Belarus 501H lataus ongelmaa
Valvoja: automies560
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Keksisikö joku mikä mättää kun tänään tuli belaruksesta mitattua laturin lataamista kun tuntuu että aina saa akkua ladata eikä muutenkaan venäläisen amppeerimittarin mukaan lataa yhtään.
Kone käyntiin ja laturin päästä sekä akun navasta yleismittari näytti 12.5 V.
Akunkenkä irti koneen käydessä niin laturin päästä tuli 13.6 V sekä sama tuli plus johdolle akun päähän.
Latausvalo sammuu normaalisti kun kone lähtee käyntiin tai välillä joutuu antamaan enemmän kierroksia. Voiko sitten hukata akulta jonnekin muualle niin paljon virtaa että laskisi jännite sen takia. Mikään ei ollut päällä mitatessa, valot kun laittaa päälle niin amppeerimittari hyppää heti -20A.
Kone käyntiin ja laturin päästä sekä akun navasta yleismittari näytti 12.5 V.
Akunkenkä irti koneen käydessä niin laturin päästä tuli 13.6 V sekä sama tuli plus johdolle akun päähän.
Latausvalo sammuu normaalisti kun kone lähtee käyntiin tai välillä joutuu antamaan enemmän kierroksia. Voiko sitten hukata akulta jonnekin muualle niin paljon virtaa että laskisi jännite sen takia. Mikään ei ollut päällä mitatessa, valot kun laittaa päälle niin amppeerimittari hyppää heti -20A.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Siinä mättää se... belkku....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Lisää yhtä fiksuja vastauksia?
Lucaksen laturi on kiinni tällähetkellä ja edellisen omistajan muuntelemat sähköt jotka näyttävät aika mielenkiintoisilta..
Lucaksen laturi on kiinni tällähetkellä ja edellisen omistajan muuntelemat sähköt jotka näyttävät aika mielenkiintoisilta..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eli oletettavasti vaihturilaturi, tyyppiä ARC 18 tms vastaava, ns "yleismalli" ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tarkista ensin heräte ja latausjohdinten kunto ja liittimet, sekä myös itse laturin maadoituksen saanti, sellaisiakin koneita on tullut vastaan, että lataus kummittelee, kun laturin korvakkeiden kiinnitys lohkoon/kiinnityskorvakkeihin on hapettunut/ruostunut.
Tosin alhainen jännite viittaisi kyllä säädinvikaan.
Latausjännitehän pitäisi olla 14-14.5v, liki kuormasta riippumatta.
Uusi ko. mallia oleva laturikaan ei paljoa maksa, että kovin kummoisesti ei vanhan kanssa kannata tapella ja "harrastaa" aikaansa .....
Tosin alhainen jännite viittaisi kyllä säädinvikaan.
Latausjännitehän pitäisi olla 14-14.5v, liki kuormasta riippumatta.
Uusi ko. mallia oleva laturikaan ei paljoa maksa, että kovin kummoisesti ei vanhan kanssa kannata tapella ja "harrastaa" aikaansa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Siis laturihan lataa kun akunkenkä on irti.. Kun akunkengän laittaa takaisin loppuu lataaminen
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Millainen on akun kunto?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Parivuotta vanha, virta pysyy talvellakin..
En vain ymmärrä miten voi lopettaa lataamisen jos kengän laittaa kiinni.. Pitää varmaan ensikerralla mökillä käydessä kokeilla ottamalla laturista heräte irti kun näköjään lataa ilman sitäkin jos vaikka tulisi jonkinlainen oikosulku tms?
En vain ymmärrä miten voi lopettaa lataamisen jos kengän laittaa kiinni.. Pitää varmaan ensikerralla mökillä käydessä kokeilla ottamalla laturista heräte irti kun näköjään lataa ilman sitäkin jos vaikka tulisi jonkinlainen oikosulku tms?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Voi se akku mennä vaikka viikossa, ei se ajasta kiinni ole, valitettavasti. Mutta jos se on kunnossa niin edetään sen mukaan
Pystytkö yhtään kuormittamaan laturia silloin kun akunkenkä on irti, että kestääkö lataus kuormitettuna "päällä"? Varsinkin vajaa akku saattaa sen verta virtaa ottaa laturilta että lataus tippuu jos kaikki ei ole laturissa kunnossa (säädin, maadoitukset, hihna yms.). Mutta kuten sanoit laturi jaksaa kuitenkin ilman akkua jonkinlaista latausjännitettä syöttää.
Pystytkö yhtään kuormittamaan laturia silloin kun akunkenkä on irti, että kestääkö lataus kuormitettuna "päällä"? Varsinkin vajaa akku saattaa sen verta virtaa ottaa laturilta että lataus tippuu jos kaikki ei ole laturissa kunnossa (säädin, maadoitukset, hihna yms.). Mutta kuten sanoit laturi jaksaa kuitenkin ilman akkua jonkinlaista latausjännitettä syöttää.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Vaihturilaturi voi ottaa pahasti nokkiinsa, jos käydessä akusta irroittaa piuhan.....
"lataa kun piuha irti" ..... Eli ei anna amppeereja, eli virtaa. Virran myötä nousee jännitekkin. Säädin tai koko laitos sökö.
Uusia latureita saanee luokkaan 60-80ekee.....
Säädinvikaa nyt veikkaisin tuossa....
"lataa kun piuha irti" ..... Eli ei anna amppeereja, eli virtaa. Virran myötä nousee jännitekkin. Säädin tai koko laitos sökö.
Uusia latureita saanee luokkaan 60-80ekee.....
Säädinvikaa nyt veikkaisin tuossa....
Viimeksi muokannut jusape, 30 Heinä 2014, 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Pitääpä tuota kuormittamistakin kokeilla.. Pärnuun ollaan kohtapuolin lähdössä niin pitää ennen sitä todeta onko tuo risa.. Saa pikkaisen halvemmalla sieltä osat..
Belarukseen muutaman kerran sieltä osia ostettu ja kaikki on älyttömästi halvempia. Sama ruohonleikkureiden, sahojen ym osissa!
Belarukseen muutaman kerran sieltä osia ostettu ja kaikki on älyttömästi halvempia. Sama ruohonleikkureiden, sahojen ym osissa!
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Onkohan tuo Lucasin laturilta tuleva virtajohto kytketty suoraan akun navalle menevään johtimeen vai "kierrättääkö" se virtansa vielä tuon Belkan oman säädinjärjestelmän kautta. Meillä aikanaan 525 Belkan kanssa samantyyppisiä oireita jotka loppuivat kun "länsilaturin" virtajohto vietiin suoraan plusnavalle ja alkuperäinen säädinjärjestelmä irroitettiin kokonaan systeemistä. Olisin myös samaa mieltä kuin edellä että voipi olla kontaktihäiriöitäkin elikkä hapettumia ja löysiä liittimiä jossakin. Saattaa olla myös se Lucasin säädinkin entinen jos olet pitänyt akunkenkää irti pitempään koneen käydessä kuten tuossa edellä jo mainittiinkin. Ja se että kysymyksessä on Belkka ei tietenkään ole vika vaikka sitä jusape heti ehättikin kommentoimaan..
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Ei ole kenkää pidetty irti kuin pienen hetken..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
jotta tuota nui nii tuoho suapi ommii kiinnikeisiisä passaavoo laturii sissäisel säätimel joista 1400w issoin.. pikkase toista sattoo moinen, eikä rutsi koje vierotus oireit.
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?