Kaksitahti Diesel

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Touko 2007, 18:55

Millainen on kaksitahti diesel. Onnistuuko kokeilurakentaminen vanhasta kaksitahti bensiinikoneesta?

Olisi yksi romumoottori kokeilutarkoitukseen sopiva.

Onkos kellä enämpää tietoa moisista moottoreista?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

06 Touko 2007, 20:31

Joissakin vanhemmissa kuorma-autoissa ja pyöräkuormaajissa niitä 2-t dieseleitä oli.Voi olla aika työläs muutos mutta kuka kieltää kokeilemasta :)
Hattu päähän ja hyvästi!
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

07 Touko 2007, 08:57

Mikä ettei, onhan maamoottoritkin 2-tahtisia, jostain vain pumppu, suutin ja tarpeeksi puristuksia. Voipi olla että tarvii myös vähän esilämmittää sitä konetta. Menestystä projektille.
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

07 Touko 2007, 10:42

laivoissa olevat dieselmoottorit on yleensä 2- tahtisia.
Mitenkäs meinasit saada pikku bensakoneen kestämään dieselin syttymiseen tarvittavan paineen.
Ihan mielenkiintonen rojekti silleensä :D
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Touko 2007, 16:35

Puristusten teko mm. porauksilla männänrenkaan alle (onnistuu moottorisahassa ainakin nimim. kokem. on) ja kantta laskemalla. Kokeile & Hämmästy :shock:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

07 Touko 2007, 16:41

2-tahtidiesel eroaa toiminnaltaan 2-tahtisesta bensakoneesta aika lailla. Siinä on pakoventtiilit koneistoineen ja ilma tuodaan sylinteriin paineistettuna - imutahdin puuttuessa ei mäntä muodosta sylinteriin alipainetta, joka imisi ilman sisään, vaan tarvitaan ulkoinen ylipainetta muodostava laite (turbo- tai muu ahdin). Imuventtiileitä ei ole, vaan ilma pääsee sylinteriin sivulla olevasta aukosta. Polttoaine ei tule sylinteriin imuilmaan sekoitettuna vaan se ruiskutetaan kokoonpuristuneen ilman sekaan tietyllä hetkellä kuten dieseleissä yleensäkin.

2-tahtidieselin etuna 4-tahtiseen nähden on lähinnä yksinkertaisempi rakenne, liikkuvien osien vähyys ja parempi teho/paino-suhde. Käyntinopeus ei ole välttämättä yhtään korkeampi kuin nelitahtidieseleissä, vaikka moottorin kumeankorkea käyntiääni (”mylvintä”, kuten sanoit) saa helposti niin luulemaan. Oikeastaan päinvastoin: kaikkein suurimmat ja tehokkaimmat dieselmoottorit, suurimmat laivadieselit, ovat 2-tahtisia ja ne kiertävät varsin verkalleen, vain 90-120 varvia minuutissa.
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Touko 2007, 16:45

No onkos periaatteessa MITÄÄN mahdollisuutta saada tuommoinen pelittämään? Laitetaan vaikka kompura kaveriksi ilmaa antamaan :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

07 Touko 2007, 17:31

Kaikki on mahdollista, vain mielikuvitus rajana :D
Itse ehkä käyttäisin ajan vaikka nuffilla ajeluun
Mukana kuin peräpukama!
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

08 Touko 2007, 09:09

[quote="jamppi"]2-tahtidiesel eroaa toiminnaltaan 2-tahtisesta bensakoneesta aika lailla. Siinä on pakoventtiilit koneistoineen ja ilma tuodaan sylinteriin paineistettuna - imutahdin puuttuessa ei mäntä muodosta sylinteriin alipainetta, joka imisi ilman sisään, vaan tarvitaan ulkoinen ylipainetta muodostava laite (turbo- tai muu ahdin). Imuventtiileitä ei ole, vaan ilma pääsee sylinteriin sivulla olevasta aukosta. Polttoaine ei tule sylinteriin imuilmaan sekoitettuna vaan se ruiskutetaan kokoonpuristuneen ilman sekaan tietyllä hetkellä kuten dieseleissä yleensäkin.

Kyllä kyllä, polttoaine tarvii pumpun ja suuttimen, ei ainakaan tuossa BMW maamoottorissa ole mitään pakoventtiileitä eikä ahtimia, toimii kuten -2-tahtikone yleensä.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

08 Touko 2007, 16:23

Hyvä kun joku osaa antaa oikeita tietoja kysyjille
Oman tietopaketin kopsasin eräältä foorumilta
Minuakin tuo asia rupesi kiinnostamaan
Tuon BMV maamottorin pariaate olis kiva saada tietoon
Myöskin kuvat galleriaan on saatava
Mukana kuin peräpukama!
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

08 Touko 2007, 18:53

Kaksitahtidieselistä minulla on sama käsitys kuin Jampilla.Maamoottoria vähän ihmettelen onko varmasti kyseessä diesel.Maamoottoressa nimittäin oli hehkukuulamoottoreita,joissa puhalluslampulla lämmitetty erillisessä kammiossa oleva kuula hoiti sytytyksen ja polttoaineen syöttö tapahtui normaaliin kaasutinmootori tyyliin.
3DL -60,4DM-61
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

09 Touko 2007, 09:17

Diesel käyttöinen se BMW on, kyllä sitä esilämmitetään, se kuula on osa sylinterikantta, ja kun kone on käynnissä niin se pitää itse kuulan lämpimänä ja polttoaineen syöttö tapahtuu suuttimen kautta kuten diiselissä, ruiskutus ajoittuu ennen ja jälkeen ykk:n jonka ansiosta on ihan sama kumminpäin kone pyörii, pyörimissuunta vaihdetaan niinsanotusti "vauhdissa" niin ja jos jotain kiinnostaa ja ajelee kontiolahdessa päin saapi sitä konetta käydä tutkimassa kyllä minä mielelläni sitä esittelen.
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

09 Touko 2007, 17:18

Ilman se myös ottaa kampikammion kautta , kyljessä on läppäventtiili
vähän kompuran tyylinen . Näin ainakin pienimmässä mallissa , jota
voisi katsoa tässä Tampereen liepeillä .
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

09 Touko 2007, 19:30

Vanhoissa alan kirjoissa on termi puolidiesel,lienee tarkoittanut tätä
3DL -60,4DM-61
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

25 Touko 2007, 21:09

eikos jossai vr:n vetureissa ollu detroit dieselin 2-tahti dieseleitä?
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Vastaa Viestiin