Lucas M50G
Lähetetty: 30 Joulu 2017, 01:12
Yksi starttimoottori on saatu takaisin elävien kirjoihin: kokonainen uusi kenttäkäämi löytyi Briteistä. Myyjäliike oli Auto Electrical Spares. Tilasin sieltä samantien kaksi käämiä, koska startti oli rikki Fordista ja hyllyssä on myös Leylandin kääminsä käräyttänyt Lucas.
Hintaa niille tuli n. 125 euroa toimitettuna joka on vähemmän kuin tarvikestartti, ja tuolla rahalla sai siis osat kahden startin korjaukseen, lisäksi samassa paketissa tuli päätyliukurengas Lucasin laturiin, sen hinta oli viitisen euroa.
Vaihtotyö alkoi työkaluhankinnalla, iskumeisseli tarvitsi uuden kärjen. Käämin neljä ruuvia olivat todella lujassa, ja vaativat monta napakkaa lyöntiä irrotakseen, ruosteessa ei siis olleet vaan tiukasti kiinni. Sen jälkeen kun vanha käämi oli pois, pesin rungon ja kiinnityskappaleet.
Puhtaassa runko-osassa näkyi jälkiä läpilyömisestä. lian alta löytyi myös kohdistusmerkit kiinnityskappaleille: nämä olivat merkitty pisteillä yhdestä neljään vaikka aivan samanlaisilta näyttivät, vastaavat täplät olivat rungossa.
Uutta käämiä tuli puristaa kasaan jotta se mahtui paikoilleen, yllättävän hyvin se asettui ollakseen tarvikeosa. Kiinnitysruuveihin sipaisin tervaa ja laitoin kiinni, tämän jälkeen saattoikin koota loput osat... tai niin luulin. Hiilet ei mahtuneetkaan pidikkeisiin ( kaksi uutta siis oli kiinni käämissä) joten mittaamaan - olivat millin suuntaansa isommat kuin vanhassa. Siitä selvisin tasohiomakoneella, ja sain lopulta Lucasin kokoon. Tämän jälkeen vielä kiristin käämin ruuveja koska ankkuri tuntui ahdistavan, ne piti vääntää todella lujasti kiinni jotta uusi käämitys muotoutuisi runkoa vasten oikein.
Koekäyttö onnistui ilman savua tai tulta joten startin saattoi asentaa, ja traktori käynnistyi iloisesti. Näin vältyin ostamasta tarvikestarttia ja lisäksi saan korjattua yhden varalle. Ilmeisesti kentän palaminen on näissä yleinen vika, mutta korjaus on mahdollinen ja kannattava. Tuo hiilien sopimattomuus ei myöskään välttämättä koske uudempia startteja, tämä yksilö oli leimattu vuodelle 1965, ja sen hiilipääty on erilainen kuin Leylandissa olevissa.
Hintaa niille tuli n. 125 euroa toimitettuna joka on vähemmän kuin tarvikestartti, ja tuolla rahalla sai siis osat kahden startin korjaukseen, lisäksi samassa paketissa tuli päätyliukurengas Lucasin laturiin, sen hinta oli viitisen euroa.
Vaihtotyö alkoi työkaluhankinnalla, iskumeisseli tarvitsi uuden kärjen. Käämin neljä ruuvia olivat todella lujassa, ja vaativat monta napakkaa lyöntiä irrotakseen, ruosteessa ei siis olleet vaan tiukasti kiinni. Sen jälkeen kun vanha käämi oli pois, pesin rungon ja kiinnityskappaleet.
Puhtaassa runko-osassa näkyi jälkiä läpilyömisestä. lian alta löytyi myös kohdistusmerkit kiinnityskappaleille: nämä olivat merkitty pisteillä yhdestä neljään vaikka aivan samanlaisilta näyttivät, vastaavat täplät olivat rungossa.
Uutta käämiä tuli puristaa kasaan jotta se mahtui paikoilleen, yllättävän hyvin se asettui ollakseen tarvikeosa. Kiinnitysruuveihin sipaisin tervaa ja laitoin kiinni, tämän jälkeen saattoikin koota loput osat... tai niin luulin. Hiilet ei mahtuneetkaan pidikkeisiin ( kaksi uutta siis oli kiinni käämissä) joten mittaamaan - olivat millin suuntaansa isommat kuin vanhassa. Siitä selvisin tasohiomakoneella, ja sain lopulta Lucasin kokoon. Tämän jälkeen vielä kiristin käämin ruuveja koska ankkuri tuntui ahdistavan, ne piti vääntää todella lujasti kiinni jotta uusi käämitys muotoutuisi runkoa vasten oikein.
Koekäyttö onnistui ilman savua tai tulta joten startin saattoi asentaa, ja traktori käynnistyi iloisesti. Näin vältyin ostamasta tarvikestarttia ja lisäksi saan korjattua yhden varalle. Ilmeisesti kentän palaminen on näissä yleinen vika, mutta korjaus on mahdollinen ja kannattava. Tuo hiilien sopimattomuus ei myöskään välttämättä koske uudempia startteja, tämä yksilö oli leimattu vuodelle 1965, ja sen hiilipääty on erilainen kuin Leylandissa olevissa.