneltuna.
Vielä olisi mm. terän korkeussäädön teko, työntökelkka, venttiipöydän sijoitus, vastaanottopöytä sekä letkutukset
Vielä olisi mm. terän korkeussäädön teko, työntökelkka, venttiipöydän sijoitus, vastaanottopöytä sekä letkutukset
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Luulis tuolla puut halkeavan
Hyvännäkönen kones,varmaan parempi ku omani
Hyvännäkönen kones,varmaan parempi ku omani
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Lisää kuvia, eli terännostomekanismi+työntöpainike/kelkka+venttiilipöytä+terän tuentaa+aputason kannattimet tänään tehtynä. Venttiipöydän palautusvivusto ja vastaanottopöydän teko vielä olisi listalla.
Sitten kun vielä saisi vielä letkut laitteeseen niin koeajot voi alkaa
Sitten kun vielä saisi vielä letkut laitteeseen niin koeajot voi alkaa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Tänään käytiin letkut ja nippelit tähän hakemassa, mutta pari kaksoisnippaa tuli vääränlaisia joten ne täytyy käydä vaihtamassa Testingit siirtyy siis vähintään huomiselle..
Muuten alkaisi halkoja olemaan valmis, säädettävä palautusmekanismi ja vastaanottopöytä on edellisen viikonlopun aikana valmistuneet vielä. Testauksen jälkeen olisi vielä mahdolliset muutokset tehtävä sekä koneen maalaus.
Muuten alkaisi halkoja olemaan valmis, säädettävä palautusmekanismi ja vastaanottopöytä on edellisen viikonlopun aikana valmistuneet vielä. Testauksen jälkeen olisi vielä mahdolliset muutokset tehtävä sekä koneen maalaus.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Viimeiset nippelit letkuihin aamupäivällä ruuvailin kiinni ja sitten testaamaan, hyvin tuntui halkoja syntyvän, reilu pinomotti kuusihalkoa syntyi testiajoissa.
Korjattavaa ja paranneltavaakin löytyi, terännosto-sylinterille piti stopparia tehdä toiseen ääriasentoon, että pysähtyy ajoissa jos ei koneenkäyttäjä itse huomaa vivuston liikevaran loppumista. Palautusmekanismiä piti myös hioa paremmin toimivaksi, meinasi vähän jumitella. Venttiilipöydästä halkaisua ohjaavalta karalta poistin jousen että käyttövipu on kevyempi käyttää (palautusmekanismissa on edelleen yksi vetojousi).
Lisäksi työntökelkan pohjaan oli jäänyt hitsauksesta epähuomiossa jotain teräviä kulmia, ja ne jyystivät kunnon naarmuja halkaisukouruun . Eli kelkka piti ottaa irti ja pohja hioa tasaiseksi ja muutenkin reunoja pyöristellä.
Huomenna olisi tarkoitus maalailla koko komeus ja loppuviikosta sitten kovaa ajoa Kuvia viimeistään silloin jos ketä kiinnostaa?
Korjattavaa ja paranneltavaakin löytyi, terännosto-sylinterille piti stopparia tehdä toiseen ääriasentoon, että pysähtyy ajoissa jos ei koneenkäyttäjä itse huomaa vivuston liikevaran loppumista. Palautusmekanismiä piti myös hioa paremmin toimivaksi, meinasi vähän jumitella. Venttiilipöydästä halkaisua ohjaavalta karalta poistin jousen että käyttövipu on kevyempi käyttää (palautusmekanismissa on edelleen yksi vetojousi).
Lisäksi työntökelkan pohjaan oli jäänyt hitsauksesta epähuomiossa jotain teräviä kulmia, ja ne jyystivät kunnon naarmuja halkaisukouruun . Eli kelkka piti ottaa irti ja pohja hioa tasaiseksi ja muutenkin reunoja pyöristellä.
Huomenna olisi tarkoitus maalailla koko komeus ja loppuviikosta sitten kovaa ajoa Kuvia viimeistään silloin jos ketä kiinnostaa?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Laita kuvia vaan. Tuo "oma" projekti jäässä. Verstas pitäis saada lämpöiseks, mutta eiköhän siellä päähitsari ole tervehtynyt. Ja käynyt kaatamassa tyvestä miltei metrisiä pellonreunakoivuja niin pääsee heti kokeilemaan kestävyyttä.
Naapurikin jo kyseli että missä vaiheessa projekti on, että ferkkun perään lainaan..
Naapurikin jo kyseli että missä vaiheessa projekti on, että ferkkun perään lainaan..
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
maailmalla nähty halkaisukone..
- Liitteet
-
- halkoja3.jpg (61.1 KiB) Katsottu 7573 kertaa
-
- halkoja2.jpg (56.17 KiB) Katsottu 7573 kertaa
-
- halkoja.jpg (51.02 KiB) Katsottu 7573 kertaa
One thistle, maybe two among the roses.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Onpas siinä nuffikon kuvassa varsin näyttävä halkomakone Tuohon sylinteriin hujahtanee jo "vähän" öljyäkin ennenkuin on työliike loppuun ajettu..
Mutta asiaan, tänään halkomakonetta käyteltiin ja nyt muutosten myötä tuntuisi toimivan hyvin. Tuore koivupropsi halkeaa tosi nätisti ja vähällä voimalla, ihan yllätyin. Ylivuotiset järeähköt kuusipölkyt (moton tekemiä lumppeja) vaatikin hönkää jo ihan toisella tavalla.
Samalla tehtiin tämän vuoden perinnepäiville ensimmäisiä valmistelutöitä, halkopino metsäosastolle.
Mutta asiaan, tänään halkomakonetta käyteltiin ja nyt muutosten myötä tuntuisi toimivan hyvin. Tuore koivupropsi halkeaa tosi nätisti ja vähällä voimalla, ihan yllätyin. Ylivuotiset järeähköt kuusipölkyt (moton tekemiä lumppeja) vaatikin hönkää jo ihan toisella tavalla.
Samalla tehtiin tämän vuoden perinnepäiville ensimmäisiä valmistelutöitä, halkopino metsäosastolle.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Oikein hieno toteutus ja mittasuhteet. Laittelen kans kuvaa kun oma on valmiina. Tukijalat vaikuttavat vankemmalta kuin tehdastekoisessa eteläsuomalaisessa.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Laitteleppa vaan kanssa kuvaa näytille kunhan saat projektia alulle.kolmetonnine kirjoitti:Oikein hieno toteutus ja mittasuhteet. Laittelen kans kuvaa kun oma on valmiina. Tukijalat vaikuttavat vankemmalta kuin tehdastekoisessa eteläsuomalaisessa.
Tukijalat tuli tähän 50X50 neliöputkesta, 4mm seinällä. Tätä rautatavaraa on myös monessa muussa paikkaa, ja lähes kaikessa mitä rakentelen koska paikallisesta romuliikkeestä saapi romuhinnalla tätä n. metrin pätkissä, ja on uutta ylijäämäpätkää eräältä tehtaalta. Katselin tehdastekoisten kuvia ja tulin siihen päätökseen että jalkojen on kestettävä esim. vahinkoperuutus kone maassa tai muuta liikkeessä tapahtuvaa maakontaktia. Tehdastekoisten putkijalat ei paljoa vaatine niin onpi mutkalla
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!