Valmet 805 vs. 815 joka muuttuikin 6600:ksi

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

12 Maalis 2013, 20:43

Onnittelut valinnasta,ehottomasti hyvän valinnan teit,tuo on laatukone,juuri noin että vähän vanhempiki kunnolla tehty kone ennenkuin kolmansissa maissa tehty alkaenmalli :D :D
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

13 Maalis 2013, 15:06

Tänään tuli tutusteltua vähän tuohon Valmettiin... Pykäliä tuossa on enemmän, kuin siinä 6400:ssa, jolla joskus nuorena ajelin. Kyllä tuonkin kanssa pärjää...

Kuormaaja (ÅLO/Valtra 675) on vain vähän hengetön tuon kokoluokan kamppeeseen, jospa sillä kuitenkin pärjäisi.
Nuhvelentti kaappasi tuon heti ja lähti lumitöihin, jospa siitä saa illalla jonkunlaista raporttiakin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

13 Maalis 2013, 15:24

Ensimmäisissä 6000 sarjalaisissa 2 portainen pikavaihde, vaihtuu muistaakseni 94 kolmeportaiseen DPS:sään.

Itse olen käyttänyt kytkintä pikavaihteidenkin kanssa, sen verran nykivää käytöstä 5000h ajetussa muuten. Ovat kaitten ainoa kuluva osa vaihteistossa.. :)
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

13 Maalis 2013, 15:38

6400:ssa oli 2-portainen pikavaihde.
Tuossa DPS, eli pikku eroja hallintalaitteissa on.

6400:ssa oppi 1-reissulla käyttämään kytkintä pikavaihteen kanssa. Jatketaan tälläkin samoilla linjoilla.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

14 Maalis 2013, 13:52

Taitaa paremmmin toimia vanhemmat valtra/valmetit kuin nykyiset, kuulin taannoin kun eräs isäntä oli vaihtanut 6300 vallun "meipii" uuteen, ensi kokemuksien mukaan olisi valtra huollon mieleinen kone.. :oops: :roll: mallia en tiedä :!:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

14 Maalis 2013, 15:40

Ai niin, Master taisi mainita, että jos joku hämminki tulee, saa tilalle vastaavanlaisen koneen, tilalle tuotuna, hmm, se on + tässä asiassa.. 8)
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

14 Maalis 2013, 18:11

Muutamia repsottavia paikkoja korjailtu pakkaspäivän ratoksi. Uusi suunnanvaihtajan kepin nuppi saatiin kaupantekijäisinä haljenneen tilalle.
Etukuormaajassa oleva lisäventtiilipakka on taas kiinni puomissa. Huomenna täytyy hakea vielä ilmanpuhdistimeen uudet sisäkalut, niin sitten tuo passaa viedä töihin.

Koekäytössä tuo tuntui oiken käteensopivalta, opettelua ja muistinpalautusta on kuitenkin vielä edessä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Maalis 2013, 08:48

Ne vanhan mallin kepinnupit on kulutustavaraa. Oikeastaan ainut tuon koneen tyyppivika 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

19 Maalis 2013, 16:23

Suunnanvaihtajan kepin nuppi oli tullessaan palasina ja varaosa oli ACGO:n pussissa mukana.

Seuraavaksi alennuslaatikon ja päävaihteiston nupit. Molemmat ovat pikkuisen halki, mutta pysyvät vielä kasassa omin avuin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

31 Maalis 2013, 20:41

Alkoi hydrauliikan paineet arveluttamaan, kun kuormaaja tuntui laiskahkolta lämpimillä öljyillä.

Mittaus paljasti ikävän tuloksen. Pmax oli työkierroksilla vain 160bar, kun se pitäisi olla 190bar. Tyhjäkäynnillä paine nousi hädin tuskin 70bar tasolle. ->Pumppu vaihtokunnossa.
Myyjä tuli tässä hommassa reilusti vastaan, joten Vallu on taas kunnossa uudella pumpulla. Nyt tuntuu ruuti riittävän kuormaajassakin.

No vanha on vanha... Kyllä tämän kanssa näyttäisi pärjäävän.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

31 Maalis 2013, 20:50

Mukava kuulla, jotta myyjä tuli reilusti asiassa vastaan, ja nyt kone paremmas kunnossa jälleen....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

31 Maalis 2013, 22:03

Pumput on noissa kulutustavaraa. Oikein rankassa metsäkuormainkäytössä on jostain kumman syystä saatu pumppuja halki. Jossain rytkäyksessä ei painerajat kerkeä vastaan, ja piikki tappaa pumpun.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

01 Huhti 2013, 00:15

alumiinipalikoilla on tapana väsyä oikeissa töissä... 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
setori8011
Vitos -nuffisti
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Maalis 2013, 21:11
Konekalustoani: Zetor 8011
Paikkakunta: Iisalmi

06 Huhti 2013, 23:41

Itselläni on ollut tuo malli 915. Tuohon tosin oli vaihdettu tuo maatalous mallin etuakseli, joten olihan tuo niinkuin 905. Tunnustelut oli nostolaitteessa, tosin otimme ne pois, kun nostolaite sekosi. Tunteja oli minulle tullessa n. 17000 ja lähtiessä noin 19400, mökkikäytössä 3 vuoden ajalta. Olihan tuo voimiensa puolesta kone mutta sai tuota laittaakkin. Kalliita oli osia vrt. tuohon nykyiseen Zetoriin. Mutta kaikesta huolimatta jäi tuosta melko hyvä tunne, joka johtui ehkä siitä voiman tunteesta. Järjellä tuota sai käyttää, ettei hajonnut. Lisävarusteena jälki turbo + muutama horse. Eräs tuon koneen käyttäjä kertoi tuossa olleen n. 300 hv, minulla noin puoleen laimennettuna. Oli kuulemma pakkivaihteen rattaat pitäny vaihtaa samalla kuin moottoriöljyt. Tiedä nyt sitten?
Vastaa Viestiin