Sivu 1/1

Missä vika?

Lähetetty: 12 Kesä 2014, 18:12
Kirjoittaja threestar
Joo,eli tässä keväällä kylvöillä ollessani (super foortsoni -63+ tume 250hkl) törmäsin ongelmaan. Kylvökonehan on hinattava ja kytketty traktorin vetovarsiin,työntövarren korvakkeesta lisäksi ketjut niin pysyy korkeudessaan... Koneen nosto tietysti kippiletkusta, nousee hyvin. Ongelma on että vivulle on erittäin hankala löytää pitoasentoa, joko sitä on pidettävä nostolla jolloin pumppu jurnuttaa päisteellä tai sitten se joko pysyy tai ei. Onko vika nyt ratin ja penkin välissä vai penkin alla? :?

Re: Missä vika?

Lähetetty: 19 Joulu 2014, 17:05
Kirjoittaja threestar
Eipä tunnu kellään olevan tietoo. No,asennan lokasuojaan lisälohkon muutenkin,yksi ja kaksitoimiset karat.Rupee pysymään kylvökonekin ylhäällä.

Re: Missä vika?

Lähetetty: 19 Joulu 2014, 19:11
Kirjoittaja jamppi
Empä muista Fordsonista miten siinä oli kipin vipu mutta yleisesti näissä rakkoreissa keskiasennossa
"hana on kiinni" ja toimilaite lukittuna.
Tuskin siihen mitään valmista kertomusta on, purkuun ja tutkittavaksi missä vika!

Re: Missä vika?

Lähetetty: 20 Joulu 2014, 20:11
Kirjoittaja 1042power
.

Re: Missä vika?

Lähetetty: 21 Joulu 2014, 20:18
Kirjoittaja 4-v/6
Itsellä on kokemusta esim. Ford 4000:sta. Siinä on muistaakseni samanlainen nostolaitehallinta kuin Super Majorissa. Ulkopuolista hydrauliikkaa käytettäessä pitää kolmitieventtiili (istuimen alla) laittaa toiseen asentoon, jolloin nostolaite ei toimi. Sitten nosto samalla vivulla, jolla nostolaitettakin käytetään. Siitä ei tosiaan löydy mitään vapaa-asentoa, vaan se aina nostaa tai laskee. Toinen harmi on, kun siirryt takaisin nostolaitteen käyttöön (venttiilin palautuksen jälkeen), nostolaite siirtyy siihen asentoon, mitä vastaavaan kohtaan vipu säätökaarella on jäänyt. Jos perässä on painavampi kone, nykäys on kova. Esim. trukkilavanostinta käytettäessä tosi inhottava systeemi.

Re: Missä vika?

Lähetetty: 22 Joulu 2014, 17:25
Kirjoittaja threestar
Ropleema oli lähinnä se ettei kylvökone pysynyt ylhäällä aina. Kerrankin se laski päisteellä omia aikojaan alas ja kun ei pää voi koko ajan olla taakseppäin, peruutin vantaat tukkoon ja yhden hajalle,sillon vitutti.Nostolaitteen vivussa ei ollut paikkaa jossa se luotettavasti olis ylhäällä koneen pitänyt.Nyt sitten joulunpyhinä rakentelen lokasuojaan lisälohkon.Kippiletkun kautta vaan jatkuva kierto ja paluu täyttökorkin kautta.Lohko on kaksikarainen,yksi ja kaksitoimiset. Saa lisää ominaisuuksia samalla... Ja PYSYY ylhäällä.Tää ratkaisu ei kuitenkaan poista sitä jumppaa sen valintaventtiiliin kanssa.