Akkuasiaa

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

23 Joulu 2013, 00:24

Vanissa alkaa kylmänä käynnistyminen venyä. Epäilin alkuun starttivaivaa, mutta siellä näytti kaikki olevan kunnossa. Akkujen iästä ei ole tietoa, sen kummemmin kuin merkistäkään (joo, ainoat tekstit mustissa akuissa 70ah ja 710A joka lienee starttivirta, jonka pitäisi tupla akuilla piisata chevyn startin 800A ottovirtaan helposti). Latailulla homma pelaa aina jonkin aikaa, mutta pikkuhiljaa meno hiipuu. Lataus vaikuttaa toimivan.

Samaan aikaan vaivaa on myös Jontikan akuissa, jotka vaan on vanhat. Jos ei suht kättelyssä käynnisty, niin sitten ei ollenkaan.

Nuffieldin akut taasen ovat suht tuoreet, mutta niitä on vaivannu uudesta asti starttivirran puute. Pyörittää kauan ja hartaasti, mutta vähän liian vaisusti käynnistyäkseen nopeasti. Eli sama, mitä vani tekee nyt.

Mitä akkuja löytyy koneistanne ja mitkä niistä toimii hyvin.

Onko kokemuksia IKH:n CRX akuista?

Vartan AMG tai Optima vois olla pitkäikäinen valinta, mutta myös aika kallis.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

23 Joulu 2013, 00:29

Itse ostin volskiin exide akun, taattu merkki, muista merkeistä ei kokemusta.
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

23 Joulu 2013, 00:33

noissa omissa koneissa on luotto säilynyt exide akkujen kanssa. jos uudellakin akulla pyörii aina hieman hitaasti niin kannattaa tarkistaa kaikki liitokset ja johdotukset tarvittaessa uusia sekä + että - johdot järeillä kaapeleilla (väh. 50mm2) 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Joulu 2013, 00:34

OPTIMA voi kertapaukkuun tuntua kalliilta, ittellä oli joskus ( VAIN 1 :!: ) punakantinen 52Ah Optima Chevys, 6.2D + Eeperin lämmitin....

Aina lähti, vaikka oli tunnin lämppärikin ollut päällä.....
( tosin se opti sittemmin "sai siipeensä", lievän ylilatauksen takia = 15,2-15,4V latausjännite, tyhjäkäynnillä, kaikki valot, siis 8 pitkää, ym muut vermeet päällä... )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

23 Joulu 2013, 00:46

Exideä ja paria muutakin merkkiä tullut suosittua. Lähinnä mitä tutulla akkukauppiaalla on ollut tarjota. Hyvin on toiminna.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

23 Joulu 2013, 14:56

Bossilaisia ollut traktoreissa . Nuhvin vanhalla 120 AH akulla lähti vielä naapurin
Kesän seisonut foordikn , joku 8000 sarjanen . Bossin akut ostin aurinkopaneeleihinkin .
Exside varmaan hyvä myös , mutta viimeksi purin autosta startin + muuta ennenkö uskoin
Että parin viikon välein voi kaksi akkua sipata . Toinen vanha , toinen uusi .
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

23 Joulu 2013, 16:59

Pari vuotta on tullu ostettua niin omiin kuin asiakkaiden autoihin Hankook akkua ja ei ole moittimista
Mukana kuin peräpukama!
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

23 Joulu 2013, 21:53

Autoissa 2xBiltema 95ah, toisessa olleet jo lähemmäs 10v. tosi hyviä vaikka jotkut sanoo ettei tee mitään.
Parissa traktorissa Bosch, ei moittimista, toinen näistä pääsi hieman keittämäänkin kun Lucas ACR teki tepposet :wink: 472:ssa mikälie vanha korkillinen joku 140-170ah (vähän kapea koteloon), hyvin pyörittää ja pitää virran ainakin vielä. Kaivurissa IKH:n CRX 140ah pari vuotta vanha, ei moittimista.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

23 Joulu 2013, 22:13

Exideä ei ainakaan sovi moittia kestoiästä,oli Voortissa ostettaessa -06,ja yhä starttaa,kerran olen vettä lisännyt kennoihin.
Myös Vartat vahvoja,Nuhvissa sekä Leukussa kestäneet myös vuosia.
Nuhvin akku oli ekat 3 vuotta isäukon Mesessä,sen jälkeen ollut Nuhvin nokalla jo en ees muista kuin monta vuotta jo. Leukun akkukin jo kuusvuotias 8)
Veteraanien akkuja latailen pari kertaa talvessa ihan varmuuden vuoksi.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

23 Joulu 2013, 23:08

Bosch ja Varta...onhan ne tietysti vähän kalliita, mutta pitkän päälle hinta tasoittuu.
Kestää kauan ja virtaa on riittänyt, ainakin mun masiinoihin.
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

24 Joulu 2013, 11:04

Päästin vanin talliin joulun kunniaksi, nappasin etuakun irti, jotta saan molemmat ladattua erikseen.

No kas, nyt heräsi epäilys, että vika voikin olla auton puolella kuitenkin.

Irroitin etuakun -johdon ensin ja se räpsi himpun kipinää, tätä ei mielestäni pitäisi tapahtua, koska taka-akku oli vielä kiinni. Harmi, etten tajunnu kattoa, sammuiko sisävalot jo siinä vaiheessa. Kakkosakun -piuhaa irroitellessa, vaikka kuinka sohi runkoon, ei kipinää löytynyt. Maadoitus hyvän näköinen kuitenkin. Pitää vissiin tarkistaa, onko +puolella mitään katkosta tai huonoa liitosta.

Tässä keksinnössähän kakkosakku on nerokkaasti sijoitettu kuskinpuolen helman alle pysäyttämään eturenkaalta lentävä kura...

Mutta, taidan välissä viettää joulua.

Ja sitä rauhaisaa joulua koko nuhviporukalle.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

26 Joulu 2013, 14:49

Tapaninpäivästä tallipäivä. taka-akun maadoitus runkoon, tein jopa uuden maadoituksen. ei syty sisävalot. lopulta vikakin löytyi taka-akun sivunapa-adapterista. oli vaan niin hapettunut.

josko nyt pelaisi paremmin.

Edit: Pelaa, startti pyörittää paremmin kuin koskaa ennen mun aikanani. Jo käynnistyy nopsaan.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

02 Tammi 2015, 16:30

Nyt tuli Voortin Exide 145 ah tiensä päähän, kesti 9v.
Tilalle tuli Vartan tekemä Powerline 200 ah, käynnistysvirtaa luvataan 1250 A :shock:
Pitäs ruveta tarttaamaan vähä toiseen malliin :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

02 Tammi 2015, 17:34

Löin nuhvin käyntiin noilla viimeisillä pakkasilla parin kk käyttämättömyyden jälkeen, nurkista löytyneet ha-akut. Paikallaan kokoajan olleet siis toki maakaapelit irti ettei suuli pala :lol:

Toinen 2001 volkkarin leimoilla oleva 55ah varta, toinen toyotan orginaali 75ah nähtävästi samaa aikakautta kun ei kukaan muista :roll:

Niin se vaan läksi tokalla starttauksella ilman lisävirtaa tai ilmailuja tuosta -10 asteesta :lol: Toki noihin ikäloppuihin louskuihin parane varmaan luottaa kuin ensikesä, ostaa semmoinen akku mikä koteloon mahtuu. Paikallisessa ei kauheasti moitettu tuota crx:sää ettei takaisinkaan ole tullut takuuaikana ainakaan..
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

03 Tammi 2015, 13:32

Itsellä on 100 Ah Exide traktorissa. Käynnistysvirta muistaakseni 900 A. Tunnin verran vuorokaudessa pidän (ajastimella) ylläpitolatausta elektronisella laturilla. Hinta pysyy akuissa kohtuullisena tuonne kokoluokkaan asti.

Nyt kun viimeksi oli 15 astetta pakkasta, lähti kuin palmupuun alta käyntiin ilman pakkosyöttöä, vaikka oli seisonut kuukausia käyttämättömänä.

Tuo 100 Ah akku on vähän koteloa lyhyempi, mutta olen laittanut kovaa vaahtomuovilevyä täytteeksi. Mielestäni ei tarvita tuon suurempaa nykyaikaista akkua, jos kaapelit jms on kunnossa.
Vastaa Viestiin