Yleistä keskustelua mistä vain
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Maatalouspuolella ei ole muita kuin niitä "Laakkosia". Autopuolella on sentään vaihtoehtoja.
Olet varmasti hintatietoisempi traktorien hinnoissa. Tuntuu vaan erikoiselta, että pitää ajaa uudella, kun ei ole varaa muuhun
Olet varmasti hintatietoisempi traktorien hinnoissa. Tuntuu vaan erikoiselta, että pitää ajaa uudella, kun ei ole varaa muuhun
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kyllähän 20-40v ikäisellä koneella monasti tekee samat hommat kuin uudellakin. Mutta käyttötunnit ja paikkojen kuluneisuus joka tulee käyttötuntien myötä, lisää helposti myös sitä pajalla sesonkiaikana seisottujen korjaustuntien määrää.
Ja sellainenkin merkillisyys, yleensä kun ne koneet ei hajoa ikinä silloin, kun niitä ei tarvita eikä käytetä, jolloin ehkä olisi oikeasti sitä remonttia myös aikaa tehdä.
Ne kun tuppaa aina hajoamaan silloin kun pitäisi oikeasti mennä ja töitä tehdä, eikä siellä pajalla seistä ja sitten ne työt seisoo tekemättömänä ....
Myöskin käyttömukavuus ja ergonomia on uudemmissa ihan aivan toista kuin vuosimallin -75 tai -85 koneessa, että on siellä mukavampi istuskella ja olla sitä 8-14h päivää, töitä tekemässä, siellä kabiinissa.
Ja sellainenkin merkillisyys, yleensä kun ne koneet ei hajoa ikinä silloin, kun niitä ei tarvita eikä käytetä, jolloin ehkä olisi oikeasti sitä remonttia myös aikaa tehdä.
Ne kun tuppaa aina hajoamaan silloin kun pitäisi oikeasti mennä ja töitä tehdä, eikä siellä pajalla seistä ja sitten ne työt seisoo tekemättömänä ....
Myöskin käyttömukavuus ja ergonomia on uudemmissa ihan aivan toista kuin vuosimallin -75 tai -85 koneessa, että on siellä mukavampi istuskella ja olla sitä 8-14h päivää, töitä tekemässä, siellä kabiinissa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Meillä päin vielä maanviljelijät ja metsätalolliset, jotka suinki vaan pystyvät, vaihtavat koneita ja laitteita säännöllisesti 3-5 vuoden rytmillä, ja nykyään lähes korottamalla pankkilainarahalla, kun verotuksessa saa menot poistoina. Itse olen harrastanut samaa, tosin aika paljon pienemmässä mittakaavassa.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
pitää tutkia, en tuosta yläpalkista tiedä juuta enkä jaata.kari t kirjoitti:Ylläpidolle tiedoksi ! Galleria ei aukene !
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Poraruuveissa vaan se huono puoli, että ovat pehmeitä ja sopivasti josko ruopaisee jotain kovaa vasten, saattaa olla kannat katki ja se poraruuvinjämä pysyy renkaassa ........kari t kirjoitti:.... ei nuo oikeita nastoja ole vaan itseporautuvi ruuveja
Kovalla pinnalla, esim vähän asfalttia kun ajelee niin tyssääntyy ja kuluu se ruuvin pehmee materiaali, hetkenpäästä poistaminen voikin olla aika paha rasti .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
En minä hetken mielijohteesta ja vailla kokemusta ruuveja laittanut. Useita vuosia olen seurannut erään veljesarjan mm. metsäajoja / lumitöitä kyseisillä ruuveilla, nelivetifiiatilla, kertovat että hyvin kestää talven, keväälä ruuvit pois, seuraavana syksynä uudet ruuvit renkaisiin. Rautakaupasta josta ruuvit hain, kertoivat että paljon traktorimiehet näitä ruuveja käytää.jusape kirjoitti:Poraruuveissa vaan se huono puoli, että ovat pehmeitä ja sopivasti josko ruopaisee jotain kovaa vasten, saattaa olla kannat katki ja se poraruuvinjämä pysyy renkaassa ........kari t kirjoitti:.... ei nuo oikeita nastoja ole vaan itseporautuvi ruuveja
Kovalla pinnalla, esim vähän asfalttia kun ajelee niin tyssääntyy ja kuluu se ruuvin pehmee materiaali, hetkenpäästä poistaminen voikin olla aika paha rasti .....
Minulla ajot pelkästään jäisellä pinnalla, murskeen levitystä apulannan levityskoneella, veteraanimajalla lumityöt, varikolla lumityöt ja omakotitalon lumien siirtoa, asutusalueen jäisen tien ojan päältä.
Sen verran on älliä päässä, jos siirtoajossa on, kuten yleensä on, ajourat sulat / puhtaana jäästä, ajan aina raiteilta sivussa jäistä tienpintaa hyväksikäyttäen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jeps. En sitä epäilekkään etteikö vähäisillä ajoilla jäisellä ja lumipinnalla kestäisi sen yhden talven. Mutta josko sattuu joku em mainittu kivenreuna tms johon ruopaisee, niin veikkaanpa että katkenneita voi löytyä. Paljasta asfalttia ei normi-poraruuvin kannat pitkään kestä ajella, kun kuluvat muodottomiksi.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Tuli käytyä tänään pilkillä tälle talvea ekan kerran, 11 mustaa ahventa, mettälampi, jäätä 15-20cm, pakkasta muutama aste ja kova tuuli niin mikään lämmin ollu..
-fiigumies-
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Huomen aamun alkaa taas samassa paikassa sama homma ja maaliskuun loppuun näillä näkymin taas...fiigumies kirjoitti:Tänää alko työt taas, kuukaus tuli oltuakin taas työttömänä, Baronan kautta DHL:le tällä kertaa, maaliskuun loppuu asti pitäs olla töitä..
-fiigumies-
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Oulunkorkeudella sattuu ja tapahtuu
Liekkö tehny "nyhtöpossuu" mieli
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005055 ... f57409877d" onclick="window.open(this.href);return false;
Liekkö tehny "nyhtöpossuu" mieli
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005055 ... f57409877d" onclick="window.open(this.href);return false;
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tossa keltasen roskalehen linkki samasta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017012 ... 1_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Kovasti on pitänyt tehä karjun melaa mieli
Kovasti on pitänyt tehä karjun melaa mieli
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Oliko puhetta kirjojen alkuperästä?
Huomenna kokeilen miten nuo karin kokeilemat ruuvit kestää, ostin 400gr ruuveja paikallisesta kaupasta ja huomenna kun ajan kutosen lieksasta kotiin, pistän nastat ruuvinväätimellä takasiin. Siellä on vastassa mm. jaakonvaaran mäki jossa "vaarallinen lasku" kyltit, saa nähdä onko nastoista todella kulkua parantamaan. Mennessä eräässä alamäessa läksi perse alta kun traktori meni kovempaa mitä renkaat pyöri kun pito loppui... oli vaan laskettava kytkin pohjassa mäki alas, vauhtia oli varmaan aikalailla loppumäessä... ei ole hydeohjauksellisella koneella mitenkään miellytävä, koska ei ole samalla lailla tuntoa ajossa kuin mek.ohj. koneissa.
Huomenna kokeilen miten nuo karin kokeilemat ruuvit kestää, ostin 400gr ruuveja paikallisesta kaupasta ja huomenna kun ajan kutosen lieksasta kotiin, pistän nastat ruuvinväätimellä takasiin. Siellä on vastassa mm. jaakonvaaran mäki jossa "vaarallinen lasku" kyltit, saa nähdä onko nastoista todella kulkua parantamaan. Mennessä eräässä alamäessa läksi perse alta kun traktori meni kovempaa mitä renkaat pyöri kun pito loppui... oli vaan laskettava kytkin pohjassa mäki alas, vauhtia oli varmaan aikalailla loppumäessä... ei ole hydeohjauksellisella koneella mitenkään miellytävä, koska ei ole samalla lailla tuntoa ajossa kuin mek.ohj. koneissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tuli mieleen ovatko sieltä mistä epäilen, sairastumisen takia lopettaneen huoltomiehen jäämistöä, jota myivät pois isoina pompsuina halvalla köntässä pois.
2100 kotiutettu, nastoista oli apuja, mutta veikkaan, että aiheuttaa tuollaiset nastat muille tienkäyttäjille harmia, koska kierre on matalampi mitä oikeissa nastoissa -> lähtevät irti helposti ja jäävät sitten tielle ja painuvat muiden tielläliikkujien renkaisiin.
2100 kotiutettu, nastoista oli apuja, mutta veikkaan, että aiheuttaa tuollaiset nastat muille tienkäyttäjille harmia, koska kierre on matalampi mitä oikeissa nastoissa -> lähtevät irti helposti ja jäävät sitten tielle ja painuvat muiden tielläliikkujien renkaisiin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Laitoitko ruuvit 5 x 18 mm, 8 mm kannalla ? Itse olisin laittanut pitempiä mutta kulutuspinta hokeissa oli rajana.Nuffieldmaster kirjoitti:
2100 kotiutettu, nastoista oli apuja, mutta veikkaan, että aiheuttaa tuollaiset nastat muille tienkäyttäjille harmia, koska kierre on matalampi mitä oikeissa nastoissa -> lähtevät irti helposti ja jäävät sitten tielle ja painuvat muiden tielläliikkujien renkaisiin.
Tullaiseen yli kaksikertaa raskaanpaan traktoriin mitä kolmosnuhvi on, laittaisin paksummat, pitemmät ja isompikantaiset ruuvit, tieten hokkien korkeus määrää ruuvien pituuden.
Aika näytää sitten miten ruuvit pysyy renkaissa
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !