Koneviestin traktorivertailu

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

30 Tammi 2014, 22:09

Tänään uudessa k-viestissä oli 4 traktorin vertailu/mittaus.
Kyllä pienistä koneista nykyään lähtee polleja irti.
Vai onko ne vain varsoja..?
Saksalaiset traktorit ei ollu mukana...
Sai siten Valtra pisteet kotiin, mutta jos olis ollu,
ei edes kolmen parhaan joukkoon... :D :roll:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

30 Tammi 2014, 23:57

Niinpäs... Ei ne kokonaispollet mitään paljoa lopulta merkitse, VÄÄNTÖ ratkaisee monessa kohtaa....

Tuleehan vormuloidenkin koneista ( nyt 1,6L turbot) jotain 700-850 kaakkia, ja alta 8000rpm ei tarvii edes ajatella liikkeelle lähteä.....

Sillä on suurempi merkitys, mikä on männä halkaisijan ja iskunpituuden suhde, ja varsinkin siellä kirrosalueella 800-1500 haarukassa, jossa yleensä ne työkierrokset pyörinevät.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

31 Tammi 2014, 11:18

Omakohtaisesti mielipide on se että voiman tuntu hukkuu ainakin johonkin välille, jos laitetaan samalle viivalle ruuvattu 755, stanadynellinen 6800 ja n12x niin vanha 05-sarjalainen on kaikkein tehokkaimman tuntuinen saman vehkeen vedossa vaikka paperilla arvot jotain muuta... :evil:
Velu

31 Tammi 2014, 16:24

Taitaa näissä suurin merkitys olla kuitenkin ahtimen heräämisellä ja savutusrajalla ohjelmassa. Iskutilavuus on pieni ja voima siksi olematonta ilman ahdinta, eli aivan alakierroksilla.705 sai puhaltaa nokea ja se antaa suoraruiskutuskoneessa vääntöä. Ilmakerroin on savuttomalle palamiselle voi ola jopa 1, 8.

Uusissa koneissa ei kärsi edes savua antaa tulla joten moottorilta ei voi paljoa odottaa ilman ahtopainetta. Toisaalta kunnolla ahtamalla ja välijäähdyttimellä saa voimaa ja vääntöä ihan niin paljon kuin tahtoo. Ahtimen heräämisen jälkeen vääntökäyrä on suunnilleen se millainen on haluttu piirtää.

Kovat viritysasteet on testattu kuorma-autoissa jo vuosia sitten. Näillä uusilla koneilla ei varmaan kuitenkaan kannata lähteä kaasupohjassa ajamaan kylmänä. Voi kiireisellä linkomiehellä tulla moottorin rajat vastaan äkkiä. Kaikilla ei varmaan ymmärrys riitä köyttämään uusia koneita. Kuorma-autoissa moottoria oli suojattu pistämällä maksimi kierrokset kylmänä tuhanneksi.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

31 Tammi 2014, 21:27

Joskus, kun noita eräitä uusia koneita liikkeestä ajelin luovutushuoltoon, alta 100 polleisista aina liki 200kaakkisiin, matkalla oli muutama mukava ylämäki 10-tiellä.... niin esim väkisinveivattava, eli keppivaihteinen, yhdellä pikalla oleva 120heppanen piti mäissä parhaiten nopeutensa kun välillä samaa reittiä ajelin 120 - 195 heppasilla joissa joko 6 pikaa tai kaikki 18-19pykälää napeista....

Koneissa oli nopustutka tehtaalaisena asennuksena, ja puoliautomaattivaihteisessa ( 6pikaa ) nopeuden lasku oli luokkaa 4-5kmh, täyspower- laatikoissa vielä enemmän, kun keppilootalla oleva saman mallisarjan "tehotomin" malli pudotti vauhtiaan vain n. 2kmh .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

31 Tammi 2014, 21:37

Onkos traktoreissa ja työkoneissa mitään päästörajoja..
Viikko sitten kävin iltakoulussa päästömittauksista ja niiden seurauksista, autopuolella tulee olemaan hankalaa..
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

31 Tammi 2014, 21:39

Taitaa olla uusissa traktoreissa TIER-III tai IV normit nykyään käytössä, TIER II normit tuli jo 2000 alkupuolella voimaan niihinkin.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

31 Tammi 2014, 22:53

Kyllä työkoneen moottorin pitää täyttää jo montakin pykälää..
Teholuokasta riippuen, mutta eihän niitä tarvii, ainakaan vielä katsastaa.. :roll:
Eli suurin osa sitten lastutetaan, varsinkin nuorilla kavereilla tuntuu olevan kilpaa,
kenen koneesta lähtee eniten polleja, ei siinä mitään, mielenkiintoista se on seurata.

Ja niitä vääntökäyriä kyllä saa sitten kukin mieleisekseen, mutta ei kovin pienestä koneesta taloudellista
saa. Sellainen mylly, mikä jo vakiona antaa hyvät väännöt ja sopiva iskusuhde, siitä tulee voimakone,
myös pienillä kierroksilla ja silloin säästyy polttoainetta ja myös kestää käyttöä, ei sammahda joka mättään
taa metsässä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Helmi 2014, 06:03

On päästörajat. Isommissa urea tai src. Vieläisommissa nyt molemmat.

Järkiään tuntuvat poistavan käytöstä niin KA kuin työkonepuolella kun takuu loppuu. Esmes ureapumppu 5000 €, merkki bosch. Kalliita korjattavaksi takuun jälkeen.

Valtralla sisäinen pakokaasunkierrätys nokka-akselin lisänystyröissä. Jostain kumman syystä ureakoneen nokkakepin hinta nousi yhteen viikkoon 400-> 1300 € kun pohjanmaallekkin oli mennyt kerralla 30 kpl :lol: Ureakoneessa kun ei noita nystyröitä tarvitse, urea hoitaa sen putsaushomman.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Hervast
Vitos -nuffisti
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Kesä 2013, 16:53
Konekalustoani: -01 6850 htt ,50 km/h, Q960

19 Helmi 2014, 23:04

Minulle tulee noista cr koneista mieleen aina sellainen visio, että miten tehokkaita ja taloudellisia niistä saisikaan kun kunnolla perehtyisi niiden "optimointiin"

Turhat saastejarrut moottorista hevonhiiteen...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Helmi 2014, 02:06

Ja VTN nappivaihteet "väkisinveivattaviksi" , mikä voiman lisäys ja polttoaineen säästö siinäkin jo tulee...
Se tosin vaati sitten koko käden liikkeen olkapäätä myöden, ettei pelkästään sillä etusormella napin painallusta.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

20 Helmi 2014, 20:29

Valtran vedon vapautin ei toimi minun mielestäni ainakaan pyöröpaalauksessa vaikka niin mainitaankin, (youtubessa ainakin videossa), kun esim.claas 455 vaatii 1000voalla 1600 kiekkaa kaiken aikaa ja krone 1800 pitää olla 540voalla 1400 kierrosta niin kauan kun on sitonu, kaasu melkee pois ja paali ulos, tyhjäkäynnil kammio kiinni, sit 1400 kierrokset taas..
-fiigumies-
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Helmi 2014, 20:03

Et ole selkeästi lukenut käyttöohjeita. Jos kierrokset on yli "Lähtörajan" on toinen vapaalle lyövä jarrupoljin, eli työkierroksilla paalatessa, sidonnan aikana, painetaan jarrua ja kun halutaan lähteä eteenpäin, nostetaan vain jalka polkimelta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin