Sivu 1/4

David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 26 Maalis 2014, 23:24
Kirjoittaja audiq
Jatketaan täällä.

Tosiaan David Brown 990 on alkujaan hankkimani rytökasa. Vuosimalliksi ilmoitettiin -69. Etukuormaajassa lukee myöskin David Brown, että onko sitten alkuperäinen kuormaaja.

Myyjän mukaan kannentiiviste vaihdettu, laturi uusittu ja hydrauliikkapumppu uusittu.

Ensimmäinen tavoite on saada pyörät kääntymään. Ohjaussimpukassa kuulat jumivat, sen verran kerkesin tutkimaan. Traktorin mukana tuli toinen, mutta murtunut, rattiputki simpukoineen. Se on kyllä melkein yhtä sohlo ja takkuava. Aavistuksen parempi kuin traktorin oma.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 26 Maalis 2014, 23:27
Kirjoittaja nuffiko
Tuoltapa pohjat taavetille.. http://konedata.net/Traktorit/db770.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ,jos se-69 on.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 26 Maalis 2014, 23:32
Kirjoittaja audiq
Kiitos, tuolla jo päivällä kävin vähän tutkimassakin asioita. Hyvä sivusto!

Niin juu, jarrut oli myös käyty edellisen omistajan toimesta läpi. Olikohan se niin, että uudet kengät oli laittanut.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 26 Maalis 2014, 23:36
Kirjoittaja Ruudinkeksijä
Siitä se käsien rasvaaminen sitte alkoi :D Mukavaa hommaa kaikinpuolin, kohtuullisesi tehtynä. En tiedä kuin paljon olet remonttihommia tehnyt, mut siin vaihees voi pikkasen (sensuroitu) kun viidettä laastaria laittaa, viiteen eri kohtaan pikisiin käsiin maalarinteipillä kiinni Kuva No niistä selvitään eikä kannata ottaa vakavasti :D

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 00:00
Kirjoittaja nuffiko
Tuollakin jtn,lie sitten kuin aktiivista toiminta.. http://www.taavetti-talli.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 00:02
Kirjoittaja audiq
Autot on tutumpia. Belaruksen kanssa touhuttu 80-luvun alkupuolelta lähtien, mutta se on ihmeen huoleton laite ollut, niin ei se paljoakaan ole opettanut traktoreista.

Minulla on vähän sellainen tutina, että David Brown opettaa minulle kuukaudessa enemmän traktoreista kuin Belarus viimeisen 30 vuoden aikana.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 00:06
Kirjoittaja jusape
Kyllä taaavipuolella varsinaisia tietäjiäkin on.... Tulee selattua liki päivittäin sekin puoli....

Mutta on täälläkin taavimiehiä..... Tosin niistä koneista harvemmin kirjoitellaan....

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 00:26
Kirjoittaja audiq
Täytyy tutustua Taavifoorumiinkin. Nuffifoorumilla tuntuu olevan ainakin leppoinen tunnelma, niin kai sekin osin vaikutti siihen, että aloin erityisesti Nuffeja katsomaan ja jäin tänne Taavin kanssa jumittamaan.

Taavifoorumia aloin selailemaan siinä toivossa, että löytyisi tehostamattomasta simpukasta jotakin tietoa. Aika erikoinen se kuulasysteemi siinä. Kahta simpukkaa purkailin iltasella ja putsailin bensassa osia. Jotenkin vähän epätoivoisen onnettomassa kunnossa osat niissä. Traktorin mukana tuli joku auton simpukka, mutta taisi liike olla väärään suuntaan siinä. Juuri eilen etsin tehostettua Jeepin simpukkaa varastosta, mutta en löytynyt. Nyt olisi voinut sitäkin koesovittaa Taaviin. Pumppukin olisi ollut siihen simpukkaan olemassa.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 00:51
Kirjoittaja jusape
En nyt äkkiä ulkoa muista, että ainakaan ihan hiljattain, siis vuoden - parin aikana olis juttua ollut siellä simpukasta....

Se on hiukan oma maailmansa, simpukan kasaaminenkin kuulineen....

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 01:18
Kirjoittaja audiq
Rasvan kanssa oli mainittu tuolla, että on kasattavissa. Muuta ei oikein löytynyt vielä tuolta Taavettitallista.
Ohjausakselin ympärillä liukuva mötikkö on aika huonossa kunnossa. Ja etenkin se pellistä tehty kuularänni sen kyljessä.
Laitetaan osanumero talteen tänne. K912411, David Brown Steering Shaft.
http://www.ebay.com/itm/K912411-David-B ... 4aac3d44d5" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 09:50
Kirjoittaja kolmetonnine
Täällä vois olla sopivan edukasta taavin osaa. http://www.agrilineproducts.com/Site/News?menuID=News" onclick="window.open(this.href);return false;
Taitaa miltei kaikissa paikoissa olla uustuotantotarviketta lähinnä myynnissä, alkuperäisiä osia on varmaan Pihlajaniemellä Ylistarossa ja sitten.. :?:

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 11:22
Kirjoittaja audiq
Kiitos linkistä!

Mistähän Taavin kanssa kannattaisi aloittaa. Jos ihan ensimmäisenä kaivaisi moottorin ja rungon numerot esille.

Tuossa on kaksi vaihdekeppiä. Ilmeisesti iso ja pieni puoli? Ymmärsin että ei ole välttämättä kaikissa 990:ssä noin?

Minusta näytti, että öljypohja on osa traktorin runkoa, tai ainakin osa siitä. Jostain keskustelusta taas sai sen käsityksen, että ihan normaalisti nousee moottori kokonaisena rungolta pois. Mitenhän tuo mahtaa olla oikeasti? Jos traktorissa on DB AD4/49 moottori.
Ja minkälaiset sylinterit tuossa moottorissa on? Myyjä sanoi, että ei olisi putkikone? -68 ilmeisesti on putkikone, mutta sitten muuttuu moottorityyppi.

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 11:36
Kirjoittaja kolmetonnine
Taavit ovat sinällään erikoisempia tuttavuuksia, mutta luultavasti sarjanumeroa vertaamalla googlen kautta löytyvään materiaaliin löytyy totuus. Tämän ikäisissä koneissa tahtoo olla jo sekoittumaa tullut kokoonpanoihin, erityisesti nuhvi/leukku puolella kun osakokonaisuudet sopivat samaan perusrunkoon. Omassa harrastekoneessa eli tuossa nuffissa on vaihdettu 10/60 mallista moottori joko vanhan totaalihajoamiseen tai jäätymisvaurioon. Vaikka pyrin tekemään "miltei entisöityä" siitä, niin annan tämän koneen olla paikoillaan koska luultavasti se on jo 70-luvulla vaihdettu.

Runko näyttäisi samanlaiselta kuin majurissa, ts. on palkit moottorin ympärillä mutta öljypohjakin kuuluu kantavaan rakenteeseen.

Korjatkaa joku jos olen väärässä :)

Ohjaus kuntoon, sitten kokeilla ajelua, tutkia nestetilannetta yms. Jos kone maksoi tonnin, ja se edes vähän pärisee ja pitää pauketta niin saman rahan saat kyllä vielä takaisinkin siitä.

Tokihan jos näyttää siltä että kone ei todellakaan sotke enään nesteitä, niin ei muutakuin pikkuhiljaa paikkailla ja korjailla. Siitä se hulluus lähtee. :mrgreen:

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 12:28
Kirjoittaja jusape
Runkonumero löytynee oikealta edestä palkin päältä. Etirunko on osa moottoria, eli mootorilohko pultataan rungon päälle ja öljypohja tulee rungon alle kiinni.
Eli runko on kampikammiota ja öljytilaa. Vaihteistoina oli vanhemmissa 6+2 ja -66? uudemmissa joko 6+2 (kaksikeppinen) tai 12+4 (kolmekeppinen)

Re: David Brown 990 aiheista puuhastelua

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 23:47
Kirjoittaja audiq
Koitan katsella numeroita esille jossain vaiheessa ja jos keksittäisiin konsti, että miten saisin kuvan Taavista näkyviin teille. Lauantaina pitäisi vaan lähteä reissuun joksikin aikaa ja sen takia on vähän paniikkia ilmassa kaikkien tekemättömien juttujen kanssa. Lähes varma olen, että valoisaan aikaan en kerkiä Taavin luokse kuvaa ottamaan.
Vähän harmikin tuo reissu nyt, kun olisi into päästä Taavia tutkimaan.

Tänään tuli Taavin etukuormaajan osia. Sorakauha ja aisat. Ne on irrallaan olleet kansiremontin takia. Ja juttelin Taavin aiemman omistajan kanssa. Kertoili vähän hydrauliikan lähdöistä ja hanoista. Semmoinen kuva jäi, että ei hänenkään tiedossa ollut mitään vakavaa vikaa moottorissa. Aiempi omistaja on siis minulle myynyttä edellinen.

EDIT: Onko kukaan tuollaista Taavin ohjaussimpukkaa korvannut millään toisella, vaikka auton simpukalla?

Uusi osa kuluneiden tilalle ei maksa ihan mahdottomia, mutta tuo on aika rimpula patentti ihan syntyjäänkin. Aiempi omistajakin puhui siitä, että tässä, vai hänen toisessa Taavissa, niin oli ollut ongelmia simpukan kanssa jo tosi nuorena.