fiatagri 90sarja

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

02 Helmi 2015, 15:18

leluland kirjoitti:http://www.nettikone.com/fiat/110-90/1375877 alvin kun sais pois :D
Saa siintä alvin takas, mikäli alvi velvollinen eikä ole tuloja metsästä
-fiigumies-
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Helmi 2015, 16:56

Rujommistakin tahtovat enempi pyytää..... Alvii ei saa takas, jollei ole itte alvillinen, siinähän se on.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

02 Helmi 2015, 17:31

.
Viimeksi muokannut V-M, 28 Helmi 2021, 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

02 Helmi 2015, 17:35

.
Viimeksi muokannut V-M, 28 Helmi 2021, 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

02 Helmi 2015, 18:52

fiigumies kirjoitti:
fiigumies kirjoitti:Tuossakin melkein uusi kone http://www.agrimarket.fi/Koneet/vaihtok ... 924-4151-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja ei enää ole tuota sinistä napakymppiä listoilla, haluttuja koneita tänäkin päivänä
Kouvolan Inkeroisiin mennyt..
-fiigumies-
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

08 Helmi 2015, 09:02

.
Viimeksi muokannut V-M, 28 Helmi 2021, 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

15 Helmi 2015, 22:27

feisbuukissa tulee sellast tarinaa 110-90 et huhhuijaa, viimiset terracotat muka tullu 2001 ja Turkista...
-fiigumies-
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

19 Helmi 2015, 18:10

fiigumies kirjoitti:feisbuukissa tulee sellast tarinaa 110-90 et huhhuijaa, viimiset terracotat muka tullu 2001 ja Turkista...
Eikö ne puna sävyisiä ollu? Viimeiset sitten sinisiä 2002 ja 2003?

Itsellä kokemusta melkein koko 90 sarjasta ja muutamasta 80 sarjalaisesta.
Nykyisessä työpaikassa taitaa olla 20-25 fiiattia, muutama nyykkäri ja pari valturaa.

fiiatit ja nh.t tihkuttelee tasaisesti öljyä. Pikaliittimet vaihdettu melkein kaikki 90 sarjalaisista tarvikkeisiin, kun originaalit väljistyneet eivätkä pidä uusilla tiivisteilläkään. Muita vuotopaikkoja on rattivahteisten venttiilipöydät, letkut/ putkien liitokset ja hankaumat ja venttiilikoppien tiivisteet tuntuu olevan kulutustavaraa, kun koneet laulaa koko kesän kaasu pohjassa palakoneen edessä.
Pienemmät vuotelee nostolaitteiden läpivienneistä. Vetokartun stefa ongelma on ratkaistu välipellillä jolla öljy ei pääse stefoille asti. Tällä keinolla tosin vetovastus ei enää ole toiminnassa. Muutenkin vuotoja tuntuu olevan tasaisella tahdilla joka läpivienti paikassa. Nelivedon lähdöt, käsijarrun vipu yms..
Nh vuotaa myös pikaliittimiltä, pumppujen seudulta ja tehostimen letkuista.
Vikoina näissä on ominaista sähköviat. Suurempina ongelmina on isompien fiattien power shift laatikot joita on muutama korjautettu 10 000- 20 000 tunnin paikkeilla. Muuten isommissa on tyypillistä ulosoton pakka vika joka on kovilla suokäytössä. Ne vain alkaa luistaa kun ulosottoa kytketään monta kertaa päivässä päälle. Toki osasyynä on se pieni pakan suodatin joka tukkeentuu herkästi.
Muuten isommissa ei mitään " hirveän suurta" ole.
Pienemmistä sitten tuppaa paukkua vaihteistoja ja kytkimiä kun ovat kärryn edessä kesällä. Mutta näilläkin on +10 000 tuntia takana. Muuten perät yms kestää eikä vetareitakaan pauku kun pyörät on kapealla ja paripyörät järki kokoisia.
Nh.t herjailee myös sähkövikoja jotka on kai periytyny fiatista. Välillä tilttaa nostolaite ja välillä tulee jotain muuta.
Pienenä ihmeenä täytyy muuten pitää noiden muutaman 180-90 sähkönostolaitetta joka toimii yllättävän hyvin. Vikavalo saattaa välillä vilkkua, mutta silti se toimii toisin kuin uudempien joka halvaantuu samantien vikakoodien saattelemana.
Valmetit sitten tuntuu porsivan etuakseleista ja vaihteistoista. Molemilla tunnit n 10 000 kohdalla. Öljyvuodot puuttuu kummastakin verraittain muihin koneisiin, mutta nuo on hiukan kevyemmällä käytöllä verrattuna muihin.
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

19 Helmi 2015, 18:17

Oli oli, mutta eikös viimiset terracotat tullu -02 ja eihän ne tullu Turkista?
-fiigumies-
retku
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Tammi 2015, 15:23
Konekalustoani: fendt 936. fendt 818. valtra 8950. valtra 8550. valtra 8550. fiat 780. fiat 680. volvo 2650. valmet 1100. mysteeri oliver...

21 Helmi 2015, 15:43

V-M kirjoitti:Agronetissä kirjoitteli Koillismaalla kolme fiiattia livenä peräkkäin nähnyt kulkija,edellä hakekuorman kanssa menny 180-90 on juuri kyseinen kone mistä kirjoitin,kuski vei kuormaa voimalaan,sitten tuli saman urakoitsijan 110-90 ja senperässä minä 110-90,juuri tuona päivänä tultiin peräkkäin,siinä on pojat monta reissua jo heittäneet tälleki talvea.

Hyvä juttu että sattui joku ominsilmin näkemään,täytenä valeenahan pitivät agronetin kirjailijat tuon,niin ihmeelliseltä se etelän ihmisille tuntuu.

Soiteltiinki siinä peräkkäin ajellessa,on riittäny kuulemma hopottajia että pitää se ja se merkki ostaa uutena liikenneperällä jne.kun niin paljon ajoa jne...saishan sinä koko tuloksen siirrettyä traktoriliikkeeseen.

***minkä tuloksen? mitä järkeä on polttaa hitaalla koneella polttoainetta tiellä jos samaan hintaan saa paljon nopeampia koneita? jos mottitaksa kuljetuksessa alkaen 2.5e (jolla rekat ajavat) niin tuntitaksaksi 180-90 fiatille jää vajaa 22e/h. kyllä kannattaisi suurentaa kuormaa/vaihta traktori tai ajatta rekalla. kaikissa muisa tapauksissa sitä rahaa saattaisi jäädä viivanalle.

180-90 on hyvä traktori, mutta ei tuohon käyttöön. se on kova peli esim. palan vedosa tai jyrsimen edessä. äes ja kultivaattorikin sillä liikkuu.

voimanotto ei tosiaan ole vahvin mahdollinen. paineen vaihtelu ja pakan suodatin onglmallisia. winnerissäkin on isompi voimanoton pakka nyykkäreistä puhumattakaan.'

moottorissakin on omat ongelmakohtansa. jakopää ei ole vahvimmasta päästä, sama pätee myös 5.9 moottoriin. 8.1l koneessa putkien linjaus myös tosi tarkka. monasti kusevat vedet kannenvälistä->tarkka linjauksesta moottoriemontinyhteydessä.
---------------

en halua tästä mitään fiat vastaan muut keskustelua, mutta itse en tykännyt 110-90 fiatissa. pikkuvikaa koneessa oli paljon. 80 sarjalaiset oli paljon varmempia pelejä ja esim. vaihteensiirto huomattavan paljon parempi. 110-90 ergonomia otti takapakkia 80 sarjan verrattuna hydrauliikan ja nostolaitteenvipujen osalta.

tuo 110-90 vaihtui vuonna 2003 7000h ajettuna 10 000h ajettuun valmet 8400:een. 8400 malleja oli silloin 3kpl talossa. onglmat loppu ja mäet mataloitui fiatin jälkeen. sillä ajettiin ilman ongelmia 16000h asti, tuo 8400 on nykyään fiigumies nimimerkin kotikylillä. taitaa mittarissa olla pitkästi yli 18000h nykyään. latikko ja moottori on alkuperäsiä ja voimaa +200hv ollu aina.
-----------

vanhoilla koneilla pärjää ja niillä tehdään tiliä. niin minäkin ten 2 8550:llä ja yhdellä 8950:llä, halkopa koneita jotka kestää vaikka tunteja niisäkin 15-17000h.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

21 Helmi 2015, 16:49

retku kirjoitti:sillä ajettiin ilman ongelmia 16000h asti, tuo 8400 on nykyään fiigumies nimimerkin kotikylillä. taitaa mittarissa olla pitkästi yli 18000h nykyään. latikko ja moottori on alkuperäsiä ja voimaa +200hv ollu aina.
Onhan se hakenu jokusen kuorman meiltä soraa tuolla 8400, hyvin näytti olevan voimaa, ite kuormasin fiigulla, kyllä se 8400 nykynen omistaja tota meitin fiiguakin kokeili tuossa naapurissa ojan peitossa, toissa vuonna ajelin tohon lähelle sen pellolle fiigulla ja omalla kärrillä ainakin 10 kuormaa salaoja soraa ja huonompaa maata soramontulta päälle, vastaksi sitte kaiveli meille vähän ojia komatsulla..
-fiigumies-
harrastaja
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 30 Joulu 2014, 19:53

22 Helmi 2015, 09:21

tiedä kenenkään tuloksista mutta meilläpäin turpeet ja hakkeet ajetaan täysperillä! kait ne ny mäet madaltuu jos turbottoman 110-90 vaihtaa +200 ruuvattuun valtraan :D :D pitäs ainakin :D
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

22 Helmi 2015, 11:38

.
Viimeksi muokannut V-M, 28 Helmi 2021, 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

01 Maalis 2015, 18:50

leluland kirjoitti:http://www.nettikone.com/fiat/110-90/1375877 alvin kun sais pois :D
Katohan, tuohan seisoi varmaan toista vuotta Kuopion Agrilla ennen kuin (todennäk.) jopparille kelpasi. Onhan tuo noiden kuvien perusteella sen verran rujossa kunnossakin että ei ihme ettei liikkeen hinnoittelulla kauppa kovin äkkiä käynyt.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

22 Maalis 2015, 07:11

.
Viimeksi muokannut V-M, 28 Helmi 2021, 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin