Kestävä hydrauli pikaliitin?

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

06 Loka 2013, 20:12

Kaivurissa on giljotiinikouralle sekä luiskauhan sylinterille lisähydrauliikka putkitukset, ja putkitusten päässä tietysti pikaliittimet..

No tästähän muodostui varsinainen ongelma, edes laadukkaat (ja kalliit) TEMA-lukittavat pikaliittimet eivät kestä giljotiinikouran rajua edestakaista öljynliikkummista :evil: Luiskakauhan maltillista käyttöä kestävät kyllä pitkään.

Nimittäin pari viikkoa vanhoista liittimistä ensin paukahti naaras puolen sisuskalut kappaleiksi ja vähän sen jälkeen urospuolen olakkeesta alkoi paloja murtumaan, josta johtuen liitin viimeisellä aukesi..

Tavallinen traktori-tyypin pikaliitin antautui puolessa tunnissa, kun hätäpäissäni sen rikkoutuneen teman tilalle ruuvasin :lol:

Pikaliittimet olisi kyllä mukava säilyttää, niin säilyy nopea valmius työvälineen vaihdolle, toki varalla minulta löytyy "suorat" liitinpalikatkin.

Mutta olisiko vinkkiä asiaan, minulla kun ei ole hydraulituntemusta vielä kovinkaan paljoa :oops:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

06 Loka 2013, 20:41

No jos ei temat kestä niin sitten alkaa olla vaihtoehot vähissä... Onko se sitten iso homma pistää se hakkuupää suorilla liittimillä,pistät sitten kesäksi ne temat takasin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

06 Loka 2013, 22:40

Olisko ryhmäpikaliittimissä tuohon käypäsiä
Soitto hytikkaliikkeeseen saattas auttaa..
Mukana kuin peräpukama!
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

07 Loka 2013, 10:31

Minkähän kokoinen pikaliitin on kyseessä?

TEMA:lta löytyy myös muutamia karkaistuja liittimiä, jotka kestävät paineiskuja.

Sitten on esim Enerpacilla näitä korkeapainepuolen liittimiä 800 bar (lukittuu kiertämällä holkki päälle).
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

24 Loka 2013, 11:12

kuulostaa liittimet hiukan pieniltä jos rattorissa saman kokoset on? Mikäs kone se sulla taas olikaan ? kourahan meillä on sama.
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

24 Loka 2013, 18:57

aspeha kirjoitti:kuulostaa liittimet hiukan pieniltä jos rattorissa saman kokoset on? Mikäs kone se sulla taas olikaan ? kourahan meillä on sama.
Kone oli Hitachi EX100M, lisähydrauliikka tuotoltaan vähintäänkin riittävä 8)

Mulla oli samalla kierteellä hyllyssä myös tavallisia traktori-liittimiä, jonka hätäpäissäni pasahtaneen Teman tilalle ruuvasin, mutta aika köykäinenhän se oli ja kestikin vain hetkisen :lol:

Teman liittimet on kooltaan kyllä riittäviä, ei ahdista. Mekaanisen kestävyyden puolesta voisi kyllä kokeilla numeroa isompaa Temaa sovitenipoilla, tai sitten "lisenssin" mainitsemia karkaistuja malleja. Hintalappu vaan helposti karkaa kovin isoksi kun 3-4paria niitä ostelee...

Nyt on ollut taas pari viikkoa pelkkää energiahommaa niin ruuvailin "suorat" nippelit letkujen väliin, hyvin toimii kuten voi olettaakin. Yleensä tosin joutuu päivän välein vekslaamaan kauhojen kanssa niin käypi vähän turhan työlääksi ja sotkuiseksi tuo operaatio.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

24 Loka 2013, 23:05

hana peruskoneeseen ja ruuvaamalla sitten nipoista näin töissä testattu 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

09 Joulu 2013, 18:47

Tuo on hyvä konsti kyllä.

Joissakin tapauksissa olemme käyttäneet niitä kierteellisiä muovisia tulppia, joita on saanut ilmaiseksi "hydraulikaupasta". Sen kun ruuvaa kiinni, ei vuoda putki tai letku vaihdon aikana.

Juuri yhdestä tuotteesta raksin kaikki pikaliittimet pois. Hintaa oli n 100 euroa/kpl ja vuoden käytön jälkeen niin jumissa liittimet, ettei niiden aukaisu todellakaan ollut komponentin vaihtoa nopeuttava juttu (niin kuin oli toki kuviteltu), päinvastoin. Pikaliittimien määrä kannattaa minimoida eikä maksimoida. Pikaliittimet eivät oikein kestä kolhuja.
Vastaa Viestiin