Sivu 4/5

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 21:01
Kirjoittaja Warpu
muistikuva kertoo että tuo 2kpl 296 vaihtuu yhteen 796 270 -272 välillä 8)

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 22 Joulu 2013, 17:18
Kirjoittaja lisenssi
Tässä on vähän väliaikakuvia uusista pitkistä kannuista asennettuina 4/65:een suodatustestiä varten. Ykkössylinterin ruiskutusputki tulee aika lähelle, mutta ei ota kuitenkaan kiinni suodattimen roskakuppiin.

Muutososina pitkien suodattimien asennukseen tarvitaan seuraavassa kuvassa (jalka4) näkyvät jatkot kiinnityspultteihin. Homma on helppo tehdä.

Kuvassa (jalka3) näkyy vihreällä nuolella polttoaineen tulo kakkossuodattimelle ja keltaisella nuolella lähtö ruiskutuspumpulle.

Kuvassa (jalka2) näkyy vihreällä nuolella likaisen polttoaineen tulo suodattimelle ja keltainen nuoli osoittaa, että tulopuolella ei ole tässä aukkoa suodattimen ulkopuolelle.

Kuvassa (jalka1) näkyy ilmausruuvien kohdat keltaisella nuolella osoitettuina. Oikeanpuoleisesta porauksesta on yhteys vasemman suodattimen keskireikään. Suodattimet ovat sarjassa ja periaatteessa on mahdollista, kuten nuhvi63 on jo todennut, käyttää jälkimmäistä suodatinta hienosuodattimena -- jos ja kun sellainen saadaan toimeksi. Nyt nuo ovat molemmat samanlaisia.

Mutta ensin testataan noiden suodattimien suodatustulos, kunhan ensin on traktorilla vähän ajeltu. Ja sitten mahdollisesti kehitetään tilalle hienosuodatin.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 16:50
Kirjoittaja lisenssi
Mielenkiintoinen kysymys, miten puhdasta polttoaine on NESTEen jalostamon tuotannossa? Tähän löytyy suora vastaus tuotetiedotteista Pro Dieselille, mutta ei anneta muille tuotteille. Tästä voisi päätellä, että Pro Diesel ajetaan hienosuodattimien läpi.

Kokonaaan toinen kysymys on sitten se, miten puhdasta aine on jakelupisteessä? Se on voinut tahriintua tankkiautossa ja jakelupisteen tankissa. Voimme tietysti ottaa näytteen ja analysoida sen, onko näissä eroja, siis tavallisen ja Pro Dieselin välillä, kun ollaan jakeluaseman tankilla.

Ohessa on Pro Dieselin luvut, jotka ovat sellaisenaan paljon parempia kuin edellä otettu testitulos traktorin suodattimien jälkeen. Jos polttoaine saadaan traktorin tankkiin noin puhtaana, se ei tarvitsisi lainkaan lisäsuodatusta.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 17:29
Kirjoittaja kari t
NESTEEN PRO DIESELIÄ käytän nuhveissani ja autossani, jote lisäsuodattimia ei tarvitse värkätä :wink:

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 17:39
Kirjoittaja kolmetonnine
Vettä, rihmastoa ja ruostetta tulee neotin löpön mukana kaikkiin koneisiin. Tosin suotimia vaihdetaan ajallaan ja on tulossa peltikoppi säiliön päälle joka rempattiin. Dieselillä ei ole varaa näin vaihtelevilla kilometreillä ajaa autoilla :?

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 18:17
Kirjoittaja jusape
lisenssi kirjoitti:
Kokonaaan toinen kysymys on sitten se, miten puhdasta aine on jakelupisteessä? Se on voinut tahriintua tankkiautossa ja jakelupisteen tankissa. Voimme tietysti ottaa näytteen ja analysoida sen, onko näissä eroja, siis tavallisen ja Pro Dieselin välillä, kun ollaan jakeluaseman tankilla.
Samoin, kiinnostaisi myös sellainen, kun tankkiauto on pyttynsä tyhjentänyt jakelupisteen säiliöön, ja sehän siellä sekoituu vähäiseen vanhaan, ja liikkeelle lähtee taatusti pohjasakkaa myös, varsinkin jos se säiliö on ollut hyvinkin kohtuu tyhjä jo/saati loppu.... Näyte hetikohta jakelupisteen säiliön täytön jälkeen, ja sitten mikä on tulos kun aine on samassa tankissa vaikka 5 päivää seisonut, hiukkasia on taatusti laskeutunut pohjalle....

Farmitankin täytönkin jälkeen jonkinlainen suositus on kuulopuheiden mukaan, ettei ennen parin päivän (aineen rauhassa) seisomista tankattaisi mitään koneita...

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 19:43
Kirjoittaja jamppi
Mä olen ollu aikoinaan huoltoasemalla toissä...
Vettä ja epäpuhtauksia säiliöissä ei juurikaan ole, kierto on niin nopeaa että niitä ei kerkee kertyä
Vesipastalla katsottiin säiliöt päivittäin

Tilafarmareissa tilanne on toinen, aine saattaa seisoa vuodenkin

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 19:50
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Kyselin yksi yö traktoria tankille jonottaessa (säiliöauto oli juuri täyttöpuuhissa), säiliöautokuskilta tuosta vesi ym. sakka jutuista.

Säiliöautoissa ja mittareissa on nykyisin tarkat vesianturit. Huomaa ja hälyyttää heti kun vettä on polttoaineenseassa ja jumii mittarin tai täytön. Sanoi, että ei ole huolta.

Paikallisen teboil huoltamon mpö pytty on 15 mottia, kierto todella nopea. Nesteeltä ei kannata tällä kylällä ainetta ostaa, ensinnäkin mittari surkean hidas ja toisekseen ei ole yritysmyyntiä.

Mpö oli viimelaskussa 1,02 € teboililla (A-ostoluokan kortilla) ja jotain 1,35 €/litra nesteellä...

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 20:40
Kirjoittaja valmet
No jopas on kallista ainetta vaikka yritys alennukset käytössä

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 27 Joulu 2013, 01:39
Kirjoittaja jusape
Nuffieldmaster kirjoitti:Kyselin yksi yö traktoria tankille jonottaessa (säiliöauto oli juuri täyttöpuuhissa), säiliöautokuskilta tuosta vesi ym. sakka jutuista.

Säiliöautoissa ja mittareissa on nykyisin tarkat vesianturit. Huomaa ja hälyyttää heti kun vettä on polttoaineenseassa ja jumii mittarin tai täytön. Sanoi, että ei ole huolta.

Paikallisen teboil huoltamon mpö pytty on 15 mottia, kierto todella nopea.
Hiukan epäilyttää, miten todellisuudessa.... Letkuja siirrellään autosta ulos ja takaisin, aina letkuun voi päästä roskia, korkeista ja tulpista huolimatta, ja sadekelillä vettäkin, kondenssia tapahtuu maasäiliössäkin, korvausilmansa sekin jostain ottaa, jne....

Ei se systeemi mikään täysin ilmatiivis säilyketölkkipakkaus ole.....

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 27 Joulu 2013, 02:29
Kirjoittaja Warpu
tuossa omassa 1000 litran farmarisäiliössä huomannu jotta kun kulutus on pytyllinen vuodessa niin tarvisi myös kerta vuoteen tyhjentää ja pestä. nyt on ollut kaksi vuotta putsaamatta ja säiliön pohjalla näkyy tummaa mönjää 8)

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 27 Joulu 2013, 08:23
Kirjoittaja Jooseppi 1
Itse aikoinani kysyin öljyauto kuskilta, kun täytti diesel-kortti säiliötä (maanpäällinen) eikö mene pohjasakat sekaisin, ja kun tankkaa, saa moskat omaan auton tankkiin? Hän sanoi, puolituntia olisi aika ennen kun säiliöstä saa ainetta, aika lyhyt aika :?:
Talven pakkasilla maanpäällisissä säiliöissä vedet jäässä pohjalla.. :roll:

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 27 Joulu 2013, 09:01
Kirjoittaja tommi
Mitäpä Lisenssi sanoo siihen, kun minulla on autossa, Xantia 1,9 TD yli 300 000 km ja 13 vuotta vanha polttoainesuodatin? Viime talven pakkasilla tuosta jäähdytysnesteellä lämmitettävästä suodattimesta meni polttoaine läpi, tänä vuonna autolla on ajettu vähemmän eikä pakkasia ole ollutkaan. Suodatin on vedestetty säännöllisesti. Aika puhdasta täytyy polttoaine olla mittareissa... Moni on veikannut, että suodatin revennyt ja toimii siksi. Ruiskutuspumppu on Boshin VE. No, olipa revennyt tai ei, ei muutaman satasen autossa haittaa yhtään mitään.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 27 Joulu 2013, 11:14
Kirjoittaja Velu
Olen minäkin parillakin autolla ajanut useamman vuoden ja suunnilleen 200tkm. Mitään käyntihäiriöitä ei ole ollut. Molemmissa boschin laitteet joista tunnetusti polttoaine menee läpi. Toinen piti tosin kerran sulattaa tallissa kun oli kesälaatua, mutta sekin meni talliin omin voimin, eikä suodatinta tarvinnut aukoa.

Kuitenkin suodattimen vaihdossa huomattua niin ajon jälkeen oli suodatin ja pumppu melko kuumat,meinasi näpit palaa irrottaessa. Uudella suodattimella ne pysyivät paljon viileämpinä ja konee tyhjäkäynti oli tasaisempi. Vanhan suodattimen puhtaalla puolenkin oli sellaista tummaa hienoa ainetta saostuneena. Boschilaisessa on todella reipas ohikierto ja sen yksi tehtävä on pitää paikat viileinä kesällä. Vanhalla suodattimella alkaa tuo ohikierto pienentyä, tehoissa se ei näy, mutta pumppu pelaa kuitenkin paremmin viileänä.

Mitä itse olen oppinut niin kyllä suodattimet kannattaa ainakin tuntien mukaan vaihtaa ja vaikka osittain turhaankin. Vesittäminen on kuitenkin kaikkein tärkeintä. Cav laitteissa on paljon tarkempaa, varsinkin jakajapumpulla suodattimien vaihtelu ja talvilaatu on paikallaan.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 27 Joulu 2013, 11:24
Kirjoittaja lisenssi
Mitä tuohon sanoo? Mutta jos pitkiä matkoja on ajettavana varsinkin talvella, en itse ottaisi riskiä, että matka jää kesken ja tietysti juuri asumattomaan korpeen yöllä kovalla pakkasella. Silloin muutaman euron suodatin olisi kenties kannattanut vaihtaa.

Jakeluasemissa voi olla puhtauseroja, samoin eri polttoainetoimittajissa. Asian arkaluonteisuudesta johtuen ei ehkä ole syytä julkaista mitään tältä alueelta, vaikka hieman näytteitä käytäisiinkin ottamassa.

Maanalaiset polttoöljysäiliöt on tarkastettava määrävälein ja kyllä oma kokemus on, että aina on ollut paljon lietettä pohjalla terässäiliössä. Ei öljypoltintakaan vedetä heti käyntiin säiliön täytön jälkeen, tai en minä ainakaan ole käynnistänyt...on se pitkän aikaa sekaisin ja suodatin heti tukossa, jos liikaa hätiköi.

Puhtaalla polttoaineella kuluminen ja karstoittuminen on vähäisempää ja käyntihäiriön todennäköisyys pienempi. Ei tässä mistään muusta ole kysymys. Jokainen harkitsee tietysti omien koneittensa kohdalla, miten niitä huoltaa ja mitä riskejä ottaa. Jos suodatin on määrätty vaihdettavaksi esim 60.000 km kohdalla, kyllä se määräaikaishuollon tekijän on sinne asiakkaan autoon vaihdettava, vaikka toimisi hyvin 120.000 km ilman vaihtoa.