Valmet 500 '69

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Maalis 2016, 13:25

Tämä vuodesta 74 tilalla ollut valmetti raasu joutui talvella seisontaan, koska vaihdelaatikko irtisanoutui tehtävästään.

Traktorin kunnostamista, tai oikeastaan jo liki entisöintiä oli tarkoitus tehdä "joskus".
Valitettavasti näyttää siltä, ettei kotimaisen koneen riittävän tarkkaan entisöintityöhön enää pysty, koska mm. osien saanti on kiven alla. Lisäksi joitakin mm. muototiivisteitä ynnämuita vastaavia ei enää saa mistään.

Nyt kun vaihdelaatikko lojahti, oli aloitettava tekemään jotain.

Koska traktori on vanhemman väen mieluinen ja kuitenkin tilan ensimäinen traktori, ei sen hävityskään ollut ajankohtainen millään tavoin. Siispä päätin nyt, että laitetaan käyttökuntoon teknisesti ja jos aika riittää, myös ulkoisesti.

Korjattavaa löytyy iso lista:

Vaihteisto, alustavasti perä kunnossa mutta metallimujua löytyi jo öljyjä poistaessa ja mukana tuli eräänlainen hampaannasta tms. kuitenkin kertoja ei enää toimi kuin isolla alueella kepin vapaa-asennossa.

Moottorista kansi ja ruiskutuspumppu. Ruiskutuspumpussa on vakiona 8 mm elementit, uuteen runkoon asennetaan joko 8.5, 9 tai 9.5 mm elementit, sekä 5 reikäiset suuttimet. Pumpun säädöissä ja jousissa tarkoitus hakea samanlaista ärhäkkyyttä kuin 460 Nuffieldissa on. Nykyisin Valmet on semmoinen laiska puurtaja, dynossa irtosi muistaakseni 37 hevosvoimaa tapista. Moottorihan tässä on remontoitu 2002 muualta paitsi kannen osalta. Pytyissä oli nätisti hoonausjäljet vielä. Käyntiinlähtö on pakkasen tultua valmetissa ollut hankalaa, venttiilit ovat liki 3 mm kannen tasosta alapuolella, mutta en korjausoppaasta saanut selvää missä tasossa niiden kuuluis olla. Veikkaisin 0 -tasoa?
Lisäksi kylmäkäynnistyksiä varten asennan thermostart -mekanismin.

Nostolaite, lähinnä vuotaa useasta kohdasta ja käyttömekaniikka kulunut väljäksi ja epätarkaksi. Lisäksi vetovarren tappien kiinnitysreijät rungon puolelta kulahtaneet todella väljiksi.

Kytkin tässä on LUK:n 11" asetelma. Kytkinpolkimen painamiseen tarvittava voima ylhäältä päin on noin 40 kg, joten osaatte arvata, ettei ajaminen ole nautinto. Vika on kuulema siinä, että 11" asetelmaa jousineen ei tehdä valmet spesifikaatioin erikseen, vaan kun sama asetelma on käytössä myös näissä isommissa koneissa, on jouset niitä myöten.
Joko poistan osan jousista tai korvaan osan vanhoilla. Tähän saa antaa vinkkejä kumpi parempi!?

Tankki on ajettu joskus 70 luvulla kiville niin, että se vuotaa. Pihassa on 565 mallin tankki, mutta vahvasti näyttää ettei se käy, koska tässä on jo täyttökaula ja sen kohdalla on kiinnityspultti leveämmällä mitä tuossa homenokkavalmetin tankissa. Irroitus ja hitsaus sitten konstina.

Ohjaussimpukka vuotaa jonkin verran, se tulee korjata.

Voa-stefat vuotavat myöskin. Näytti olevan laakereissakin väljyyttä. Veikkaan kiristämisen riittävän.

Takaronkat vuotavat stefoistaan näköjään tarkemman pesun jälkeen myös ulos että sisäisesti.

Käsijarrun vivun lukkohaan palautusjousen korjaus listalla myös. Jousi on lattajousi, hankala varmasti löytää?

Maalausta ja verhoilua suunnittelin myös, saa nähdä mikä jää toteutukseksi. Tämähän on periaatteessa kolmivärinen, keltaiset pellit ja ohjaamo, ruskea runko ja vihreät vanteet. Tuo vanteiden väri näyttää vaihtelevan, meidän yksilössämme on nuo armeijan vihreät valssit.

Koska tosiaan aivan jokaista nippeliä, verhoilun muotokumia, kattoverhoilun materiaalia, ovenlukkoa ym. ei saa enää käytännössä mistään, niin tarkoituskaan ei ole lähteä nyt hiuksiahalkovaan entisöintiin, lisäksi koneella rysketään juontovinssin kanssa metsässä, ketjujenkin kanssa ei ole tarkoituksen mukaista konetta ruveta hieromaan aivan pilkulleen, mutta mahdollisuuksien mukaan aikakauden hengen mukaisesti edetään.

Kuvia:
Liitteet
WP_20160319_12_37_07_Pro.jpg
WP_20160319_12_35_51_Pro.jpg
WP_20160319_11_24_21_Pro.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Maalis 2016, 13:26

Tuommoisesta ylemmän kuvion tikkikeinonahasta saa antaa vinkkejä.

Vanhat Koneet -lehdessä olleessa sinisessä ex. armeijan pikku volvo kuorma-autossa oli penkin nahka samaa materiaalia!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

19 Maalis 2016, 14:33

Nuffieldmaster kirjoitti: Käyntiinlähtö on pakkasen tultua valmetissa ollut hankalaa, venttiilit ovat liki 3 mm kannen tasosta alapuolella, mutta en korjausoppaasta saanut selvää missä tasossa niiden kuuluis olla. Veikkaisin 0 -tasoa?
Valmetin eri korjauskirjat antavat moottorimalleille 310A, 411B, 611 seuraavanlaisen tiedon: Venttiililautasen syvyydeksi kannenpinnasta 1,0 ... 1,3 mm. Kaikissa näissä sama syvyys venttiileille.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Maalis 2016, 22:01

Jonkin kytkinasetelman olen nähnyt sellaisin eroin, että isompitehoisessa on esim jousia 3+3+3+3 ja pienempitehoisissa versioissa 2+2+2+2 eli siittä kolmen ryhmästä on keskimmäinen jätetty pois = 12-4 = 8 eli 25% pienempi puristus- ja tarvittava poljinvoima
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Maalis 2016, 22:20

Kiitoksia. Noin taidan tehdä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

20 Maalis 2016, 08:39

Samaan asiaan on törmätty,702 valmettiin laitettiin uusi asetelma joka tuli ikh myymälästä,tarvittava poljinvoima on niin suuri että työsylinteri ei kestä pitkään joten muutettiin mekaaniselle kytkimelle ja omistaja ollu tosi tyytyväinen siihen kun tuli niin kevytkäyttöinen.

Myös 865 malliin tuli eri kytkin jo mitä alun perin ja sama paketti tuli 1490 taavettiin myös,valmistaja on tehny kompromisseja jotka käy laajempaan traktorimallistoon,myös 1290DB parikytkin oli tosi raskas polkea uudella asetelmalla.

Tuo jusapen mainitsema keskeltä yksi jousi pois on tosiaan toteutettu joihinki malleihin,olikohan juuri taavetin asetelmassa tehty noin,lisäksi joissain kytkimissä on fiiberinrikat jousien alla ja toisissa ei vaikka samaan malliin on,noista jos joku on uupunu niin täristää kovin.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Maalis 2016, 18:55

Purkamista jatkettu. Kytkinakselista irtosi irtopala joka lohjennut yhdestä boorista ihan akselin päästä... kummastuttaa.

Muutaman satatuntia sitten laitettu ei luk, vaan Egro -merkkinen asetelma on nyt auki. Huomenna rässissä kasaan ilman 4 jousta.

Egron 11" kytkinlevy, joka tuli asennettua samalla kun asensin asetelman, oli niiteiltään väljäksi mennyt... Huraa IKH... Se taitaa oikeasti tuo ihan kaikkein huonoin -laatu pitää paikkaansa :evil:

Pitää etsiä jostain semmoinen jousitettu tai sitten HD-mallin kytkinlevy.

Vauhtipyörän keskiö oli öljystä tahmea, en oikein osaa sanoa mistä se on sinne tullut. Öljy oli vaaleaa, ei siis motor-oilia, mutta kytkinakselikin oli pölykuiva :shock:

Viimeksi kun kytkime aukaisin traktorin katkaisemalla, en huomannutkaan kuinka paljon paskaa tuonne kytkinkoppaan jäi.
Liitteet
WP_20160320_18_14_12_Pro.jpg
WP_20160320_17_33_43_Pro.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Maalis 2016, 19:17

Vauhtipyörän keskiö oli öljystä tahmea, en oikein osaa sanoa mistä se on sinne tullut. Öljy oli vaaleaa, ei siis motor-oilia, mutta kytkinakselikin oli pölykuiva :shock:
Nuhvin korjausohjekirjassa sanotaan näin silmälaakerin asennuksesta: "Ennen asennusta täytetään laakeri Duchams L.B.10 vaseliinilla ja painetaan sitä vähän myös kampiakselin päässä olevaan reikään."
Oliskohan valmetissakin ollut tuolloin samanlainen ohje ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Maalis 2016, 19:31

Valmetin uusi silmälaakeri on läpisuojattu millikoon laakeri. Ei päde sama ohje Valmetin nykyiseen varaosaan ainakaan. Viimeksi tuo paikka oli auki 2011 tai 2012 jolloin uusin kytkinlevyn ja asetelman, sekä silmälaakerin ja moottorin takastefan, mutta paikat jäi kuivaksi 100% varmuudella.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

20 Maalis 2016, 22:20

Kytkimen putkiakselin lohkeamat on noille lajityypillinen ominaisuus,jopa kolmasosan kappalekki on puuttunu jostain ja palaa ei ole löytyny,elikkä se on nakattu edellisessä remontissa pois,602 oli pahin kytkinakselin katkoja noista aikanaan uutena.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Maalis 2016, 08:21

Kannelle tilattu korjaamoaika. 2-4 vk toimitusaika ja hinta-arvio 1000-1500 €.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Maalis 2016, 18:19

Siitä se purkaantuu.

Yläakselilta neulalaakerit leikanneet kiinni.
Liitteet
WP_20160326_17_41_58_Pro.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

26 Maalis 2016, 18:28

Nuffieldmaster kirjoitti:Kannelle tilattu korjaamoaika. 2-4 vk toimitusaika ja hinta-arvio 1000-1500 €.
:shock:

Nuffin kansi aikoinaan ohjurin vaihtoineen..500 ekua Kuopiossa.
One thistle, maybe two among the roses.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

26 Maalis 2016, 20:39

Hiukan hintavana pidän kans, jo arviotakin .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Maalis 2016, 13:19

Seetit, plommit, venttiilit, suutinholkit... imuventtiileitä eikä imuventtiilin seetejä eikä suutinholkkeja kuulema saa valmiina, joten tekevät paikanpäällä... tyypillinen valmet siis...

Parempi yllätyshän se noinpäin on jos hinta-arvio on korkea ja lopputulema halvempi.

Nuffin ja leylandin 4syl kannen laitto samassa pajassa ollut 250 e luokkaa.

Nyt ois tölmyt pöydällä. Osien metsästykseen ja kokoonpanoon...

Neulalaakerit oli hirttäneet yläakselilta kiinni, ihan palasina.
Liitteet
WP_20160327_13_43_43_Pro.jpg
WP_20160327_13_52_08_Pro.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin