fiatagri 90sarja

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

31 Joulu 2014, 11:26

fiigumies kirjoitti:Omasta fiudesta vanhempi kuva http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... play_media" onclick="window.open(this.href);return false; Ei pupu malli, mutta on tuollakin ehtiny..

ei näy kuva ainakaan mulle :?:
leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

31 Joulu 2014, 11:29

V-M kirjoitti:Kyllähän ne kolmiholkkisia enimmäkseen on mutta esim L85 ja 82-94 on kahdella holkilla,ei niissä mitään ihmeellisyyttä ole,huolto-ohjelmassa on 400 tunnin välein holkkien rasvaus,jos sen tekee joskuskaa kestävät kyllä,itellä on ollu muunmerkkisetki nelivetoiset aina noita holkkikardaaneja joten rasvaus on tuttua,se että noista pitää poistaa sokka ja liuttaa holkki sivuun rasvauksen ajaksi,osassa koneissa on nippa valmiina.


ite ainakin tuota leylandia rasvaillu ainakun vaan muistaa :D
tosin ei ihan joka päivä :lol:
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

31 Joulu 2014, 13:47

Kissanpääakselilla tarkoitin etuperän pienenvetopyöränakselia.En muitanut että Fiatissa on kolme holkkia.Saattaa antaa vähän pelivaraa.Kaksiholkkisissa kuten MF ja CaseIh välykset etuakselin ripustuksissa syö etummaisen holkin poorit ja pahimmassa tapauksessa myös vetopyörän akselin holkit.
3DL -60,4DM-61
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

31 Joulu 2014, 17:32

http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... ?pid=48040" onclick="window.open(this.href);return false; Näkyykö?
-fiigumies-
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

31 Joulu 2014, 17:33

Tosin vakio putki paikallaan keväästä asti ollu..
-fiigumies-
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

31 Joulu 2014, 20:49

Näkyy kuva 8)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Tammi 2015, 11:50

Fiatin pininfarinassa lämmityslaite/ilmankierto on todella onneton talvihommiin. Pää hikoaa, ja lumet ei häviä lattialta, korkeintaan huurustuu sisälle ikkunoihin. Samaa jatkumoa vielä näköjään JXU sarjan Case IH:issa asti.

Polttoaineen kulutus kova suhteessa moniin muihin aikalaisiinsa.

Vetovarsien kiinnityspisteestä öljyvuodot eivät harvinaisia.

Etunavat ja samoin vetoakselit etuakselissa "kulutustavaraa".

Nostolaitteen nostosylinteristöstä särkyy jotain, ja jää jumiin. Ihan tyyppivika.

ym.

Nämä eivät toki ole mitään lastentauteja, mutta esiintyvät laajalti. Nämä parin fiatin omistajan kertomana äkkiseltään muistellen, oli muutakin, mutta kun ei enää varmuutta niin en kirjoita.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
harrastaja
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 30 Joulu 2014, 19:53

01 Tammi 2015, 14:41

kyllä on lämmin hytti talvella,pääsä varpaisiin!pitää sivulasia millin tai pari raollaan niin kirkkaana lasit pysyy,eikä haittaa muuten mitenkään.ei ole kova ruokainen,pöty puhetta.vetovarsien poikittais akselin,helat ja tiivisteet kun vaihtaa uudet,niin menee vuosikausia taas.saahan ne vanhemmat rataslukolliset hajalle,kun aikansa pyörät linkus repii,järjenkäyttö sallittu!nostolaite on huippua ja tarkka!ei tartte pilkki kisoihin senkans mennä.35vuoden kokemuksella fiateista täs kirjoitan,että turha on mitään essonbaari viisauksia luetella.nostolaitteet ei ole koskaan ollu rikki,en ikään ole kuullut tuommosesta tyyppiviasta???
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Tammi 2015, 14:54

Aikoinaan, eli 80-90 luvulla ( vieläkin näkee jonkin verran näitä isompia olevan soilla ) soilla turvehommissa paljon käytettyjä koneita.... Kun muut ei oikeen pärjänneet tai kestäneet....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Tammi 2015, 15:20

jusape kirjoitti:Aikoinaan, eli 80-90 luvulla ( vieläkin näkee jonkin verran näitä isompia olevan soilla ) soilla turvehommissa paljon käytettyjä koneita.... Kun muut ei oikeen pärjänneet tai kestäneet....
Niin, vastaavankokoisia ja hintaisia nelivetoja oli tuolloin harvalla valmistajalla edes tarjota. Oli toki isoilla taloilla, mutta yleensä olivat ns. jenkkituonteja, joiden paino ja hinta olivat luokkaa, etteivät suolle soveltuneet. Fiat oli varmasti suolle hinta-laadultaan soveliain peli tuolloin. Kallis saksanmarkka vesitti mm. Deutz-Fahrin tulon soille, vaikka koneessa ei varmasti ollut ko. hommaan mitään vikaa ym.

Ei tarvitse minun essonbaarin juttuja kertoa. Suoraan turve ja koneurakoitsijoilta kuultua. Toisen kyseistä satakymppiä olen ajanutkin, ja tankannutkin :cry: Onneksi en omalla polttoainekortilla :!:

Niin ja koneurakointi neliapilan Teuvo sanoi, että sininen 110-90 oli hänen surkein investointi kokourakointihistoriansa ajalta. Sitäedelliset terrakottan punaiset pelasi, mutta siinä ei traktori ollut enää samaa laatua.

Siis 90 sarjan Fiatagrit ovat varmasti hyviä, laadukkaasti valmistettuja traktoreita, mutta eivät ne viattomia ole eikä täysin huolettomia. Omia omituisuuksia on niissäkin, mistä tyytyväiset omistajat eivät välitä, aivan kuten muissakin merkeissä. Huonosti pidetty kone on huonosti pidetty kone, olipa se merkkiä mitä hyvänsä. Merkin tunteva, ja arvostava on pitänyt koneestaan huolta, sellainen on turvallinen ostaa. Omat korjaamot ja korjaajat ne taisi leivänsyrjässä pysyä työväline oy:lläkin yhtähyvin kuin Keskollakin, se tulee muistaa!

Tässä kysyttiin tuntemuksia koneista, nuo ylläkuvatut kannattaa tarkastaa pidemmällä koeajolla ja kysellä huoltohistoriaa sekä korjaushistoriaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Tammi 2015, 15:28

Siniset 110-90 koneet taisikin olla jo Turkissa koottuja koneita....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

01 Tammi 2015, 16:11

.
Viimeksi muokannut V-M, 28 Helmi 2021, 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ahma450
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Marras 2011, 21:17
Konekalustoani: Valtra A-95,Fiatagri 82-94,Super major ja Deutz D-15 Sampo 680H
Paikkakunta: Alajärvi

01 Tammi 2015, 17:17

Eihän sitä täydellistä konetta oo vielä tehtykään :D Eli kyllähän Fiiatissakin omat puutteensa on.Hytti ei ihan paras oo,esim DB/leylandin käyttämä Sekura paljon parempi.Ohjaus voisi myös olla nopeampi,saa kyllä kylväessä veivata urakkanupista tosissaan päisteessä.Moottori jaksaa vetää 1500r/m alkaen hyvin.Kylmäkäynnistysominaisuudet hyvät.Etuakselin ohjaussylinteri ois saatu muuttaa jo aikaisemmin,sen malliseksi,ku se esim Valmetissa muutettiin jo 80-luvulla,Tuli Hollandiin vasta 5000sarjan myötä.
leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

01 Tammi 2015, 17:48

tänneppäs tullut paljon keskustelua :D
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

01 Tammi 2015, 18:19

Viiatti on kovaa rautaa ja oikea nelikko, mutta se ohjaamo ei itselle ainakaan uppoa yhtään. Ehkäpä ruumiinrakenteesta johtuvaa.. :(

Erityisesti 1580 ja 980 on kovassa huudossa vieläkin näillä kylillä, tonniset yms. Eikä niissä mitään lapsuksia oikein ollut, tai ei kukaan semmoisia muistanut mainita. :D
Vastaa Viestiin