Pieniä sattumuksia

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Kav
Kutos -nuffisti
Viestit: 74
Liittynyt: 20 Huhti 2007, 19:20
Paikkakunta: Keski-Suomi

02 Touko 2007, 10:25

Onkos Nuffisteille sattunut pikku pulmatilanteita tai tai tullut yllättäviä ongelmia traktoreitten tai muiden koneiden kanssa puuhastellessa?

Mulle on vuosien varrella aina joskus jotain pientä sattunut,toisinaan ihan vahingossa,joskus oman tunaroinnin seurauksena.Muutama vuosi sitten olin ranganajossa,traktorina DB 990 ja takana Hakin juontokoura.Oli kevättalvi ja kello jotain kuuden pintaan,alkoi jo hämärtää.Laiskuuttani olin tehnyt yhden rankakasan melko kauas ajourasta,enkä ollut raivannut kasalle johtavaa uraa,vaan siinä kasvoi tuollaisia peukalon paksuisia pihlajia.Peruuttelin kuitenkin kasalle pöpelikön läpi ja aloin koukkia rankoja juontokouran pihteihin.Alimmaiset puut eivät ensiyrittämällä tarttuneet mukaan,ja kun hämäräkin haittasi näkyvyyttä,sytytin työvalon ja yritin uudelleen.Olin muutamaa päivää aikaisemmin korjannut työvaloa,ja hyvin tuntui valaisevan.Sain kaikki puut pihteihin ja käännyin istuimella lähteäkseni eteenpäin kun huomasin sankan mustan savun nousevan traktorin moottorista.Ensimmäinen ajatus oli että se saatanan työvaloremontti oli jotenkin mennyt pieleen ja oikosulku oli sytyttänyt jotain palamaan.Seuraava,kai saman sekunnin sisällä tullut ajatus oli että nyt pitää saada akun kenkä irti ja sitten sammuttaa tuli.Vielä kolmas oivallus välähti,tarviin 13 mm:n avaimen että saan sen akunkengän irti.Miksi helvetissä en ole laittanut Taavettiin pääkytkintä?Samalla kun pidin sammutinvipua stop-asennossa,kourin toisella kädellä työkalulaatikosta avainta.Miksi sielläkin on aina päälimmäisenä jakoavaimia,ruuvimeisseli,ketjunpätkiä ja tyhjä tupakkiaski?Sain lopulta kolmetoistamillisen kouraani,ja vaikka moottorin sammuttua savu näyttikin vähenevän,syöksyin kopista,avasin traktorin etusäleikön kaksi lukitusmutteria ja lopulta sain akunkengän irti.Vielä näytti hienoinen savu nousevan jostain vesipumpun tienoilta.Miten nyt sieltä,eihän siellä ole sähköjohtoja,vai laakeriko vai mikä perhana...

Savun syy selvisi:alussa mainittu pihlajanalku oli taittunut ja peukalonpaksuinen runko oli työntynyt kiilahihnan alle ja jäänyt jumiin vesipumpun käyttöpyörää vasten,ja moottorin käydessä hangannut ilmoille muhkeat savut.

Siitä siis selvittiin säikähdyksellä :D
Kun ite tekee, saa just sellasen kun sattuu tulemaan
BM 650
Proto suunnittelija
Viestit: 132
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 15:13

11 Touko 2007, 19:14

Joo, ainahan tosiaan jotain pientä ainakin tapahtuu, onko sitten liiankin pientä, kun kukaan ei tunnu kertovan...? Mulle sattui joku kevät sellaanen tapaus että kun olin ajamassa tukkeja mettästä ja kalusto oli siihen hommaan jo heti alkuunsa alamittaista (valmet 500 + patu 1800 +itse tehty kärry) niin kun takana oli noin 16 työtuntia ja lievä turnausväsymys vaivasi niin eikös vain tullut tukki valmetin sivuikkunasta sisään. Myöntää täytyy että monenmoista ajatusta siinä päässä kulki hetken ajan sitä 40 sentin pölliä katsellessani lähietäisyydeltä, siis LÄHIETÄISYYDELTÄ. Patun venttiilistö tai siis sen vivut kun olivat finaalissa (käyttövivut joko irti tai väljää niin mar perustellisesti) ja tuo mainitsemani väsymys olivat koitua... no, opetti ainakin jotain, jos ei muuta !

TURVALLISTA TYÖSKENTELYÄ KAIKILLE !
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

11 Touko 2007, 20:23

Viime syksynä lähdin uutta hankintaa (super major) testaamaan rankakärry perässä.No eikun puuta kärriin ja etiähpäin.Vesisade yltyi ja ilta pimeni mutta kuorma oli saatava täyteen.Muistelin että eräs kapea ajoura kiertäisi takaisinpäin eikä tarvitsisi vekslailla pöpelikössä turhaan.Ajoura tuntui kapenevan kapenemistaan ja lopuksi edessä oli pari paksuhkoa puuta ja oja niiden takana.Ei auttanut muuta kuin peruuttaa kärry kylmästi näreiden sekaan poikittain ja irrottaa se traktorista sekä kääntää traktori ja kytkeä kärry takaisin.Hiki virtasi ja sade kasteli äijän.Ja hauskaa oli koko rahan edestä PE...LE!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hattu päähän ja hyvästi!
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

14 Touko 2007, 18:12

ei mitää kummempaa nyt oo tapahtunu muutaku naapuris olles isäntä peruutti polokupyärän yli. itte en oo tilannetta nähäny ku olin äestämäs mutta sitte kun tulin takas niin asiat alkas valkeneen :cry: :lol:
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Kav
Kutos -nuffisti
Viestit: 74
Liittynyt: 20 Huhti 2007, 19:20
Paikkakunta: Keski-Suomi

17 Touko 2007, 12:41

Taannoin eräs kaverini oli tukinvinssaushommissa traktorikäyttöisellä vinssillä ja vaijeri katkesi kesken vedon.Voimalla se iskeytyi miestä naamaan seurauksella että yksi hammas katkesi ja muutenkin suun seutu kärsi vaurioita.Näin miehen viikon verran tapahtuman jälkeen,ja suorastaan kadehdittavan positiivisen elämänasenteen omaava kaveri vain naureskellen työnsi Malrboron puuttuvan hampaan koloon ja se pysyi siinä kuin liimattuna.-"Katto nyt kun tuli hyvä.Pyssyy tupakkikin suussa vaikka kuinka naurattaisi" :mrgreen:
Kun ite tekee, saa just sellasen kun sattuu tulemaan
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

18 Touko 2007, 17:44

Kav kirjoitti:Taannoin eräs kaverini oli tukinvinssaushommissa traktorikäyttöisellä vinssillä ja vaijeri katkesi kesken vedon.Voimalla se iskeytyi miestä naamaan seurauksella että yksi hammas katkesi ja muutenkin suun seutu kärsi vaurioita.Näin miehen viikon verran tapahtuman jälkeen,ja suorastaan kadehdittavan positiivisen elämänasenteen omaava kaveri vain naureskellen työnsi Malrboron puuttuvan hampaan koloon ja se pysyi siinä kuin liimattuna.-"Katto nyt kun tuli hyvä.Pyssyy tupakkikin suussa vaikka kuinka naurattaisi" :mrgreen:
aika rento tyyppi :wink:
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

19 Touko 2007, 08:18

Harvassa on omat kommellukset :lol:
Olisinkohan ollut neljän-viiden vanha kun naapurin 25 Zetkan
penkillä kuivaharjoittekin ajamista
Jo siihen aikaan omasin kipparikallemaiset kädet ja
onnistuin saamaan vaihteen päälle
Pahaksi onneksi Zetka oli käynnissä ja naapurin isäntä vieressä
jotain puuhaamassa kun lähdettiin
Muistan hyvin painokelvottoman karjaisun kun isäntä hyppi vauhdissa
kyytiin ja traktoria sammuttamaan
Hieman torui naapuri minua moisesta tempusta mutta mitäs jätti
siihen penkille istumaan
Kotona sainkin sitten selkään
Tuo on varmaankin ensikosketus traktorilla ajamiseen
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin