David Brown 990 aiheista puuhastelua

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

20 Huhti 2017, 00:09

Pitkästä aikaa olen puuhaillut Taavin kimpussa. Ohjausta korjailin viime kesänä ja osat on todella huonossa kunnossa, mutta kyllä ohjaus nyt jollain tavalla toimii. Sitä hieman ihmettelin, että hyvin vähän on rasvanippoja nivelissä. En ole löytänyt edes nipan paikkoja. Täytyy ottaa osa nivelista irti ja voidella muilla konstein. Simpukka on rasvoissa.


Ohjaus toimi yllättävänkin hyvin ilman etukuormainta, mutta kun laitoin kuormainen kiinni ja kauhan puolilleen soraa, niin kyllä menee kankeaksi. Se ei 205 leveä autonrengas ole ihan paras mahdollinen valinta, kun kevyttä ohjaista haetaan.

Nostolaite oli taas mykistynyt ja löysin netistä ohjeet parin venttiilin puhdistukseen. Ne on siinä oikealla kädellä penkillä istuttaessa. Toisessa on pieni reikä ja reikä menee tukkoon. No tänän venttiilin puhdistamisella sai nostolaitteet taas henkiin. Jonkun ajan päästä oli taas henki pois ja uudelleen puhdistamisella alkoi jälleen toimimaan. Taitaa olla vähän paskaa kierrossa. Öljy on kohtuullisen väristä, kun taisi olla juuri vaihdetut minulle tullessa. Peiteltynä on kone seissyt, että satanut laatikkoon ei ole. Kondensio toki tehnyt tehtäväänsä.

Öljykorkin kun avaa, niin sieltä kuuluu hassuja ääni, mutta en ajatellut välittää niiistä. Öljyä tämä taitaa kusta vähän sieltä ja täältä, mutta vuodot ei ole korjauslistan kärjessä. Etukuormainta hieman tuunailin, kun kauhan lukitus ei oikein pitänyt. Laittelin kaasujousen painamaan tappia ja sitten alkoi sorat pysymään kauhassa. Ajelin useamman kuorman soraa tien routavaurioihin.

Eilen askartelin kaasuvivuston kimpussa. Aikaisemmin sain jo jalkakaasun toimimaan. Aika hyvin tämä on tärvelty, kun kaasuvivustokin piti säädellä uusiksi. Eikä se vieläkään ole kelvollinen. Toimii nyt hyvin, mutta ei ole ihan paikoillaan. Paikoillaan ollessa jumii useampaan kohtaan. Tai oletan, että tanko pitää tulla yhdestä läpiviennistä läpi. Pitää asia varmistaa jostain ennen kuin taittelee tangon uusiksi.


Lysmyinen ulkonäkö yhdistettynä ruoteettomuuteen johtuu ilmeisesti siitä, että joku sanoi ettei konepelti ole traktorin oma. Joku on kenties vaihtanut siistimmän pellin toiseen ja laittanut lysmypellin tähän pakkasvaurioiseen. En ole tuosta varma, mutta se sopisi hyvin kuvioon.


Olen tällä nyt ajellut jonkin verran ja lohko on alkanut vuotamaan halkeamasta aiempaa enemmän. Kun pakkaset loppuvat, niin täytyy kai hankkia viimein se paikkaustökötti ja sen jälkeen yrittää toisella tökötillä tilkitä lohkon kylki. Tuossa eiliseltä video vuodon määrästä https://youtu.be/EgS0B2ZJqpw" onclick="window.open(this.href);return false;


Sähköjähän tässä ei käytännössä ole. Joku viritys nappistartti piuhan päässä. Kun saan kaasuvivun kuntoon, niin laitan mittaristopellin paikoillaan ja vetelen muutaman kunnollisen johdon, että saa avaimesta tai napista käyntiin. Tässähän ei ole mitään mittareita jäljellä, eikä alkuperäisiä johtoja. Mittareita ei varmaan kannata laittaakaan, kun tulee vaan paha mieli öljynpaineista. Ei tällä mitään äestä kuitenkaan vedetä. Laturilta puuttuu myös kaikki johdot. Edellinen oli kuitenkin ostanut uuden laturin. Ajattelin vaihtaa miinusmaadoitteiseksi tämän ja sitten kytken laturin kiinni. Sähkötyöt on lempipuuhia, niin taidan vedellä latausvalolle johdot mittaristoon.


Nelosen pytyssä vaikuttaa olevan jotain ongelmaa, kun pakosarjasta valuu siitä kohtaa jotain lientä. Mutta kyllä kone neljällä käy. Tässä voi venttiilitkin kantaa, kun edellinenhän oli juuri vaihtanut kannentiivisteen, eikä koneella oltu sen jälkeen ajettu muuta kuin hallista pihalle.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Huhti 2017, 20:18

Kannen jälkikiristys lienis aiheellista ? Kaiken varalta tehdä ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

23 Huhti 2017, 11:50

Aiheellinen muistutus! Kyllä on tarkoitus kansi jälkikiristää. Saa samalla tarkistettua venttiilivälyksetkin. Nuffieldissa muuttui venttiilivälys selkeästi ensi kerran lämpimäksi käytön ja jälkikiristyksen jälkeen.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Huhti 2017, 21:06

Massatiiviste kun painuu sen 0.15-0.25mm ( tiivisteen merkistä riippuen ) lämpimäksikäytön jälkeen, ja täten tietty muuttuu venttiilikoneiston korkeus nokka-akseliin nähden, ja vielä kun monasti venttiilikoneistossa, vivuissa, on nostoa korottavaa vipusuhdetta 1.2 - 1.5 nokan nostoon nähden, niin muuttuuhan se venttiilivälys ihan saakelesti, pelkällä ensi-jälkikiristyksellä .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

23 Huhti 2017, 21:11

Leukun koneen kun kasasin niin katoin ensin että venttiileillä on välystä näppituntumalla, lämpöseks käytön jälkeen kiristin kannen, ja sit säädin vasta rakotulkilla välykset kohalleen.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Huhti 2017, 21:35

Mä jätän kans sellasen sormituntuman mukaisen, hyvinkin reilun puolmilliä venttiilivälystä lämmityskäyttöön, sen kannen jälkikiristyksen jälkeen vasta otetaan liuskat käyttöön ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

24 Huhti 2017, 13:36

Kun olin Nuffieldissa jälkikiristyksen kanssa uuden äärellä, niin pysyi paremmin kartalla muutoksesta, kun oli tarkat lähtöarvot. Ja tarkka on tarkka. Ehkä tuossa tilanteessa tarpeetonta tarkkuutta, mutta sillä tavalla on totuttu tekemään :D
Vastaa Viestiin