Valmet 500 '69
Lähetetty: 19 Maalis 2016, 13:25
Tämä vuodesta 74 tilalla ollut valmetti raasu joutui talvella seisontaan, koska vaihdelaatikko irtisanoutui tehtävästään.
Traktorin kunnostamista, tai oikeastaan jo liki entisöintiä oli tarkoitus tehdä "joskus".
Valitettavasti näyttää siltä, ettei kotimaisen koneen riittävän tarkkaan entisöintityöhön enää pysty, koska mm. osien saanti on kiven alla. Lisäksi joitakin mm. muototiivisteitä ynnämuita vastaavia ei enää saa mistään.
Nyt kun vaihdelaatikko lojahti, oli aloitettava tekemään jotain.
Koska traktori on vanhemman väen mieluinen ja kuitenkin tilan ensimäinen traktori, ei sen hävityskään ollut ajankohtainen millään tavoin. Siispä päätin nyt, että laitetaan käyttökuntoon teknisesti ja jos aika riittää, myös ulkoisesti.
Korjattavaa löytyy iso lista:
Vaihteisto, alustavasti perä kunnossa mutta metallimujua löytyi jo öljyjä poistaessa ja mukana tuli eräänlainen hampaannasta tms. kuitenkin kertoja ei enää toimi kuin isolla alueella kepin vapaa-asennossa.
Moottorista kansi ja ruiskutuspumppu. Ruiskutuspumpussa on vakiona 8 mm elementit, uuteen runkoon asennetaan joko 8.5, 9 tai 9.5 mm elementit, sekä 5 reikäiset suuttimet. Pumpun säädöissä ja jousissa tarkoitus hakea samanlaista ärhäkkyyttä kuin 460 Nuffieldissa on. Nykyisin Valmet on semmoinen laiska puurtaja, dynossa irtosi muistaakseni 37 hevosvoimaa tapista. Moottorihan tässä on remontoitu 2002 muualta paitsi kannen osalta. Pytyissä oli nätisti hoonausjäljet vielä. Käyntiinlähtö on pakkasen tultua valmetissa ollut hankalaa, venttiilit ovat liki 3 mm kannen tasosta alapuolella, mutta en korjausoppaasta saanut selvää missä tasossa niiden kuuluis olla. Veikkaisin 0 -tasoa?
Lisäksi kylmäkäynnistyksiä varten asennan thermostart -mekanismin.
Nostolaite, lähinnä vuotaa useasta kohdasta ja käyttömekaniikka kulunut väljäksi ja epätarkaksi. Lisäksi vetovarren tappien kiinnitysreijät rungon puolelta kulahtaneet todella väljiksi.
Kytkin tässä on LUK:n 11" asetelma. Kytkinpolkimen painamiseen tarvittava voima ylhäältä päin on noin 40 kg, joten osaatte arvata, ettei ajaminen ole nautinto. Vika on kuulema siinä, että 11" asetelmaa jousineen ei tehdä valmet spesifikaatioin erikseen, vaan kun sama asetelma on käytössä myös näissä isommissa koneissa, on jouset niitä myöten.
Joko poistan osan jousista tai korvaan osan vanhoilla. Tähän saa antaa vinkkejä kumpi parempi!?
Tankki on ajettu joskus 70 luvulla kiville niin, että se vuotaa. Pihassa on 565 mallin tankki, mutta vahvasti näyttää ettei se käy, koska tässä on jo täyttökaula ja sen kohdalla on kiinnityspultti leveämmällä mitä tuossa homenokkavalmetin tankissa. Irroitus ja hitsaus sitten konstina.
Ohjaussimpukka vuotaa jonkin verran, se tulee korjata.
Voa-stefat vuotavat myöskin. Näytti olevan laakereissakin väljyyttä. Veikkaan kiristämisen riittävän.
Takaronkat vuotavat stefoistaan näköjään tarkemman pesun jälkeen myös ulos että sisäisesti.
Käsijarrun vivun lukkohaan palautusjousen korjaus listalla myös. Jousi on lattajousi, hankala varmasti löytää?
Maalausta ja verhoilua suunnittelin myös, saa nähdä mikä jää toteutukseksi. Tämähän on periaatteessa kolmivärinen, keltaiset pellit ja ohjaamo, ruskea runko ja vihreät vanteet. Tuo vanteiden väri näyttää vaihtelevan, meidän yksilössämme on nuo armeijan vihreät valssit.
Koska tosiaan aivan jokaista nippeliä, verhoilun muotokumia, kattoverhoilun materiaalia, ovenlukkoa ym. ei saa enää käytännössä mistään, niin tarkoituskaan ei ole lähteä nyt hiuksiahalkovaan entisöintiin, lisäksi koneella rysketään juontovinssin kanssa metsässä, ketjujenkin kanssa ei ole tarkoituksen mukaista konetta ruveta hieromaan aivan pilkulleen, mutta mahdollisuuksien mukaan aikakauden hengen mukaisesti edetään.
Kuvia:
Traktorin kunnostamista, tai oikeastaan jo liki entisöintiä oli tarkoitus tehdä "joskus".
Valitettavasti näyttää siltä, ettei kotimaisen koneen riittävän tarkkaan entisöintityöhön enää pysty, koska mm. osien saanti on kiven alla. Lisäksi joitakin mm. muototiivisteitä ynnämuita vastaavia ei enää saa mistään.
Nyt kun vaihdelaatikko lojahti, oli aloitettava tekemään jotain.
Koska traktori on vanhemman väen mieluinen ja kuitenkin tilan ensimäinen traktori, ei sen hävityskään ollut ajankohtainen millään tavoin. Siispä päätin nyt, että laitetaan käyttökuntoon teknisesti ja jos aika riittää, myös ulkoisesti.
Korjattavaa löytyy iso lista:
Vaihteisto, alustavasti perä kunnossa mutta metallimujua löytyi jo öljyjä poistaessa ja mukana tuli eräänlainen hampaannasta tms. kuitenkin kertoja ei enää toimi kuin isolla alueella kepin vapaa-asennossa.
Moottorista kansi ja ruiskutuspumppu. Ruiskutuspumpussa on vakiona 8 mm elementit, uuteen runkoon asennetaan joko 8.5, 9 tai 9.5 mm elementit, sekä 5 reikäiset suuttimet. Pumpun säädöissä ja jousissa tarkoitus hakea samanlaista ärhäkkyyttä kuin 460 Nuffieldissa on. Nykyisin Valmet on semmoinen laiska puurtaja, dynossa irtosi muistaakseni 37 hevosvoimaa tapista. Moottorihan tässä on remontoitu 2002 muualta paitsi kannen osalta. Pytyissä oli nätisti hoonausjäljet vielä. Käyntiinlähtö on pakkasen tultua valmetissa ollut hankalaa, venttiilit ovat liki 3 mm kannen tasosta alapuolella, mutta en korjausoppaasta saanut selvää missä tasossa niiden kuuluis olla. Veikkaisin 0 -tasoa?
Lisäksi kylmäkäynnistyksiä varten asennan thermostart -mekanismin.
Nostolaite, lähinnä vuotaa useasta kohdasta ja käyttömekaniikka kulunut väljäksi ja epätarkaksi. Lisäksi vetovarren tappien kiinnitysreijät rungon puolelta kulahtaneet todella väljiksi.
Kytkin tässä on LUK:n 11" asetelma. Kytkinpolkimen painamiseen tarvittava voima ylhäältä päin on noin 40 kg, joten osaatte arvata, ettei ajaminen ole nautinto. Vika on kuulema siinä, että 11" asetelmaa jousineen ei tehdä valmet spesifikaatioin erikseen, vaan kun sama asetelma on käytössä myös näissä isommissa koneissa, on jouset niitä myöten.
Joko poistan osan jousista tai korvaan osan vanhoilla. Tähän saa antaa vinkkejä kumpi parempi!?
Tankki on ajettu joskus 70 luvulla kiville niin, että se vuotaa. Pihassa on 565 mallin tankki, mutta vahvasti näyttää ettei se käy, koska tässä on jo täyttökaula ja sen kohdalla on kiinnityspultti leveämmällä mitä tuossa homenokkavalmetin tankissa. Irroitus ja hitsaus sitten konstina.
Ohjaussimpukka vuotaa jonkin verran, se tulee korjata.
Voa-stefat vuotavat myöskin. Näytti olevan laakereissakin väljyyttä. Veikkaan kiristämisen riittävän.
Takaronkat vuotavat stefoistaan näköjään tarkemman pesun jälkeen myös ulos että sisäisesti.
Käsijarrun vivun lukkohaan palautusjousen korjaus listalla myös. Jousi on lattajousi, hankala varmasti löytää?
Maalausta ja verhoilua suunnittelin myös, saa nähdä mikä jää toteutukseksi. Tämähän on periaatteessa kolmivärinen, keltaiset pellit ja ohjaamo, ruskea runko ja vihreät vanteet. Tuo vanteiden väri näyttää vaihtelevan, meidän yksilössämme on nuo armeijan vihreät valssit.
Koska tosiaan aivan jokaista nippeliä, verhoilun muotokumia, kattoverhoilun materiaalia, ovenlukkoa ym. ei saa enää käytännössä mistään, niin tarkoituskaan ei ole lähteä nyt hiuksiahalkovaan entisöintiin, lisäksi koneella rysketään juontovinssin kanssa metsässä, ketjujenkin kanssa ei ole tarkoituksen mukaista konetta ruveta hieromaan aivan pilkulleen, mutta mahdollisuuksien mukaan aikakauden hengen mukaisesti edetään.
Kuvia: