Polttoaineputsarien vaihto

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

09 Joulu 2013, 10:18

Oletteko käyttäneet sitä noiden suodattimien sakkakupin alla olevaa tyhjennysproppua. CAV:n oma suositus on päästää lika pois usein noista kupeista. Omassa nuo roput ovat muovisia. Kuppi on alumiininen, mutta lasikuppiakin on saatavilla tuohon suodattimeen (näkisi, onko vettä). Alumiininen on lujempi ja vähemmän tiivistettävää. Mielestäni riittää, kun kerran vuodessa lirauttaa moskat ja vedet pois kupeista ennen talven tuloa.

En ole vaihtanut suodattimia kerran vuodessa vähistä ajotunneista johtuen (CAV:n suositus on kerran vuodessa).

Kun puhutaan ensiö- ja toisiosuodattimista, silloin mieleen tulee ensimmäisenä karkea- ja hienosuodattimet, mutta tästä ei ole kysymys näiden traktorien kohdalla. Itse olen vaihtanut molemmat elementit aina samalla kertaa. Ehkä olisi parempi puhua tuplasuodattimista.

Suodattimen suodatuskyky hieman paranee, kun se on osittain "tukossa". Mutta menee aika kikkailuksi. Nuo alkuperäiset suodattimet suodattavat riittävän hyvin, joten en näe mitään etua jättää toinen vaihtamatta. Ei ainakaan ole kertaakaan ollut käyntiongelmia, joiden voisi ajatella johtuvan polttoaineen likaisuudesta. Mutta sinänsä tietenkin mielenkiintoinen näkökulma tuo jälkimmäisen suodattimen vaihtamatta jättäminen. Ei voi täydeksi huuhaaksikaan väittää. On olemassa isoja suodattimia, joiden toiminta perustuu juuri tähän ilmiöön, likakakkuun suodattimen päällä ja kakkua kaavitaan niin, että sen paksuus pysyy sopivana.

Suodattimista itsestään saattaa alkaa suodatinmateriaali pettää kovin pitkän ajan kuluttua, joten on ne syytä sentään muutaman vuoden perästä vaihtaa eikä 10 vuoden välein.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

09 Joulu 2013, 14:49

Komppaan Lisenssiä tässä, säännöllisellä vaihdolla näkee myös onko tankin puhdistus tarpeen,sakkakupin sisällöstä päättelemällä.
Nuhveissa kun on sakkakuppi/vedenerotin siinä ennen putsareita/putsaria niin näkee jo siitäkin kertyvän mujun määrän.
Mie laitoin Leukuunkin sakkakupin,varmuuden vuoksi,siinä kun on tankki melko ruosteinen sisältä,edellisten omistajien jäljiltä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

09 Joulu 2013, 18:29

Minulla ei ole tiedossa, miten puhtaaksi nuo CAV:n patruunat suodattavat polttoaineen...mutta pian on :D

En ole kertaakaan putsannut tankkia, joten likaa täytyy olla enemmän kuin riittävästi menossa suodattimille. Suodattimilla on ajettu n yksi tankillinen vasta (ovat siis melkein uudet). Otan polttoainenäytteen suodattimen jälkeen ja lähetän sen labraan, joka tekee likahitusten laskennan/tutkimuksen siitä näytteestä. Voi olla, että menee minulta joulu(ilo) piloille... :cry: ja olisi pitänyt tykkänään jättää tuo temppu tekemättä.

Mutta tiedetäänpähän sitten, onko suodatus hyvä. Ja kuinka suuresta puhtausvaatimuksesta oikeastaan puhutaan näiden traktorien kohdalla, että toimivat vielä luotettavasti, ja luotettavastihan ne näyttävät toimivan.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

09 Joulu 2013, 19:00

On otettava huomioon että suodattimia on sekä hyviä että huonoja,ite olen käyttänyt nyt Donaldsonin putsareita,niitä kun on tuossa paikallisella osakauppiaalla.
Pitäisi olla ensiasennuslaatua :?
Ne halvat parin euron putsarit ei vakuuta,ihan kuin ois vessapaperia tungettu peltitötteröön....
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

09 Joulu 2013, 21:22

Donaldson on tunnettu valmistaja.

Mielestäni niissä, mitkä viimeksi ostin, oli CAV:n merkintä, mutta täytyypä katsoa tarkemmin, mikä pulju ne on tehnyt.

Tuli tuossa tähyiltyä alkuperäistä huoltokirjaa. Siellä tankin puhdistus ja sen suodattimen putsaus on 1200 tunnin välein. Polttoaineen pääsuodattimet 800 tuntia. Siirtopumpun sihti 200 tuntia. Sen sijaan sakkakuppien tyhjennykselle ei ollut suositusta. Se mainitaan kyllä polttoainejärjestelmän huoltokohteiden joukossa, mutta on ilmeisesti unohtunut määräaikaishuoltojen joukosta pois.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

09 Joulu 2013, 21:35

Valmetin runkotankki, ei ollut ongelmia polttoainejärjestelmässä, kunhan käytti aina talvilaatua, päällitankit eriasia :wink:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

09 Joulu 2013, 22:08

tullut itelle vastaa noita parin euron putsareita missä teksti on jotain tyyliin CAV296 TYPE siis ymmärrän tämän tekstin tyyliin jotta on kyseisen putsarin tyyppinen,
näissä samoissa putsareissa ollu liika suuri keskireikä jolloin tiivistys O-renkasaseen ei luotettava. parin putsarin kohdalla kieltäydyin asentamasta ja pamautin hallin lattiaan mokomat 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Joulu 2013, 22:53

Jooseppi 1 kirjoitti:Valmetin runkotankki, ei ollut ongelmia polttoainejärjestelmässä, kunhan käytti aina talvilaatua, päällitankit eriasia :wink:
Eipäs nuokaan ongelmattomia ole, eräässä koneessa tuos naapuris kans ollu vit...i ropleemaa........

Samoin moniin X05 koneisiin p-a letkut olen vaihtanut, aivan sontaa laadultaan, samaa myös uudemmissa.......

Meil 903sen kans ajeltu kymmenisen vuotta kesälaadulla läpi vuoden, ei montaa kertaa ole hyytynyt, mut joskus oli hytin alla tankin lähdössä imuvuotoa siinäkin.... Kiva reerata sinne se pikkunen 10cm letkunpätkä...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

09 Joulu 2013, 23:08

Noita kasarivärkkejä särjetty runkotankista useita etukuormaajalla.. :?

Pa-letkut menny meiltä vasta 10 vuoden iässä. Jossei lähde käyntiin kuin nikotellen niin todennäköisin vikapaikka. Sama zetkoissa
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Joulu 2013, 23:51

kolmetonnine kirjoitti:Noita kasarivärkkejä särjetty runkotankista useita etukuormaajalla.. :?

Pa-letkut menny meiltä vasta 10 vuoden iässä. Jossei lähde käyntiin kuin nikotellen niin todennäköisin vikapaikka. Sama zetkoissa
Joo, sitä tuossakin on ollut ( tosin ysärin puolelta hyvinkin oleva, 8550 kone ) , pariin kertaan hitsaillut tankin kylkeä, mutta on siinäkin niitä letku- ja putkimurheitakin ollut, jopa tankin sisällä katkennut imuputki.....

Setkas, esim 12145, ei letkumurheet tee muuta kuin likaisen kyljen, tankki kun on moottorin päällä....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Velu

10 Joulu 2013, 06:59

Kyllä se vuorovaihto systeemi kahden suodattimen jalassa perustuu juuri siihen, ettei uusi suodatin suodata pieniä hiukkasia ennen kuin sinne on muodostunut vähän likakalvoa. Joissakin koneissa on hienosuodatin mitoitettu tiuhemmaksi, jolloin suodattimet voi vaihtaa kerralla. Luulisi, että jos suodattimet kielletään vaihtamaan yhtäaikaa, niin silloin olisi käytössä harvempi suodatinmateriaali.
Ei niitä suodattimia tarvitse ihan jatkuvasti vaihtaa. Esisuodattimeen se törky kertyy ja veden erottimeen. Ainakin itse olen pitänyt järjestelmän vedettömänä ja vaihtanut panokset tuntien mukaan. Empä muista, että olisi koskaan kone hyytynyt pakkaseen.
Satunnainen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 07:04

10 Joulu 2013, 07:09

Itellä tuli ajeltua 680 fiatilla varmaan 10 vuotta vaihtamatta suodattimia, toki vähentyi joka vuosi ajo, lopulta sitten alkoi kierrokset hyppiä hurjasti ajaessa, siinämäärin että jäi pellolla muokkaus kesken :)

Suodattimien vaihdolla alkoi taas toimia normaalisti, mitähän valehtelisi vuosittaiseksi ajomääräksi, oisko 200 hieman yläkanttiin ollut, nykyään hyvä jos 10 tuntia.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

10 Joulu 2013, 09:40

Juuri tuo Warpun mainitsema asia tuli heti itselläkin mieleen...piraattisuodattimet CAV:n merkinnöillä. Nythän niiden suodatuskyky selviää. Veikkaan etukäteen, että vaihto on edessä. Kyllä näissä tiivisteet ottivat kiinni, mutta muuten alkoi epäilyttää...
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

10 Joulu 2013, 15:59

Sahasin kerran sellaisen kopio-suodattimen halki...
Ei ollu tukkeamisvaaraa...sen jälkeen ei ole ollu inspiraatiota
ostaa niitä. Kyllä rivipumppukin tykkää, jos puhdas polttoaine.
Ja jakajapumppu sitten tykkää kyttyrää pitkän päälle ja voi alkaa jumimaan..

Kun euron säästää, kymmenen menettää... :roll:
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

10 Joulu 2013, 19:46

Noinhan se on.

Tuota CAV 296 tyyppiä vastaavat:

Donaldson P556245
Baldwin BF825
Fleetquard FF167A
Sofima S7111NC
AC-Delco ACD 159
FRAM C1191A
MANN P917X (tämä on näistä ainoa, joka vastaa myös nk toisiosuodatinta suodatusteholtaan)
Vastaa Viestiin