Hydraulihalkoja
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
242 lämpökahvoilla on saha joka isompia puita sahaillessa tarttuu käteen. Seuraavaksi varmaan se 543, mikä on japanissa tehty. Tai sitten valko-oransseista 241.
Tosin 242 on osa-aikaeläkkeellä jo kun hankintaa ei tehdä, polttopuuhommissa(lue; rankametsällä) ollut ylihyvä tuo 339 kevytsaha.
Tosin 242 on osa-aikaeläkkeellä jo kun hankintaa ei tehdä, polttopuuhommissa(lue; rankametsällä) ollut ylihyvä tuo 339 kevytsaha.
Viimeksi muokannut kolmetonnine, 24 Tammi 2014, 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Äijä oli käynyt kaupoilla. Kylläpäs sitä kerrankin onni oli puolella, 100/63 sylinteri, 1,2m iskulla löytyi paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä asiakkaalle tilattuna ja hyllyyn jääneenä edullisesti, klapikoneventtiilin ja letkujen kanssa hydepuolen tarveaineet n. 450€ Taitaa päästä vielä tekopalkoille
Laskettu voima lähempänä 15 tonnia kun 200bar laittaa tuohon sylinteriin
Laskettu voima lähempänä 15 tonnia kun 200bar laittaa tuohon sylinteriin
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Katoppas, erinomainen löytö tuo "ylijäämä" sylinteri! Voimaa varmasti piisaa enemmän kuin tarpeeksi. Minäkin tuossa tilailin jo romppeita, ensi viikolla tulenevat. Loppuhinta asettunee sinne 440-480 eur tienoille plus letkut.kolmetonnine kirjoitti:Äijä oli käynyt kaupoilla. Kylläpäs sitä kerrankin onni oli puolella, 100/63 sylinteri, 1,2m iskulla löytyi paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä asiakkaalle tilattuna ja hyllyyn jääneenä edullisesti, klapikoneventtiilin ja letkujen kanssa hydepuolen tarveaineet n. 450€ Taitaa päästä vielä tekopalkoille
Laskettu voima lähempänä 15 tonnia kun 200bar laittaa tuohon sylinteriin
Tappiloita ja leveetä lattaa pitää käydä metalliliikkeeltä vielä etsimässä. Runkopalkiksi löytyisi jo hyllystä jämäkkää neliöputkea, mutta pitää vähän romulla katsella josko hyvää I- tai U-palkkia näkyisi.
Kyllä tästä vielä pitäisi tekopalkoille jäädä, jos tarpeet maksaa sen 600-700euroa (hieman vähemmän jos omaa metallivarastoa) ja saa sellaisen kuin haluaa. Uskaltaisin jopa väittää että tulee moniltaosin kaupallista parempi (pl. ulkonäkö ) itsetekosena?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Höh, kerkesi jo loppumaan nuo sopivat venttiilipöydät ebaysta.. Onko käytännössä miten iso ero 40litraa läpäisevällä tai 45litraa?
Näissä ei näytä kummoista hintaeroa olevan Suomeen verrattuna, muutaman euron saattaa säästää kun otetaan postikulut huomioon molemmissa vaihtoehdoissa. Tosin englannin paketit tulee kotiovelle asti
Näissä ei näytä kummoista hintaeroa olevan Suomeen verrattuna, muutaman euron saattaa säästää kun otetaan postikulut huomioon molemmissa vaihtoehdoissa. Tosin englannin paketit tulee kotiovelle asti
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Mitä avarammat letkutukset ja venttiilit,sen parempi,halkojaa yleensä käytetään pitkiä aikoja yhtäsoittoa,ei ala paikat kuumenemaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Minusta painepalautteinen lohko ei ole hyvä. Se lyö sylinterin joka kerta tappiin niin että.kolahtaa, sillä voi olla seurauksia kymmenien tuhansien iskujen jälkeen. Sylinteristä voi lähteä turpa irti.
Kaikissa halkaisijoissa se automatiikka on tehty tavallisella lohkolla ja yhdellä maailman yksinkerraisimmista mekanismeistä. Sitä ei tarvitse edes keksiä. Senkun käy katsomassa pilkekoneesta tai halkojasta, mikä sen automaattiliikkeen tekee. Kyseessä juurikin malli, joka laukaistaan tekemään tavallinen liike.
Sylinterihän kuuluu laittaa nivelöitynä molemmista päistään. Muuten se nurjahtaa. Mitään sivuttaisvoimia ei saa tulla, vaan se kelkka joka puuta työntää kuuluu kulkea kiskoilla rungossa.
Kaikissa halkaisijoissa se automatiikka on tehty tavallisella lohkolla ja yhdellä maailman yksinkerraisimmista mekanismeistä. Sitä ei tarvitse edes keksiä. Senkun käy katsomassa pilkekoneesta tai halkojasta, mikä sen automaattiliikkeen tekee. Kyseessä juurikin malli, joka laukaistaan tekemään tavallinen liike.
Sylinterihän kuuluu laittaa nivelöitynä molemmista päistään. Muuten se nurjahtaa. Mitään sivuttaisvoimia ei saa tulla, vaan se kelkka joka puuta työntää kuuluu kulkea kiskoilla rungossa.
Normaalien sylinterien liikenopeus pitäisi pitää alle 0,1 m/s niin ei tule ongelmia. Nopeus tietysti riippuu siitä mikä on pumpun tuotta ja kuinka suuri on sylinteri. Jos menee tuon yli niin sitten pitää harkita jotain millä liike pysäytetään/hidastetaan ennen päätyä. Eli vaikka sitten tuo että sylinterin liike kiskaisee vivun keskelle lähellä päätyä. Tai sitten on olemassa päätyvaimennettuja sylintereitä jne...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Mulle tulee ihan normaali jousikeskittävä venttiilipöytä, tilasin nyt kolme karaisen kun sopuhintaan löytyi. En tiedä miten kaupallisissa palautus on tehty, mutta itse suunnittelin hyvin yksinkertaisen tangon laittavani mikä työntimen tarpeeksi palauduttua tökkäsee venttiilin "nolla" asentoon. Tämä tanko on sitten pituus-säädettävä, joten esim. puolenmetrin halkoja tehdessä sylinterin ei tarvitse ravata koko työliikettään.Velu kirjoitti:Minusta painepalautteinen lohko ei ole hyvä. Se lyö sylinterin joka kerta tappiin niin että.kolahtaa, sillä voi olla seurauksia kymmenien tuhansien iskujen jälkeen. Sylinteristä voi lähteä turpa irti.
Kaikissa halkaisijoissa se automatiikka on tehty tavallisella lohkolla ja yhdellä maailman yksinkerraisimmista mekanismeistä. Sitä ei tarvitse edes keksiä. Senkun käy katsomassa pilkekoneesta tai halkojasta, mikä sen automaattiliikkeen tekee. Kyseessä juurikin malli, joka laukaistaan tekemään tavallinen liike.
Venttiilistä yksi vipu tulee ohjaamaan halkaisu-sylinteriä, toinen käyttää terän nosto/lasku sylinteriä. Kolmas jää varalle, tai saahan sillä vissiin hieman tarvittaessa lisää virtausta halkaisu-sylinterille kun kytkee kaksi karaa yhteen?
Kuten tekstistä varmaan huomaatte, eipä ole paljoa tullut näitä hydraulisovelluksia itse tehtyä, joten kokemuksen ja virheiden kautta opetellaan
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nelosnuhvi, olet oivaltanut tuon sylinterin ohjauksen ihan oikein, juuri noinhan se pelaa noissa konepajojen tekmissäkin. Tuo palautuskin on juuri samalainen kuten suunittelet. Asenna sitten sylinteri niin että halkaisuvaiheessa sylinterissä oleva lätkä tulee mahdollisimman lähelle terää, näissä konepajojen tekemissä mielestäni jää liian kauas, lähes kymmenen sentin päähän, tuossa mitä on käytetty veteraanimajan halkojen halkomiseessa on laitettu irroitettava kalikka tavallaan sylinterin jatkoksi, tuossa mitä käytettiin syksyllä kyseistä lätkää ei ollut ja aina ei halko halennutkaan läpi asti.nelosnuhvi kirjoitti:Mulle tulee ihan normaali jousikeskittävä venttiilipöytä, tilasin nyt kolme karaisen kun sopuhintaan löytyi. En tiedä miten kaupallisissa palautus on tehty, mutta itse suunnittelin hyvin yksinkertaisen tangon laittavani mikä työntimen tarpeeksi palauduttua tökkäsee venttiilin "nolla" asentoon. Tämä tanko on sitten pituus-säädettävä, joten esim. puolenmetrin halkoja tehdessä sylinterin ei tarvitse ravata koko työliikettään.Velu kirjoitti:Minusta painepalautteinen lohko ei ole hyvä. Se lyö sylinterin joka kerta tappiin niin että.kolahtaa, sillä voi olla seurauksia kymmenien tuhansien iskujen jälkeen. Sylinteristä voi lähteä turpa irti.
Kaikissa halkaisijoissa se automatiikka on tehty tavallisella lohkolla ja yhdellä maailman yksinkerraisimmista mekanismeistä. Sitä ei tarvitse edes keksiä. Senkun käy katsomassa pilkekoneesta tai halkojasta, mikä sen automaattiliikkeen tekee. Kyseessä juurikin malli, joka laukaistaan tekemään tavallinen liike.
Venttiilistä yksi vipu tulee ohjaamaan halkaisu-sylinteriä, toinen käyttää terän nosto/lasku sylinteriä. Kolmas jää varalle, tai saahan sillä vissiin hieman tarvittaessa lisää virtausta halkaisu-sylinterille kun kytkee kaksi karaa yhteen?
Kuten tekstistä varmaan huomaatte, eipä ole paljoa tullut näitä hydraulisovelluksia itse tehtyä, joten kokemuksen ja virheiden kautta opetellaan
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 930
- Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
- NLCF r.y jäsen Nro: 110
- Paikkakunta: Kangasniemi
Sitten kun vielä sylinterissä on puristusta riittävästi niin voi koneesta tehtä pärehöylä tyylisen ja laittaa halkaisupäähän monilovisen terän. Vielä jos haluaa työtehoa lisää niin tekee systeemistä kaksitoimisen.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuos omatekelehalkojassa lätkä menee puolen sentin päähän terästä, ja pitoasennon vapautus paluuliikkeellä on säädettävä...
Puristuspuolen loppulaukauisun on toistaiseksi hoitanut Taavetin oma, painelaukaisuinen hydelohko....
( halkaisijavärkistä siis kaksitoimisen vaijerin välityksellä ohjaus traktorin omaan hydrauliikkaavipuun )
Puristuspuolen loppulaukauisun on toistaiseksi hoitanut Taavetin oma, painelaukaisuinen hydelohko....
( halkaisijavärkistä siis kaksitoimisen vaijerin välityksellä ohjaus traktorin omaan hydrauliikkaavipuun )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Sillä klapikoneventtiilillä tulee tuo meidän malli, mahdollisimman yksinkertaisena ja vähän osia.. Kun vivusta vääntää niin tunkki lähtee, ja palautuu kuljettuaan päähän asti jolloin voi hakea seuraavaa 100-vuotiasta tyvikoivua pyödälle selkä vääränä. Ensiajatus tuosta järeydestä pelotti, mutta kaikki 25cm asti menee giljotiinin läpi
Metrinen halko on kätevä puolivalmiste, kuormalavat kahden puun väliin tasaiselle alustalle (mieluiten vielä jotain romukyllästettyä lavojen alle estämään pahin mätäneminen). 1,5 metriä korkea pino halkoja puiden väliin ja jämäkattopellit päälle syksyllä. Säilyy pihalla hyvin pinottuna eikä vie pilkekasoista tilavuutta liiterissä
Metrinen halko on kätevä puolivalmiste, kuormalavat kahden puun väliin tasaiselle alustalle (mieluiten vielä jotain romukyllästettyä lavojen alle estämään pahin mätäneminen). 1,5 metriä korkea pino halkoja puiden väliin ja jämäkattopellit päälle syksyllä. Säilyy pihalla hyvin pinottuna eikä vie pilkekasoista tilavuutta liiterissä
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Jaas, alkuviikosta postikusti kiikutti sylkät kotiovelle ja tänään oli ilmestynyt venttiilipöytä. Paikalliselta romikselta toista sataa kiloa rautatarvetta tuli kanssa hankittua. Tästä se lähtee Pitäisi ensin hevoskuljetuskärrit restauroida valmiiksi että saa pajalla lattiatilaa vapaaksi tälle projektille.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mä kanssa pohtinut erästä asiaa, halkojan nopeutusta toisessa liikkeessä....
Että miten se oikein pitäisi toteuttaa, todennäköisesti se voisi jotenkin vaikka mekaanisella rakenteella onnistua.....
Että miten se oikein pitäisi toteuttaa, todennäköisesti se voisi jotenkin vaikka mekaanisella rakenteella onnistua.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Pikaliikeventtiili? Pari kolme sekkaa nopeuttaa "tyhjäkäynti" liikettä? Mekaaninen rakenne pitänee aika jämerästi valmistaa?jusape kirjoitti:Mä kanssa pohtinut erästä asiaa, halkojan nopeutusta toisessa liikkeessä....
Että miten se oikein pitäisi toteuttaa, todennäköisesti se voisi jotenkin vaikka mekaanisella rakenteella onnistua.....
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!