Kaksitahti Diesel
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Millainen on kaksitahti diesel. Onnistuuko kokeilurakentaminen vanhasta kaksitahti bensiinikoneesta?
Olisi yksi romumoottori kokeilutarkoitukseen sopiva.
Onkos kellä enämpää tietoa moisista moottoreista?
Olisi yksi romumoottori kokeilutarkoitukseen sopiva.
Onkos kellä enämpää tietoa moisista moottoreista?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1279
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
- Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Joissakin vanhemmissa kuorma-autoissa ja pyöräkuormaajissa niitä 2-t dieseleitä oli.Voi olla aika työläs muutos mutta kuka kieltää kokeilemasta
Hattu päähän ja hyvästi!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 353
- Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
- NLCF r.y jäsen Nro: 008
- Paikkakunta: Kontiolahti
Mikä ettei, onhan maamoottoritkin 2-tahtisia, jostain vain pumppu, suutin ja tarpeeksi puristuksia. Voipi olla että tarvii myös vähän esilämmittää sitä konetta. Menestystä projektille.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Puristusten teko mm. porauksilla männänrenkaan alle (onnistuu moottorisahassa ainakin nimim. kokem. on) ja kantta laskemalla. Kokeile & Hämmästy
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
2-tahtidiesel eroaa toiminnaltaan 2-tahtisesta bensakoneesta aika lailla. Siinä on pakoventtiilit koneistoineen ja ilma tuodaan sylinteriin paineistettuna - imutahdin puuttuessa ei mäntä muodosta sylinteriin alipainetta, joka imisi ilman sisään, vaan tarvitaan ulkoinen ylipainetta muodostava laite (turbo- tai muu ahdin). Imuventtiileitä ei ole, vaan ilma pääsee sylinteriin sivulla olevasta aukosta. Polttoaine ei tule sylinteriin imuilmaan sekoitettuna vaan se ruiskutetaan kokoonpuristuneen ilman sekaan tietyllä hetkellä kuten dieseleissä yleensäkin.
2-tahtidieselin etuna 4-tahtiseen nähden on lähinnä yksinkertaisempi rakenne, liikkuvien osien vähyys ja parempi teho/paino-suhde. Käyntinopeus ei ole välttämättä yhtään korkeampi kuin nelitahtidieseleissä, vaikka moottorin kumeankorkea käyntiääni (”mylvintä”, kuten sanoit) saa helposti niin luulemaan. Oikeastaan päinvastoin: kaikkein suurimmat ja tehokkaimmat dieselmoottorit, suurimmat laivadieselit, ovat 2-tahtisia ja ne kiertävät varsin verkalleen, vain 90-120 varvia minuutissa.
2-tahtidieselin etuna 4-tahtiseen nähden on lähinnä yksinkertaisempi rakenne, liikkuvien osien vähyys ja parempi teho/paino-suhde. Käyntinopeus ei ole välttämättä yhtään korkeampi kuin nelitahtidieseleissä, vaikka moottorin kumeankorkea käyntiääni (”mylvintä”, kuten sanoit) saa helposti niin luulemaan. Oikeastaan päinvastoin: kaikkein suurimmat ja tehokkaimmat dieselmoottorit, suurimmat laivadieselit, ovat 2-tahtisia ja ne kiertävät varsin verkalleen, vain 90-120 varvia minuutissa.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
No onkos periaatteessa MITÄÄN mahdollisuutta saada tuommoinen pelittämään? Laitetaan vaikka kompura kaveriksi ilmaa antamaan
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kaikki on mahdollista, vain mielikuvitus rajana
Itse ehkä käyttäisin ajan vaikka nuffilla ajeluun
Itse ehkä käyttäisin ajan vaikka nuffilla ajeluun
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 353
- Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
- NLCF r.y jäsen Nro: 008
- Paikkakunta: Kontiolahti
[quote="jamppi"]2-tahtidiesel eroaa toiminnaltaan 2-tahtisesta bensakoneesta aika lailla. Siinä on pakoventtiilit koneistoineen ja ilma tuodaan sylinteriin paineistettuna - imutahdin puuttuessa ei mäntä muodosta sylinteriin alipainetta, joka imisi ilman sisään, vaan tarvitaan ulkoinen ylipainetta muodostava laite (turbo- tai muu ahdin). Imuventtiileitä ei ole, vaan ilma pääsee sylinteriin sivulla olevasta aukosta. Polttoaine ei tule sylinteriin imuilmaan sekoitettuna vaan se ruiskutetaan kokoonpuristuneen ilman sekaan tietyllä hetkellä kuten dieseleissä yleensäkin.
Kyllä kyllä, polttoaine tarvii pumpun ja suuttimen, ei ainakaan tuossa BMW maamoottorissa ole mitään pakoventtiileitä eikä ahtimia, toimii kuten -2-tahtikone yleensä.
Kyllä kyllä, polttoaine tarvii pumpun ja suuttimen, ei ainakaan tuossa BMW maamoottorissa ole mitään pakoventtiileitä eikä ahtimia, toimii kuten -2-tahtikone yleensä.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Hyvä kun joku osaa antaa oikeita tietoja kysyjille
Oman tietopaketin kopsasin eräältä foorumilta
Minuakin tuo asia rupesi kiinnostamaan
Tuon BMV maamottorin pariaate olis kiva saada tietoon
Myöskin kuvat galleriaan on saatava
Oman tietopaketin kopsasin eräältä foorumilta
Minuakin tuo asia rupesi kiinnostamaan
Tuon BMV maamottorin pariaate olis kiva saada tietoon
Myöskin kuvat galleriaan on saatava
Mukana kuin peräpukama!
Kaksitahtidieselistä minulla on sama käsitys kuin Jampilla.Maamoottoria vähän ihmettelen onko varmasti kyseessä diesel.Maamoottoressa nimittäin oli hehkukuulamoottoreita,joissa puhalluslampulla lämmitetty erillisessä kammiossa oleva kuula hoiti sytytyksen ja polttoaineen syöttö tapahtui normaaliin kaasutinmootori tyyliin.
3DL -60,4DM-61
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 353
- Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
- NLCF r.y jäsen Nro: 008
- Paikkakunta: Kontiolahti
Diesel käyttöinen se BMW on, kyllä sitä esilämmitetään, se kuula on osa sylinterikantta, ja kun kone on käynnissä niin se pitää itse kuulan lämpimänä ja polttoaineen syöttö tapahtuu suuttimen kautta kuten diiselissä, ruiskutus ajoittuu ennen ja jälkeen ykk:n jonka ansiosta on ihan sama kumminpäin kone pyörii, pyörimissuunta vaihdetaan niinsanotusti "vauhdissa" niin ja jos jotain kiinnostaa ja ajelee kontiolahdessa päin saapi sitä konetta käydä tutkimassa kyllä minä mielelläni sitä esittelen.
eikos jossai vr:n vetureissa ollu detroit dieselin 2-tahti dieseleitä?
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.