Tyhmä kysymys hydrauliikasta

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

06 Touko 2012, 19:01

Tapaninpäivän myrskyjen jälkeen tuli hankittua tälläinen kompakti kuormain/kärry yhdistelmä, alkuperäinen suunnitelma oli kerätä tuulenkaadot tällä ja käyttää veturina mönkijää. Käyttövoimansa nosturi saa 6,5 heppasesta hondan moottorista johon kiinnitetystä hydraulipumpusta luvataan tuottoa n. 7L/1000RPM, kuten arvata saattaa on tuo silakkapuntari tuskallisen hidas käytettävä. Muutamien kokeilujen jälkeen luovuttiin mönkijä ajatuksesta kokonaan ja nyt tuo on viritettynä leylandin perään, muuten oikein passeli yhdistelmä mutta nyt joutuu aina hyppäämään alas traktorista kuormaamaan koska venttiilipöytä on lyhyiden letkujen takia kiinnitettynä aisalle. Tarkoitus olisi nyt jatkaa noita letkuja joten samalla voisi viritellä kuormaajan toimimaan traktorin hydrauliikalla, mutta miten? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta sain pikaisen googletuksen jälkeen sen kuvan että tuo hoituisi ottamalla venttiilipöytään hydrauliikan tulopuoli traktorin yksitoimisesta hydrauliliittimestä ja paluu sitten esimerkiksi vaihteistoöljyn täyttökorkista sisään? Vai onko olemassa joku helpompi tapa?
Kuva
Kuva
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

06 Touko 2012, 19:52

kyllä tuo kuvaamasi on helpoin tapa... 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Touko 2012, 20:05

Tuon kärrin lohkon virtauskyky mietityttää, tosin rakvaattorissa ei tietty paljoa tarvi varvia olla kun tuo 7L/min jo tuplaantuu....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

16 Touko 2012, 19:44

Nyt olisi tuokin projekti toteutettu, letkujen jatkot tilattiin maanantaina ja tänään noudettiin valmiit pätkät. Kohtuu helpolla tuon sai toteutettua vaikka liittimet eivät sataprosenttisesti sopivia loppujen lopuksi olleetkaan, hydrauliikan tulo on kiinni leukun kippiventtiilissä ja paluu tulee pikaliittimellä peräöljyn täyttökorkkiin. Venttiilipöytä kiinnittyy hyttiin u-profiilin pätkällä. Tuntui toimivan hyvin kun pari kärryllistä puuta tuolla siirtelin, nopeutta on tullut huomattavasti lisää ja sopiva kierrosalue on n. 1200rpm-1600rpm.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

19 Touko 2012, 15:47

Kärry traktoria myöden :mrgreen:
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

19 Touko 2012, 19:31

tommi kirjoitti:Kärry traktoria myöden :mrgreen:
Kärry kuin kärry, kuorma kuin kuorma, Leukulle melkeinpä kaikki käy :D , esim. : http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... ?pid=17876" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

19 Touko 2012, 19:58

Siinä ollu kyllä oikeasti tekemisen meininkiä :lol:
Pienehköhän tuo kärri tosiaan on mutta eipähän ainakaan traktori joudu liian koville... Saattaa se olla että pientä modifikaatiota on tuohon kärryynkin tulossa nyt kun kuormaaja toimii halutulla tavalla, vähän korkeammaksi jos saisi maavaraa ja kuormatilaa leveämmäksi niin alkaisi puu liikkumaan halutulla tavalla.
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

21 Touko 2012, 06:16

Eipä kannata ahnehtia,antautuu kärrystä pyörännavat ensimmäisenä ja telinkeinut heti perään.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin