Tämmöinen hirmu tuotiin käymään 60-vuotishuollossa.
Traktori on eurooppalaistettu versio Amerikkalaisesta Massey-Harris 44-traktorista, eroten esikuvastansa vain etuakseliston, sekä moottorinsa osalta. (M-H 44: 4syl Continental bensa vs. M-H 744D: Perkins P6. 6syl, 4,73l 44Hv pyörrekammiodiesel)
Tarkoitus olisi suorittaa vanhalle palvelijallemme pienimuotoinen kasvojen kohotus lähitulevaisuudessa.
Traktori on ollut meillä uudesta asti ja kokenut elinkaarensa aikana kaiken mahdollisen. Alkaen 1950-ja 60-lukujen puutavararallista (Karunki-Kemi..65km suuntaansa) ja ollut 1980-luvun alkuun asti vielä maataloustraktorina, sekä kenttäsirkkelin voimanlähteenä. Tuntimääriä voi vain arvailla (arviot liikkuvat jossakin +30 000h paikkeilla) Ulosoton särkyminen lopetti tämän komeuden uran vuonna 1982.
Kyseinen härrävärkki on kuitenkin vielä juuri ja juuri omin voimin siirrettävissä, läpikäynti täytyy aloittaa renkaiden vaihdolla.
Projektina tuo on melko täydellinen, ainoa suurempi puute on hihnapyörälaite kokonaisuudessaan. Korjattavia paikkoja toki löytyykin sitten vähän jokaiselta suunnalta. Onneksi Perkins P6 valurautamäntäisenä maatalousversiona ei moiti vielä tuonvertaisia tunteja.
Massey-Harris 744D -51
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Sama hirviö... Entraus on vain viivästynyt muutaman (maamoottori)projektin takia...Mutta jospa sitä nyt.
Projektia aloiteltu irto-osien inventoinnilla. Maskille, konepellille ja lokasuojille riittää pelkkä hionta ja maalaus (ihme, etteivät ole hakkautuneet). Myös ulosottoakselin suojapellille riittää samanlainen käsittely.
Ohjaussimpukka vaatii pientä herkistelyä, kytkin samaten, etuvanteet pitäisi vaihtaa oikeammiksi (nykyiset peräisin Chevrolet -38 seka-autosta ja pilattu kääntämällä keskiö)
Sähköt uusiksi, hydrauliikka kaipaa tiivistystä (tässä on 3-pistejärjestelmä) Toinen takakeskiö menee todennäköisesti uusiksi halkivian takia, renkaat joka nurkkaan uusiksi, nosto- ja vetovarret pitäisi käydä etsimässä. ja pitäisi keksiä joku pätevämpi tilke remmisiivan reikään. 5-sylinteri tuntuu laiskottelevan välissä (pumpussa tarttuu 5-elementti), joten sekin taitaa tarvita pientä hellyyttä osakseen.
Projektia aloiteltu irto-osien inventoinnilla. Maskille, konepellille ja lokasuojille riittää pelkkä hionta ja maalaus (ihme, etteivät ole hakkautuneet). Myös ulosottoakselin suojapellille riittää samanlainen käsittely.
Ohjaussimpukka vaatii pientä herkistelyä, kytkin samaten, etuvanteet pitäisi vaihtaa oikeammiksi (nykyiset peräisin Chevrolet -38 seka-autosta ja pilattu kääntämällä keskiö)
Sähköt uusiksi, hydrauliikka kaipaa tiivistystä (tässä on 3-pistejärjestelmä) Toinen takakeskiö menee todennäköisesti uusiksi halkivian takia, renkaat joka nurkkaan uusiksi, nosto- ja vetovarret pitäisi käydä etsimässä. ja pitäisi keksiä joku pätevämpi tilke remmisiivan reikään. 5-sylinteri tuntuu laiskottelevan välissä (pumpussa tarttuu 5-elementti), joten sekin taitaa tarvita pientä hellyyttä osakseen.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Eikös jaskarilla nurmooooooossa ollu tämmöinen entrattuna.. Harmaita verkuja on jokaisella mutta nämä on harvinaisempia.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
On ainakin yksi, mutta jotkut ovat puhuneet kahdestakin. lisäksi Matilla on vielä harvinaisempi 745D, eli sama laitos, mutta 4-reikäisellä Perkinsillä.
Maahan näitä (744D) on aikoinaan tuotu n.150kpl, joten nykytilannetta voi vain arvailla. Itselläni on tietoa 6:stä yksilöstä.
(Tuo oma, Jaskarin M-H, yksi trukiksi muutettu Kainuun puolessa, Tarvasjoen SEO:n pihalla seisova, yksi on nähty Wanhan Woiman päivillä v-2008, oli silloin jonkun Ylivieskalaisen traktoriliikkeen omistuksessa ja Yksi erikoisella keulalla oleva, jota on käytetty pullingissakin.)
Maahan näitä (744D) on aikoinaan tuotu n.150kpl, joten nykytilannetta voi vain arvailla. Itselläni on tietoa 6:stä yksilöstä.
(Tuo oma, Jaskarin M-H, yksi trukiksi muutettu Kainuun puolessa, Tarvasjoen SEO:n pihalla seisova, yksi on nähty Wanhan Woiman päivillä v-2008, oli silloin jonkun Ylivieskalaisen traktoriliikkeen omistuksessa ja Yksi erikoisella keulalla oleva, jota on käytetty pullingissakin.)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Entrausta aloiteltu.
Takakumit on vaihdettu ja nytpä niissä pysyy taas ilmakin sisällä.
Rakkine on myös pesty, joten seuraavana hommana irtomaalien poisto ja mahdollisesti uusi väri päälle. Vetoakselien ja muutkin vaihdelaatikon stefat menevät vaihtolistalle. Perkins itsessään näyttää tiiviiltä ja käy taas kunnolla kuudella pytyllä.
Korjauslistalla on vielä valurautaiset takakeskiöt, joista toinen on haljennut erittäin pahasti. Molemmat keskiöt pitää myös holkittaa, koska akselit ovat kuluneet kartioidensa kohdalta portaalle (kiilaurat hakkautuneet erittäin pahoiksi). Noh ehkäpä näistä jotakin saadaan aikaiseksi.
Vetovarret, ja säätökampi löytyivät ja olivat jopa yllättävän hyvässä kunnossa. Myös alkuperäiset ajovalolamput olivat tallessa.
Puutteina on hihnapyörälaite kokonaisuudessaan ja maatalousvetolaitteen paaka, semmoiset kun löytäisi jostakin.
Takakumit on vaihdettu ja nytpä niissä pysyy taas ilmakin sisällä.
Rakkine on myös pesty, joten seuraavana hommana irtomaalien poisto ja mahdollisesti uusi väri päälle. Vetoakselien ja muutkin vaihdelaatikon stefat menevät vaihtolistalle. Perkins itsessään näyttää tiiviiltä ja käy taas kunnolla kuudella pytyllä.
Korjauslistalla on vielä valurautaiset takakeskiöt, joista toinen on haljennut erittäin pahasti. Molemmat keskiöt pitää myös holkittaa, koska akselit ovat kuluneet kartioidensa kohdalta portaalle (kiilaurat hakkautuneet erittäin pahoiksi). Noh ehkäpä näistä jotakin saadaan aikaiseksi.
Vetovarret, ja säätökampi löytyivät ja olivat jopa yllättävän hyvässä kunnossa. Myös alkuperäiset ajovalolamput olivat tallessa.
Puutteina on hihnapyörälaite kokonaisuudessaan ja maatalousvetolaitteen paaka, semmoiset kun löytäisi jostakin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Nostolaite on jo entrattuna. Tässä(kin) männän tiiviste oli nahkaa. Sisällä oli julmettu määrä törkyä ja tiiviste oli poikki, joten tuo nostolaite on ollut ilmeisen kauan vain symboolinen koristus perässä.
Traktorista itsestään löytyi yksi pirullinen vika... Molemmat vetopyörät olivat halkeilleet kevennysreikien välistä, viat on korjattavissa Böhlerin UTP-85:silla nätisti.
Noh jotakin muutakin on saatu aikaan... Ulosottoakseli on taas toimivassa muodossa väliholkin teon ja poorien oikomisen jälkeen.
Tarkoituksena olisi myös säästää käytössä nuo Letukasta peräisin olevat etuset, ovathan ne olleet mukana jo vuodesta 1961. Tarvitsee vain hommata jostakin kaksi 6.00x20" donitsia niihin.
Traktorista itsestään löytyi yksi pirullinen vika... Molemmat vetopyörät olivat halkeilleet kevennysreikien välistä, viat on korjattavissa Böhlerin UTP-85:silla nätisti.
Noh jotakin muutakin on saatu aikaan... Ulosottoakseli on taas toimivassa muodossa väliholkin teon ja poorien oikomisen jälkeen.
Tarkoituksena olisi myös säästää käytössä nuo Letukasta peräisin olevat etuset, ovathan ne olleet mukana jo vuodesta 1961. Tarvitsee vain hommata jostakin kaksi 6.00x20" donitsia niihin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Nyt Harriksesta on sitten kaikki irtilähtevä riisuttu pois. Runko on puhdistettu maalausta varten ja irto-osatkin alkavat kaipaamaan väriä päällensä.
Hajallaan ollut takakeskiö sai 12mm levystä tehdyn "prikan" sisäpuolelle ja halkein on hitsattu kiinni (paitsi kartion paksunnoksen juuresta). Nyt täytyy kiikuttaa tuo tarpeeksi isoon sorviin ja sorvauttaa siihen naappa keskelle uutta kartiota varten. Toinen puoli vaatii myös saman operaation.
Myös maatalousvetolaite on taas 50:n vuoden tauon jälkeen kokonaisena virassaan.
Hajallaan ollut takakeskiö sai 12mm levystä tehdyn "prikan" sisäpuolelle ja halkein on hitsattu kiinni (paitsi kartion paksunnoksen juuresta). Nyt täytyy kiikuttaa tuo tarpeeksi isoon sorviin ja sorvauttaa siihen naappa keskelle uutta kartiota varten. Toinen puoli vaatii myös saman operaation.
Myös maatalousvetolaite on taas 50:n vuoden tauon jälkeen kokonaisena virassaan.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Harriksen runko punastelee komeasti, eli nyt on väri päällä, myös Perkins on taas nokalla komean mustana. Vielä olisi pikkuosien ja peltien värjäilyä edessä. Keväällä tuo tulee ajamalla ulos tallista, mihin se syksyllä siirrettiin Valmetilla.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Projekti seisoo yhden mitättömän ongelman takia. Vesipumpusta on joskus särjetty toinen termostaattikotelon kiinntyskorvake ja TIG on vielä vuorotteluvapaalla. Kyseinen käikäle on alumiinista valettu. Samalla kertaa muninut termostaattikotelo valettiin uusiksi vanhaa rikkonaista mallina käyttäen, mutta pumpun koppa saa jäädä alkuperäisenä käyttöön (sen valaminen ja koneistaminen on senverran suurempi spektaakkeli, että ei ihan heti aloiteta moista)
Vetoakselit on oikaistu ja keskiöt korjattu muuten, vain akseliholkit on vielä tekemättä. Kyllä tämä tästä...
Vetoakselit on oikaistu ja keskiöt korjattu muuten, vain akseliholkit on vielä tekemättä. Kyllä tämä tästä...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 73
- Liittynyt: 22 Maalis 2014, 11:04
- Konekalustoani: Nuffit: 4/60+KKK vm63, four vm58, 10/60 vm66, 4/65 vm69+ukkomestari 355, 4/65 vm68+simson junior. Leyland 255 vm76, Massey-Harris 745, Fordson Super Major vm62
- NLCF r.y jäsen Nro: 290
- Paikkakunta: Haapavesi
Satun omistamaan tuon viestiketjussa mainitun 745D mallin massey-harriksen,olis kiva tietää minkä verran näitä on vielä suomessa kehillään olevana. Joskus kuullu että kyseistä mallia olis tuotu maahan n:80kpl? Osa puutteita on mutta moottori on käynti kunnossa,suurimmat puutteet ohjaus ja rattiakseli puolella.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Hyvä, että löytyy muitakin Harristelijoita täältä..
Ohjauksen osat saat hommattua todennäköisemmin eBay:n kautta Australiasta, tai uudelta mantereelta (M-H 44:ssä on samanlaiset osat rungossa ja ohjauksessa, kuin näissä Euro-malleissakin).
Itse olen yrittänyt hommata tuohon 744D:hen takavanteita ja remmisiivaa täältä kotimaasta ja osien löytäminen on suoraan verrannollinen tuohon toiseen harvinaisuuteemme, eli Allgaier AP-17:een. Kaiken kaikkiaan... Ulkomailta löytyy, kotimaasta voi olla lujassa.
Ohjauksen osat saat hommattua todennäköisemmin eBay:n kautta Australiasta, tai uudelta mantereelta (M-H 44:ssä on samanlaiset osat rungossa ja ohjauksessa, kuin näissä Euro-malleissakin).
Itse olen yrittänyt hommata tuohon 744D:hen takavanteita ja remmisiivaa täältä kotimaasta ja osien löytäminen on suoraan verrannollinen tuohon toiseen harvinaisuuteemme, eli Allgaier AP-17:een. Kaiken kaikkiaan... Ulkomailta löytyy, kotimaasta voi olla lujassa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...