Yleistä keskustelua mistä vain

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Joulu 2017, 22:22

Pitänee viijä mallirattaat 5 ja10-askista näytille? Että saapi suunnitella.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Joulu 2017, 22:27

mämitääntiedä kirjoitti:Posti toi jonkun parin "vauhtipyöriä". Kymppisarjan nuhviin jos laittaisi nämä, kertojan ja jarruakselimuutokset niin avot. Kantatiellä tulee tierajoitus vastaan, joutuu peltipoliisille jarruttamaan.. :mrgreen:
Nuo laatikon oman kertojan n.40-50% nopeemmat rattaat + KKK 50% + xx % nopeammaat porttaalin ratakset = helkkaristi kmh.... ( 100kmh @2500rpm ? )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

23 Joulu 2017, 00:06

jusape kirjoitti:Pitänee viijä mallirattaat 5 ja10-askista näytille? Että saapi suunnitella.....
Tää on just sitä kehitystyötä jolla hyvästä saadaan paras...
Eteenpäin löytyy aina sopiva pykälä metsässäkin, yleensä pieni kolmonen, mutta takoperin ei,
aivan liian lujaa menee pikku pakillakin kun koittaa kärryä johonkin rakoon tuikata...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Joulu 2017, 00:14

Pitää irroitella aksilat noist lootista ja viedä Euraan seuraavalla tai sitä seuraavalka käyntireissulla, niin eiköhän se siittä sitten etene tällänenkin mitätön asia....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

23 Joulu 2017, 09:20

Siehän puhut ku tehtaan insinööri :-)
Niille tämä tais olla mitätön asia...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Joulu 2017, 12:19

Eipä siinä, alkuvuodesta vienen ne malliakselit, niin tekijämies saa tehdä teille niitä, josko kerran kysyntää on jo näin ennakoltakin, useammalle akselille.....
Nehän on sinänsä helppo irrottaa noista laatikoista, kun 5 ja 10-askit on tuolla muutoin tyhjinä kuorina, pelkät pakkiakselit paikoillaan ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

23 Joulu 2017, 13:04

Yhden laatikon tarpeet miullekin, kiitos :D
Laatikko onkin Leukussa ainut kohta johon ei ole katottu sisälle :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Tammi 2018, 21:37

Huomasipas kirjautumispäiväni tälle foorumille 2.1.2008 :wink: Kymmenen vuotta teidän kiusana :lol:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

12 Tammi 2018, 23:15

Laitetaampa tämä nyt tännekin :D
Liitteet
Sähkönuhvi eli kuva Maaseudun tulevaisuudessa 12.1.2018
Sähkönuhvi eli kuva Maaseudun tulevaisuudessa 12.1.2018
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

25 Tammi 2018, 20:45

Minäkin seuraan mielenkiinnolla tuota erilaisten rattaiden sorvailua laatikkoon. Voisiko joku selventää tietämättömälle, muutellaanko tuossa sen "aluevaihtajan" hidasta vai nopeaa puolta? Sain näistä jutuista nyt sen käsityksen, että se nopeampi puoli olis suora, onko se nyt sitten niin että jos matalan rattaat muutetaan nopeuttavaksi niin tuloksena on taaksepäin liian nopea ja vielä sitäkin nopeampi peruutus?

Jos ja kun ajatellaan "oikeita" töitä tehtävän, niin miten onnistuisi hitaan puolen hidastaminen siten, että nopean nelosen ja pienen viitosen väli ei olisi niin iso kuin vakiona, samalla tulisi käyttöön järkevämpi hidas pakki ja eteenpäin ryömintätason nopeuksia. Sellaiselle uskoisin olevan tilausta, jos ratasparin hintaluokka on 500€ se on mielestäni hyvin kohtuullinen.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Tammi 2018, 21:07

Ainakin minulla on suunitelmassa nopeutaa vain nopeaa puolta. Voi ollakin että omaltaosin tuo suunitelma taitaa jäädäkin haaveeksi, tuon 4/65:sen kohdalla.
Yksi kkk on jemassa, samoin yksi BMC 6:nen ja 10/60:sen runko, kahdella nopealla nuhvilla omakotiasukas pärjänee jotenkuten :D
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

25 Tammi 2018, 21:13

Hidas puolihan on 10-vaihteisessa suora, nopea on n.1.2x ylentävä. Ja sitä ylentävää Lisenssi on nopeuttanut.
Ittelle tulossa modifioitu kolmonen, nelonenkin vielä vissiin nopeutetaan nykyisestä....
10-vaihteisen pakinhan saa hidastettua, 5-vaihteisessa hankalampaa, muttei mahdotonta.
Esim ala-akselin pyörimisnopeutta pudotamalla, mut tällöin myös vaihteet 1-4 hidastuu, jollei niitä rattaita tee erikseen uusiksi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

25 Tammi 2018, 22:00

Ahaa. En itse niinkään haikaile suurempaa huippunopeutta, vaan ehkä lähinnä hitaampaa pikkupakkia ja joissakin töissä ei olisi haitaksi vaikka eteenpäinkin olisi todella hidas vaihde/vaihteita. Mutta ilmeisesti jos pikkupuoli on suora, sitä ei voi muuttaa? Ja taas ylentäjää ei sentään alentajaksi viitsi laittaa, saisi se traktori kumminkin sen kulkea mitä tähänkin asti.
Miten se tehtaan "kaivuripakki" on sitten toteutettu, hidastuuko siinäkin pelkkä pakki vai muitakin vaihteita samalla? Ei se sekään ole hyvä jos nelosen ja viitosen väli entisestään kasvaa.
Entä jos hidastetaan ala-akseli sekä isonnetaan nopean puolen välitys niin mikä olisi lopputulos? :D
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

25 Tammi 2018, 22:54

"Kaivuripakki" 10-askeissa on otettu 2-vaihteen alarattaalta, kuten 5-vaihteisessa on. Normipakki kympissä on otettu 3-vaihteen rattaalta.
Myös kuullut murheita toin kymppiaskin hitaan pakin osalta, pakkiakseli kun on liki 20cm pitkä ja syöttövoima sille tulee sen putkiakselin keskivaiheilta, eli mahdollisesti taipumisen johdosta on hajoamisiakin rapahtunut, 5 vaihteisessa pakkiakseli on liki puolta lyhyempi ja rattaat akselin päissä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

25 Tammi 2018, 23:26

No niin, alkaa selvitä... Mutta tällaiset vinkit teille insinööreille että saa tosiaan hidastuksiakin suunnitella... Minulla kun on varmaan tulevaisuudessa kymppilaatikon aukaisu edessä, joskus potkinut nelosta päältä tuo 255:nen. Silloinhan sinne rattaitakin vaihtelisi.

e: Ja niin, eihän tuossa nopean puolen nopeutuksessa traktorin käyttöominaisuudet huonone millään tavalla, kun hidas alue jää entiselleen. Jos uudella välityksellä nopea nelonen sattuu suunnilleenkaan L4 ja L5 puoliväliin, niin sehän on oikein hyvä parannus! :)
Vastaa Viestiin