Polttoaineputsarien vaihto

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

stls
Vitos -nuffisti
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Marras 2012, 21:35

10 Joulu 2013, 23:44

Näitähän on olemassa kahdenlaista versiota.
Tuossa kuvassa vierekkäin:
Kuva

Vasemmalla alkuperäinen versio, oikeanpuoleinen nk. 'pleated version'.
Ei näy kuvasta, mutta tuossa oikeanpuoleissa on keskireikä alaosastaan huomattavan suuri, joten tuon suodatuspinta-ala ei ole niin suuri kuin alkuperäisen mallisen.

Suodatinvalmistajilta löytyy usein kumpaakin mallia ja lisenssi linkittikin jo tätä alkuperäistä vastaavia.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

11 Joulu 2013, 07:44

Laitoin luetteloon ne suodattimet, joihin itse pystyn luottamaan.

Mutta nuo nyt traktorissani olevat ostin yhdestä traktorivaraosia myyvästä liikkeestä, helposti kun sai, ja muistikuva on, että niissä oli CAV 296 merkintöjä. Jos niistä ei, niin kuin nyt vahvasti arvelen, löydy valmistajaa, vaihdan ne joka tapauksessa heti. Ja otan myös polttoainenäytteen, että onko "puhdasta" :(

Eikös tuo Delphi ole CAV:n jatkaja. Ainakin uudet suuttimet, jotka vaihdoin traktoriini, olivat Delphejä. Ne oli pakattukin niin kuin tarkkuusosien kuuluukin olla ja kone käy kyllä todella hienosti niillä.

Kävin hakemassa Mannit. Mielestäni nekään eivät olleet pahan hintaisia (3,90/kpl). Kun traktorissani on jo iso musta Mannin suodatin moottoriöljylle, niin polttoaineellekin nuo mustat sopivat ehkä parhaiten... :) Tämä on tietysti hifistelyä, mutta vitivalkoinen väri pomppaa vähän liikaa esille kulttitraktorin kyljestä.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

11 Joulu 2013, 11:07

lisenssi kirjoitti:
Eikös tuo Delphi ole CAV:n jatkaja. .
Ainakin CAV296-suodatinjalat on mulle tulleet Delphi-merkkisinä kun varaosaliikkeestä niitä tilailin.

Korjaamon hyllyssä on 2eur kappale ostettuja suodattimia, joissa lukee laatikossa muistaakseni isolla pelkästään CAV-296, ovat tosin samantyyppisiä kuin "stls" kuvassa vasemmanpuoleinen.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

14 Joulu 2013, 16:25

Nämä sieltä löytyivät. Valmistajasta ei ole vielä selkoa.
Liitteet
14122013930.gif
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

14 Joulu 2013, 17:12

Nuo on just niitä missä on huussirulla sisällä,miullakin oli noita,mutta en osta enää...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
stls
Vitos -nuffisti
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Marras 2012, 21:35

15 Joulu 2013, 00:07

Nuo on Sparexin suodattimia. http://v2.fi.sparex.com/ItemDetails/Ite ... artNumbers
Oikea valmistaja siis vaikea tietää.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Joulu 2013, 00:27

Ei ne DELPHI:n låådassa olevat suotimet nyt niin paljoa hintavampia ole ( ~5-6€ kpl vs halppiskopio mikälie, 2-3€ ) ettei sitä rahaa viitti putsariin uhrata.

Näis kun ei puhuta kuin joistain muutamista ekeistä / kipale hintaerona.... Jonkun kympinkin hintaero on vielä hyvinkin sellainen esim hydepuolella, ettei paljoa mietitytä, minkä ottaa....

Eri asia olisi pohdinnassa sitten, jos hintahaarukka olisi 150 - 400 eskoo......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

15 Joulu 2013, 01:07

http://www.ikh.fi/tuotehaku/polttoaines ... #!tid13393" onclick="window.open(this.href);return false; Fiiatissa ja foordissa tollaset, foortii ollu iha äskettäin vaihettukaa, fiiattii vaihdettii kun startin otti pois niin samalla vaihtu nuokin, viime vuonna NH huoltomies laittanu ihan New Holland logolla olevat..
-fiigumies-
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

15 Joulu 2013, 10:02

Olen samaa mieltä, ettei muutaman euron tähden kannata ottaa turhia riskejä noissa suodattimissa.

Liike (maahantuoja) , josta kävin Mannit noutamassa, edusti kolmea merkkiä (Donaldson, Mann ja Fleetquard; kaikki siis laatumerkkejä). Juttelin myyjän (omistajan) kanssa ja hän kertoi, että Donaldson ja Mann tekevät myös toisilleen suodattimia; että saavat suurissa sarjoissa niitä tehtyä.

Jos suodattimen valmistaja ei käy ilmi pakkauksesta tai suodattimesta, silloin kyllä hälytyskellojen pitää alkaa omassa päässä soida, niin kuin tässä viestiketjussa monet ovat jo sen selvästi tuoneet ilmi kokemukseenkin perustuen. Ei ole järkeä ottaa turhia riskejä.

Sinänsä tuo rakenne, paperirulla, ei ole minulla moittimisen syynä. Mutta paperia on monenlaista (huonosta lähtevät kuidut irti ja suodatin likastaa itsessään koko järjestelmnän) ja sitä voi olla enemmän ja vähemmän siellä sisällä. Ja jos suodattimen O-renkaat eivät tiivisty ollenkaan, silloin menee polttoaine horona läpi suodattimesta jne jne.

Mutta jottemme langettaisi tuomiota ilman varmoja todisteita, suodattimen jälkeen otettu polttoainenäyte on nyt matkalla labraan. Toivottavasti pysyy kuljetuksessa pullo ehjänä eikä vuoda kuiviin. Pakkanen saattaa tehdä temppunsa muovipullolle.

Siitä otetaan hiukkaslaskenta...siis minkä kokoista murikkaa menee kuinkakin paljon läpi suodattimesta jauhamaan ruiskutuselementteihin "parempaa pinnanlaatua" ja "kalibroimaan" suuttimet raepuhalluksella oikean kokoisiksi :roll:

Mutta oli tulos mikä tahansa, en minäkään toista kertaa astu miinaan, vaan suodattimen on oltava tunnetun valmistajan laatutuote (eikä nimimerkin takana valmistettu = "pärnäsen pajassa, polvien välissä, ängetty tarjouksesta ostettuja halpoja vessapaperirullia käytöstä poistettujen säilykepurkkien sisään"). Veikkaanpa, etteivät myyjät edes tiedä tuon piraattisuodattimen valmistajaa. Esim IKH:lla näytti olevan erilaiset tekstit suodattimen päällä ja hinta 2,6 euroa/kpl. Mielestäni on hyvä, että aiheesta käydään perusteellinen keskustelu.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Joulu 2013, 10:12

Minä olen käyttänyt pääsääntöisesti kotimaassa valmistettuja M-filterin tuotteita. M-filter tekee maalaisjärjen näkökulmasta laadukkaita suodattimia, mm. tiivistepintojen paksuus ja pinta-alat ovat riittävät ja tiivisteet jotka tulevat suodattimien mukana ovat laadukkaita. M-filter valmistaa myös Agcolle mm. Valtran OEM -suodattimia, vaikkakin ei enää kaikkia kun osa näkyy olevan Made in USA tekstillä nykyään, se on sitä agcon ratekiaa.

Pari kertaa olen erehtynyt sparexin tai tarvikevalmistajan suodattimiin.

SF (Sure Filter) polttoainesuodattimet ovat todella huonolaatuisia tiivisteiltään, yhden asensin ja toista en koneisiini laita.

Toinen on Sparexin myymät moottoriöljynsuodattimet, joka on niin harakiripaskaa tiivisteiltään, että ei pahemmasta väliä.
Jo tiivisteissä on puolenmillin!!! paksuuseroja ja hirveät tekopurseet materiaalia ympäröimässä, siis aivan täyttä skeidaa!

Varsinkin kun vaihtaa öljyjä savotalla, pakkasessa ja luonnon armoilla, osaa arvostaa suodattimia, jotka saa asennettua vaivattomasti joka kerta ja pitämään ensiyrittämällä.

Donaldsonin valmistama, valmistajan taulukoiden mukaan valtraan käypä ilmansuodatin ei käynytkään, koska tiiviste oli sen verran erilainen, että kansi ei mahtunut kiinni putsarista, m-filterin kävi. Donaldson on muuten kyllä luotettava suodatinvalmistaja.

Jostain syystä kotimaista suodatinvalmistajaa ei kiinnosta päivittää tietotaulukkoaan oikein. Olen ollut tehtaalle pari kertaa yhteyksissä suodatinasioissa ota yhteyttä kaavakkeen kautta, mutta mitään ei ole kuulunut. Leyland ja Nuffield suodattimien taulukoissa on selkeitä puutteita, heiltä löytyisi suodattimia mutta taulukot eivät tunne ja siksi osaamattomat myyjät eivät osaa myydä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

15 Joulu 2013, 11:42

Pari kertaa olen aikanaan käynytkin tuolla Masterin mainitsemalla tehtaalla tarkoituksena teettää erikoissuodattimia. Sain myönteisen kuvan heidän osaamisestaan ja laadustaan ja myöskin joustavuudestaan tehdä räätälöityjä suodattimia. Ei varmasti olisi mahdotonta teettää Nuhveihin ja Leukkuihin huippusuodattimia omalla speksillä.

Suomalaisille tyypilliseen tapaan myynti- ja markkinointi ontuu eniten. Täällä osataan tehdä, mutta ei osata myydä! Ei saada edes esitteitä ajan tasalle...

Sitten on toinen juttu nuo bulkkisuodattimet, joita on markkinoilta saatavissa niin edulliseen hintaan, ettei täällä kannata alkaa niitä tehdä.

Voimme vielä pöyhiä näitä suodattimia ja katsoa löytyykö esim lanka-periaatteella tehtyä suodatinta, joka olisi aivan huippuluokkaa suodatusteholtaan. Esim nuo öljypolttimien suodattimet ovat yleensä sillä periaatteella tehtyjä. Kysellään vielä eri valmistajilta.

Niitä erikoispaperikoneita, joilla valmistetaan suodatinpapereita, ei ole mahdotonta määrää maailmalla. Mutta varmasti paperin laadussa on merkittäviä eroja.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

19 Joulu 2013, 08:38

No nyt on analyysit tehty. Puhtausluokka oli ISO4406 22/19; pitäisi olla 18/16. Likaista oli. Desilitrassa yli 5 myyn partikkeleita oli 2,6 miljoonaa, yli 25 myyn partikkeleita 72000 ja yli 100 myyn partikkeleitakin oli 980! (100 myytä on 0,1 mm)

On ehdottomasti viisasta välttää tuollaisten piraattisuodattimien käyttöä, jotka eivät suodata likaa pois. Asiaan ei jää mitään jossitteluvaraa. Likapartikkelien määrä näytteessä oli yli 10-kertainen sallittuun tai hyvään suodatukseen nähden!

Alkuperäinen määrittely suodattimelle on 99 % ja 14 myytä. Toisin sanoen se suodattaa 99 % yli 14 mikroonin partikkeleista. Tämä suodatusaste on vanhoissa rivipumpuissa ja sekin on vielä verrattain karkea. Tuo testattu suodatin ei täyttänyt näitä vaatimuksia. Kun siis sallittu hiukkasmäärä yli 14 myyn partikkeleissa on 1 %, niin tuolla testatulla se oli 17,3 %.

Seuraava vaihe on asentaa isommat kannut tilalle, mutta kuitenkin samaan suodattimen jalkaan. Patruuna on vaan paljon pitempi. Sitten katsotaan uudelleen tulos.
Liitteet
näyte.jpg
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

19 Joulu 2013, 15:05

Jotenkin arvelinkin ettei Serla ole tarkotettu löpönsuodatukseen :mrgreen:
analyysi olis kiva tietää myös ns.laatusodattimien suorituskyvystä :shock:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

19 Joulu 2013, 17:21

Tämä kuva on otettu Donaldsonin otsapinnasta ja sama rakenne näkyy olevan muissakin suodattimissa. Laitan koneeseen isot (pitemmät siis) suodattimet, joissa on sama suodatusaste ja rakenne ja sitten katsotaan tulokset. Seuraava vaihe on kehittää oma patruuna tai vaihtaa sinne nykyaikaiset suodattimet. Selvitän näiden vaihtoehtojen kustannukset. Nykysuodattimen asennus edellyttää myös jalan vaihtoa, mutta se on pikkuhomma. Silloin itse patruunan vaihto on paljon helpompaa. Se on spin-on tyyppinen. Hinta-arvio koko paketille on n 80 euroa. Mutta ensimmäisessä vaiheessa siis lisätään vain suodattimen pituutta ja kenties sovitetaan lasikupit patruunoiden alle, jos mahtuvat. Vaikka pitkän suodattimen paperi on samaa kuin lyhyemmässä, partikkelit joutuvat keskimäärin puikkelehtimaan pitemmän matkan päästäkseen pumppuun ja suuttimille. Tämän version hinta on puolet täysin uudesta suodattimesta jalkoineen. Sen suodatustulos on saatava selville ensin ja vasta sitten siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Tarkoitus on ajaa näillä n tankillinen ja sitten analysoida likapartikkelit.

Räätälöityjen suodattimien valmistuksen selvitystyö on käynnissä. Se kestää vähän pitempään, mutta alkuvuodesta tiedän, aloitetaanko se työ aina valmiisiin tuotteisiin asti.
Liitteet
19122013931.gif
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

21 Joulu 2013, 16:39

Leukuissa on vakiona kahta eri suodatinta, lyhyttä ja pitkää, osaisiko joku sanoa, missä malleissa on lyhyet ja missä pitkät?

Nähdäkseni spesiaalisuodatinta kannattaisi valmistaa vain pitkänä mallina. Kokeilen, mahtuvatko nuo pitkät omaan traktoriini.
Vastaa Viestiin