Nastoitus

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

10 Marras 2013, 19:23

Nastoilla ne urakoitsijat ajaa täälläki,vaarojen ja tuntureiden päälleki,toki niillä ei 4,5 tonnin mopoja ole yhtään eihän tuollaisella painolla aurata muuta kun mökkiteitä,tuplapainoset koneet nillä on,ruuvinastoja on itelläki ollu,ei niistä tieajoon minun siirtymämatkoille ole mutta kotitarvekäyttöön hyvät,1394 nelikossa nytkin.

Ite käytän 4,5 tonnin mopossani ketjuja molemmissa päissä liukkaiden aikana,jos 1,5 talvea kestää takana kevytketjut niin talven edessä,itellä 9 mm etuketjut ja maantieajoa päivässä toisinaan yli 250km, eturenkaat menee tosi nopiaan,kyljistä sivukettigit painuu läpi kun ohjaava pyörä nitkuttaa ja hieroo sivuketjun tiukalle,miten lie kevytketju söisikö se samanlailla..

Jyrkkien kinkamien päälle ei saa puukuormia noin pienellä koneella ilman ketjuja vaikka ne metästä pois saisikin vaikka 100 prosenttinen neliveto onki :D .

Kysyin auramieheltä joka ajaa destian teitä isolla traktorilla etuauralla että miksi ei hän käytä kevytketjuja,sanoi kokeilleensa ja noin kuukauden oli kestäny 50 km/h koneessa ja takuuseen ei ollu saanu uusia.

Nyt itellä uusi Firestonen performer sarja alla,ajattelin jättää etuketjut pois jos kestäis renkaat vähän pitempään

Ajaa vianorille,kyllä sieltä nastat myydään ja asennetaan paikalleen,viereen uudet seuraavana talvena,5 vuottahan ne muutenkaa renkaat vaan menee jos enemmän ajaa,nehän silenee tiellä ajaessa silmissä,hokki häviää kuumaan asfalttiin.

Uusi Continental kuulemma muovinen ja liukas,murtuu sisältä,tehdään mitaksen tehtaalla,myyjä kertoili,Good Year loppuu,Trelleborg tehdään Pirellin tehtaalla,se hyvä,Nokia on tehty stomilin tehtaalla,mitenhän se oli oliko ne senki lopettamassa,kuulemma muutoksia kovasti tulossa,uudet voltyret pyki pinnaltaan alta vuoden jne,heh mikähän paras rengas,kohta ei mikään taida kestää kauaa.
suonsyrjä
Kylmäkoskelainen
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Tammi 2011, 15:27
Paikkakunta: jyväskylä

22 Tammi 2014, 18:30

itselle tälle talvea nastoitin pistoolilla... Onhan siinä työmaa painella käsipistoolila mutta kyllä kannatti, mitähän toi belkku painas jotain 4t suurinpiirtein ja siihen vielä aulue aura ja linko tai perälevy. Mäkiä täälläkkin riittää ja sen mitä tossa lunta sato niin pitoa riitti sohjokelissäkin. Ennen oli takana ofan tapiot, mutta nyt auruussa sen verta siirtymiä että ei mukavat, kevät talven umpihanki auruisiin laitan kyllä taas, toisaalta niihin vois vielä yhen belkun erikseen ostaa...

Tosin talvet menee deproshinan kapeilla renkailla ja kesät sitten mitaksen leveemillä, eit tuossa koko luokassa varsinkaan noi vakio renkaat vielä älyttömiä maksa joten raaskii kaksia pitää.

Nastoja löytyy tuosta melkeen vierestä tikkanastoilta joten voishan noita nastotella muillekkin...

Ruuvinastaaan en suosi, tuossa parin tuttua sitkeesti käyttävät ja tasasin väliajoin on rengasjumppaa harrastettu kun kesän jälestä nasta painunu läpi, möjöttää tuossa pihassa kukkapenkkinä puolivuotta vanha 38 continental(muistaakseni tai pirelli), otti kuve itteesä vauhissa puhkeemisesta,
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

30 Tammi 2014, 21:59

Millä poraatte nastanreiät gummeihin??
Mukana kuin peräpukama!
suonsyrjä
Kylmäkoskelainen
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Tammi 2011, 15:27
Paikkakunta: jyväskylä

04 Helmi 2014, 11:37

3.5mm metalliporan terä.. en tiijä toimisko puupora paremmin.. lie tuohonkin lystiin joku virallinenki olemassa.
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
Hervast
Vitos -nuffisti
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Kesä 2013, 16:53
Konekalustoani: -01 6850 htt ,50 km/h, Q960

19 Helmi 2014, 22:58

Viimetalvena ammuin valtran etusiin 8 mm tikkanastoja ja suurin osa niistä on vielä tallella. Kun kerkeisin niin voisin käydä laittamassa nastan per hokki tuolla kaverin pyssyllä joka on edelleen minulla lainassa. Reiät porataan ittetehdyllä värkillä jossa on kiinteä toppari porassa kiinni.

Samoja nastoja käytetään myös tiekarhuissa ja aika hyvin ne istuvat kun huolella asentaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Helmi 2014, 02:08

Vallus ei ole vielä yhtään noista ruuvattavista nastoista karannut..... Kolmas "talvi" menossa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Helmi 2014, 08:40

Reilun satatuntia olleet maxigripin ruuvattavat nastat ja jo monessa kohtaa nasta poissa, kanta vain jäljellä.

Jusapen traktorin ajomäärät mahtaa olla kymmenissä tunneissa kuin toisella tuhannella?

Se on kuin yks isäntä ihmetteli, miten isäni sahaa raivaussahan kolmeen vuoteen käytännöllisesti katsoen loppuun, ja hällä se on sama ollut vuodesta 88. No eihän siinä auttanut sanoa kuin, että eihän se siellä navetan ylisillä mihinkään kulu :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Helmi 2014, 13:48

Kyllä siihen joku satanen vuotaan tulee, mut pikitieosuus määrästä on olematon.
Onhan se nastakin toisaalta kokonaisuudessaan 25mm pitkä, ja ulkonema "vain" 3-4mm...

Ihan hyvät ainakin täällä kokemukset....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Hervast
Vitos -nuffisti
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Kesä 2013, 16:53
Konekalustoani: -01 6850 htt ,50 km/h, Q960

21 Helmi 2014, 21:40

Ne hokit joista nastat on lähteneet on selvästi kuluneet useita millejä. Harvahokkinen rengas kuluu asfaltilla suht nopsaan. Etukuormainhommat tuntuis kanssa olevan kovaa leikkiä nastoille. Myös metsässä ajellessa on näköjään tullut sennäkösiä jälkiä että nastat on lähteneet juurimutineen...
Vastaa Viestiin