Yleistä keskustelua mistä vain
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pitänee viijä mallirattaat 5 ja10-askista näytille? Että saapi suunnitella.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Nuo laatikon oman kertojan n.40-50% nopeemmat rattaat + KKK 50% + xx % nopeammaat porttaalin ratakset = helkkaristi kmh.... ( 100kmh @2500rpm ? )mämitääntiedä kirjoitti:Posti toi jonkun parin "vauhtipyöriä". Kymppisarjan nuhviin jos laittaisi nämä, kertojan ja jarruakselimuutokset niin avot. Kantatiellä tulee tierajoitus vastaan, joutuu peltipoliisille jarruttamaan..
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tää on just sitä kehitystyötä jolla hyvästä saadaan paras...jusape kirjoitti:Pitänee viijä mallirattaat 5 ja10-askista näytille? Että saapi suunnitella.....
Eteenpäin löytyy aina sopiva pykälä metsässäkin, yleensä pieni kolmonen, mutta takoperin ei,
aivan liian lujaa menee pikku pakillakin kun koittaa kärryä johonkin rakoon tuikata...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pitää irroitella aksilat noist lootista ja viedä Euraan seuraavalla tai sitä seuraavalka käyntireissulla, niin eiköhän se siittä sitten etene tällänenkin mitätön asia....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Siehän puhut ku tehtaan insinööri
Niille tämä tais olla mitätön asia...
Niille tämä tais olla mitätön asia...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eipä siinä, alkuvuodesta vienen ne malliakselit, niin tekijämies saa tehdä teille niitä, josko kerran kysyntää on jo näin ennakoltakin, useammalle akselille.....
Nehän on sinänsä helppo irrottaa noista laatikoista, kun 5 ja 10-askit on tuolla muutoin tyhjinä kuorina, pelkät pakkiakselit paikoillaan ....
Nehän on sinänsä helppo irrottaa noista laatikoista, kun 5 ja 10-askit on tuolla muutoin tyhjinä kuorina, pelkät pakkiakselit paikoillaan ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Yhden laatikon tarpeet miullekin, kiitos
Laatikko onkin Leukussa ainut kohta johon ei ole katottu sisälle
Laatikko onkin Leukussa ainut kohta johon ei ole katottu sisälle
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Huomasipas kirjautumispäiväni tälle foorumille 2.1.2008 Kymmenen vuotta teidän kiusana
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Minäkin seuraan mielenkiinnolla tuota erilaisten rattaiden sorvailua laatikkoon. Voisiko joku selventää tietämättömälle, muutellaanko tuossa sen "aluevaihtajan" hidasta vai nopeaa puolta? Sain näistä jutuista nyt sen käsityksen, että se nopeampi puoli olis suora, onko se nyt sitten niin että jos matalan rattaat muutetaan nopeuttavaksi niin tuloksena on taaksepäin liian nopea ja vielä sitäkin nopeampi peruutus?
Jos ja kun ajatellaan "oikeita" töitä tehtävän, niin miten onnistuisi hitaan puolen hidastaminen siten, että nopean nelosen ja pienen viitosen väli ei olisi niin iso kuin vakiona, samalla tulisi käyttöön järkevämpi hidas pakki ja eteenpäin ryömintätason nopeuksia. Sellaiselle uskoisin olevan tilausta, jos ratasparin hintaluokka on 500€ se on mielestäni hyvin kohtuullinen.
Jos ja kun ajatellaan "oikeita" töitä tehtävän, niin miten onnistuisi hitaan puolen hidastaminen siten, että nopean nelosen ja pienen viitosen väli ei olisi niin iso kuin vakiona, samalla tulisi käyttöön järkevämpi hidas pakki ja eteenpäin ryömintätason nopeuksia. Sellaiselle uskoisin olevan tilausta, jos ratasparin hintaluokka on 500€ se on mielestäni hyvin kohtuullinen.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ainakin minulla on suunitelmassa nopeutaa vain nopeaa puolta. Voi ollakin että omaltaosin tuo suunitelma taitaa jäädäkin haaveeksi, tuon 4/65:sen kohdalla.
Yksi kkk on jemassa, samoin yksi BMC 6:nen ja 10/60:sen runko, kahdella nopealla nuhvilla omakotiasukas pärjänee jotenkuten
Yksi kkk on jemassa, samoin yksi BMC 6:nen ja 10/60:sen runko, kahdella nopealla nuhvilla omakotiasukas pärjänee jotenkuten
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Hidas puolihan on 10-vaihteisessa suora, nopea on n.1.2x ylentävä. Ja sitä ylentävää Lisenssi on nopeuttanut.
Ittelle tulossa modifioitu kolmonen, nelonenkin vielä vissiin nopeutetaan nykyisestä....
10-vaihteisen pakinhan saa hidastettua, 5-vaihteisessa hankalampaa, muttei mahdotonta.
Esim ala-akselin pyörimisnopeutta pudotamalla, mut tällöin myös vaihteet 1-4 hidastuu, jollei niitä rattaita tee erikseen uusiksi....
Ittelle tulossa modifioitu kolmonen, nelonenkin vielä vissiin nopeutetaan nykyisestä....
10-vaihteisen pakinhan saa hidastettua, 5-vaihteisessa hankalampaa, muttei mahdotonta.
Esim ala-akselin pyörimisnopeutta pudotamalla, mut tällöin myös vaihteet 1-4 hidastuu, jollei niitä rattaita tee erikseen uusiksi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Ahaa. En itse niinkään haikaile suurempaa huippunopeutta, vaan ehkä lähinnä hitaampaa pikkupakkia ja joissakin töissä ei olisi haitaksi vaikka eteenpäinkin olisi todella hidas vaihde/vaihteita. Mutta ilmeisesti jos pikkupuoli on suora, sitä ei voi muuttaa? Ja taas ylentäjää ei sentään alentajaksi viitsi laittaa, saisi se traktori kumminkin sen kulkea mitä tähänkin asti.
Miten se tehtaan "kaivuripakki" on sitten toteutettu, hidastuuko siinäkin pelkkä pakki vai muitakin vaihteita samalla? Ei se sekään ole hyvä jos nelosen ja viitosen väli entisestään kasvaa.
Entä jos hidastetaan ala-akseli sekä isonnetaan nopean puolen välitys niin mikä olisi lopputulos?
Miten se tehtaan "kaivuripakki" on sitten toteutettu, hidastuuko siinäkin pelkkä pakki vai muitakin vaihteita samalla? Ei se sekään ole hyvä jos nelosen ja viitosen väli entisestään kasvaa.
Entä jos hidastetaan ala-akseli sekä isonnetaan nopean puolen välitys niin mikä olisi lopputulos?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
"Kaivuripakki" 10-askeissa on otettu 2-vaihteen alarattaalta, kuten 5-vaihteisessa on. Normipakki kympissä on otettu 3-vaihteen rattaalta.
Myös kuullut murheita toin kymppiaskin hitaan pakin osalta, pakkiakseli kun on liki 20cm pitkä ja syöttövoima sille tulee sen putkiakselin keskivaiheilta, eli mahdollisesti taipumisen johdosta on hajoamisiakin rapahtunut, 5 vaihteisessa pakkiakseli on liki puolta lyhyempi ja rattaat akselin päissä.
Myös kuullut murheita toin kymppiaskin hitaan pakin osalta, pakkiakseli kun on liki 20cm pitkä ja syöttövoima sille tulee sen putkiakselin keskivaiheilta, eli mahdollisesti taipumisen johdosta on hajoamisiakin rapahtunut, 5 vaihteisessa pakkiakseli on liki puolta lyhyempi ja rattaat akselin päissä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
No niin, alkaa selvitä... Mutta tällaiset vinkit teille insinööreille että saa tosiaan hidastuksiakin suunnitella... Minulla kun on varmaan tulevaisuudessa kymppilaatikon aukaisu edessä, joskus potkinut nelosta päältä tuo 255:nen. Silloinhan sinne rattaitakin vaihtelisi.
e: Ja niin, eihän tuossa nopean puolen nopeutuksessa traktorin käyttöominaisuudet huonone millään tavalla, kun hidas alue jää entiselleen. Jos uudella välityksellä nopea nelonen sattuu suunnilleenkaan L4 ja L5 puoliväliin, niin sehän on oikein hyvä parannus!
e: Ja niin, eihän tuossa nopean puolen nopeutuksessa traktorin käyttöominaisuudet huonone millään tavalla, kun hidas alue jää entiselleen. Jos uudella välityksellä nopea nelonen sattuu suunnilleenkaan L4 ja L5 puoliväliin, niin sehän on oikein hyvä parannus!