fiatagri 90sarja

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Tammi 2015, 13:18

Jaha keskusteluja luetaan puolin ja toisin.

Karin kanssa en ala kinaamaan, mies ei osaa lukea tai ymmärtää luettua ja muuntaa asioita mielessään haluamakseen.

Jos tähän listataan vielä yllä kirjoittamieni mielipiteideni mukaan, miten fiatia vihaan niin:

- Fiat ei ole täysin viaton traktori, siinä on omat vikansa aivan kuten muissa, turha sitä on ylistää korkeammalle jalustalle kuin muitakaan aikalaisiaan.
- Fiatin 90 sarjan Pininfarina ohjaamo on oman kokemukseni mukaan keskitasoa, ilman kierto ohjaamossa on huono talvikäyttöä ajatellen. Se ruostuu todella herkästi jopa suomen olosuhteissa ja varsinkin turvetyömailla. Eikä myöhemmät galvanoidutkaan tuo kokonaan helpotusta asiaan, nähty juttu, paranee kyllä se ruosteen estokyky, mutta silti kovia ruostumaan. Kytkin on todella raskaskäyttöinen (niin on mm. Mezzo ja 05 valmetissakin muunmuassa) ja sähköt ovat huonolaatuisesti rakennetut.
- Moottori on oman kokemukseni mukaan väännötön alakierroksilla (900-1400 rpm, jossa mm. 605 valmet tai Leylandin 98 vetää makeasti) ja vaatii melko roimakkaa kaasun käyttöä, ja kulutus nousee suhteellisen korkeaksi esimerkiksi kyntötyössä, jota olen itse kokeillut 110-90 ja Överum 4 siip. yhdistelmällä.
- Fiatissa on omat asiat joista joko tykkää tai ei. Itse kuulun jälkimmäisiin. mm. Klik-klak on hyvä toimiessaan.

Fiat on varmasti jollekkin hyvä, jonkun töihin se käy kuin nenä päähän ja tietyissä hommissa esim. polttoaineen kulutus voi sattua hyvälle kulutusalueelle, mutta minä en fiatia nosta jalustalle sen enempää kuin muitakaan.

Esimerkiksi valtran Ax5-sarjasta voin tehdä ihan samanlaisen listan, jos siitä kysytään:

- mekaaninen suunnanvaihtaja on heikko, mopon laakerit alamittaiset, todella paljon kalliita remontteja
- Kolme keppiä pienessä ohjaamossa on aivan älytön ratkaisu, penkkiä ei saa kyntötyössä sivuttain jottei polvi ota suunnanvaihtajavipuun.
- taka-akselin vetovarren korvake on "tyhjää täynnä", lohkeaa irti isommassa tärskyssä.
- Tankki ja lisätankit ovat kenkkumaisen hitaat täyttää asemalla tehokkaalla mittarilla.
- ohjaamosta näkyväisyys on hyvä, mutta säilytystilat puutteelliset. Ilmapenkki on lyhkäiselle liian korkealla.
- Kytkin on raskaskäyttöinen ilman nappikytkintä.
- Autocontrol nostolaite saisi olla vakiona, mekaaninen venttiilistö on toimiva, mutta mennyttä aikakautta.
- Runkoratkaisu ja normaalit etukuormaajan sovitteet eivät riitä mikäli aurataan auralla, eikä kauha-linko yhdistelmällä, runko nitkuu poikki, ensin pultit, sitten tankista päädyt irti ja kytkinkoppa halkeilee moottorista...

ym.
listaa voin valtran osalta jatkaa jos halutaan... mutta näettekö nyt pointtini? Pidetään tässä topicissa puhe yllä fiatista, ei yhdestä keskustelijasta. Nyt on puhe kääntynyt minuun, eikä enää ole fiatissa huom. hyvät herrat.

Nyt vain puhe oli Fiatista.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

24 Tammi 2015, 15:32

http://www.konedata.net/Traktorit/fiatagri90-90.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Aikansa koneita.
Turvesoiden kuninkaita 1980-90 luvulla.

Kaikissa merkeissä hyvät ja huonot puolet. Plussaa ja miinusta.
Kummatko jää voiton puolelle?

Kauankos niitä Fiiuja tehtiin?
One thistle, maybe two among the roses.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Tammi 2015, 15:40

Fiatin xxx-90 sarjan koneet oli nelikosta huolimatta, aikansa ketterimpiä kääntymään.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
harrastaja
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 30 Joulu 2014, 19:53

24 Tammi 2015, 15:56

90-sarjaa tehtiin vuodesta 84,vuoteen 2003 ainakin euroopan markkinoille,sitte tuli saastemääräykset kehiin.tehtiin niitä kai sen jälkeenkin vielä paljon muualle.aika pitkä oli valmistus aika yhdelle traktori mallille,eikä lopussakaan ollu ostajista puutetta.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

24 Tammi 2015, 16:03

Onkos nuffieldmasterilla kokemusta cabinalarga ohjaamosta? Ja ei meidän fiatissa ole ainakaan ruostetta juuri ollenkaan, takana yks pieni reikä, lokareitten reunoissa vähän ruostetta, tosin 4900h ajettu vasta. Onko muuten kellään kokemusta -94 sarjasta? Yks tuttu kylvää edelleenkin 82-94 turbolla, kylvökone kongskilde ht3000, heinät pöyhii samalla koneella, paalaajan edessäkin ollut, viime kesänä näytti kutosjontikka olevan siinä hommassa, mutta fiude oli paalin ajossa, ruiskutus hommatkin tehny tuolla, viime vuonna näky vaihtaneen sen verran isoon ruiskuun, että ännä on siinä hommassa
-fiigumies-
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Tammi 2015, 19:03

Pakko kommentoida aiemmin kirjoitettuihin.
Karin kanssa en ala kinaamaan, mies ei osaa lukea tai ymmärtää luettua ja muuntaa asioita mielessään haluamakseen.
Haluaisin vähän tarkennusta Nuffieldmasterilta tähän kommenttiin :?: Miten niin en osaa lukea ? Mihin perustuu väite etten ymmärrä luettua ? Miten muutan asioita mielessäni haluamisekseni ?
Itsehän nimenomaan pyysit vastausta: "olemmeko me muilla merkeillä ajavat tyhmiä" !
kari t kirjoitti:
Nyt kun vain asettamiini kysymyksiini vastattaisiin, itseasiassa, tätä "olemmeko me muilla merkeillä ajavat tyhmiä" kysyi joku aika sitten tätä keskustelua lukenut urakoitsija. :lol:
Itseasiassa, tuon esittämäsi kysymyksen vois kääntää myös näin, "ovatko nämä urakoitsiat jotka ajaa fiiateilla ja nyykäreillä tyhmiä" ?
Sen voin sanoa etten koskaan ole fiiateilla ajanutkaan, siis traktoreilla, autolla kylläkin, muutamalla tutulla on fiiatteja mutta kukapa sitä omaansa haukkuu.

Noista pitkistä kokemuksista jossain tehtävissä on muutamia hyviä esimerkkejä itsekin kuullut.
Seitsemänkymmen luvun alkupuolella tuli rautaruukille eräs nuorimies töihin, juuri armejan käynyt, kertoili kuinka kauan hän on rekkahommissa ollut. No, aikansa kuuneltiin ja räknäiltiin vuosia yhteen, neljävuotiaana oli nuorimies rekkahommat aloittanut :o Loppujen lopuksia selviskin että hän kertoilikin isänsä tekemisiä itse tehtyinä :lol: :lol:
Kumpi näistä vastauksista sattui niin pahasti, että oli tarvis noin lapsellisiin ja ala-arvoisiin kommenttiin ?
Tarvis varmaan kirjoitella vain omia mielipiteitä, eikä suinkaan kenenkää toisen urakoitsian kommentteja.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Tammi 2015, 19:09

En ala sinun kanssa kinaamaan. Lue ajankanssa kirjoitukseni, niin ymmärtänet ehkä mitä tarkoitan, en siis ala sinun kanssa kinaamaan. Asiat ja miten ne olen tarkoittanut, aukenee kyllä sinulle joskus ehkä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ahma450
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Marras 2011, 21:17
Konekalustoani: Valtra A-95,Fiatagri 82-94,Super major ja Deutz D-15 Sampo 680H
Paikkakunta: Alajärvi

24 Tammi 2015, 19:14

Mulla 82-94 Fiiatti viljatilan töissä:Aurat Överum 4x16 Äes 4,5m leveä nostolaitepotila ja kylvökone 2500 kevythinattava Simulta.Turbo ei ois pahitteeksi noissa muokkaushommissa.unteja 4300h,kytkin alkuperäinen.Nostolaitesylinterin tiivusteet,laturi,orbitrolin tiivisteet ja nelivedon sähköisen kytkennän tiivisteet vaihdettu(ei jaksanut enää pitää nelivetoa pois päällä kuumana tyhjäkäynnin tuntumassa)Masterin moittima A-95Valtra etukuormainhommissa,sekä tarvittaessa kaikissa hommissa.Siinä 3100h syöttöpumppu korjattu ja Startti vaihdettu.Että vikoja tulee,vaikka nätisti noilla ajelen ja kaikki huollot ja öljynvaihdot tehty ohjekirjan mukaisesti.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Tammi 2015, 19:25

ahma450 kirjoitti:Mulla 82-94 Fiiatti viljatilan töissä:Aurat Överum 4x16 Äes 4,5m leveä nostolaitepotila ja kylvökone 2500 kevythinattava Simulta.Turbo ei ois pahitteeksi noissa muokkaushommissa.unteja 4300h,kytkin alkuperäinen.Nostolaitesylinterin tiivusteet,laturi,orbitrolin tiivisteet ja nelivedon sähköisen kytkennän tiivisteet vaihdettu(ei jaksanut enää pitää nelivetoa pois päällä kuumana tyhjäkäynnin tuntumassa)Masterin moittima A-95Valtra etukuormainhommissa,sekä tarvittaessa kaikissa hommissa.Siinä 3100h syöttöpumppu korjattu ja Startti vaihdettu.Että vikoja tulee,vaikka nätisti noilla ajelen ja kaikki huollot ja öljynvaihdot tehty ohjekirjan mukaisesti.
Erittäin asiallisesti vastattu. Tällaisia kommentteja ja kokemuksia on mukava lukea :!:

OTTAKAA ESIMERKKIÄ (kuin myös itse :oops: )
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

24 Tammi 2015, 20:52

Tuolla aikasemmin kun kirjoitin tuttavastani jolla 82-94, niin ennen tuota niillä oli 80-90, ajon aikana oli lyöny sulakerasia liekit
-fiigumies-
ahma450
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Marras 2011, 21:17
Konekalustoani: Valtra A-95,Fiatagri 82-94,Super major ja Deutz D-15 Sampo 680H
Paikkakunta: Alajärvi

24 Tammi 2015, 21:01

Nuffieldmaster kirjoitti:
ahma450 kirjoitti:Mulla 82-94 Fiiatti viljatilan töissä:Aurat Överum 4x16 Äes 4,5m leveä nostolaitepotila ja kylvökone 2500 kevythinattava Simulta.Turbo ei ois pahitteeksi noissa muokkaushommissa.unteja 4300h,kytkin alkuperäinen.Nostolaitesylinterin tiivusteet,laturi,orbitrolin tiivisteet ja nelivedon sähköisen kytkennän tiivisteet vaihdettu(ei jaksanut enää pitää nelivetoa pois päällä kuumana tyhjäkäynnin tuntumassa)Masterin moittima A-95Valtra etukuormainhommissa,sekä tarvittaessa kaikissa hommissa.Siinä 3100h syöttöpumppu korjattu ja Startti vaihdettu.Että vikoja tulee,vaikka nätisti noilla ajelen ja kaikki huollot ja öljynvaihdot tehty ohjekirjan mukaisesti.
Erittäin asiallisesti vastattu. Tällaisia kommentteja ja kokemuksia on mukava lukea :!:

OTTAKAA ESIMERKKIÄ (kuin myös itse :oops: )
Joo,kaikkiin niihin tulee vikoja,ennemmin tai myöhemmin.Kokemusta kertyny useista englantilaismerkeistä ja Zetorista myös.Fiiatti ollu hyvä yksilö kestävyydeltään.Moottori ei ominaisuuksiltaan oo Valtran moottorin veronen,ja kytkimen polkeminen käy pitkinä päivinä polven päälle.Muutenkin tuo ajoasento vähän outo,ku polkimet niin leveällä.Talvikone tuo Fiiatin koppi ei oo,ikkunat aina sumussa.Tuo pikkuvallun koppi hyvä talvella.Fiiatin koppi taas pölytiiviimpi ja viileämpi kesällä.Molemmathan nuo jo eilispäivän tekniikkaa,mutta kyllä niillä sen 400-450h yhteensä vuodessa ajaa.Tämän päivän viljanviljely ei kärsi uusia koneita,muuta kuin tosi suurilla tiloilla
ahma450
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Marras 2011, 21:17
Konekalustoani: Valtra A-95,Fiatagri 82-94,Super major ja Deutz D-15 Sampo 680H
Paikkakunta: Alajärvi

24 Tammi 2015, 21:10

Vielä noista sähköistä,jotka aina muistetaan Fiiatista puhuttaessa mainita,viat yleensä kosketushäiriöitä(sulakkeet ja liittimet)ei tarvi mahdotonta ammattitaitoa,niiden korjaamiseen tarvittaessa.Aakkosesta oli jostain syystä sulanut sulakerasia osittain,tutkin sitä vähän ja vein sitte huoltomiehelle.On tosi ahtaat paikat tuota vaihtaa.Yleensäkin tuo Valtra tehty erittäin tiiviisti,ei paljon kiinnosta omatoiminen korjaaminen.Jo akun vaihto teettää enemmän hommia,ku missään muussa traktorissa.Nykyäänhän se uusissa Aakkosissa siirretty helpompaan paikkaan.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

24 Tammi 2015, 22:18

Juu, vilkut ei pelannu meitin konees, portaitten takaa liittimet auki ja crc:tä, toimii, radio ja kopin reunojen työvalot meni pimeäksi, tuli sitte lingottua jonku aikaa lokasiiven valolla, oli sitten liittimiä sulanu yhteen sulakerasian takaa, käry hais kopis jos oli edessä sekä takana työvalot päällä, ite laitettiin sulakkeet, piuhat, releet, omat katkasijat etu- sekä takatyövaloille, nyt vieläkun on ledit niin ei käryä, ajovalojen katkasijan alta oli piuhat sulanu yhteen kasaan, niitä tuli eroteltua toisistaa, muutama vuosi sitten tuli laitettua releetkin ajovaloille
-fiigumies-
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

24 Tammi 2015, 23:10

Viime vuonna ei mitään vikoja ollu fiudes, kupari tiivisteet hydr.pikaliittimien putkituksille lohkon päähän uudet (jokusen vuoden vuotanu, oli jatko löysällä), ledit eteen, -13 startti moottori vaihtoon, uus akku (vika ei ollukkaan siinä), kytkin vaijeri vaihdettu (entinen melkein poikki) , jäähdytin korjautettu, ledit taakse, -12 kytkin (painelaakeri asetelmasta läpi, vika johtunu kytkin vaijerista, kun poljin oli melkein ihan alhaalla = omaa huolimattomuutta), samalla uudet suuttimet ja pumppu huoltoon, Saksasta tuli uus peti sille vielä (jollokin 10v sitte AIV-kannusta löpöä tankkiin jossa kyseistä tavaraa ollu tilkka, pumppu kävi sillonkin huollossa, mutta ei vaan ilman hehkutusta käynnistynyt, nyt käynnistyy), työvaloille sähkötykset uudet, -11 vetovarisen kartulle uudet stefat (vuoti öljyä), releet ajo valoille, -08 kytkin vaihtoon (asetelmasta käpälä poikki),uus akku, (sillon laturilta piuha irti) jollokin 10v sitten jäi nelikko päälle, siinä oli jotain pientä remonttia, setä ajo kannon päälle metässä ja jotain hajosi, samalla pto:n kytkimen vaijerille tais käydä jotain kun vaihto sen, muuten on ihan normaali huoltoa ollu, kaikki öljyt pitäis vaihtaa, moottori öljyt vaihdetaan vuosittain, takana vissiin alkuperäset 10pr Pirellit, niitä on välillä saanu paikkailla, tänä vuonna toinen paikattu jo, etuset 10v vanhat, toinen niistäkin käytetty jo korjaamolla, liian iso sisärengas näky olleen, uuden laittoi oikean kokosen..
-fiigumies-
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

25 Tammi 2015, 03:46

Ainakin noiden x0/xx0-90 sarjan fiukujen sähköliittimet kopin ja konetilan välillä on aika tarkkaan 1=1 saman ikäisten Vallujen kanssa. Eli x02/3 ja x05 sarjan kanssa
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin