2140 Jontikan käynnistysongelma.

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

13 Touko 2013, 19:31

Löytyiskö hyvää tai huonompaa arvausta/ehdotusta, mistä jatkaisi vian etsiskelyä.

Potilas on -86 2140 John Deere, 4.0 turbokoneella.

Eli vaiva on ollut jo pidemmän aikaa, mutta esiintyy hyvin harvoin.

Normaalisti toimiessaan kone käynnistyy hyvin ja nopeasti, vaivan ilmestyessä ei millään.

Vaiva on tähän mennessä ilmaantunut, kun juuri sammutettua tai yhdessä tapauksessa vahingossa sammunutta moottoria käynnistetään (eli yhden kerran sammui vahingossa sammutinta käyttämättä) ei moottori käynnisty. Pyörii kyllä.

Yleensä lähtee piakkoin käyntiin, joskus on himpun illmattu ruiskupumppua.

Viimeisin sammahdus tuli metsässä ja olin itse paikalla ja sattui työkalujakin.

Availtiin PA-linjaa tankilta lähtien, ainetta tulee mukavasti siirtopumpulle asti, josta linjat sitten nouseekin ylemmäs ja ei enää virtaa kummoisesti vaikka tankki oli suht täynnä.

Siirtopumppua käsin käytettäessä se menee hetkessä veltoksi, eli ei saa ilmeisesti ainetta menemään mihinkään, toinen syy on kuulemma tuon moottorin taipumus pysähtyä niin, että nokka painaa siirtopumppua, jolloin liikettä ei juuri jää.

No, härnättiin johdonpätkällä starttia, että saatiin pyörähtämään vain vähän ja eikun pumppaamaan. Nyt tuli ruiskupumpun ilmausreiästä löpöä kaaressa. Moottori ei käynnistynyt.

Seuraavaksi 2,3 ja 4:n suutinputket löysälle suuttimen päästä. Startatessa nippanappa näkyy, että jotain tapahtuu ja ainetta tulee todella vähän. Virta loppui akusta, joten lisää volkkarista.

Ei muutosta, välillä suutinputket kiinni, kun ei ilmaakaan tule, ei käynnisty.

Pariin otteeseen paukuttelin pumpun kuvetta lenkkiavaimella, mutten muista missä välissä.

Kolmatta kertaa suutinputket auki ja starttaamaan. Alkoi heti ruiskia niinkuin dieselin pitäisikin ja yritti 1:s pytyllä käyntiin. Putket kiinni ja kokeilu, heti käyntiin.

Hetken kuvittelin, että ruiskupumpun samuttimen kara jumittaisi, mutta tuo vähän aikaa sitten tapahtunut vahinkosammuminen liian ison vaihteen johdosta ei sovi siihen, koska senkin jälkeen sai jonkin aikaa temppuilla ennen kuin toimi.

Ja laitteessahan on jakajapumppu.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

13 Touko 2013, 19:36

Pumppu huoltoon..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

13 Touko 2013, 19:41

Pumppua tässä itsekin epäillään, mutta paikallinen jontikka-asentaja kehoitti etsimään vikaa muualta, kun ei tiedä pumppuja menneen. Tosin, kerta se on ensimmäinenkin.

Jos ei loistoideoita tule, niin sitä kokeillaan.

Tunteja n. 10000.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Touko 2013, 20:18

Pistä nyt ensihoidoksi 2T-öljyä tankkiin sellasen arviosi mukaan 2-4%, reilukaan annos ei vaaraksi ole, eli litra vähintään 50litraan, eikä haitaksi ole vaikka se litra 20neen litraankin menisi, ja ajelee tovin. Vastikään (pariviikkoa) diiselihuollon ukon kans juttelin erään ongelman tiimoilta (jonka olen jo korjannut) niin sanos et tää nykyinen nafta/löpö on niin kuivaa, et vanhemmissa, jopa n. 2000 mallisissa autoissa jakajapumpuilla kaikenlaista ihmeellistä vikaa ja ongelmaa, mitä ei vielä 10v sitten esiintynyt lainkaan
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

13 Touko 2013, 20:31

Pitää vissiin itekki 2t öljyy laittaa fiiatin tankkii, tänää melko kauan joutu tarttaamaan, viime syksyn ollu pumppu remontis..yhen kerran sen jälkee laittanu 2t öljyä, desin verran viime kuussa..
-fiigumies-
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Touko 2013, 20:39

Fiuhunkin voi hyvin heittää puolitankilliseen litran, joka 10nes tankkauskerta.
Muuttuu meinaan käynnistyvyys varsinkin kylmemmillä keleillä aikas paljon.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

13 Touko 2013, 21:15

Voisi laittaa oman nuhvinkin tankkiin vähän 2t öljyä..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

13 Touko 2013, 21:58

ramba kirjoitti:Voisi laittaa oman nuhvinkin tankkiin vähän 2t öljyä..
Eikös nuhvissa ole pumpussa öljyt itessään? Kun minun mielest leukus on ainaki, käytännös tost 2t öljyst ei oo mitää hyötyy sitte vai? :roll:
-fiigumies-
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Touko 2013, 22:02

Kyl se elementteihin ja suuttimiin vaikuttaa silti....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

14 Touko 2013, 05:04

Jaa. Pitää kokeilla. Nuhville huikka kans. Kas kun ei tullu mieleen, kun chevyn tankkiin lurautan kyseistä litkua joka tankkauksen yhteydessä. Kiitos vinkistä.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

14 Touko 2013, 07:23

fiigumies kirjoitti:
ramba kirjoitti:Voisi laittaa oman nuhvinkin tankkiin vähän 2t öljyä..
Eikös nuhvissa ole pumpussa öljyt itessään? Kun minun mielest leukus on ainaki, käytännös tost 2t öljyst ei oo mitää hyötyy sitte vai? :roll:
Ei ole tässä minun pumpussa...
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

14 Touko 2013, 14:03

Ja vaikka onkin omat öljyt niin ne ei voitele elementtejä. Jo 60-luvulla Mersedeksen alkutaipaleelle suositeltiin 2-t öljyä naftan sekaan vaikka senajan autoissa oli omilla öljyillä oleva Bosch:in rivipumppu. Eikä se tee pahaa nykyisiinkään moottoreihin poislukien korkeapainesuorasuihkut esim M-B CDI.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Touko 2013, 17:10

Joo, EI pumppusuutin tai COMMONRAIL koneisiin..... (tai voi kyllä, täysin omalla vastuulla, lopputulosta ei taata mihinkään suuntaan näillä neuvoilla)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

15 Touko 2013, 18:59

Uskaltaakohan belaruksenkin tankkiin lurauttaa 2t öljyä..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Touko 2013, 20:44

Ehdottomasti uskaltaa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin