SA-INT kalustokeskustelua yleisesti
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Ajattelin avata uuden topiikin aiheesta tälle puolelle, kun ei tämä oikein ole raskaan kalustonkaan asiaakaan.
Onko nuffikuskeilla kokemuksia joko sotaväen puolesta tai ihan siviilimaailmasta näistä suomaaston ja siperian tundran kiitäjistä
Allekirjoittanut voi myöntää Panssariprikaatissa hiljan palvelleena että se Zilin pörinä alkoi välistä jo ärsyttää, mutta kuitenkin kokemukset rajoittuivat huoltoon sekä hallin pihalla siirtelyihin kun ainostaan puolustusvoimien työkonelupa löytyi, siviilissä kyllä C kortissa. Kuitenkin ajatuksen tasolla pyöri, entäs jos.. Viimeisen sysäyksen antoi kaluston poistuminen, ja kalkun varikolla ziliä rivissä katselleena että miksei minullakin voisi olla tuollaista. Ostohintahan olisi noin romuraudan hinta tuollaiselle metallikasalle ja jos mitään käyttöä ei keksi, niin kyllä niistä akseleista jotain askartelisi
Nyt kun nuhvin saisi kuntoon, niin olisi ajoneuvopuolella taas tilaa uusille hankinnoille. Bensa v8 russkikuorkki.
On tää kamalaa. Rautaromun ja rakentamisen keskellä elämää eteenpäin suhaten. Toivottavasti tulee oltua p.a. ennenkuin kalkun listat julkistetaan täysimittaisena tai tulisi järkiinsä..
Onko nuffikuskeilla kokemuksia joko sotaväen puolesta tai ihan siviilimaailmasta näistä suomaaston ja siperian tundran kiitäjistä
Allekirjoittanut voi myöntää Panssariprikaatissa hiljan palvelleena että se Zilin pörinä alkoi välistä jo ärsyttää, mutta kuitenkin kokemukset rajoittuivat huoltoon sekä hallin pihalla siirtelyihin kun ainostaan puolustusvoimien työkonelupa löytyi, siviilissä kyllä C kortissa. Kuitenkin ajatuksen tasolla pyöri, entäs jos.. Viimeisen sysäyksen antoi kaluston poistuminen, ja kalkun varikolla ziliä rivissä katselleena että miksei minullakin voisi olla tuollaista. Ostohintahan olisi noin romuraudan hinta tuollaiselle metallikasalle ja jos mitään käyttöä ei keksi, niin kyllä niistä akseleista jotain askartelisi
Nyt kun nuhvin saisi kuntoon, niin olisi ajoneuvopuolella taas tilaa uusille hankinnoille. Bensa v8 russkikuorkki.
On tää kamalaa. Rautaromun ja rakentamisen keskellä elämää eteenpäin suhaten. Toivottavasti tulee oltua p.a. ennenkuin kalkun listat julkistetaan täysimittaisena tai tulisi järkiinsä..
Viimeksi muokannut kolmetonnine, 19 Maalis 2013, 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Armeijassa pari vuotta sitten tuli zilttonin kyyti tutuksi, tosin apukuskina koska ei meillä työkonemiehillä (onneksi) ollut kuorma-autolupia. Myöhemmässä vaiheessa kuljettiinkiin sitten scanioilla ja manni-sisuilla ihan loppuvaiheessa. Zilit lähti kiertoon n. vuosi sitten keuruulta, mutta muutama näytti vielä kesällä kentällä näkyvän kun ohi ajelin Liekkö sitten esimerkki kappaleet jääneet. Krazeja harvakseltaan ajoston pihassa pyöri, mutta näkyi kuitenkin. Uraleita en neljän eri varuskunnan alueelta löytänyt, missä tuli touhuttua
Mutta siviilissä ja eritoten kalkussa heräsi hullu ajatus (kuten kolmetonnisella nyt) hankkia zilttoni omaankin pihaan No lokakuussa kalkussa sitten tärppäsi ja yhtäkkiä sitä huomasi olevansa zilin omistaja Eikös ne hinnat pyörinyt 750euroa (etuperä vikainen) viiva 2200euroa. Suurin osa taisi olla siinä vähän tonnin päälle, omasta tuli huudettua 1550 muistaakseni. Uudet renkaat, jarruletkut, juuri huollettu ja tankit täynnä Eikun nokian keskustaan etsimään akkuliikettä, ja uutta akkua zilttoniin. Kuinkas ollakkaan itäihme hörähti reilujen ryyyppyjen jälkeen käyntiin, perjantaina sitten lavetin päällä kohti savoa..
Tokasi siinä yksi mies huutokaupan jälkeen, että hyvä kun työ viette tätä rautaa sinne itärajalle
Lopputulema, reipas 200litraa valtion bensaa ajeluissa kulunut, kätevä savottatöitä käydä katselemassa.. Mutta saattapi olla että kun nuo tornibensat ehtyy tankeista, niin saattaapa tehdä tiukkaa käydä tuota tankkailemassa
Kevään huutokauppa jo kalenterissa merkittynä, joten kattellaan vaikka porukalla härveleitä nimimerkki kolmetonnine? Multa löytyy varaosamoottorikin ziliin, joten varaosia joutaa tarvittaessa siitä
Mutta siviilissä ja eritoten kalkussa heräsi hullu ajatus (kuten kolmetonnisella nyt) hankkia zilttoni omaankin pihaan No lokakuussa kalkussa sitten tärppäsi ja yhtäkkiä sitä huomasi olevansa zilin omistaja Eikös ne hinnat pyörinyt 750euroa (etuperä vikainen) viiva 2200euroa. Suurin osa taisi olla siinä vähän tonnin päälle, omasta tuli huudettua 1550 muistaakseni. Uudet renkaat, jarruletkut, juuri huollettu ja tankit täynnä Eikun nokian keskustaan etsimään akkuliikettä, ja uutta akkua zilttoniin. Kuinkas ollakkaan itäihme hörähti reilujen ryyyppyjen jälkeen käyntiin, perjantaina sitten lavetin päällä kohti savoa..
Tokasi siinä yksi mies huutokaupan jälkeen, että hyvä kun työ viette tätä rautaa sinne itärajalle
Lopputulema, reipas 200litraa valtion bensaa ajeluissa kulunut, kätevä savottatöitä käydä katselemassa.. Mutta saattapi olla että kun nuo tornibensat ehtyy tankeista, niin saattaapa tehdä tiukkaa käydä tuota tankkailemassa
Kevään huutokauppa jo kalenterissa merkittynä, joten kattellaan vaikka porukalla härveleitä nimimerkki kolmetonnine? Multa löytyy varaosamoottorikin ziliin, joten varaosia joutaa tarvittaessa siitä
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Kulutuksesta muistelisin että ajoneuvohallin tietokoneelta näki useamman kappaleen keskikulutuksen.. jotain 45-50 litraa nurkka ja maastorälläyksessä taisi olla. Maastossa sai sen 100 litraa menemään alennusvaihteilla kait helposti. Silti en tätä pitäisi apsoluuttisena totuutena, varusmiehillä tahtoivat nuo vehkeet jotka eivät olleet kuitilla saada runtua melko reilusti.
Jos kylillä tarvetta päästä käymään, niin siirtokilvet on sen noin 30e, kun jos kilpiin pistäisi niin katsastus.. Sama homma diisselöinnissä, ja helpoimmalla taitaisi päästä vaihtamalla kytkimineen päivineen koko koneen. Aikamoinen urakka aloittaa alusta kun ei täällä suomessa asiasta oikein ole tietoa, virossa voisi olla enempi..
95e:llä kun ajelee, niin mielessä kävi että uaz miehet ovat laskeneet kansia sen 3mm minkään vaurioitumatta-> puristussuhde nousisi ja kenties tehotkin mutta kulutusta alemmas..
Koitetaan keväällä päästä kalkkuun, syksyllä ei ollut kuin isäukko ihmettelemässä. Pidetään mielessä..
Ediittiä: http://www.huutokaupat.com/fi/v/35740" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kylillä tarvetta päästä käymään, niin siirtokilvet on sen noin 30e, kun jos kilpiin pistäisi niin katsastus.. Sama homma diisselöinnissä, ja helpoimmalla taitaisi päästä vaihtamalla kytkimineen päivineen koko koneen. Aikamoinen urakka aloittaa alusta kun ei täällä suomessa asiasta oikein ole tietoa, virossa voisi olla enempi..
95e:llä kun ajelee, niin mielessä kävi että uaz miehet ovat laskeneet kansia sen 3mm minkään vaurioitumatta-> puristussuhde nousisi ja kenties tehotkin mutta kulutusta alemmas..
Koitetaan keväällä päästä kalkkuun, syksyllä ei ollut kuin isäukko ihmettelemässä. Pidetään mielessä..
Ediittiä: http://www.huutokaupat.com/fi/v/35740" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
http://www.youtube.com/watch?v=DO2iGZPFU0M" onclick="window.open(this.href);return false; protosta hiukan tuli kokemusta, ja http://www.youtube.com/watch?v=F3gcpcvSPPw" onclick="window.open(this.href);return false; gaz 66 v8 bensa, melkoisia puhtijunkkareita..
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Olishan tollanenkin bensarohmu kiva.....joskus.....
Säkyläsnoit ei ollu, itte olin Pasikuskina, joskus vuonna 91.....
Säkyläsnoit ei ollu, itte olin Pasikuskina, joskus vuonna 91.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Gaz 66 vaihdekeppi aika mukavasti, konekopan takia, onhan se melkoinen vehje.. protossa leylandin ja valmetin konetta, kummatkin verkkaisia liikkeissään protoa pystyy vintturilla kiskomaan pulasta eteen tai taakse päin, kiskonnan jälkeen piti katsoa, ettei jää vintturi vetoon, runko kaarella.. petoja kuitenkin menemään maastossa, usko loppuu ennen kuskilta kuin minne näillä uskaltaa ajaa, nousee mäkiä, jos töppöset pitää, uimaan näitä ei ollut vielä opetettu.. n. 30 vuotta sitten..metsästäjä pataljoonassa, silleistä, kratseja ei nähnyt kuin unia..tykistön kamppeita..
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Paseilla tehtiin joskus 91 kesällä esittelyvideokin, uintihommista, ihan armeijjalle, itte ajoin etummaista vaunua, tuli niitäkin uitettua jokunen kerta....
Sitten pistivät uintikiellon, kun se yks venakkovehjes uppos järveen jossain, misänytolikaan.....
Sitten pistivät uintikiellon, kun se yks venakkovehjes uppos järveen jossain, misänytolikaan.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Idänkalustoa ei loppuvaiheessa ollut muualla kuin Pionr ja Pspr käytössä. 2010 tullut henkilömoduulipakko oli viimeinen niitti zilin historialle suomen armeijassa.. Uraleita oli tuolla hattulassa jonkun 4-5kpl ja Krazeja saman verran, täysin vaunukalustoon ne liittyivät muistaakseni. Moto-ZILejä oli muutamia, mukava se koppi oli pitää taukoa pillarin remontoinnin yhteydessä.
Järjenkäyttö ei näissä hankinnoissa ole mitenkään mukana.. Jos tuolla kalkussa noita joka vuosi keväisin ja syksyisin kauppaavat tätä tahtia mikä ollut, niin vielä ei kiirus ole hankinnan kanssa. Oli niitä niin maan pirusti maatumassa siellä maastoajoneuvohallin kentällä.
Järjenkäyttö ei näissä hankinnoissa ole mitenkään mukana.. Jos tuolla kalkussa noita joka vuosi keväisin ja syksyisin kauppaavat tätä tahtia mikä ollut, niin vielä ei kiirus ole hankinnan kanssa. Oli niitä niin maan pirusti maatumassa siellä maastoajoneuvohallin kentällä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo, tuskin vielä kiirusta, vaan saattanevat äkkiä loppuakkin....
Tosin, ihan kiva ja hyvä, että huutokaupalla myyvät, ettei suoraan romuks....ja vain ja ainoastaan romutukseen siis....
Tosin, ihan kiva ja hyvä, että huutokaupalla myyvät, ettei suoraan romuks....ja vain ja ainoastaan romutukseen siis....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
http://www.turvallisuustutkinta.fi/1330604266124" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa se tapaturma. Venäläinen "nuljukumi" btr-60..
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Vahinko ei tule kello kaulassa.. ja mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.. vai miten se meni..ikäviä asioita. Tällä hetkellä kyseisten merkkien osto/käyttö on aika tyyristä, kun ajelee bentsiiniasemien ohi ja joskus käykin asemalla..kolmetonnine kirjoitti:http://www.turvallisuustutkinta.fi/1330604266124 Tuossa se tapaturma. Venäläinen "nuljukumi" btr-60..
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eihän se kallista ole, kun kerran rahalla saa....
olis vaan sitä......
olis vaan sitä......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
- Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
kokemusta löytyy niin zilistä noin 600km ja krazista n oin 70km matkalta.
Zilttoni on hieno vekotin ajaa, vääntöä sais tosin olla enempi, mutta kyllä sen metsään sai houkuteltua,ja yllättävän kovista paikoistakin vielä pois
Kraz nyt on semmoinen pyörillä kulkeva tankki, että ei ole ikävä. vaatii "lentokentän kääntyäkseen"
Zilttoni on hieno vekotin ajaa, vääntöä sais tosin olla enempi, mutta kyllä sen metsään sai houkuteltua,ja yllättävän kovista paikoistakin vielä pois
Kraz nyt on semmoinen pyörillä kulkeva tankki, että ei ole ikävä. vaatii "lentokentän kääntyäkseen"
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Nettikoneessa oli jokunen tovi sitten myytävänä zil siellä itäsuomessa, foordin suoralla kutosella ja kytkimellä.
Polttoöljyllä hankinnan kannattavuuden saisi uuteen nousuun http://www.nettikone.com/zil/131-6x6/1069181" onclick="window.open(this.href);return false;
Polttoöljyllä hankinnan kannattavuuden saisi uuteen nousuun http://www.nettikone.com/zil/131-6x6/1069181" onclick="window.open(this.href);return false;
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Mullapa on juurikin tuosta diisseli zilistä pois otettu originelli bensakone varaosamoottorina Oisko ollut ennen joulua kun tuolla outokummussa tuli käväistyä. Olipa muuten komia kokoelma sa-int kalustoa pihassakolmetonnine kirjoitti:Nettikoneessa oli jokunen tovi sitten myytävänä zil siellä itäsuomessa, foordin suoralla kutosella ja kytkimellä.
Polttoöljyllä hankinnan kannattavuuden saisi uuteen nousuun http://www.nettikone.com/zil/131-6x6/1069181" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikä muuten ollut montaa milliä ylimääräistä tilaa zilin konehuoneessa, erittäin näppärästi oli kuitenkin kutonen sinne istutettu. Ulospäin ei muusta kuin äänestä tunnistaisi!
Ja kyllä siellä kalkun kentän laidassa varmaan viitisenkymmentä ziliä ootteli, ja melkein pakasta vedettyjä vehkeitä! Näyttäisi ensin tulevan vaan myyntiin nämä palveluksessa olleet, pitkään ei kannata kuitenkaan mielestäni ootella, kun alkaa vähenemään niin hinta nousee. Kuten protoilla on jo kymmenkertaistunut hintalappu kun ei enää vuosiin ole kalkusta niitä saanut
Kraz olisi kyllä miehekäs peli, ihan vaan pihan komistuksena. Ehkä semmoinen haaveissa joskus, mutta rahatilannetta katsoo niin saattaapi mennä pitkäänkin ennenkuin sellaisen pystyy hankkimaan
Vielä tuosta armeija-ajoista, alokaskauden leireillä sekä 6kk miesten loppusodassa niinisalossa oli zilit mukana. Joukkueen tarvikeautona toimi, miehistönkuljetus oli tosiaan jo vuoden päivät ollut kiellettyä ilman niitä apinahäkkejä(mitä ei zileihin asenneltu). Omassa loppusodassa olikin jo tarvikeautonakin tuliterä manni-sisu, mitenkähän pitkään se takalautasysteemi ja monitaitoksiset ovet kestänee varusveijarien käsittelyä? Sen verta kovilla oli jo meidän loppusodassa Todistetusti uazikin kulkee yhdelläkin sylinterillä auttavasti
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!