Millä traktorilla aloitit ajosi aikoinaan

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

27 Joulu 2013, 18:59

Ensimmäinen traktori jolla ajoin oli Super Major.Ikää minulla oli 6-7 vuotta ja kytkin oli tosi raskas polkea.Ohjauskin oli sen ikäiselle jäykkä.
Perunamaata tuli kultivaattorilla muokattua.Traktori oli mummolassa ja tällä hetkellä se on minulla tallissa alkuperäiskuntoisena.Se ostettiin 5.5-62
Kuopiosta aikoinaan uutena ja edelleen tallessa on kaikki paperit+ohjekirjat+huoltokirjat+talvipellit+maatalous vetolaite.

Keulamerkki on koneesta ikävä kyllä kahtena kappaleena,kun lumitöitä tehdessä sotkeuduin vaihteissa ja luulin että pakki on päällä mutta eihän se ollutkaan ja kytkintä nostaessa saunan seinän nurkkalauta hyökkäsi päälle.
Ikää oli tuolloin jotain kahdeksan tai yhdeksän.

Polttopuusavotat ja lumityöt kaatuivat jotenkin siihen aikaan aina minulle.
Eno kaatoi puut ja minä ajoin jäljet ja lovipankolla hain pihaan lanssille.

Seuraava traktori oli pohjanmaalla kahdeksan ikäisenä Nuffield DM4.
Heinän kokoamista,paalin ajua...

384 Leyland oli seuraava.Se oli tullut uutena taloon.Maatalon töitä tuli tehtyä mitä milloinkin.

Sitten tuli 272 Leyland,tuliterä..tunteja tuli tuhansia...Tällä hetkellä moottori+voimansiirto seisoo siellä ladossa ja hytti lepikossa ikkunat säpäleinä.Koeajossa kävi 285 syncro mutta hitauden takia eivät huolineet.

Muita koneita käytössä
M-F 35,Nuffield 4 loikkarilla,4/65 kaivurinuffi,472 syncro,Valmet 702S-4x4(tuhansia tuntia)p#¤%& kone,Ford Teg,Volvo isonalle 650,Fiatteja useita suolla,Lamborghinikin(ei muuta vikaa kuin pieni tuhkis) on testattu.Meinasin unohtaa että että onhan siihen yks poltin vaihettu kuuteen tuhanteen tuntiin.. :)
Takavanteen keskiöt on tulleet uudet takuuseen.

Lomitus paikoissa koneina Valmet 502,Zetor 7045,Fiat 980,Fergu 185,Volvo Buster 400,Ford 5000,Ursus,...

Pyöräkuormaajia on kokeiltu mm.Hanomag 55 Super,Hanomag 33,Volvo BM,Valmet 1102-M4

Lie muitakin koneita tullut käytettyä mutta tässä joitakin..

antakaapas tulla lisää juttua>>>
One thistle, maybe two among the roses.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

27 Joulu 2013, 19:50

Valmet 565 -64 synkro, itse kun kynnelle kykenin -70 luvun alussa, oli ensimmäiset ajot, zetkaa, pikkukakkosta, mf 565, lelulaatikkoakin, pelastusta, fiatia, komatsua, enpä nyt muista kaikkia romuja :mrgreen: vallu jää nyt mieleen... :lol:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

27 Joulu 2013, 20:46

Pikku kakkoseen iski vika.. :roll:
Voihan vitelius sen pikkukakkosen keralla, siinä mennä rusahti painelaakeri kytkimestä, aika uusi rakkori oli vielä. Ajattelin ensin, kun hiililaakeri on kyseisessä masinassa, teen sen itse, kun hiiliä tulee uunista ym, ei se oikein onnistunut.
Kuitenkin oma touhunsa ennen kun pääsee koko painelaakeriin käsiksi.
Purin pirtin sähköliitokset pois, ym kapineet, sitten pirtti irti rungosta, ajattellin milläs pi..eijoonilla minä saan pirtin pois rakkorin päältä, onneksi oli myötämäkeä, ja sopiva männyn oksa oikealla korkeudella. Minä tyrkkäsin vallun myötämäkeen, ja kas, pirtti jäi oksaan riippumaan.
Sitten rupesi valkiaa näkymään, katos, luukun olivat tehtaalla tehneet, avasin sen, ja taas mutkia matkaan, akseli näkyy, mitäs nyt, joku outo holkki oli siinnä, eikun naapuri avuksi pillien kera, johan katkesi akseli.
Sain sen laakerimysteriön käsille, ostin jo uuden, ja takaisin täyttämään virkaansa pettäneen tilalle, akseli hitsillä kiinni, luukut kiinni, omaiset ovat nähneet.
Sitten se pirtti takaisin päälle, ööö..olipas joutuin kasvuinen mänty, siellähän se pirtti roikkui sopivalla korkeudella, työnnettiin vallu alle, ja samalla oksa katkesi, sepäs sattui, kuin elokuvissa, paikalleen meni, tilpehöörit paikalleen, ja ei rutissut enää painelaakeri, toimi taas rakkori kuin pitikin. En tiedä olisiko ollut helpompaa vaihtoehtoa työnsuorittamiseen :?: :lol:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

27 Joulu 2013, 21:25

ot puolelle menee.. tuli vaan mieleen, kun naapuri aikoinaan kysyi osaanko vaihtaa kupla volkkariin uuden moottorin, vastasin, sehän on leikkiä.. oli siinä pi..eijooni ongelma, kone ei sopinut tulemaan takaluukusta ulos ei sitten millään :twisted: , siitä ne hitlerin kostolaisetkin ovat työn suorittaneet, miksi en minä, oli siinä työmaa, youtubessakin joku ährää työmaassaan, meni siinä tupakkaa ja virvoitusjuomiakin.. sainkin kuin sainkin koneen vaihdettua, en ole lupautunut enää kenellekään moiseen työmaahan, tympi niin maan perusteelisesti.. :evil:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

27 Joulu 2013, 21:28

Vuosi oli varmaan -69 kun muistan ohjanneeni Nuffia enoni sylistä, ajamaan ei rahkeet riittäny
Varsinainen eka ajo tapahtu vasta parikymppisenä
Kovin montaa erilaista rakkoria en ole ajanu...
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

27 Joulu 2013, 21:41

Ensimmäinen traktori millä ajoin oli tuo belarus.. Yksin ajoin jo vähän ennen kuin jalat edes yletti kunnolla polkimille. Ihan pienestä lähtien ajanut "puutarha" traktoreilla kärri perässä hiekkaa ym joten heti onnistui isollakin kärrin kanssa peruuttaminen :lol:

Suurin(painavin) kone mitä olen ajanut on volvon 70 tonninen telakone, dumpperillakin on tullut ajettua..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

27 Joulu 2013, 23:05

Fjoordilla, taisin olla kuuden..
vehkeet joilla on jotain tehtynnä taitaa mennä mf-ford-valmet-zetor-leyland linjalle, ih kokemuksetkin menee 4230 caseen
Ferku ja Ford ylimainostettuja Vrt tuo loppuporukka omasta mielestä.

Mitään merkkiä en solvaa ilman OMIA kokemuksia, tokihan noita kumminkaiman koneita räjähtelee harva se viikko :oops:
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

28 Joulu 2013, 15:48

En tiedä minkä ikäinen oli, itse muistan vain ajotapahtumasta jotain. Junnuna paaleja kerätessä joku laittoi nuffin (kuulemani mukaan 3:n) suurinpiirtein suuntaansa matkaan, mun homma oli ohjastaa paalirivin välissä. Isommat nakkoi paalit kyytiin ja pellon loputtua painoin kytkimen pohjaan (ilmeisesti paino ja voimat siihen piisas) ja vaihde vapaalle. Joku (luultavasti enoni) hoiti kääntämisen ja minä taas rattiin..

Nämä siis pohjanmaalla, äitini kotitilalla. omat traktorit (nuhvi ja JD) hommattu n. 10v sitten metsähommiin. Pohjanmaalla tuli junnuna vietettyä paljon aikaa kesäisin ja siinä sivussa tutustuttua maatalouteen vanhempieni kotitiloilla ja sikäli monenmoista traktoria/muuta härveliä tuli ajeltua.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

28 Joulu 2013, 23:13

Kyllä se tuo fiatagri 70-90 on kone jolla olen ajot alottanu, sit 384 leyland, ford 6600 näillä omia hommia, sitten kesäl tuli töissä valmet 705 2wd paalausta, valtra valmet 8350HT paalausta, lietteen levitystä, viljan ajoa yhelle isännälle, valtra valmet 8550 Mega rehun ajoa, soran ajoa, lietteen levitystä, valtra C100 lehmän lannan, hiekan kuormausta, niitto murskausta ja muuta pikku kuormain hommaa työ paikan pihalla, JD 5100R yhel tilal piti siirtää, valtra 6750 ajoin kääriä perässä pellolta tilalle, kahella 6610 2wd fordil pienen koe ajon ajanu, siinäpä nuo..
-fiigumies-
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

29 Joulu 2013, 00:59

Tilan Leylandilla (270) "ura" alkoi 8)

Lisäksi Valmetit 900, 702, 502 on tulleet tutuksi. Niin ja tietysti oma nuffi ja pikku Volvo.

Puolen tunnin ajokokemusta löytyy lisäksi kolmesta Porschesta, sekä 35 massikasta.

Nämä tuli nyt mieleen pyörätraktoreista.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

29 Joulu 2013, 12:11

Harmaalla Fergusonilla sylistä käsin on -50 luvulla on ensimmäinen traktorilla ajo. Varsinaisen hurjastelun sitten aloitin Nuffield Universal Theree:llä vm-58. siinä 50/60 lukujen vaihteessa. Sillä vehkeellä meinasi mennä muutaman kerran henkikin kun järki ja ajonopeus eivät aina korreloineet.
Hervast
Vitos -nuffisti
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Kesä 2013, 16:53
Konekalustoani: -01 6850 htt ,50 km/h, Q960

29 Joulu 2013, 23:49

602 valmetilla tuli ajot aloitettua joskus 80 luvun alkuvuosina.

Emännän mummolassa on samanikäinen, reilut 2000 tuntia ajettu 502 ja aina kun sillä ajaa on kuin olis kotiinsa tullut :D
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Joulu 2013, 08:25

Ensimmäinen traktori jota ohjastin isän sylissä oli toki kotipaikan traktori, maatalouden lopettamisen takia hieman hunningolle jäänyt valmet 500, mutta traktori jolla ajoin itsenäisesti ekan kerran oli Zetor 5911 muistaakseni, jollainen silloin naapurin hevostilalla oli. Työsarkana oli siirtää traktoria ja perävaunua paalinmätössä, tuossa pellolla joka on nyt omassa viljelyksessä 8) Valmetin omistajat isä ja setä eivät raaskineet vallua nuorelle antaa, eikä jäykkäajoinen peli olisi tainnut minua vielä silloin uskoa. No seuraavana kesänä jo jaksoin polkea valmetin kytkimen pohjaan, ja saanut muokkailla omaa pottumaata ym.

Vuosien aikana on tullut kokeiltua enempivähempi erilaisia koneita, massikkaa, fordia, fergua, fendiä, natikkaa, casea, valmetia, fiatia, zetoreita, deutsia mutta edelleen ei ole nuffieldin ja leylandin vertaista löytynyt (kun vertaa aikalaisiaan, ei eriaikaisia).

Se missä ajoin ensimmäisen kerran Nuffieldia, on historiaa. Siitä läksi tämän foorumin ja järjestön alkusanat. Valmettilaiseksi minua "kotikasvatettiin" vahvasti, mutta yksi pieni koeajo ja videon teko ratkaisi suunnan ja merkkiuskollisuuden kohti brittiläisen teollisuusimperiumin tuotteita. Se oli kerrasta poikki se.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

30 Joulu 2013, 18:21

Jaa, että milläkö traktorilla ajot on aloitettu. Tuolla nelosnuffilla joka tuossa komeilee konekalustossani :D . Ikää viiden vuoden hujakoilla, en ole aivan varma oliko syyskesä -63 kun minut istutettiin Nuffin pukille ja työmaana oli ohjata sitä kun vanhemmat velipojat levittivät peräkärryltä karjanlantaa talikkopelissä. Oli rukiinkylvön aika ja sehän aloitettiin lannanlevityksellä aiotulle peltolohkolle. Olin kuulemma pois pahanteosta kun olin mukana oikein "miesten töissä" traktorin ratissa :lol: . Kytkin pohjaan ja ykkönen päälle ja siitä se lähti yhteiselo käyntiin Nuffien kanssa. Alussa raskainta oli traktorin kääntäminen kun siinähän oli ne alkuperäiset melko tasapintaiset moniuraiset eturenkaat mutta kyllä sekin rupesi kääntymään voimien karttuessa. Aina on merkkiä talossa ollut erinäinen määrä mutta tuo nelonen alusta asti koko ajan. Parikymmentä vuotta sitten kaluston päämerkiksi "valikoitui" Belarus jota kalustoa on edelleen tilaa viljelevällä pojallani. Sekin on oikein käytettynä ja hoidettuna mainettaan parempi kone :wink: .
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

30 Joulu 2013, 23:28

Nuffield 3 ja kuuskytäluvun alku, siitä se alkoi.
Leyland 255 tuli 75 ja sille nelos nuffi kaveriksi vähän myöhemmin.
Leukku vaihtui 704 keltaiseen malliin 81, oli hyvä etukuormaimen kanssa ja metässäkin kuorma kulki hyvin.
Deutz kausi alkoi 86 ja jatkuu yhä...siinä on laatukonetta pitkäksi aikaa..
Ford linjaa 3000-4000 ja nyykkäri ts joka vaihtui Valtraan, lähinnä metsäkäytön takia..
Kaivuri nuffi ja "uusin" 10/42 kiiltelee ja muistuttaa vanhoista hyvistä ajoista... :D
Ja onhan voimistelu hyttinen 165 myös rivissä.
Niillä sitä on rattia pyöritetty ja tietysti monilla muilla jokunen tunti kokeiltu.

Nuffield aina kuitenkin saa suun vehnäselle.... :D :wink:
Vastaa Viestiin