Leyland bussi
Valvoja: automies560
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
http://www.youtube.com/watch?v=OFH0WvLR1zw" onclick="window.open(this.href);return false;
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Leyland - linja-autot olivat aikoinaan hyvin yleisiä ja on ollut aikoinaan Suomessakin yleisimpien linja-auto alustojen merkkien joukossa yhtenä. Suomessa eniten oli keskimoottorillisia malleja. Tämä yksilö on yksi viimeisistä linjaliikenteessä olleista http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/kortti.php?haku=TOR-775" onclick="window.open(this.href);return false; , kuten myös ilmeisesti viimeisiä Suomeen tuotuja Leyland linja-auton alustoja.
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Sisu käytti myös Leyland moottoreita kuorma-autoissaan.UniversalDM4 kirjoitti:Leyland - linja-autot olivat aikoinaan hyvin yleisiä ja on ollut aikoinaan Suomessakin yleisimpien linja-auto alustojen merkkien joukossa yhtenä. Suomessa eniten oli keskimoottorillisia malleja. Tämä yksilö on yksi viimeisistä linjaliikenteessä olleista http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/kortti.php?haku=TOR-775" onclick="window.open(this.href);return false; , kuten myös ilmeisesti viimeisiä Suomeen tuotuja Leyland linja-auton alustoja.
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Muuten, missä tehtiin Leylandin raskaammat bussit ja moottorit kun se oli jo yhdistynyt BMC:n kanssa?
Kun Truck and Bus division sijaitsi Bathgatessa tuottaen raskaammat ajoneuvot kokoluokassa 4-24 tonniin muistaakseni, joihin sitten asennettiin kuuluisaa ja traktoreissakin käytettyjä 98 sarjan koneita, mutta eihän siellä asennettu näihin isompiin O-sarjan Leyland moottoreita?
Kun Truck and Bus division sijaitsi Bathgatessa tuottaen raskaammat ajoneuvot kokoluokassa 4-24 tonniin muistaakseni, joihin sitten asennettiin kuuluisaa ja traktoreissakin käytettyjä 98 sarjan koneita, mutta eihän siellä asennettu näihin isompiin O-sarjan Leyland moottoreita?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Hmm,100 hevosta ja 24 tonnia,eiköhän niihin ole jo asennettu tätä isompaa kuutosta eli o-sarjaa,kuulostaisi vähän pieneltä tuommonen tehopainosuhde,elettiin jo 70-lukua kuitenkin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Eikös ne siellä Lancashiressä niitä tehneet.Nuffieldmaster kirjoitti:Muuten, missä tehtiin Leylandin raskaammat bussit ja moottorit kun se oli jo yhdistynyt BMC:n kanssa?
Kun Truck and Bus division sijaitsi Bathgatessa tuottaen raskaammat ajoneuvot kokoluokassa 4-24 tonniin muistaakseni, joihin sitten asennettiin kuuluisaa ja traktoreissakin käytettyjä 98 sarjan koneita, mutta eihän siellä asennettu näihin isompiin O-sarjan Leyland moottoreita?
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Leylandista
Leyland oli toisen maailmansodan jälkeen eräs maailman johtavista dieselmoottoreiden kehittäjistä. Moottorit olivat poikkeuksetta hyvämaineisia verrattuna muihin sen aikaisiin. Sisut varustettiin 50-, 60- ja 70-luvuilla pääsääntöisesti Leyland moottoreilla.
Olihan niissä puuttensakin. Kontio-Sisuissa käytetty 6.5 litraisessa kannentiivisteet eivät tahtoneet kestää. Makaavasylinterisissä linja-autonmoottoreissa oli enempikin ongelmia.
Parhaana Leylandin valmistamana dieselmoottorina pidetään 11.1 litraista 0-680 -moottoria. Sillä tiedetään ajaetun yli miljoona kilometriä remontitta. Se ja sen turboahdettu versio olivat Jyry-Sisun vakiomoottorina mm. Rolls-Roycen koneen ohella. Leylandia muuten pidettiin parempana kuin Rolssia.
Leyland-moottoreiden kehitystyö ja valmistus lopahtivat muun Englannin autoteollisuuden kanssa 70-luvulla. Tällaista tietoa sain goglattua
Leyland oli toisen maailmansodan jälkeen eräs maailman johtavista dieselmoottoreiden kehittäjistä. Moottorit olivat poikkeuksetta hyvämaineisia verrattuna muihin sen aikaisiin. Sisut varustettiin 50-, 60- ja 70-luvuilla pääsääntöisesti Leyland moottoreilla.
Olihan niissä puuttensakin. Kontio-Sisuissa käytetty 6.5 litraisessa kannentiivisteet eivät tahtoneet kestää. Makaavasylinterisissä linja-autonmoottoreissa oli enempikin ongelmia.
Parhaana Leylandin valmistamana dieselmoottorina pidetään 11.1 litraista 0-680 -moottoria. Sillä tiedetään ajaetun yli miljoona kilometriä remontitta. Se ja sen turboahdettu versio olivat Jyry-Sisun vakiomoottorina mm. Rolls-Roycen koneen ohella. Leylandia muuten pidettiin parempana kuin Rolssia.
Leyland-moottoreiden kehitystyö ja valmistus lopahtivat muun Englannin autoteollisuuden kanssa 70-luvulla. Tällaista tietoa sain goglattua
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
kaveri on töissä kyseisessä linjaliikkeessä tarvinne kysyä että vieläkö tuo on liikenteessä.UniversalDM4 kirjoitti:Leyland - linja-autot olivat aikoinaan hyvin yleisiä ja on ollut aikoinaan Suomessakin yleisimpien linja-auto alustojen merkkien joukossa yhtenä. Suomessa eniten oli keskimoottorillisia malleja. Tämä yksilö on yksi viimeisistä linjaliikenteessä olleista http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/kortti.php?haku=TOR-775" onclick="window.open(this.href);return false; , kuten myös ilmeisesti viimeisiä Suomeen tuotuja Leyland linja-auton alustoja.
Muistelisin että kyseisen piili hankittiin varaosiks toiselle mutta sitten totesivat että se on paljon paremmassa kunnossa kun se mihin niitä olis tarvittu jote rupesivat ajaan tuolla.
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Leylandin bussilla ajellaan vielä nytkin, viimekesänä tosin tein vain muutamia lyhyitä reissuja. Postin entinen keltaisella Ajokin korilla oleva oleva linja-auto herättää aina hieman huomiota. Käyntiäänestä vanhat automiehet aina tunnistavat Leylandin koneen, nuoremmat jopa luulevat koneessa olevan jotakin vialla.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Jokaisessa koneessa oma äänimaailmansa, toinen tykkää tyttärestä, ja toinen tyttären äidistä..
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Irwinin sanoin, joku molemmista....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
jusape kirjoitti:Irwinin sanoin, joku molemmista....
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Saattaa se käydä niinkinJooseppi 1 kirjoitti:jusape kirjoitti:Irwinin sanoin, joku molemmista....
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!