Fiat on kuin höyrykone
Valvoja: automies560
Fiat 80-90 on alkanut oireilla. Jäähdytysjärjestelmässä on jotain vialla. Ensinnäkin kone käy liian kylmänä. Vaikka vedättää isoilla kierroksilla, lämpömittari pysyttelee valkoisen ja vihreän rajamailla. Termostaatti on mallia 79 celsiusta.
Toinen oire on jumalatoin höyrypilvi, jonka kone silloitällöin tupsauttaa ilmoille. Höyry näyttäisi tulevan suoraan jäähdyttäjän säleiköstä, ei korkin tiivisteen välistä. Eipä tuo höyry minua haittaisi, mutta kun maantiellä liikkuu muitakin ja Fiatin höyrypäästöt heikentävät aika lailla näkyvyyttä.
Omat diagnoosini oireista ovat liian kylmä termostaatti ja vuotava jäähdytin. Jälkimmäistä tukee se, että nestettä tuntuu pikkuhiljaa hukkuvan jäähdyttimestä. Mutta voiko pieni liraus jäähdytysnestettä höyrystyä tien täyteiseksi pilveksi ?
Ajatuksia?
Toinen oire on jumalatoin höyrypilvi, jonka kone silloitällöin tupsauttaa ilmoille. Höyry näyttäisi tulevan suoraan jäähdyttäjän säleiköstä, ei korkin tiivisteen välistä. Eipä tuo höyry minua haittaisi, mutta kun maantiellä liikkuu muitakin ja Fiatin höyrypäästöt heikentävät aika lailla näkyvyyttä.
Omat diagnoosini oireista ovat liian kylmä termostaatti ja vuotava jäähdytin. Jälkimmäistä tukee se, että nestettä tuntuu pikkuhiljaa hukkuvan jäähdyttimestä. Mutta voiko pieni liraus jäähdytysnestettä höyrystyä tien täyteiseksi pilveksi ?
Ajatuksia?
Kun ite tekee, saa just sellasen kun sattuu tulemaan
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kun termari aukeaa, niin voi se pienestäkin raosta päästää kuohuvaa nestettä paineella maailmalle, ja tientäydeltä sitä tulee.
Jos kyseessä olisi valmetin 420 moottori, niin voisi sanoa kannentiivisteen olevan loppu. Ensimmäinen oire on koneen käyminen kylmänä ja ohjaamon myös.
Jos kyseessä olisi valmetin 420 moottori, niin voisi sanoa kannentiivisteen olevan loppu. Ensimmäinen oire on koneen käyminen kylmänä ja ohjaamon myös.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Sain lämppärin puhaltamaan lämmintä kun laitoin pahvin syylärin eteen, mutta eipä lämpömittari siitä juuri viisarinleveyttä enempää noussut. Kannentiivistettä itsekin vähän pelkään. Olen kyllä tuijotellut jäähdyttimen korkista nesteen pintaa samalla kun muija on ryntäytellyt moottoria mutta mitään kuplimista ei ole näkynyt. Onkos muita oireita joista voisi päätellä kansipahvin kuntoa ?
Kun ite tekee, saa just sellasen kun sattuu tulemaan
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Onhan siellä varmasti oikeantyyppinen termari
Esim vanha valmetin kone alalaipattomalla termarilla kiehuu kuin papupata mutta sisään ei lämmintä tule
Jos termari on oikea ja lämmöt ei nouse niin silloin termari aukeaa liian nopeasti tai on koko
ajan auki, tästä taas aiheutuu se että jäähdyttäjä lämpeää läpeensä hyvin nopeasti
Jos pystyt niin purista pihdeillä tms ylävesiletku tukkoon, silloin moottorin pitäisi alkaa lämmetä
Nämä nyt on semmosia yleisohjeita enkä tunne fiattia mutta toivotaan että jotain oli apua
Esim vanha valmetin kone alalaipattomalla termarilla kiehuu kuin papupata mutta sisään ei lämmintä tule
Jos termari on oikea ja lämmöt ei nouse niin silloin termari aukeaa liian nopeasti tai on koko
ajan auki, tästä taas aiheutuu se että jäähdyttäjä lämpeää läpeensä hyvin nopeasti
Jos pystyt niin purista pihdeillä tms ylävesiletku tukkoon, silloin moottorin pitäisi alkaa lämmetä
Nämä nyt on semmosia yleisohjeita enkä tunne fiattia mutta toivotaan että jotain oli apua
Mukana kuin peräpukama!
Termostaatti temppuilee... oireet samanlaiset kuin meitin 65-90 fiudessa. Lämmöt ei meinaa millään nousta, mut termarin vaihto auttoi asiaan. Muistaakseni oli vielä niin että aluksi testattiin vanha termari -> oli ok siinä 80 asteen kohdilla aukesi, mutta ei paikallaan toiminut? No kun ostettiin sitten brand new niin johan alkoi toimia. En tiedä mikä oli? henkimaailman juttuja?
Höyryä tosin ei koskaan ole tussautellut, eikä ole lämpöjen kanssa ollut koskaan fiatissa ongelmia. Melkeimpä käy italiaano kylmänä täällä Suomessa
Höyryä tosin ei koskaan ole tussautellut, eikä ole lämpöjen kanssa ollut koskaan fiatissa ongelmia. Melkeimpä käy italiaano kylmänä täällä Suomessa
- Hämis -
Myllyharjun tila
Hämeenkyrö
Nuffield 10/60 KKK
Myllyharjun tila
Hämeenkyrö
Nuffield 10/60 KKK
Pitkä päivä punnattu Fiatin jäähdytyssysteemin kanssa. Koko systeemi huuhdeltu moneen kertaan, jäähdyttäjä, termostaatti ja vesipumppu irroitettu ja tutkittu, eikä mitään näkyvää vikaa löydetty. Ylävesiletkuakin käytin pari kertaa irti koneen käydessä, mutta pikku tiputtelua suurempaa ohivirtausta ei ollut. Kokeilin myös toisella (käytetyllä) termostaatilla, vaan eipä ollut apuja.
Menee jo vähän mystiseksi tämä homma. Tilasin kuitenkin uuden, 82 asteisen termostaatin, josko se sitten auttaisi.
Päivän saldoksi jäi siis hieman irronnutta sakkaa jäähdytysjärjestelmästä ja itse rakennettu erikoistyökalu jolla polttoainesuodattimien takana olevan jäähdytysnesteen poistopropun saa auki. Fiiatmiehet tietää mistä on kyse
Menee jo vähän mystiseksi tämä homma. Tilasin kuitenkin uuden, 82 asteisen termostaatin, josko se sitten auttaisi.
Päivän saldoksi jäi siis hieman irronnutta sakkaa jäähdytysjärjestelmästä ja itse rakennettu erikoistyökalu jolla polttoainesuodattimien takana olevan jäähdytysnesteen poistopropun saa auki. Fiiatmiehet tietää mistä on kyse
Kun ite tekee, saa just sellasen kun sattuu tulemaan
Jos ei ala löytyyn vikaa niin kysele myös tuolta -> http://fiatagri.net/foorumi/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta voipi löytä lisää neuvoja ja vinkkejä
Tuolta voipi löytä lisää neuvoja ja vinkkejä
- Hämis -
Myllyharjun tila
Hämeenkyrö
Nuffield 10/60 KKK
Myllyharjun tila
Hämeenkyrö
Nuffield 10/60 KKK
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pistäppä lisätietoa sitten kun olet kokeillut uudella termarilla, mullakin jonkinverran fiat/ford/NH tietämystä, ja kirjoja kun huoltoa (valtuutettu) pidin joitain vuosia
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
meillä 70-90 ei kanssa tuo lämpömittari ole noussut vissiin ikinä mitenkään ylös, jäähytin vuotaa, pari viikkoa sitten oli paisunta säiliö täynnä ja nyt se on melkein tyhjä, sitte kun sammuttaa koneen niin höyryä alkaa tulemaan jäähyttimen luota..
-fiigumies-
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jos jäähdytin vuotaa ja sammutat lämplmän koneen, niin silloin lämpimästä jäähdyttimestä osa vuotavasta nesteestä tietysti höyrystyy, kesälämpimällä ei näy niin kuin näillä viileämmillä keleillä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Kiitos vastaajille mielenkiinnosta. Linkki Fiatfoorumille on hyvä. Tuolta löytyy hyvää teknistä tietoa.
Eiköhän se termostaatti perjantaina tule, katsotaan sitten miten sen kanssa käy. Ja kerron kyllä tuloksista foorumilla.
Eiköhän se termostaatti perjantaina tule, katsotaan sitten miten sen kanssa käy. Ja kerron kyllä tuloksista foorumilla.
Kun ite tekee, saa just sellasen kun sattuu tulemaan
Uusi termostaatti auttoi, vähän. Lämpömittari pysyttelee nyt nippanappa vihreällä. Aloin jo epäillä mittarin kuntoa, ja kun parempaa keinoa sen kunnon testaamiseksi ei ollut, ajelin hetken hyvin pienellä jäähdytysvesimäärällä. Mittari nousi komiasti lähelle kiehumispistettä, joten se toimii.
Jäähdyttimen vuotokohta selvisi kun otin pahvin pois sen edestä. Samaa kohtaa olen aiemmin jo koettanut tinata umpeen, ja nyt se taas vuotaa. Tälläkertaa ajattelin kokeilla jäähdyttimen korjausainetta tuohon vaivaan. Sattui löytymään verstaan hyllyltä pari purkkia CRC:n valmistetta. Purnukan etiketissä luvataan että sisältö riittää 12 litraan nestettä, eli kun lorautan puolitoista purkkia ainetta syyläriin niin vuoto on tipotiessään. Ainakin teoriassa. Itse kyllä suhtaudun melkoisella varovaisuudella moisiin ihmeaineisiin. Mutta kokeillaan. Uusi syyläri maksaa lähes 500 euroa, eli liikaa.
Jäähdyttimen vuotokohta selvisi kun otin pahvin pois sen edestä. Samaa kohtaa olen aiemmin jo koettanut tinata umpeen, ja nyt se taas vuotaa. Tälläkertaa ajattelin kokeilla jäähdyttimen korjausainetta tuohon vaivaan. Sattui löytymään verstaan hyllyltä pari purkkia CRC:n valmistetta. Purnukan etiketissä luvataan että sisältö riittää 12 litraan nestettä, eli kun lorautan puolitoista purkkia ainetta syyläriin niin vuoto on tipotiessään. Ainakin teoriassa. Itse kyllä suhtaudun melkoisella varovaisuudella moisiin ihmeaineisiin. Mutta kokeillaan. Uusi syyläri maksaa lähes 500 euroa, eli liikaa.
Kun ite tekee, saa just sellasen kun sattuu tulemaan
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Etsi semmonen jauhe kuin Thurmo, se toimii hyvin tuommosissa tapauksissa
http://www.thurmo.fi/fi/product" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thurmo.fi/fi/product" onclick="window.open(this.href);return false;
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Olen kuulut että inkiväärijauhekin auttaa pieniin vuotoihin
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
sulfaatti+ruisjaaho niin loppuu pikku tihkumiset ja jos ee lopu niin käätössä ja miärässä pihistelty
aja millä ajat mutta majorilla loput