Oletteko käyttäneet sitä noiden suodattimien sakkakupin alla olevaa tyhjennysproppua. CAV:n oma suositus on päästää lika pois usein noista kupeista. Omassa nuo roput ovat muovisia. Kuppi on alumiininen, mutta lasikuppiakin on saatavilla tuohon suodattimeen (näkisi, onko vettä). Alumiininen on lujempi ja vähemmän tiivistettävää. Mielestäni riittää, kun kerran vuodessa lirauttaa moskat ja vedet pois kupeista ennen talven tuloa.
En ole vaihtanut suodattimia kerran vuodessa vähistä ajotunneista johtuen (CAV:n suositus on kerran vuodessa).
Kun puhutaan ensiö- ja toisiosuodattimista, silloin mieleen tulee ensimmäisenä karkea- ja hienosuodattimet, mutta tästä ei ole kysymys näiden traktorien kohdalla. Itse olen vaihtanut molemmat elementit aina samalla kertaa. Ehkä olisi parempi puhua tuplasuodattimista.
Suodattimen suodatuskyky hieman paranee, kun se on osittain "tukossa". Mutta menee aika kikkailuksi. Nuo alkuperäiset suodattimet suodattavat riittävän hyvin, joten en näe mitään etua jättää toinen vaihtamatta. Ei ainakaan ole kertaakaan ollut käyntiongelmia, joiden voisi ajatella johtuvan polttoaineen likaisuudesta. Mutta sinänsä tietenkin mielenkiintoinen näkökulma tuo jälkimmäisen suodattimen vaihtamatta jättäminen. Ei voi täydeksi huuhaaksikaan väittää. On olemassa isoja suodattimia, joiden toiminta perustuu juuri tähän ilmiöön, likakakkuun suodattimen päällä ja kakkua kaavitaan niin, että sen paksuus pysyy sopivana.
Suodattimista itsestään saattaa alkaa suodatinmateriaali pettää kovin pitkän ajan kuluttua, joten on ne syytä sentään muutaman vuoden perästä vaihtaa eikä 10 vuoden välein.
Polttoaineputsarien vaihto
Valvoja: automies560
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Komppaan Lisenssiä tässä, säännöllisellä vaihdolla näkee myös onko tankin puhdistus tarpeen,sakkakupin sisällöstä päättelemällä.
Nuhveissa kun on sakkakuppi/vedenerotin siinä ennen putsareita/putsaria niin näkee jo siitäkin kertyvän mujun määrän.
Mie laitoin Leukuunkin sakkakupin,varmuuden vuoksi,siinä kun on tankki melko ruosteinen sisältä,edellisten omistajien jäljiltä.
Nuhveissa kun on sakkakuppi/vedenerotin siinä ennen putsareita/putsaria niin näkee jo siitäkin kertyvän mujun määrän.
Mie laitoin Leukuunkin sakkakupin,varmuuden vuoksi,siinä kun on tankki melko ruosteinen sisältä,edellisten omistajien jäljiltä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Minulla ei ole tiedossa, miten puhtaaksi nuo CAV:n patruunat suodattavat polttoaineen...mutta pian on
En ole kertaakaan putsannut tankkia, joten likaa täytyy olla enemmän kuin riittävästi menossa suodattimille. Suodattimilla on ajettu n yksi tankillinen vasta (ovat siis melkein uudet). Otan polttoainenäytteen suodattimen jälkeen ja lähetän sen labraan, joka tekee likahitusten laskennan/tutkimuksen siitä näytteestä. Voi olla, että menee minulta joulu(ilo) piloille... ja olisi pitänyt tykkänään jättää tuo temppu tekemättä.
Mutta tiedetäänpähän sitten, onko suodatus hyvä. Ja kuinka suuresta puhtausvaatimuksesta oikeastaan puhutaan näiden traktorien kohdalla, että toimivat vielä luotettavasti, ja luotettavastihan ne näyttävät toimivan.
En ole kertaakaan putsannut tankkia, joten likaa täytyy olla enemmän kuin riittävästi menossa suodattimille. Suodattimilla on ajettu n yksi tankillinen vasta (ovat siis melkein uudet). Otan polttoainenäytteen suodattimen jälkeen ja lähetän sen labraan, joka tekee likahitusten laskennan/tutkimuksen siitä näytteestä. Voi olla, että menee minulta joulu(ilo) piloille... ja olisi pitänyt tykkänään jättää tuo temppu tekemättä.
Mutta tiedetäänpähän sitten, onko suodatus hyvä. Ja kuinka suuresta puhtausvaatimuksesta oikeastaan puhutaan näiden traktorien kohdalla, että toimivat vielä luotettavasti, ja luotettavastihan ne näyttävät toimivan.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
On otettava huomioon että suodattimia on sekä hyviä että huonoja,ite olen käyttänyt nyt Donaldsonin putsareita,niitä kun on tuossa paikallisella osakauppiaalla.
Pitäisi olla ensiasennuslaatua
Ne halvat parin euron putsarit ei vakuuta,ihan kuin ois vessapaperia tungettu peltitötteröön....
Pitäisi olla ensiasennuslaatua
Ne halvat parin euron putsarit ei vakuuta,ihan kuin ois vessapaperia tungettu peltitötteröön....
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Donaldson on tunnettu valmistaja.
Mielestäni niissä, mitkä viimeksi ostin, oli CAV:n merkintä, mutta täytyypä katsoa tarkemmin, mikä pulju ne on tehnyt.
Tuli tuossa tähyiltyä alkuperäistä huoltokirjaa. Siellä tankin puhdistus ja sen suodattimen putsaus on 1200 tunnin välein. Polttoaineen pääsuodattimet 800 tuntia. Siirtopumpun sihti 200 tuntia. Sen sijaan sakkakuppien tyhjennykselle ei ollut suositusta. Se mainitaan kyllä polttoainejärjestelmän huoltokohteiden joukossa, mutta on ilmeisesti unohtunut määräaikaishuoltojen joukosta pois.
Mielestäni niissä, mitkä viimeksi ostin, oli CAV:n merkintä, mutta täytyypä katsoa tarkemmin, mikä pulju ne on tehnyt.
Tuli tuossa tähyiltyä alkuperäistä huoltokirjaa. Siellä tankin puhdistus ja sen suodattimen putsaus on 1200 tunnin välein. Polttoaineen pääsuodattimet 800 tuntia. Siirtopumpun sihti 200 tuntia. Sen sijaan sakkakuppien tyhjennykselle ei ollut suositusta. Se mainitaan kyllä polttoainejärjestelmän huoltokohteiden joukossa, mutta on ilmeisesti unohtunut määräaikaishuoltojen joukosta pois.
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Valmetin runkotankki, ei ollut ongelmia polttoainejärjestelmässä, kunhan käytti aina talvilaatua, päällitankit eriasia
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tullut itelle vastaa noita parin euron putsareita missä teksti on jotain tyyliin CAV296 TYPE siis ymmärrän tämän tekstin tyyliin jotta on kyseisen putsarin tyyppinen,
näissä samoissa putsareissa ollu liika suuri keskireikä jolloin tiivistys O-renkasaseen ei luotettava. parin putsarin kohdalla kieltäydyin asentamasta ja pamautin hallin lattiaan mokomat
näissä samoissa putsareissa ollu liika suuri keskireikä jolloin tiivistys O-renkasaseen ei luotettava. parin putsarin kohdalla kieltäydyin asentamasta ja pamautin hallin lattiaan mokomat
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eipäs nuokaan ongelmattomia ole, eräässä koneessa tuos naapuris kans ollu vit...i ropleemaa........Jooseppi 1 kirjoitti:Valmetin runkotankki, ei ollut ongelmia polttoainejärjestelmässä, kunhan käytti aina talvilaatua, päällitankit eriasia
Samoin moniin X05 koneisiin p-a letkut olen vaihtanut, aivan sontaa laadultaan, samaa myös uudemmissa.......
Meil 903sen kans ajeltu kymmenisen vuotta kesälaadulla läpi vuoden, ei montaa kertaa ole hyytynyt, mut joskus oli hytin alla tankin lähdössä imuvuotoa siinäkin.... Kiva reerata sinne se pikkunen 10cm letkunpätkä...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Noita kasarivärkkejä särjetty runkotankista useita etukuormaajalla..
Pa-letkut menny meiltä vasta 10 vuoden iässä. Jossei lähde käyntiin kuin nikotellen niin todennäköisin vikapaikka. Sama zetkoissa
Pa-letkut menny meiltä vasta 10 vuoden iässä. Jossei lähde käyntiin kuin nikotellen niin todennäköisin vikapaikka. Sama zetkoissa
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo, sitä tuossakin on ollut ( tosin ysärin puolelta hyvinkin oleva, 8550 kone ) , pariin kertaan hitsaillut tankin kylkeä, mutta on siinäkin niitä letku- ja putkimurheitakin ollut, jopa tankin sisällä katkennut imuputki.....kolmetonnine kirjoitti:Noita kasarivärkkejä särjetty runkotankista useita etukuormaajalla..
Pa-letkut menny meiltä vasta 10 vuoden iässä. Jossei lähde käyntiin kuin nikotellen niin todennäköisin vikapaikka. Sama zetkoissa
Setkas, esim 12145, ei letkumurheet tee muuta kuin likaisen kyljen, tankki kun on moottorin päällä....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Kyllä se vuorovaihto systeemi kahden suodattimen jalassa perustuu juuri siihen, ettei uusi suodatin suodata pieniä hiukkasia ennen kuin sinne on muodostunut vähän likakalvoa. Joissakin koneissa on hienosuodatin mitoitettu tiuhemmaksi, jolloin suodattimet voi vaihtaa kerralla. Luulisi, että jos suodattimet kielletään vaihtamaan yhtäaikaa, niin silloin olisi käytössä harvempi suodatinmateriaali.
Ei niitä suodattimia tarvitse ihan jatkuvasti vaihtaa. Esisuodattimeen se törky kertyy ja veden erottimeen. Ainakin itse olen pitänyt järjestelmän vedettömänä ja vaihtanut panokset tuntien mukaan. Empä muista, että olisi koskaan kone hyytynyt pakkaseen.
Ei niitä suodattimia tarvitse ihan jatkuvasti vaihtaa. Esisuodattimeen se törky kertyy ja veden erottimeen. Ainakin itse olen pitänyt järjestelmän vedettömänä ja vaihtanut panokset tuntien mukaan. Empä muista, että olisi koskaan kone hyytynyt pakkaseen.
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 14
- Liittynyt: 30 Huhti 2013, 07:04
Itellä tuli ajeltua 680 fiatilla varmaan 10 vuotta vaihtamatta suodattimia, toki vähentyi joka vuosi ajo, lopulta sitten alkoi kierrokset hyppiä hurjasti ajaessa, siinämäärin että jäi pellolla muokkaus kesken
Suodattimien vaihdolla alkoi taas toimia normaalisti, mitähän valehtelisi vuosittaiseksi ajomääräksi, oisko 200 hieman yläkanttiin ollut, nykyään hyvä jos 10 tuntia.
Suodattimien vaihdolla alkoi taas toimia normaalisti, mitähän valehtelisi vuosittaiseksi ajomääräksi, oisko 200 hieman yläkanttiin ollut, nykyään hyvä jos 10 tuntia.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Juuri tuo Warpun mainitsema asia tuli heti itselläkin mieleen...piraattisuodattimet CAV:n merkinnöillä. Nythän niiden suodatuskyky selviää. Veikkaan etukäteen, että vaihto on edessä. Kyllä näissä tiivisteet ottivat kiinni, mutta muuten alkoi epäilyttää...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
- Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
- Paikkakunta: Keski-suomen akseli
Sahasin kerran sellaisen kopio-suodattimen halki...
Ei ollu tukkeamisvaaraa...sen jälkeen ei ole ollu inspiraatiota
ostaa niitä. Kyllä rivipumppukin tykkää, jos puhdas polttoaine.
Ja jakajapumppu sitten tykkää kyttyrää pitkän päälle ja voi alkaa jumimaan..
Kun euron säästää, kymmenen menettää...
Ei ollu tukkeamisvaaraa...sen jälkeen ei ole ollu inspiraatiota
ostaa niitä. Kyllä rivipumppukin tykkää, jos puhdas polttoaine.
Ja jakajapumppu sitten tykkää kyttyrää pitkän päälle ja voi alkaa jumimaan..
Kun euron säästää, kymmenen menettää...
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Noinhan se on.
Tuota CAV 296 tyyppiä vastaavat:
Donaldson P556245
Baldwin BF825
Fleetquard FF167A
Sofima S7111NC
AC-Delco ACD 159
FRAM C1191A
MANN P917X (tämä on näistä ainoa, joka vastaa myös nk toisiosuodatinta suodatusteholtaan)
Tuota CAV 296 tyyppiä vastaavat:
Donaldson P556245
Baldwin BF825
Fleetquard FF167A
Sofima S7111NC
AC-Delco ACD 159
FRAM C1191A
MANN P917X (tämä on näistä ainoa, joka vastaa myös nk toisiosuodatinta suodatusteholtaan)