Sivu 3/5

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 10 Joulu 2013, 23:44
Kirjoittaja stls
Näitähän on olemassa kahdenlaista versiota.
Tuossa kuvassa vierekkäin:
Kuva

Vasemmalla alkuperäinen versio, oikeanpuoleinen nk. 'pleated version'.
Ei näy kuvasta, mutta tuossa oikeanpuoleissa on keskireikä alaosastaan huomattavan suuri, joten tuon suodatuspinta-ala ei ole niin suuri kuin alkuperäisen mallisen.

Suodatinvalmistajilta löytyy usein kumpaakin mallia ja lisenssi linkittikin jo tätä alkuperäistä vastaavia.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 11 Joulu 2013, 07:44
Kirjoittaja lisenssi
Laitoin luetteloon ne suodattimet, joihin itse pystyn luottamaan.

Mutta nuo nyt traktorissani olevat ostin yhdestä traktorivaraosia myyvästä liikkeestä, helposti kun sai, ja muistikuva on, että niissä oli CAV 296 merkintöjä. Jos niistä ei, niin kuin nyt vahvasti arvelen, löydy valmistajaa, vaihdan ne joka tapauksessa heti. Ja otan myös polttoainenäytteen, että onko "puhdasta" :(

Eikös tuo Delphi ole CAV:n jatkaja. Ainakin uudet suuttimet, jotka vaihdoin traktoriini, olivat Delphejä. Ne oli pakattukin niin kuin tarkkuusosien kuuluukin olla ja kone käy kyllä todella hienosti niillä.

Kävin hakemassa Mannit. Mielestäni nekään eivät olleet pahan hintaisia (3,90/kpl). Kun traktorissani on jo iso musta Mannin suodatin moottoriöljylle, niin polttoaineellekin nuo mustat sopivat ehkä parhaiten... :) Tämä on tietysti hifistelyä, mutta vitivalkoinen väri pomppaa vähän liikaa esille kulttitraktorin kyljestä.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 11 Joulu 2013, 11:07
Kirjoittaja nelosnuhvi
lisenssi kirjoitti:
Eikös tuo Delphi ole CAV:n jatkaja. .
Ainakin CAV296-suodatinjalat on mulle tulleet Delphi-merkkisinä kun varaosaliikkeestä niitä tilailin.

Korjaamon hyllyssä on 2eur kappale ostettuja suodattimia, joissa lukee laatikossa muistaakseni isolla pelkästään CAV-296, ovat tosin samantyyppisiä kuin "stls" kuvassa vasemmanpuoleinen.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 14 Joulu 2013, 16:25
Kirjoittaja lisenssi
Nämä sieltä löytyivät. Valmistajasta ei ole vielä selkoa.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 14 Joulu 2013, 17:12
Kirjoittaja nuhvi63
Nuo on just niitä missä on huussirulla sisällä,miullakin oli noita,mutta en osta enää...

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 15 Joulu 2013, 00:07
Kirjoittaja stls
Nuo on Sparexin suodattimia. http://v2.fi.sparex.com/ItemDetails/Ite ... artNumbers
Oikea valmistaja siis vaikea tietää.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 15 Joulu 2013, 00:27
Kirjoittaja jusape
Ei ne DELPHI:n låådassa olevat suotimet nyt niin paljoa hintavampia ole ( ~5-6€ kpl vs halppiskopio mikälie, 2-3€ ) ettei sitä rahaa viitti putsariin uhrata.

Näis kun ei puhuta kuin joistain muutamista ekeistä / kipale hintaerona.... Jonkun kympinkin hintaero on vielä hyvinkin sellainen esim hydepuolella, ettei paljoa mietitytä, minkä ottaa....

Eri asia olisi pohdinnassa sitten, jos hintahaarukka olisi 150 - 400 eskoo......

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 15 Joulu 2013, 01:07
Kirjoittaja fiigumies
http://www.ikh.fi/tuotehaku/polttoaines ... #!tid13393" onclick="window.open(this.href);return false; Fiiatissa ja foordissa tollaset, foortii ollu iha äskettäin vaihettukaa, fiiattii vaihdettii kun startin otti pois niin samalla vaihtu nuokin, viime vuonna NH huoltomies laittanu ihan New Holland logolla olevat..

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 15 Joulu 2013, 10:02
Kirjoittaja lisenssi
Olen samaa mieltä, ettei muutaman euron tähden kannata ottaa turhia riskejä noissa suodattimissa.

Liike (maahantuoja) , josta kävin Mannit noutamassa, edusti kolmea merkkiä (Donaldson, Mann ja Fleetquard; kaikki siis laatumerkkejä). Juttelin myyjän (omistajan) kanssa ja hän kertoi, että Donaldson ja Mann tekevät myös toisilleen suodattimia; että saavat suurissa sarjoissa niitä tehtyä.

Jos suodattimen valmistaja ei käy ilmi pakkauksesta tai suodattimesta, silloin kyllä hälytyskellojen pitää alkaa omassa päässä soida, niin kuin tässä viestiketjussa monet ovat jo sen selvästi tuoneet ilmi kokemukseenkin perustuen. Ei ole järkeä ottaa turhia riskejä.

Sinänsä tuo rakenne, paperirulla, ei ole minulla moittimisen syynä. Mutta paperia on monenlaista (huonosta lähtevät kuidut irti ja suodatin likastaa itsessään koko järjestelmnän) ja sitä voi olla enemmän ja vähemmän siellä sisällä. Ja jos suodattimen O-renkaat eivät tiivisty ollenkaan, silloin menee polttoaine horona läpi suodattimesta jne jne.

Mutta jottemme langettaisi tuomiota ilman varmoja todisteita, suodattimen jälkeen otettu polttoainenäyte on nyt matkalla labraan. Toivottavasti pysyy kuljetuksessa pullo ehjänä eikä vuoda kuiviin. Pakkanen saattaa tehdä temppunsa muovipullolle.

Siitä otetaan hiukkaslaskenta...siis minkä kokoista murikkaa menee kuinkakin paljon läpi suodattimesta jauhamaan ruiskutuselementteihin "parempaa pinnanlaatua" ja "kalibroimaan" suuttimet raepuhalluksella oikean kokoisiksi :roll:

Mutta oli tulos mikä tahansa, en minäkään toista kertaa astu miinaan, vaan suodattimen on oltava tunnetun valmistajan laatutuote (eikä nimimerkin takana valmistettu = "pärnäsen pajassa, polvien välissä, ängetty tarjouksesta ostettuja halpoja vessapaperirullia käytöstä poistettujen säilykepurkkien sisään"). Veikkaanpa, etteivät myyjät edes tiedä tuon piraattisuodattimen valmistajaa. Esim IKH:lla näytti olevan erilaiset tekstit suodattimen päällä ja hinta 2,6 euroa/kpl. Mielestäni on hyvä, että aiheesta käydään perusteellinen keskustelu.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 15 Joulu 2013, 10:12
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Minä olen käyttänyt pääsääntöisesti kotimaassa valmistettuja M-filterin tuotteita. M-filter tekee maalaisjärjen näkökulmasta laadukkaita suodattimia, mm. tiivistepintojen paksuus ja pinta-alat ovat riittävät ja tiivisteet jotka tulevat suodattimien mukana ovat laadukkaita. M-filter valmistaa myös Agcolle mm. Valtran OEM -suodattimia, vaikkakin ei enää kaikkia kun osa näkyy olevan Made in USA tekstillä nykyään, se on sitä agcon ratekiaa.

Pari kertaa olen erehtynyt sparexin tai tarvikevalmistajan suodattimiin.

SF (Sure Filter) polttoainesuodattimet ovat todella huonolaatuisia tiivisteiltään, yhden asensin ja toista en koneisiini laita.

Toinen on Sparexin myymät moottoriöljynsuodattimet, joka on niin harakiripaskaa tiivisteiltään, että ei pahemmasta väliä.
Jo tiivisteissä on puolenmillin!!! paksuuseroja ja hirveät tekopurseet materiaalia ympäröimässä, siis aivan täyttä skeidaa!

Varsinkin kun vaihtaa öljyjä savotalla, pakkasessa ja luonnon armoilla, osaa arvostaa suodattimia, jotka saa asennettua vaivattomasti joka kerta ja pitämään ensiyrittämällä.

Donaldsonin valmistama, valmistajan taulukoiden mukaan valtraan käypä ilmansuodatin ei käynytkään, koska tiiviste oli sen verran erilainen, että kansi ei mahtunut kiinni putsarista, m-filterin kävi. Donaldson on muuten kyllä luotettava suodatinvalmistaja.

Jostain syystä kotimaista suodatinvalmistajaa ei kiinnosta päivittää tietotaulukkoaan oikein. Olen ollut tehtaalle pari kertaa yhteyksissä suodatinasioissa ota yhteyttä kaavakkeen kautta, mutta mitään ei ole kuulunut. Leyland ja Nuffield suodattimien taulukoissa on selkeitä puutteita, heiltä löytyisi suodattimia mutta taulukot eivät tunne ja siksi osaamattomat myyjät eivät osaa myydä.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 15 Joulu 2013, 11:42
Kirjoittaja lisenssi
Pari kertaa olen aikanaan käynytkin tuolla Masterin mainitsemalla tehtaalla tarkoituksena teettää erikoissuodattimia. Sain myönteisen kuvan heidän osaamisestaan ja laadustaan ja myöskin joustavuudestaan tehdä räätälöityjä suodattimia. Ei varmasti olisi mahdotonta teettää Nuhveihin ja Leukkuihin huippusuodattimia omalla speksillä.

Suomalaisille tyypilliseen tapaan myynti- ja markkinointi ontuu eniten. Täällä osataan tehdä, mutta ei osata myydä! Ei saada edes esitteitä ajan tasalle...

Sitten on toinen juttu nuo bulkkisuodattimet, joita on markkinoilta saatavissa niin edulliseen hintaan, ettei täällä kannata alkaa niitä tehdä.

Voimme vielä pöyhiä näitä suodattimia ja katsoa löytyykö esim lanka-periaatteella tehtyä suodatinta, joka olisi aivan huippuluokkaa suodatusteholtaan. Esim nuo öljypolttimien suodattimet ovat yleensä sillä periaatteella tehtyjä. Kysellään vielä eri valmistajilta.

Niitä erikoispaperikoneita, joilla valmistetaan suodatinpapereita, ei ole mahdotonta määrää maailmalla. Mutta varmasti paperin laadussa on merkittäviä eroja.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 08:38
Kirjoittaja lisenssi
No nyt on analyysit tehty. Puhtausluokka oli ISO4406 22/19; pitäisi olla 18/16. Likaista oli. Desilitrassa yli 5 myyn partikkeleita oli 2,6 miljoonaa, yli 25 myyn partikkeleita 72000 ja yli 100 myyn partikkeleitakin oli 980! (100 myytä on 0,1 mm)

On ehdottomasti viisasta välttää tuollaisten piraattisuodattimien käyttöä, jotka eivät suodata likaa pois. Asiaan ei jää mitään jossitteluvaraa. Likapartikkelien määrä näytteessä oli yli 10-kertainen sallittuun tai hyvään suodatukseen nähden!

Alkuperäinen määrittely suodattimelle on 99 % ja 14 myytä. Toisin sanoen se suodattaa 99 % yli 14 mikroonin partikkeleista. Tämä suodatusaste on vanhoissa rivipumpuissa ja sekin on vielä verrattain karkea. Tuo testattu suodatin ei täyttänyt näitä vaatimuksia. Kun siis sallittu hiukkasmäärä yli 14 myyn partikkeleissa on 1 %, niin tuolla testatulla se oli 17,3 %.

Seuraava vaihe on asentaa isommat kannut tilalle, mutta kuitenkin samaan suodattimen jalkaan. Patruuna on vaan paljon pitempi. Sitten katsotaan uudelleen tulos.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 15:05
Kirjoittaja nuhvi63
Jotenkin arvelinkin ettei Serla ole tarkotettu löpönsuodatukseen :mrgreen:
analyysi olis kiva tietää myös ns.laatusodattimien suorituskyvystä :shock:

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 17:21
Kirjoittaja lisenssi
Tämä kuva on otettu Donaldsonin otsapinnasta ja sama rakenne näkyy olevan muissakin suodattimissa. Laitan koneeseen isot (pitemmät siis) suodattimet, joissa on sama suodatusaste ja rakenne ja sitten katsotaan tulokset. Seuraava vaihe on kehittää oma patruuna tai vaihtaa sinne nykyaikaiset suodattimet. Selvitän näiden vaihtoehtojen kustannukset. Nykysuodattimen asennus edellyttää myös jalan vaihtoa, mutta se on pikkuhomma. Silloin itse patruunan vaihto on paljon helpompaa. Se on spin-on tyyppinen. Hinta-arvio koko paketille on n 80 euroa. Mutta ensimmäisessä vaiheessa siis lisätään vain suodattimen pituutta ja kenties sovitetaan lasikupit patruunoiden alle, jos mahtuvat. Vaikka pitkän suodattimen paperi on samaa kuin lyhyemmässä, partikkelit joutuvat keskimäärin puikkelehtimaan pitemmän matkan päästäkseen pumppuun ja suuttimille. Tämän version hinta on puolet täysin uudesta suodattimesta jalkoineen. Sen suodatustulos on saatava selville ensin ja vasta sitten siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Tarkoitus on ajaa näillä n tankillinen ja sitten analysoida likapartikkelit.

Räätälöityjen suodattimien valmistuksen selvitystyö on käynnissä. Se kestää vähän pitempään, mutta alkuvuodesta tiedän, aloitetaanko se työ aina valmiisiin tuotteisiin asti.

Re: Polttoaineputsarien vaihto

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 16:39
Kirjoittaja lisenssi
Leukuissa on vakiona kahta eri suodatinta, lyhyttä ja pitkää, osaisiko joku sanoa, missä malleissa on lyhyet ja missä pitkät?

Nähdäkseni spesiaalisuodatinta kannattaisi valmistaa vain pitkänä mallina. Kokeilen, mahtuvatko nuo pitkät omaan traktoriini.