Sivu 2/4

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 23:59
Kirjoittaja jusape
En ole ainakaan kuullut, että mihinkään koneeseen olisi auton simpukkaa laitettu....

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 00:00
Kirjoittaja Osmo_
Ainakin oranssi-valkoisissa Brauneissa on kaksi keppiä. Toinen on 3+R ja toisessa neljä aluetta: L, HL, LH, H. Korjatkoon Braunitietäjät. Meillä oli kaksi 990:aa. '74 ja '76. Isäni myi ne papan kuoltua '98. Aion joskus vielä hommata tuollaisen valkoisella Taavilla olevan. Tiedä, saisko Nuhvi sellaisesta kaverin :)

Laatupelejähän Brownithan ovat. Suhteellisen samansorttista Nuhvin kanssa. Selectamatic-hydrauliikkaa lukuunottamatta. Se on kai alkuun suhteellisen sekava käyttää, mutta kun oppii niin suht. simppeli.

Ensimmäisenä itse nappaisin sen etukuormaajan veke. Jos nimittäin mielii etuakselin kestävän. Se taitaa olla suurin syy, miksi tehostamaton simpukka on lahonnut.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 00:13
Kirjoittaja jusape
Vanhenpaa 990 mallia oli siis -62-65, vaihteisto 6+2( se 2-keppinen) ja uuudempi malli -65 loppupuolelta -71 asti (3-keppinen), -71-77 haarukassa oli vaihteistona vain 12+4 loota, kone varustettuna "Taavi" ohjaamolla, ja vuodet -77-80 12+4 vaihteistolla SEKURA ohjaamolla, -65 lpulta alkaen kone 3,2 litrainen, kun alkupään koneissa 3-litrainen...

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 00:22
Kirjoittaja audiq
Jos saan Taavin toimimaan, niin minä luulen, että vaihtelen mielummin etuakseleita ja simpukoita kuin luovun etukuormaajasta. :D Juuri hommasin 21:n trukkilavan päälle metallilaidat, jossa voi kuivata polttopuita. Olisi niin kätevä mm. niitä lavoja siirrellä etukuormaajan kanssa.

http://www.ebay.com/itm/j10-j20-jeep-FS ... 0744412898" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuollainen se Jeepin simpukka on.

jusape.
Vanhenpaa 990 mallia oli siis -62-65, vaihteisto 6+2( se 2-keppinen).
Tarkoittaako tuo siis sitä, että kaksikeppinen ei voi olla -69?

Mitä patentteja olette käyttäneet vaihdekeppien sadehattuina? Laatikkoonhan sataa melko herkästi sisälle. Tuli mieleen, että pitäisi kaivaa esille jostain jemmasta valkoisia vetoakselin suojakumeja ja kokeilla, että saisiko sellaiset istumaan kepin ympärille. Tuskin olen ensimmäinen asiaa pohtinut?

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 00:54
Kirjoittaja jusape
Ei, vaan siis vuosina -66-71 oli vaihtoehtoina joko 6+2 ( 2 keppiä ) tai 12+4 ( 3 keppiä ) vaihteistot

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 00:58
Kirjoittaja jusape
audiq kirjoitti: http://www.ebay.com/itm/j10-j20-jeep-FS ... 0744412898" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuollainen se Jeepin simpukka on.

SAGINAV - tekele mitä ilmeisemmin.... Purku - GM - Farkku ym tehostettuja simpukoita löytyy "hyllystä" ja purkuvermeistä tontilla......

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 01:13
Kirjoittaja audiq
Ei taida olla ihan sama, mutta varmaan sama valmistaja.
Minulla on Oldsmobile STW, niin voin tutkia senkin simpukan sopivuuden.

Mielestäni ei olisi välttämättä kovin huono ajatus vaihtaa hieman erilainen simpukka Taavin alkuperäisen tilalle.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 01:24
Kirjoittaja jusape
Tuohon en osaa sanoa mitään, kun mitenkään paremmin en ko. mallin laitetta tunne rakenteellisesti....

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 01:40
Kirjoittaja audiq
Tuommoinen siellä on alunperin.

Kuva

Tuo kahdesta peltiliuskasta tehty putki mötikän kyljessä mm. tuntuu tosi heppoiselta. Pursuaa kuulat saumasta ulos, kun on runnottu ratista. Osittain ihan järeä ja osittain ihan rimpula. Taavin mukana tullut henkilöauton simpukka taas tuntuu tosi jämäkältä, vaikka on huomattavasti pienempi kooltaan.

Kuva

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 02:05
Kirjoittaja jusape
Sinne kuulien kiertokäytävään, eli pelliliuskoista tehtyyn kiertoputkeen ei pitäisi mitään rasitusta kohdistua, missään vaiheessa.
Se on pelkkä ohjurikanava pitämään kuulat "kiertoradallaan"

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 17:32
Kirjoittaja audiq
Ei ei, mutta kuulakäytävän alkuun on kulunut rupi ja siihen tökkii kuulat nyt. Olisi kovempaa tavaraa, niin ei olisi rupea tuolla tavalla.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 29 Maalis 2014, 01:21
Kirjoittaja audiq
Öljyt vaihdeltu. Jonkin aikaa käyttelin öljynvaihdon jälkeen. Syylarissa oli nesteet tallessa ja aika puhtaan näköistä, ilmeisesti myös melko pitkälti vettä. Ostaessa tarkistin koneen käydessä, että ihan rauhallista oli syylarissa. Aika näyttää, että tuleeko nestettä vielä öljyjen joukkoon. Nyt oli joku harmaa läikkä öljykerroksen päällä, kun kurkkasin öljykorkista, mutta mielestäni se oli ihan selkeästi öljyn täyttöputkessa olevasta kolosta valunut ja siinä kolossa oli vielä vanhaa harmaata öljyä jäljellä. Niin kuin sitä on varmaan koneen sisuksissa kalvo ympäriinsä.

Aika hyvin lähti Taavi käyntiin. Hehkua tuossa ei ole näkynytkään missään, vaikka onhan siinä varmaan imusarjahehku ollut alunperin. Optimistina tankkasinkin Taavia.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 29 Maalis 2014, 08:09
Kirjoittaja ramba
Kannattaa varmaan vaihtaa öljyt uudestaan kun on jonkinaikaa ajellut..

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 29 Maalis 2014, 12:44
Kirjoittaja jusape
Pakkasneste menee sitten helpommin ja pienemmästä rakosesta öljytilaan...
Meilläkin ukko aikanaan ajeli vallulla pari vuotta, talvetkin, pelkillä vesillä, kun jäähdyinneste meni alakertaan, vesi ei.....

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 29 Maalis 2014, 15:01
Kirjoittaja audiq
Kyllä siitä pirun halkeamasta tihkuu aavistuksen vettä. :( Nyt oli hyvä valo,kun käyttelin, niin näkyi satunnainen vesihelmi. Ja se mitä toivoin valupurseeksi, niin on sitä hiton samaa halkeamaan. Ei se halkeama ole kuitenkaan nurkkaan asti mistään. Otin siitä kuvaakin, jos siitä nyt selvää saa. Koitan laitella sen tänne, kun on aikaa paremmin.