Levylautanen

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

18 Joulu 2012, 17:35

Mikä tuossa vinkumisessa nyt niin miellyttävää oli :shock: :shock: :shock:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

18 Joulu 2012, 17:42

Nuffieldmaster kirjoitti:Musiikkia konemiehen korville, on siinä vaan mahtava ääni vaikka valmetti onkin... Tuollaisen moottorin omaavalla koneella olisi mukava tehdä töitä, tietäsi kyläläisetkin nyt äestä vedettävän 8)

ah... http://www.youtube.com/watch?v=o6ZyzI1hP0s" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuulostaa kalliilta ja vaikeasti tavoitettavalta... Tuli idea mieleen, että jos pelkkä ääni riittää niin kirpparilta tämmönen: http://www.youtube.com/watch?v=K_c1UNLGxeA" onclick="window.open(this.href);return false; :lol: Tosin se mustanuppinen 70-luvun lopun metallirunkoinen versio on vielä lähempänä 411CX:ää, vai mikä se Jehun kone nyt olikaan. Erikoinen ääni on, ei kyllä oikein omaa korvaa miellytä, mutta harvinaisia ovat nuo Comprex-Valmetit nykyään ja hienoa, että niitä vaalitaan harrastajien keskuudessa.
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

18 Joulu 2012, 20:19

Nuffieldmaster kirjoitti:Musiikkia konemiehen korville, on siinä vaan mahtava ääni vaikka valmetti onkin... Tuollaisen moottorin omaavalla koneella olisi mukava tehdä töitä, tietäsi kyläläisetkin nyt äestä vedettävän 8)

ah... http://www.youtube.com/watch?v=o6ZyzI1hP0s" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuuluu muuten parin kilometrin päähän, kun 1203:lla vedetään 6m:stä äestä... :lol:
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

18 Joulu 2012, 22:06

Leuku 344 kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Musiikkia konemiehen korville, on siinä vaan mahtava ääni vaikka valmetti onkin... Tuollaisen moottorin omaavalla koneella olisi mukava tehdä töitä, tietäsi kyläläisetkin nyt äestä vedettävän 8)

ah... http://www.youtube.com/watch?v=o6ZyzI1hP0s" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuuluu muuten parin kilometrin päähän, kun 1203:lla vedetään 6m:stä äestä... :lol:
Muistan elävästi kun nuorena poikana kuunneltiin kalkkikärryä vetävän 1203 valmetin ujellusta.Komeasti lauloi :)
Hattu päähän ja hyvästi!
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

18 Joulu 2012, 22:18

Asian sivusta.. Aikoinaan kotipaikan lähistöllä vielä ajettiin kannolta tehtaalle tyylillä vanerikoivuja sittemmin edesmenneelle vaneripajalle. Urakka-ajureilla oli kaikilla 1203 valttereja, jumalattoman suuria volvon nelikoita sekä ursuksia 80-luvulla kuumimpaan aikaan. Kuulemma isompaan mäkeen se 1203 kuulosti sangen miehekkäältä 15m3 jäistä koivua kyydissään isäukko muisteli. Tiedä mikä noiden koneiden kohtalo, mäkien keskellä kenelläkään tavallisella jyväjemmarilla käyttöä noille ollut. Hyvä että K-kauppa myi edes kolmen metrin äkeinä niihin aikoihin.. 8) :lol:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Joulu 2012, 22:41

Kyllä sillon isompiakin äkeitä oli, meillekkin tuli antti sampon 3,6metrinen, muutamaa vuotta myöhemmin vaihtu rattorit.
Ensin,-81 vuonna -78 1410 Taavi tuli 700vallun kaveriks, ja ukko manas että olis tarvinnu ottaa se äes sillon parivuotta aiemmin 4,2metrisenä, pari vuotta myöhemmin vaihtu 700nen vm-81 903seen....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

18 Joulu 2012, 23:18

nuhvi63 kirjoitti:Mikä tuossa vinkumisessa nyt niin miellyttävää oli :shock: :shock: :shock:
ihmettelen ihan samaa.. :? :?:

En kyllä mahtava sanaa yhdistäis tohon vinkumiseen.... :o
One thistle, maybe two among the roses.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Joulu 2012, 23:30

On tuota pätkää tullut katteltua jo aikoja sitten, ääni on sellainen, jota harvalla edes mahdollisuutta päästä luonnossa kuulemaankaan. Monet jäljellä olevat 1203set on vaihdettu turbolle, comprex alkaa olla todellinen harvinaisuus.
Ääni on sellainen, ettei videolta oikeaa tunnelmaa saa millään, luonnossa se olisi kuultava, livenä...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

18 Joulu 2012, 23:44

UniversalDM4 kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Musiikkia konemiehen korville, on siinä vaan mahtava ääni vaikka valmetti onkin... Tuollaisen moottorin omaavalla koneella olisi mukava tehdä töitä, tietäsi kyläläisetkin nyt äestä vedettävän 8)

ah... http://www.youtube.com/watch?v=o6ZyzI1hP0s" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuulostaa kalliilta ja vaikeasti tavoitettavalta... Tuli idea mieleen, että jos pelkkä ääni riittää niin kirpparilta tämmönen: http://www.youtube.com/watch?v=K_c1UNLGxeA" onclick="window.open(this.href);return false; :lol: Tosin se mustanuppinen 70-luvun lopun metallirunkoinen versio on vielä lähempänä 411CX:ää, vai mikä se Jehun kone nyt olikaan. Erikoinen ääni on, ei kyllä oikein omaa korvaa miellytä, mutta harvinaisia ovat nuo Comprex-Valmetit nykyään ja hienoa, että niitä vaalitaan harrastajien keskuudessa.
Juu, kyllähän tuo (ainakin toistaiseksi) on riittänyt kun juutuubissa kuuntelee vinkuvalmetia :wink: , tuolla myös: http://www.youtube.com/watch?v=ZmzmOYG5gAc" onclick="window.open(this.href);return false; . AS ja BS-koneissa omaan korvaan valmeteista mukavammat äänet, toki toi CX on erikoinen, eikä sinne tilalle mikään normiturbo kuulu. Suvussa on ollut 1203-4, 1102-4 ja on vielä tälläkin hetkellä 1103-takapotku. Ensiksi mainitun laatikko ei tahtonut kestää moottorin voimia raskaassa urakoinnissa, mutta kahdessa viimeksimainitussa se kesti. Nelikot oli samalla omistajalla samanlaisessa raskaassa käytössä kumpikin, rutkasti oli myös maantieajoa jota näiden ei kuulemma pitäisi alkuunkaan kestää, mutta kyllä sen laatikon täälläpäin hajotti kompreksivallun voima ihan työssä. 1203 ei kauaa talossa pysynyt mutta sillä vanhalla 1102:sella ajettiin paljon, ajovoimanotto oli erityisen kestävä siinä.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Joulu 2012, 00:07

Vääntöhän siinä oli aika julma aikalaisekseen, jos esim 1103 turbolla 107hv/370Nm vs 1203 110hv/424Nm,
moottori kuitenkin samankokoinen, 4,4litranen.....
Ja 903 97hv/337Nm, sama lohko....
1102-1203 kaikissa sama laatikko, 03 mallit siis hi-trac vaihteistolla, 903 tais olla kans sama laatikko, mutta alennuspyörästöt pienemmät...?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

19 Joulu 2012, 11:10

Jopas oli vinkumista valmetin meno, kyllä jos tuota huutamista pitäisi koko työpäivä kuunnella :shock: :? Mutta tosiaan pitäisi livenä kuulla millainen äänimaailma on, mutta tuon videon perusteella aika kauhia :roll:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

19 Joulu 2012, 16:54

Samantapanen mekkala oli terexin pyöräkuormaajassa joskus -80 luvun puolivälissä, sitä kun päivän vingutti niin soipa korvissa vielä läpi yön, tiijä sitten miten hauskaa se lopulta on.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

21 Joulu 2012, 21:50

jusape kirjoitti:Vääntöhän siinä oli aika julma aikalaisekseen, jos esim 1103 turbolla 107hv/370Nm vs 1203 110hv/424Nm,
moottori kuitenkin samankokoinen, 4,4litranen.....
Ja 903 97hv/337Nm, sama lohko....
1102-1203 kaikissa sama laatikko, 03 mallit siis hi-trac vaihteistolla, 903 tais olla kans sama laatikko, mutta alennuspyörästöt pienemmät...?
No joo, tarkoitin tuossa voimalla osittain myös vääntöä :oops: Joo isoissa kaikissa sama laatikko + -03:sissa alentaja, mutta luulen että 903:sen loota on vähemmästä raudasta tehty, sehän on 702:sen loota puolittajalla varustettuna ja vähän alimittainen 903:sen teholle, lisäksi siinä on painevoitelu jota noissa isommissa 1102jne. taas ei ole.
Ihmetyttää kun näitä ison valmetin voimansiirtoja yleensä kehutaan niin lujiksi, ja sitten kuitenkin 1502:ssa se sama vaihteisto onkin heikko. Ja tehoa ei 1502:ssa ole kuitenkaan kuin se 136hv. Oikeasti luja näissä koneissa on ulosotto. Kytkinkään ei ole 1203:ssa kuin 12-tuumainen, toki se on cerakytkin, monessa kylläkin lienee varmaan jo massalevy tilalla.
Viimeksi muokannut Leukkumies, 21 Joulu 2012, 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

21 Joulu 2012, 22:19

http://www.youtube.com/watch?v=sNNDAea3pps" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

22 Joulu 2012, 09:00

10/60 TenSpeed kirjoitti:Samantapanen mekkala oli terexin pyöräkuormaajassa joskus -80 luvun puolivälissä, sitä kun päivän vingutti niin soipa korvissa vielä läpi yön, tiijä sitten miten hauskaa se lopulta on.
http://www.youtube.com/watch?v=alHwnlVwaTw" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin