Yleistä keskustelua mistä vain

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

04 Tammi 2017, 23:58

Maatalouspuolella ei ole muita kuin niitä "Laakkosia". Autopuolella on sentään vaihtoehtoja.

Olet varmasti hintatietoisempi traktorien hinnoissa. Tuntuu vaan erikoiselta, että pitää ajaa uudella, kun ei ole varaa muuhun :D
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Tammi 2017, 00:14

Kyllähän 20-40v ikäisellä koneella monasti tekee samat hommat kuin uudellakin. Mutta käyttötunnit ja paikkojen kuluneisuus joka tulee käyttötuntien myötä, lisää helposti myös sitä pajalla sesonkiaikana seisottujen korjaustuntien määrää.
Ja sellainenkin merkillisyys, yleensä kun ne koneet ei hajoa ikinä silloin, kun niitä ei tarvita eikä käytetä, jolloin ehkä olisi oikeasti sitä remonttia myös aikaa tehdä.
Ne kun tuppaa aina hajoamaan silloin kun pitäisi oikeasti mennä ja töitä tehdä, eikä siellä pajalla seistä ja sitten ne työt seisoo tekemättömänä ....
Myöskin käyttömukavuus ja ergonomia on uudemmissa ihan aivan toista kuin vuosimallin -75 tai -85 koneessa, että on siellä mukavampi istuskella ja olla sitä 8-14h päivää, töitä tekemässä, siellä kabiinissa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

05 Tammi 2017, 14:21

Meillä päin vielä maanviljelijät ja metsätalolliset, jotka suinki vaan pystyvät, vaihtavat koneita ja laitteita säännöllisesti 3-5 vuoden rytmillä, ja nykyään lähes korottamalla pankkilainarahalla, kun verotuksessa saa menot poistoina. Itse olen harrastanut samaa, tosin aika paljon pienemmässä mittakaavassa. :wink:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Tammi 2017, 19:54

kari t kirjoitti:Ylläpidolle tiedoksi ! Galleria ei aukene !
pitää tutkia, en tuosta yläpalkista tiedä juuta enkä jaata.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Tammi 2017, 16:09

kari t kirjoitti:.... ei nuo oikeita nastoja ole vaan itseporautuvi ruuveja :wink:
Poraruuveissa vaan se huono puoli, että ovat pehmeitä ja sopivasti josko ruopaisee jotain kovaa vasten, saattaa olla kannat katki ja se poraruuvinjämä pysyy renkaassa ........
Kovalla pinnalla, esim vähän asfalttia kun ajelee niin tyssääntyy ja kuluu se ruuvin pehmee materiaali, hetkenpäästä poistaminen voikin olla aika paha rasti .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2017, 17:46

jusape kirjoitti:
kari t kirjoitti:.... ei nuo oikeita nastoja ole vaan itseporautuvi ruuveja :wink:
Poraruuveissa vaan se huono puoli, että ovat pehmeitä ja sopivasti josko ruopaisee jotain kovaa vasten, saattaa olla kannat katki ja se poraruuvinjämä pysyy renkaassa ........
Kovalla pinnalla, esim vähän asfalttia kun ajelee niin tyssääntyy ja kuluu se ruuvin pehmee materiaali, hetkenpäästä poistaminen voikin olla aika paha rasti .....
En minä hetken mielijohteesta ja vailla kokemusta ruuveja laittanut. Useita vuosia olen seurannut erään veljesarjan mm. metsäajoja / lumitöitä kyseisillä ruuveilla, nelivetifiiatilla, kertovat että hyvin kestää talven, keväälä ruuvit pois, seuraavana syksynä uudet ruuvit renkaisiin. Rautakaupasta josta ruuvit hain, kertoivat että paljon traktorimiehet näitä ruuveja käytää.

Minulla ajot pelkästään jäisellä pinnalla, murskeen levitystä apulannan levityskoneella, veteraanimajalla lumityöt, varikolla lumityöt ja omakotitalon lumien siirtoa, asutusalueen jäisen tien ojan päältä.

Sen verran on älliä päässä, jos siirtoajossa on, kuten yleensä on, ajourat sulat / puhtaana jäästä, ajan aina raiteilta sivussa jäistä tienpintaa hyväksikäyttäen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Tammi 2017, 20:16

Jeps. En sitä epäilekkään etteikö vähäisillä ajoilla jäisellä ja lumipinnalla kestäisi sen yhden talven. Mutta josko sattuu joku em mainittu kivenreuna tms johon ruopaisee, niin veikkaanpa että katkenneita voi löytyä. Paljasta asfalttia ei normi-poraruuvin kannat pitkään kestä ajella, kun kuluvat muodottomiksi.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

11 Tammi 2017, 20:20

Tuli käytyä tänään pilkillä tälle talvea ekan kerran, 11 mustaa ahventa, mettälampi, jäätä 15-20cm, pakkasta muutama aste ja kova tuuli niin mikään lämmin ollu..
-fiigumies-
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

18 Tammi 2017, 19:29

fiigumies kirjoitti:Tänää alko työt taas, kuukaus tuli oltuakin taas työttömänä, Baronan kautta DHL:le tällä kertaa, maaliskuun loppuu asti pitäs olla töitä..
Huomen aamun alkaa taas samassa paikassa sama homma ja maaliskuun loppuun näillä näkymin taas...
-fiigumies-
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Tammi 2017, 19:51

Oulunkorkeudella sattuu ja tapahtuu

Liekkö tehny "nyhtöpossuu" mieli :lol:

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005055 ... f57409877d" onclick="window.open(this.href);return false;
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

21 Tammi 2017, 20:15

Tossa keltasen roskalehen linkki samasta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017012 ... 1_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Kovasti on pitänyt tehä karjun melaa mieli :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
HL-Zetor
Nuhvitietäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:44
Paikkakunta: Virrat

21 Tammi 2017, 21:02

Sopii teemaan.
Kuva
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Tammi 2017, 21:40

Oliko puhetta kirjojen alkuperästä?


Huomenna kokeilen miten nuo karin kokeilemat ruuvit kestää, ostin 400gr ruuveja paikallisesta kaupasta ja huomenna kun ajan kutosen lieksasta kotiin, pistän nastat ruuvinväätimellä takasiin. Siellä on vastassa mm. jaakonvaaran mäki jossa "vaarallinen lasku" kyltit, saa nähdä onko nastoista todella kulkua parantamaan. Mennessä eräässä alamäessa läksi perse alta kun traktori meni kovempaa mitä renkaat pyöri kun pito loppui... oli vaan laskettava kytkin pohjassa mäki alas, vauhtia oli varmaan aikalailla loppumäessä... ei ole hydeohjauksellisella koneella mitenkään miellytävä, koska ei ole samalla lailla tuntoa ajossa kuin mek.ohj. koneissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Tammi 2017, 18:48

Tuli mieleen ovatko sieltä mistä epäilen, sairastumisen takia lopettaneen huoltomiehen jäämistöä, jota myivät pois isoina pompsuina halvalla köntässä pois.

2100 kotiutettu, nastoista oli apuja, mutta veikkaan, että aiheuttaa tuollaiset nastat muille tienkäyttäjille harmia, koska kierre on matalampi mitä oikeissa nastoissa -> lähtevät irti helposti ja jäävät sitten tielle ja painuvat muiden tielläliikkujien renkaisiin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Tammi 2017, 19:26

Nuffieldmaster kirjoitti:
2100 kotiutettu, nastoista oli apuja, mutta veikkaan, että aiheuttaa tuollaiset nastat muille tienkäyttäjille harmia, koska kierre on matalampi mitä oikeissa nastoissa -> lähtevät irti helposti ja jäävät sitten tielle ja painuvat muiden tielläliikkujien renkaisiin.
Laitoitko ruuvit 5 x 18 mm, 8 mm kannalla ? Itse olisin laittanut pitempiä mutta kulutuspinta hokeissa oli rajana.
Tullaiseen yli kaksikertaa raskaanpaan traktoriin mitä kolmosnuhvi on, laittaisin paksummat, pitemmät ja isompikantaiset ruuvit, tieten hokkien korkeus määrää ruuvien pituuden.
Aika näytää sitten miten ruuvit pysyy renkaissa :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin