Nastoitus

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Marras 2013, 15:01

Contit ei oikein pidä lumella verrattuna tri-2 renkaisiin, joten etupäähän kaipailisin nastoja.

Onko kellään kokemusta nasta-pete:stä tai muiden rengasliikkeiden nastoituspalveluista?

Euromasterilta kyselin nettilomakkeen kautta, nähtävästi ei hommat kiinnosta kun ei ole mitään kuulunut.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

09 Marras 2013, 15:59

Saahan nastoja, esim. Agrimarketista, tai Hankkija se nykyään on.

IKH-ketjulla myös nastoja.

Akkuporakoneella niitä pian pyöräyttää renkaisiin ja voi ne otta sitten keväällä poiskin.
On niistä apua, luisuminen vähenee, ja pito paranee.
Eikä romise, kuten ketjut lokasuojiin, tasainen siirtoajo.

Ei kuitenkaan ketjujen veroista pitoa luvassa :wink:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Marras 2013, 16:05

Ei niillä ruuvattavilla pikanastoilla tee mitään, en varmasti laita omaan koneeseen :!: Jollekkin ehkä jos vähän ajaa... jos pitokoneeseen meinaa niin hommaa riittää kun nylppääntyneet kannat sitten koettaa saada pois, ennenkuin menee kumista läpi.

Ammuttavaa tässä kyselen.

Kevytketjut on takana, tosiaan vain hieman pitoa tarvitsen eteen lisää, ääritilanteisiin. Olen ajanut yhden talven kovilla ristikudosrenkaillakin ilman ketjuja, nelikolla. Leikkimiseksi menee kyllä, ihmettelen miten toiset ajaa talvesta toiseen ketjutta ja nastoitta.

Ajoa tulee sen verran, että kevytketjuilla ajaa noin puolitoista talvea jonka jälkeen alkaa ketjut olla loppu. Nyt odottaakin uudet trygit päälle laittamista taakse.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

09 Marras 2013, 16:19

Oletko harkinnut nastallisia palarenkaita?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Marras 2013, 16:39

En.

Entisessä koneessa oli pelkät palat. Pellolla niillä ei oikein tee mitään, kyntö yhtä tuskaa. Pitäisi olla kahdet kumit ja vanteet, joten hinta kipuaa 8t€ lieppeille nastoineen (arvio). tri rengas on kallis ostaa ja käyttää. Kuluu mielestäni nopeammin mitä tavallinen rengas.

Pelkkä nastarengas ei riitä, edessä tyhjää parempi, mutta pikkutraktori on nastoitetuilla palarenkailla liukas. Ketjut pitää vähintään olla takana ja sitten ollaankin siinä tilanteessa, että sama mikä siellä ketjun sisällä pyörii, pala vaiko normi rengas.

Ensimmäisellä auruureissulla huomasi kyllä, että pikkuisen paremmin se palarengas piti edessä ilman liukuesteitä, mutta uskon nastoitetun hakkurenkaan pistävän pidossa kampoihin sille kyllä vielä kirkkaasti.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

09 Marras 2013, 16:51

Ei isommassakaan koneessa palanastat pahemmin auta.. Koulun valtralla talvella ei pahemmin pitoa ole jos on kunnon kuorma päällä.. Keväältä on huonoja kokemuksia, kunnon kuorma + jäinen mutkainen jyrkkä mäki...
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

09 Marras 2013, 17:45

Niin, miten Joonas sitte keväällä niiden nastojen kanssa ? Kesä nastojen kanssa ja sitte taas syksyllä uudet nastat ja uudet reijät,,, vai
Kyllä ruuvattava nasta kuiteski parempi vaihtoehto, pysyyhän nuo pyöräkuormaajassakin, ja aikonaan keväällä pois
-DL3 vm-59
-Deutz DX80 vm-83
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Marras 2013, 18:19

Muutaman työkonenastan käyttäjän kanssa jutellut, kestää kesän yli kun mikäli ei aja hirveillä akselipainoilla asfaltilla tai sorateillä. Isoilla akselimassoilla ja pitävällä pinnalla nasta repeentyy irti, mutta maatalousajossa ei pitäisi olla ongelmaa... kai?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

09 Marras 2013, 21:26

Kyllä ne täällä tunturissa paikalliset lumiurakoitsijat luottavat pelkkiin nastoihin.
On toisinpaikoin jyrkkiäkin mäkiä ylös/alaspäin :mrgreen: :mrgreen:
Ei niillä kettingit romise :?:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Marras 2013, 21:34

Nuhvikalle kirjoitti:Kyllä ne täällä tunturissa paikalliset lumiurakoitsijat luottavat pelkkiin nastoihin.
On toisinpaikoin jyrkkiäkin mäkiä ylös/alaspäin :mrgreen: :mrgreen:
Ei niillä kettingit romise :?:
Minkäkokoista kalustoa?

Huomannut, että kun painoa alkaa olemaan renkailla +8t niin pitoja löytyy ihan eritavalla kuin +4,5t yhdistelmillä...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Marras 2013, 21:52

Meil 2vuotta ollut 903 2WD Vallus Maxi-Grip nastat (25mm pitkät, kokonaispituus), ulkonemalla n. 3mm, ja se mitä ajettu on ( n.200-250km ) asvaltilla niin ei pahaa kulumaa havaittavissa, viljakuormia ja muuta satunnaista ajoa.

Tätä nyt ei tietenkään, todellakaan, voi mitenkään urakointikäyttöön verrata, silloin 200kpl laatikko makso Valtralla 135€, ja niitä otettiin 2 laatikkoa.

Nastat ollut alla ympäri vuoden ja huomattava ero on jos ilman olisi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Marras 2013, 22:07

jusape kirjoitti:Meil 2vuotta ollut 903 2WD Vallus Maxi-Grip nastat (25mm pitkät, kokonaispituus), ulkonemalla n. 3mm, ja se mitä ajettu on ( n.200-250km ) asvaltilla niin ei pahaa kulumaa havaittavissa, viljakuormia ja muuta satunnaista ajoa.

Tätä nyt ei tietenkään, todellakaan, voi mitenkään urakointikäyttöön verrata, silloin 200kpl laatikko makso Valtralla 135€, ja niitä otettiin 2 laatikkoa.

Nastat ollut alla ympäri vuoden ja huomattava ero on jos ilman olisi....

Niin tuo vastaa vajaan 2 päivän ajomäärää meikäläisellä työpäivänä :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

09 Marras 2013, 22:19

ruuvinastolla ajettu noen 1000/h myös kesällä ja ee nuo oo tippunna vielä pois ja tyhjee parempi kuin iliman :cry:
aja millä ajat mutta majorilla loput
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Marras 2013, 22:31

Nuffieldmaster kirjoitti:
jusape kirjoitti:Meil 2vuotta ollut 903 2WD Vallus Maxi-Grip nastat (25mm pitkät, kokonaispituus), ulkonemalla n. 3mm, ja se mitä ajettu on ( n.200-250km ) asvaltilla niin ei pahaa kulumaa havaittavissa, viljakuormia ja muuta satunnaista ajoa.

Tätä nyt ei tietenkään, todellakaan, voi mitenkään urakointikäyttöön verrata, silloin 200kpl laatikko makso Valtralla 135€, ja niitä otettiin 2 laatikkoa.

Nastat ollut alla ympäri vuoden ja huomattava ero on jos ilman olisi....

Niin tuo vastaa vajaan 2 päivän ajomäärää meikäläisellä työpäivänä :lol:
Kait mä sen nyt tiedän. Tosin laatikoiden päällä luki vielä oikein että "ammattikäyttöön" .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

09 Marras 2013, 23:05

Ketjut fiiatis ollu muutaman talven nyt, uudet melkee, 11mm ofat, käytetyt nastat oli viime talven edessä, en viiti enää laittaa kun eii oo niin paljoo lumihommia, tosin yks kaveri pyyteli kunnalle lumihommii...
-fiigumies-
Vastaa Viestiin