Polttoaineputsarien vaihto

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

21 Joulu 2013, 21:01

muistikuva kertoo että tuo 2kpl 296 vaihtuu yhteen 796 270 -272 välillä 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

22 Joulu 2013, 17:18

Tässä on vähän väliaikakuvia uusista pitkistä kannuista asennettuina 4/65:een suodatustestiä varten. Ykkössylinterin ruiskutusputki tulee aika lähelle, mutta ei ota kuitenkaan kiinni suodattimen roskakuppiin.

Muutososina pitkien suodattimien asennukseen tarvitaan seuraavassa kuvassa (jalka4) näkyvät jatkot kiinnityspultteihin. Homma on helppo tehdä.

Kuvassa (jalka3) näkyy vihreällä nuolella polttoaineen tulo kakkossuodattimelle ja keltaisella nuolella lähtö ruiskutuspumpulle.

Kuvassa (jalka2) näkyy vihreällä nuolella likaisen polttoaineen tulo suodattimelle ja keltainen nuoli osoittaa, että tulopuolella ei ole tässä aukkoa suodattimen ulkopuolelle.

Kuvassa (jalka1) näkyy ilmausruuvien kohdat keltaisella nuolella osoitettuina. Oikeanpuoleisesta porauksesta on yhteys vasemman suodattimen keskireikään. Suodattimet ovat sarjassa ja periaatteessa on mahdollista, kuten nuhvi63 on jo todennut, käyttää jälkimmäistä suodatinta hienosuodattimena -- jos ja kun sellainen saadaan toimeksi. Nyt nuo ovat molemmat samanlaisia.

Mutta ensin testataan noiden suodattimien suodatustulos, kunhan ensin on traktorilla vähän ajeltu. Ja sitten mahdollisesti kehitetään tilalle hienosuodatin.
Liitteet
Suodattimen jalka5.jpg
Suodattimen jalka5.jpg (86.1 KiB) Katsottu 15453 kertaa
Suodattimen jalka4.jpg
Suodattimen jalka4.jpg (126.05 KiB) Katsottu 15453 kertaa
Suodattimen jalka3.jpg
Suodattimen jalka3.jpg (107.96 KiB) Katsottu 15453 kertaa
Suodattimen jalka2.jpg
Suodattimen jalka2.jpg (135.68 KiB) Katsottu 15453 kertaa
Suodattimen jalka1.jpg
Suodattimen jalka1.jpg (114.2 KiB) Katsottu 15453 kertaa
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

26 Joulu 2013, 16:50

Mielenkiintoinen kysymys, miten puhdasta polttoaine on NESTEen jalostamon tuotannossa? Tähän löytyy suora vastaus tuotetiedotteista Pro Dieselille, mutta ei anneta muille tuotteille. Tästä voisi päätellä, että Pro Diesel ajetaan hienosuodattimien läpi.

Kokonaaan toinen kysymys on sitten se, miten puhdasta aine on jakelupisteessä? Se on voinut tahriintua tankkiautossa ja jakelupisteen tankissa. Voimme tietysti ottaa näytteen ja analysoida sen, onko näissä eroja, siis tavallisen ja Pro Dieselin välillä, kun ollaan jakeluaseman tankilla.

Ohessa on Pro Dieselin luvut, jotka ovat sellaisenaan paljon parempia kuin edellä otettu testitulos traktorin suodattimien jälkeen. Jos polttoaine saadaan traktorin tankkiin noin puhtaana, se ei tarvitsisi lainkaan lisäsuodatusta.
Liitteet
Polttoaineen puhtaus.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

26 Joulu 2013, 17:29

NESTEEN PRO DIESELIÄ käytän nuhveissani ja autossani, jote lisäsuodattimia ei tarvitse värkätä :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

26 Joulu 2013, 17:39

Vettä, rihmastoa ja ruostetta tulee neotin löpön mukana kaikkiin koneisiin. Tosin suotimia vaihdetaan ajallaan ja on tulossa peltikoppi säiliön päälle joka rempattiin. Dieselillä ei ole varaa näin vaihtelevilla kilometreillä ajaa autoilla :?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

26 Joulu 2013, 18:17

lisenssi kirjoitti:
Kokonaaan toinen kysymys on sitten se, miten puhdasta aine on jakelupisteessä? Se on voinut tahriintua tankkiautossa ja jakelupisteen tankissa. Voimme tietysti ottaa näytteen ja analysoida sen, onko näissä eroja, siis tavallisen ja Pro Dieselin välillä, kun ollaan jakeluaseman tankilla.
Samoin, kiinnostaisi myös sellainen, kun tankkiauto on pyttynsä tyhjentänyt jakelupisteen säiliöön, ja sehän siellä sekoituu vähäiseen vanhaan, ja liikkeelle lähtee taatusti pohjasakkaa myös, varsinkin jos se säiliö on ollut hyvinkin kohtuu tyhjä jo/saati loppu.... Näyte hetikohta jakelupisteen säiliön täytön jälkeen, ja sitten mikä on tulos kun aine on samassa tankissa vaikka 5 päivää seisonut, hiukkasia on taatusti laskeutunut pohjalle....

Farmitankin täytönkin jälkeen jonkinlainen suositus on kuulopuheiden mukaan, ettei ennen parin päivän (aineen rauhassa) seisomista tankattaisi mitään koneita...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

26 Joulu 2013, 19:43

Mä olen ollu aikoinaan huoltoasemalla toissä...
Vettä ja epäpuhtauksia säiliöissä ei juurikaan ole, kierto on niin nopeaa että niitä ei kerkee kertyä
Vesipastalla katsottiin säiliöt päivittäin

Tilafarmareissa tilanne on toinen, aine saattaa seisoa vuodenkin
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Joulu 2013, 19:50

Kyselin yksi yö traktoria tankille jonottaessa (säiliöauto oli juuri täyttöpuuhissa), säiliöautokuskilta tuosta vesi ym. sakka jutuista.

Säiliöautoissa ja mittareissa on nykyisin tarkat vesianturit. Huomaa ja hälyyttää heti kun vettä on polttoaineenseassa ja jumii mittarin tai täytön. Sanoi, että ei ole huolta.

Paikallisen teboil huoltamon mpö pytty on 15 mottia, kierto todella nopea. Nesteeltä ei kannata tällä kylällä ainetta ostaa, ensinnäkin mittari surkean hidas ja toisekseen ei ole yritysmyyntiä.

Mpö oli viimelaskussa 1,02 € teboililla (A-ostoluokan kortilla) ja jotain 1,35 €/litra nesteellä...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
valmet
Vitos -nuffisti
Viestit: 42
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 17:11
Paikkakunta: Kontiolahti

26 Joulu 2013, 20:40

No jopas on kallista ainetta vaikka yritys alennukset käytössä
Valmet 500
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Joulu 2013, 01:39

Nuffieldmaster kirjoitti:Kyselin yksi yö traktoria tankille jonottaessa (säiliöauto oli juuri täyttöpuuhissa), säiliöautokuskilta tuosta vesi ym. sakka jutuista.

Säiliöautoissa ja mittareissa on nykyisin tarkat vesianturit. Huomaa ja hälyyttää heti kun vettä on polttoaineenseassa ja jumii mittarin tai täytön. Sanoi, että ei ole huolta.

Paikallisen teboil huoltamon mpö pytty on 15 mottia, kierto todella nopea.
Hiukan epäilyttää, miten todellisuudessa.... Letkuja siirrellään autosta ulos ja takaisin, aina letkuun voi päästä roskia, korkeista ja tulpista huolimatta, ja sadekelillä vettäkin, kondenssia tapahtuu maasäiliössäkin, korvausilmansa sekin jostain ottaa, jne....

Ei se systeemi mikään täysin ilmatiivis säilyketölkkipakkaus ole.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

27 Joulu 2013, 02:29

tuossa omassa 1000 litran farmarisäiliössä huomannu jotta kun kulutus on pytyllinen vuodessa niin tarvisi myös kerta vuoteen tyhjentää ja pestä. nyt on ollut kaksi vuotta putsaamatta ja säiliön pohjalla näkyy tummaa mönjää 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

27 Joulu 2013, 08:23

Itse aikoinani kysyin öljyauto kuskilta, kun täytti diesel-kortti säiliötä (maanpäällinen) eikö mene pohjasakat sekaisin, ja kun tankkaa, saa moskat omaan auton tankkiin? Hän sanoi, puolituntia olisi aika ennen kun säiliöstä saa ainetta, aika lyhyt aika :?:
Talven pakkasilla maanpäällisissä säiliöissä vedet jäässä pohjalla.. :roll:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

27 Joulu 2013, 09:01

Mitäpä Lisenssi sanoo siihen, kun minulla on autossa, Xantia 1,9 TD yli 300 000 km ja 13 vuotta vanha polttoainesuodatin? Viime talven pakkasilla tuosta jäähdytysnesteellä lämmitettävästä suodattimesta meni polttoaine läpi, tänä vuonna autolla on ajettu vähemmän eikä pakkasia ole ollutkaan. Suodatin on vedestetty säännöllisesti. Aika puhdasta täytyy polttoaine olla mittareissa... Moni on veikannut, että suodatin revennyt ja toimii siksi. Ruiskutuspumppu on Boshin VE. No, olipa revennyt tai ei, ei muutaman satasen autossa haittaa yhtään mitään.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Velu

27 Joulu 2013, 11:14

Olen minäkin parillakin autolla ajanut useamman vuoden ja suunnilleen 200tkm. Mitään käyntihäiriöitä ei ole ollut. Molemmissa boschin laitteet joista tunnetusti polttoaine menee läpi. Toinen piti tosin kerran sulattaa tallissa kun oli kesälaatua, mutta sekin meni talliin omin voimin, eikä suodatinta tarvinnut aukoa.

Kuitenkin suodattimen vaihdossa huomattua niin ajon jälkeen oli suodatin ja pumppu melko kuumat,meinasi näpit palaa irrottaessa. Uudella suodattimella ne pysyivät paljon viileämpinä ja konee tyhjäkäynti oli tasaisempi. Vanhan suodattimen puhtaalla puolenkin oli sellaista tummaa hienoa ainetta saostuneena. Boschilaisessa on todella reipas ohikierto ja sen yksi tehtävä on pitää paikat viileinä kesällä. Vanhalla suodattimella alkaa tuo ohikierto pienentyä, tehoissa se ei näy, mutta pumppu pelaa kuitenkin paremmin viileänä.

Mitä itse olen oppinut niin kyllä suodattimet kannattaa ainakin tuntien mukaan vaihtaa ja vaikka osittain turhaankin. Vesittäminen on kuitenkin kaikkein tärkeintä. Cav laitteissa on paljon tarkempaa, varsinkin jakajapumpulla suodattimien vaihtelu ja talvilaatu on paikallaan.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

27 Joulu 2013, 11:24

Mitä tuohon sanoo? Mutta jos pitkiä matkoja on ajettavana varsinkin talvella, en itse ottaisi riskiä, että matka jää kesken ja tietysti juuri asumattomaan korpeen yöllä kovalla pakkasella. Silloin muutaman euron suodatin olisi kenties kannattanut vaihtaa.

Jakeluasemissa voi olla puhtauseroja, samoin eri polttoainetoimittajissa. Asian arkaluonteisuudesta johtuen ei ehkä ole syytä julkaista mitään tältä alueelta, vaikka hieman näytteitä käytäisiinkin ottamassa.

Maanalaiset polttoöljysäiliöt on tarkastettava määrävälein ja kyllä oma kokemus on, että aina on ollut paljon lietettä pohjalla terässäiliössä. Ei öljypoltintakaan vedetä heti käyntiin säiliön täytön jälkeen, tai en minä ainakaan ole käynnistänyt...on se pitkän aikaa sekaisin ja suodatin heti tukossa, jos liikaa hätiköi.

Puhtaalla polttoaineella kuluminen ja karstoittuminen on vähäisempää ja käyntihäiriön todennäköisyys pienempi. Ei tässä mistään muusta ole kysymys. Jokainen harkitsee tietysti omien koneittensa kohdalla, miten niitä huoltaa ja mitä riskejä ottaa. Jos suodatin on määrätty vaihdettavaksi esim 60.000 km kohdalla, kyllä se määräaikaishuollon tekijän on sinne asiakkaan autoon vaihdettava, vaikka toimisi hyvin 120.000 km ilman vaihtoa.
Vastaa Viestiin