David Brown 990 aiheista puuhastelua

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

29 Maalis 2014, 23:33

http://youtu.be/iAB7ogNHWAk" onclick="window.open(this.href);return false;

Halkeamat näkyvät videon loppupuolella. Pahoittelen huonoa kuvanlaatua ja rattiakselin puuttumista.

Halkeamissa on ihan selvä kynnys. En tiedä mitä sille on tehty, tai mistä johtuu, että vettä ei tule kuitenkaan kuin pisara silloin tällöin halkeamasta läpi.
Nurkkaan asti ei halkeama ole. Mitenhän tuota lähtisi korjaamaan? Vaatiiko hitsaus ja esilämmitys koneen purkamisen?

Osaisiko joku sanoa, että onko tuossa koneessa putket vai ei? Myyjä kun sanoi, että ei ole putkia.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Maalis 2014, 23:48

HUH.... Nyt veti hiukan mietteliääksi, ja että miten sanoisi asioita....

Aika työmaa on tuossa edessä, suoraan sanottuna aika karseen näköinen lähtökohta projektille, ulkokuoriltaan.....

Enkä sano Taavia moittiakseni, ittekkin niiden kans jonkin verran puuhastelleena, enkä niitä mitenkään huonoina koneina pidä....

Ja jos kysyy, mispäin vaikutat, vastaus on varmaankin että toispuoleella tai toisessapäässä suomea....

Ei tuo lohkon ulkopinnan halkeaman paikkuu tekemätön ole.
Vaatii vaan hiukkasen kokemusta ja huolellisuutta itse hommassa... Yhen 996:sen halkeamat hitsuuttelin aika onnistuneesti umpeen n.10v sitten......

Putkihommaan... En 100% varmaksi sano, mutta veikkaan että olisi. Vanhemmat, 850,880, ym olisi putkettomia. Vaihtuikos tai muuttuiko joskus pyöreesti 65 paikkeilla.... Tää hyvin epävarma ja hatara muistikuva.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

30 Maalis 2014, 00:07

Ei tuota museoon olla viemässä.

Peräpää tuossa on omasta mielestäni jopa melko siisti. Täysin kuiva ja maalitkin pitkälti tallessa.
Muuten tuo on sitten vähän vähemmän siistissä kunnossa. Mutta toisaalta pelkkä suorempi ja ryhdikkaampi nokkapelti kohentaisi paljon ilmettä. Ja jos vertaa tarjontaan, niin esim. tämä oli jokin aika sitten muistaakseni noin 900e pyynnillä tarjolla.

Juu, toisessa päässä tai puolella vissiin. Tuusulassa on Taavi nyt.

Jossain oli mainittu koneen tyyppinumero, jota tehtiin -68 asti ja siinä koneessa oli putket. Mutta en ole löytänyt tietoa, että miten on asia seuraavan konemallin kanssa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

30 Maalis 2014, 00:11

Jaa no ei Tuusula nyt ole kuin vajaan parinsadan päässä täältä lounaasta.....

Taavipuolelta kerhon PJ, nimim. "exso" on siinä liki, Vihdissä....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

30 Maalis 2014, 00:20

Mikäs siinä ulkonäössä? Ruma mies voi olla kova tekemään töitä pienistä krempoista huolimati. Kyllä tossa duunia riittää. Ainakin jos haluaa saada inhimillisemmän näköisen.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

30 Maalis 2014, 13:55

jusape kirjoitti:Jaa no ei Tuusula nyt ole kuin vajaan parinsadan päässä täältä lounaasta.....
Eipä se Yläne ollutkaan missään Lapissa. Jotenkin oli sellainen käsitys, että on kauempana. Googlella löytyi juttua lohkon hitsaamisesta. Täytyy kyllä ensin saada Taavi ajokuntoon, jotta pääsee koeponnistamaan konetta ajossa.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

30 Maalis 2014, 20:14

.
Viimeksi muokannut V-M, 03 Syys 2021, 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

30 Maalis 2014, 21:46

Osmo_ kirjoitti:Mikäs siinä ulkonäössä? Ruma mies voi olla kova tekemään töitä pienistä krempoista huolimati. Kyllä tossa duunia riittää. Ainakin jos haluaa saada inhimillisemmän näköisen.
Aivan. Ite olen sitä mieltä, että nykysin (tätä vehjet ei vissiin ollu tarkotuskaan maalata, mut kerron silti) suihkitaan liian herkästi uutta maalia vanhoihi vehkeisiin. Omaa silmää miellyttää enempi vähän kulahtanu ja työmaata nähny, mut teknisesti täysin kunnossa olevat koneet. Sen nyt tietenkin ymmärrän et museoautot maalataan ja laitetaan viimäsenpäälle, mut miettikääpä jos vaik näkisitte tienmpääl ihan kilvis olevan popedan (tuli ekana mieleen) mikä on vähän rupsahtanu ja muutenkin kun pommin jäljiltä, pistäisikö hymyilyttämään :wink:
"Black smoke don't mean it's broke"
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

30 Maalis 2014, 21:58

http://www.motonet.fi/fi/tuote/602053/H ... aine-500ml" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuollaista tököttiä kehuttiin useammassa nettikeskustelussa.

Tulipa paljon mielenkiintoista tekstiä. Öljykorkki on tosiaan oikealla puolen runkopalkissa. Konedatan mukaan kone olisi tyyppiä DB AD4/49.

Kannattaisiko lohkonpaikkausaineen käytön ajaksi syylari ohittaa? Jotta aine ei tukkisi jäähdytintä.
Lohkonpaikkausaine-keskusteluiden lukemisesta mieli vähän rauhoittui halkeaman suhteen. Ilmeisesti aika pahojakin vuotoja on aineella saatu korjattua. Ja jos vielä tässä tapauksessa voi käyttää lisätulppana kemiallista metallia. Jossain oli mainittu, että vuotavaan halkeamaan tungetaan teräsvillaa ennen lohkonpaikkausaineen kaatamista koneeseen. Tässä tapauksessa ehkä tarpeetonta, koska vuoto oli todella vähäistä ja olisi ehkä parempi koittaa saada halkeamaan tungettua kemiallista metallia.

990B malli. Juu, yksöiskytkin koneessa vain on.

Viime syksynä tuli hankittua sellainen pieni hiekkapuhalluspistooli. Kunnollinen liuotinpesu alkuun, tujumpi rasvanpoisto perään ja vielä hiekkapuhallus halkeaman reunoille, niin josko siinä olisi vaadittavan hyvä pohja kemialliselle metallille.

Transitin simpukka myöskin hyvä vinkki! Meinasin kaverin 508 Mersun simpukan myös kurkata. Juuri kun samanlaista Mersua/osia tarjottiin minulle. Löysin tosiaan Taavin omaa akselia tarvikkeena, mutta jotenkin se alkuperäisrakenne ei vakuuta minua lainkaan, vaikka pussihousun vikaa muuten onkin.

Pussihousuilusta ja maalailuun vielä lisäisin, että arvostan aitoa patinaa enemmän kuin kiiltävää pintaa. Konepellin osalta lysmyt näyttävät kuitenkin enemmän huonolta pidolta kuin taisteluarvilta. Parhaaseen lopputulokseen varmaan pääsisi, jos löytyisi arvokkaammin patinoitunut nokkapelti. Jotain nokkapellille täytyy ainakin tehdä, kun ärsyttää sen ryhdittömyys. Ja puuttuu valot. Autosähkö on minun juttuni, niin innolla odotan, että pääsen sähkötöitä tekemään. Taavissa on uusi laturi ja uusi akku, kaikki muu sähkö käytännössä puuttuu. Mutta siinä on hyvä pohja lähteä rakentamaan, kun on tosiaan esim. se käyttämätön vaihtovirtalaturi koneen kyljessä valmiina.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

01 Huhti 2014, 09:59

http://www.youtube.com/watch?v=gOynZo0oiJc" onclick="window.open(this.href);return false;

Siittä sitten mallia taavilla kuormailuun, tosin tässä taitaa olla parikytkin mutta kuitenkin 8)
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

01 Huhti 2014, 18:45

kolmetonnine kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=gOynZo0oiJc

Siittä sitten mallia taavilla kuormailuun, tosin tässä taitaa olla parikytkin mutta kuitenkin 8)
On näköjään kaveri muutamaan kertaan tuolla kuormannut... Urakkanuppiki näkys olevan...
"Black smoke don't mean it's broke"
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

01 Huhti 2014, 21:56

Helppohan se on urakkanupilla pyöritellä, jos etupyörät on kääntyvää mallia. Jos minä vaikka sen rattiakselin ensin koitan saada asennettua. :D
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

22 Huhti 2014, 14:57

Moottorin kyljestä löytyi koodi AD4 47B. Että se siitä vuosimallista -69. Mutta eipä tuolla ainakaan toistaiseksi merkitystä ole, jos ei nyt sitten kovin paljoa vaikuta osien saatavuuteen tai hintoihin.

Ajattelin pitää Taavia sellaisena sivuprojektina ja laittelen sopivan hetken tullen aina vähän kerrallaan. Käyntiin kokeilin viikko sitten ja lähti melko vaivattomasti. Syöttöpumpussakin kyllä vissiin joku mato asuu, kun ruiskaisi jostain raosta käynnistettäessä löpöä pihalle. No, tuskin on suurin murheeni tämän koneen kanssa.

Mainitsemaani tehostettua simpukkaa olen koittanut löytää, mutta eipä ole vastaan vielä tullut.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Huhti 2014, 16:01

AD4 47 mottia valmistuksessa ollut kait -62-68 mallisissa 990 koneissa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

02 Maalis 2016, 00:47

Pitkästä aikaa laittelin vähän tätäkin. Muutamana iltana ihmettelin kahta rikkinäistä simpukkaa ja kasailin niistä yhden huonosti toimivan. Kummasti auttoi simpukan vaikerrukseen se, että laittoi eturenkaisiin ilmaa ja rasvasi nipat. Ihan joka nippaan ei uponnut ja ohjauksen tangossa, vai mikä se on, niin siinä ei näkynyt nippoja missään. Täytyy vaihdella muutama nippa ja keksiä nipattomiin jotain muuta.

Ohjaus toimii nyt kuitenkin sen verran, että pääsin koeajon suorittamaan. Kovin hyvin ei lähtenyt Taavi käyntiin, kun oli pakkasta ja vuoden verran tainnut seistä viime käynnistyksen jälkeen. Täydemmällä akulla alkoi melko pian lupailemaan ja sittenhän se jo kävikin.

Tässä näyttää olevan jalkakaasulle poljin, mutta vivut puuttuu, niin täytyy varmaan siitä jatkaa ohjauksen rasvaamisen jälkeen.

Nostolaitetta ihmettelin, kun siellä on aika monta vipua. Vasemmalla kädelläkin lattian tasossa oli jokin vipu, siinä taka-akselin etupuolella. Taisi olla sen alla jokin hydrauliikkaliitinkin?
Vastaa Viestiin