Sivu 2/3

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 21:10
Kirjoittaja jusape
Tätäkin pohtisin..... Jahka nyt ens saa käyntiin, niin selviää tuo laitteen käynnistyvyys.
Jos on "laakin peli" niin saa hyvinkin ihan olla juuri noineen. Haluaisin kuitenkin tässä laitteen historiaa kunnioittaa.... ( vaikka jo sähköstartin asennuksen , jollain remmivedolla, variaatioita mielessäni kuvittelin.... )

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 04 Huhti 2015, 02:36
Kirjoittaja jusape
Eilen ehtoolla eräiden ja joidenkin nykimisien jälkeen tuo kone kävi !!
Tosin vain 5-7 puks-puks vaihetta, mutta kävi kuitenkin.......


Ja kaaasarihuollosta huolimatta, se tulvii......
Joten tilapäisratkaisuna asennettiin 7hp "isolohko" paikoilleen, remmivetojutussa vielä vähän laittoa, että päivällä koeajoja saa tehtyä....

Vanha pata irti, ja "isolohkoa" paikoilleen .... Lähti muuten toisella nykäisyllä käymään.......

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 00:12
Kirjoittaja jusape
Kepsitetty on kulku...... :mrgreen:

22kmh oli tulos.......

Ja senverran piti seinältä "rekvisiittaa" ottaa uusiokäyttöön, että tähti keulalle ....

Kuva

Kuva

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 01:54
Kirjoittaja jusape
Ensiajot..... :D

https://youtu.be/3GBQaTqCthM" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 04:07
Kirjoittaja Nuhvikalle
Sehän kaapaisi enemmän tyhjää kuin tuo turbotettu 460 :mrgreen: :mrgreen:
Kaiken näköisiä vehkeitä sitä on "insinöörit" kehitelleet :lol:

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 07:08
Kirjoittaja lisenssi
Ajettavuus oli hyvä, kuormankin kanssa :)

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 11:13
Kirjoittaja jusape
Pidempi koostepläjäys eilis illan ajoista.....

https://youtu.be/zdegBpDq0fg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 16:57
Kirjoittaja jusape
Hip hurraa.... Eilen laitettiin lootaan jopa oikein öljyäkin sisään, sitä kun ei siellä yllättäen ?? ollut kuin ruokalusikallinen....
Ja tänään pääsin vajaan puolkilsaa kun totaalijumi iski kesken ajon, konepeltikin hyppäs ylös siinä stopissa..... Laatikkoon jumi iski siis, ja narunperässä takasin pihaan ja työntämällä pajaan....
Eli kun öljyä lootas oli, niin rasian pohjalla ollut irtonainen halk n. 18mm, reikä n.10mm, paksuutta n. 7mm oleva rinkula päätti lähteä liikkeelle....
Ja ala-akselin rattaan ja kuoren väliin ja siinä sitten jumi iski ( ei ollut tarpeeksi voimaa koneessa että olis jauhanut sen murusiksi ).....
Olis ollut paree ajella vaan kuivalla laatikolla...... Nyt pitää suolistaa ulostuloakseli pois, että sen etupäässä olevan irtoneulalaakerin saa koottua takasin..... Voi rähmä näit romuja.....

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 17:20
Kirjoittaja nuhvi63
Pienet takaiskut on osa tätä harrastusta :lol:

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 06 Huhti 2015, 00:22
Kirjoittaja jusape
Kulkee jälleen...

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 21 Huhti 2015, 20:44
Kirjoittaja jusape
Tänään tuli rullailtua ainakin 6 kilsaa tuon kanssa, tossa hiekkatiellä ja pellonreunoja kierrellessä....

Niin, ja.... Onniin löytyi jarrutkin..... Laittelin kokeeksi mitään isompaa vaivaa vielä asian eteen näkemättä, jotenkin, paikoillaan olleen, toisesta päästä katkenneen vaijerin kiinni, toiseenkin kärrin pyörännapaan jarruvipstaakiin, ja kokeilussa kärrin pyörät menee lukkoon kutakuinkin tasan poljinta painaessa..... Ajoturvallisuus parani ainakin 500%....

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 10 Touko 2015, 01:05
Kirjoittaja jusape
2 viikkoa sitten iski jumioiretta låådaan peruuttaessa, ja värkki työnnettiin katon alle halliin odotaan toimia.....
Ehtoolla oli sitten hiukan aikaa perehtyä kaiken muun lomassa, mitä, mahtaako jotai osia tarvita hankkia kenties... Joo mutta ei kuitenkaan....

Lååda siis kaivettu pöydälle ehtoolla, ja pipia löytyi.....
Ala-akselin toisen neulalaakerin neulat oli päättänyt mennä silpuksi.....

Kuva

Kuva

Akselihan on putkiakseli, sisällä siis pyörimätön puikkoakseli, kuten monissa vaihteistoissa on.....
Tähän ratkaisuksi sitten messingistä sorvissa pyöräytin holkit neulojen tilalle, ja oletettavan hyvä tuli, ei valitettavasti tullut kuvia napsittua siittä vaiheesta.....

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 10 Touko 2015, 21:25
Kirjoittaja jusape
Rupesin pröystäilemään, ja laitoin oikein magneetin laatikon pohjaroppuun ( vaikka tuo lååda on tykännyt kyllä rautaseosteisesta voitelusta... )

Kuva

Tuonverran jäi, tai vähän enemmänkin silppua, yli, tänkertaisesta vaihteistoremontista.....

Kuva

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 13 Touko 2015, 22:43
Kirjoittaja jusape
Tuo remmiohjuri tuntuu ajavan asiansa oikein hyvin, ei laatikon sisäänmenoakseli pyri pyörimään enää yhtään veto irti kytkettynä paikoillaan...

Kuva

Kuva

Kuva

Varabensakannulle teline myös tuli taivuteltua

Kuva

Kuva

Aattelin, etteikö seisontajarrukaan pahasta olisi...

Kuva

Kuva

Värkki sai kilven myös eteen

Kuva

Kuva

Ja kärryssähän pitää olla hitaan kulkineen kolmio, ja perävaunujen kilvet alkaneet aikoinaan P-kirjaimella....

Kuva

Re: SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta

Lähetetty: 31 Loka 2015, 11:41
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Komea sarvirattori..

Kyselit maskin alkuperää..

Väittäisin, että tämmönen: http://konevoimayhdistys.fi/images/mers ... _la312.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Perä itsessään voisi olla jostaki T- tai A-Fordin murikasta modattu.