Valmistui uudenvuoden jälkeen..ja siihen loppuikin lumisateet
Toimii aivan loistavasti pienessä pihassa, yllättävän ketterä!
Lämmitintä ei ole mutta lähti -20 pakkasten jälkeen (laiskasti pyörittäen) ihan samaan tahtiin kuin kesällä
Hanan saa kääntää tärpätille yllättävänkin äkkiä, mutta koneen käynti asettuu vasta n 5min lämmityskäytön jälkeen, sitä ennen räksättää vajaalla, ei kestä kuormittaa.
Alkuperäiset kuluneet lumiketjut on liukkaat, mutta riittää OK - joissain paikoissa pitää ottaa pikkusen vauhtia että saa pukattua esim pieneen ylämäkeen penkan, kun alla on jäinen betonilaatta.
Takakuormaajaa ei ole vielä tarvittu., ehkä kevväämmällä jos pitää penkkoja tosissaan siirtää tms.
Volvo T24 projektia (puskulevy, hydejuttua, vinssikärry,...)
Valvoja: automies560
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Onpa hieno että lumityöt hoituu vanhuksella noinkin kätevästi!
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Noniin..projektia jatkuu: - haaveissa oli jonkinlainen hydetoiminen halkaisija, päädyin ostamaan siististi tehdyn (opinnäytetyö) sähkökäyttöisen (400V/24V) laitteen kun sattui sopivasti olemaan kaupan.
Siitäpä raksin pumpun ja sähköventtiilin pois, tilalle käsivena ja syöttö rattorin perästä, ensimmäinen kokeilu:
terä ei ylttäny puuhun eli testiä jatkettiin hitsaamalla latta terän päälle jatkeeksi, johan alkoi wörkkiä.
Hydehalkojien voimia jne on paljon keskusteltu siellä täällä, itse totesin Volvon 110bar riittävän 35cm tyvipätkän halkaisuun 63mm sylinterillä OK, voimaa siis n 3.5t. Toki jos vaihdetaan oksainen kuusitukki, metrinen ja vielä ristihalkaisu, taitaa jäädä köykäiseksi
Nopeus oli OK, kun Volvo syöttää n 24l/min, työliike n 3sek (370mm isku)
Uskaltaakohan Volvosta ottaa enempi painetta..?
Anyways..hakusessa ehkä tuohon 80mm sylinteri, pidemmällä iskulla..sillä saisi 5.5t noillakin paineilla.
Mietinnässä edelleen eri versiot:
- kotipihaan sähkökäyttöisenä, mutta pumppu on vain 2.2cm3, jää hitaaksi ja tarvis min 1.5kW sähömoottorin, min 3000rpm..
- mökille ukon käyteltäväksi BE-käyttöisenä, 2,2 pumpulla edelleen hidas..9.8 pumppukin olisi, siitä tulis OK ("vaihto"koneena käyttäisin samaa kuin BE-sirkkelissä kiinni eli 6,5hp Kiinan-GX)
näillä versioilla saisi rapiat 200bar, eli tuo 63mm sylkkykin riittäisi noin 7t voimiin..hmmhmmhmm paitsi että 6,5hp ei riitä kuin 110bar 24l/min..eli nopeutta pitää karsia kuiteski..
BE koneella ei sitten tarviskaan koko rattoria, eli onko järkee vai ei
************************
Tankkasin muuten 1. kerran Tärpättiä sitten viime kesän!! Talven lumityöt pihassa ja viime kesän sekalaiset ajelut..pihi peli
Siitäpä raksin pumpun ja sähköventtiilin pois, tilalle käsivena ja syöttö rattorin perästä, ensimmäinen kokeilu:
terä ei ylttäny puuhun eli testiä jatkettiin hitsaamalla latta terän päälle jatkeeksi, johan alkoi wörkkiä.
Hydehalkojien voimia jne on paljon keskusteltu siellä täällä, itse totesin Volvon 110bar riittävän 35cm tyvipätkän halkaisuun 63mm sylinterillä OK, voimaa siis n 3.5t. Toki jos vaihdetaan oksainen kuusitukki, metrinen ja vielä ristihalkaisu, taitaa jäädä köykäiseksi
Nopeus oli OK, kun Volvo syöttää n 24l/min, työliike n 3sek (370mm isku)
Uskaltaakohan Volvosta ottaa enempi painetta..?
Anyways..hakusessa ehkä tuohon 80mm sylinteri, pidemmällä iskulla..sillä saisi 5.5t noillakin paineilla.
Mietinnässä edelleen eri versiot:
- kotipihaan sähkökäyttöisenä, mutta pumppu on vain 2.2cm3, jää hitaaksi ja tarvis min 1.5kW sähömoottorin, min 3000rpm..
- mökille ukon käyteltäväksi BE-käyttöisenä, 2,2 pumpulla edelleen hidas..9.8 pumppukin olisi, siitä tulis OK ("vaihto"koneena käyttäisin samaa kuin BE-sirkkelissä kiinni eli 6,5hp Kiinan-GX)
näillä versioilla saisi rapiat 200bar, eli tuo 63mm sylkkykin riittäisi noin 7t voimiin..hmmhmmhmm paitsi että 6,5hp ei riitä kuin 110bar 24l/min..eli nopeutta pitää karsia kuiteski..
BE koneella ei sitten tarviskaan koko rattoria, eli onko järkee vai ei
************************
Tankkasin muuten 1. kerran Tärpättiä sitten viime kesän!! Talven lumityöt pihassa ja viime kesän sekalaiset ajelut..pihi peli
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
halkaisin jäi koekäytön jälkeen odottamaan pidempää sylinteriä..joka kohta saapuneekin paikkakunnalle.
Sillävälin toisaalla...
Ostin vanahan kärrynpohjan
..ja iski hirrvvveen hyvä (?) idea - laitan vinssin tuohon kärryn etupäähän
Tuo LO Roburin vinssi on aiheuttanu harmaita hiuksia..kun se on niin iso ja painava, mitä se tekisi Volvon perässä..tai nokalla, jonne sitä myös ajattelin sijoittaa..
Kärryn keulassa olisi tukeva paikka ja samaan kohtaan saisi pienoisen puomisysteeminkin tekaistua aikas helposti.
Haittapuolena tietysti se, että vinssi seuraa kärryä, mutta eipä ole tarvettakaan mennä jumittamaan Volvoa umpimetsään
PS tuo Metabon mikki saattaisi vaihtua isompaan..eli alustavasti myynnissä. Ja hakusessa 7.6-16 renkaat tms 16" tuohon kärryyn, vaikka vanteineen (6-pulttiset vanaha malli)
Sillävälin toisaalla...
Ostin vanahan kärrynpohjan
..ja iski hirrvvveen hyvä (?) idea - laitan vinssin tuohon kärryn etupäähän
Tuo LO Roburin vinssi on aiheuttanu harmaita hiuksia..kun se on niin iso ja painava, mitä se tekisi Volvon perässä..tai nokalla, jonne sitä myös ajattelin sijoittaa..
Kärryn keulassa olisi tukeva paikka ja samaan kohtaan saisi pienoisen puomisysteeminkin tekaistua aikas helposti.
Haittapuolena tietysti se, että vinssi seuraa kärryä, mutta eipä ole tarvettakaan mennä jumittamaan Volvoa umpimetsään
PS tuo Metabon mikki saattaisi vaihtua isompaan..eli alustavasti myynnissä. Ja hakusessa 7.6-16 renkaat tms 16" tuohon kärryyn, vaikka vanteineen (6-pulttiset vanaha malli)
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Aika mahtavan kokoinen vinssi on kyllä
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Eipä se nyt niiiiin isolta näytä enää tuossa kärryn kulmassa
Kiesus kun näyttää noi kötöstykset rumilta näin kuvissa
Kun tarpeet on kaikki kierrätystavaraa ja design omasta päästä matkalla miettien..avot!
Hydekone on 250cc, joka kaikkien välitysten ja häviöiden jälkeen jaksanee Volvon 110barilla tempoa vaijeria n 1 tonnin voimalla - riittänee karsittujen puiden juontoon ja nostoon kärrylle. Ketju 3/4, pitäisi kestää näillä käyttömäärillä..
Masto on 100x100 profiilia, jonka sisälle sattumalta löysin D90 paksuseinäisen putken, joka siis sopii siellä kääntymään kaikki omasta aarrekasasta.
Renkaiksi tuli 185 leveät p-a kumit, jotka ovat sopivan pienet, jäävät lavan kannen alle, tulee ihanan sillee ja möykytön kansi
Vielä puuttuu:
- tukijalat
- rulla/taittopään kiinnitys mastoon
- letkut+venttiili asennus
- kärryn kansi ja sille tuet, reunat ja sidontapisteet
- ketjukäytölle suoja..?
Kiesus kun näyttää noi kötöstykset rumilta näin kuvissa
Kun tarpeet on kaikki kierrätystavaraa ja design omasta päästä matkalla miettien..avot!
Hydekone on 250cc, joka kaikkien välitysten ja häviöiden jälkeen jaksanee Volvon 110barilla tempoa vaijeria n 1 tonnin voimalla - riittänee karsittujen puiden juontoon ja nostoon kärrylle. Ketju 3/4, pitäisi kestää näillä käyttömäärillä..
Masto on 100x100 profiilia, jonka sisälle sattumalta löysin D90 paksuseinäisen putken, joka siis sopii siellä kääntymään kaikki omasta aarrekasasta.
Renkaiksi tuli 185 leveät p-a kumit, jotka ovat sopivan pienet, jäävät lavan kannen alle, tulee ihanan sillee ja möykytön kansi
Vielä puuttuu:
- tukijalat
- rulla/taittopään kiinnitys mastoon
- letkut+venttiili asennus
- kärryn kansi ja sille tuet, reunat ja sidontapisteet
- ketjukäytölle suoja..?
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Valmis!
Kansi (3m x 2.1m) tuli lattiapontista (28mm), liika silee ja kommee mutta aika luja. Kansi suoraan rungon päällä, pultattu 2x4:lla päältäpäin runkoon.
Lastauskorkeus on aivan loistavan matala
Pikkupyörät
Robur vinssi & voimansiirto
Vinssi vie n60cm kärryn etuosasta, mutta molemminpuolin saa pitkän pöllin tai muuta tavaraa lastattua. Juu puuttuuhan tuosta vielä suojia jne..ens kesänä sitten
Letkut tulee suoraan rattorin lisähydepistokkeista (toistaiseksi), mukavan turvallista seisoskella rattorin sivulla tikkuja vääntelemässä
Testaus tehtiin suoraan taaksepäin vedolla, puskulevy maahan-etupyörät ilmaan, vaijeri puun tyveen => ei jaksanu nykästä yhdistelmää mukaan, voimaa toisaalta on, kun masto näyttää aavistuksen niiaavan. Ketju kiristyy hyvin, ei anna kiinnikkeet periksi eikä muutakaan "valuvikaa" tunnu olevan (vaikka omasta päästä piirrustukset tulikin).
Ei tarvinnu laskea edes eturenkaita maahan asti, kun voima jo riittikin liekö se laskennallinen 1.1t pulling forcea siellä olisi!
Ja lopuksi faktoja:
- hydemoottori 250cc (Rattorilta 24l/min 110bar antaa 372Nm 91rpm)
- ketju 3/4, rattaat z17/30 (D104/182mm)
- Vinssin välitys 1:2.5, rumpu n 300mm, vaijeri D12mm, puolaava vinssi
- vaijerin voima n 1.1t, nopeus 20m/min
OSTETAAN 6mm tai 8mm vaijeria 50-150m ja myydään 12mm vaijeria n60-70m
Kansi (3m x 2.1m) tuli lattiapontista (28mm), liika silee ja kommee mutta aika luja. Kansi suoraan rungon päällä, pultattu 2x4:lla päältäpäin runkoon.
Lastauskorkeus on aivan loistavan matala
Pikkupyörät
Robur vinssi & voimansiirto
Vinssi vie n60cm kärryn etuosasta, mutta molemminpuolin saa pitkän pöllin tai muuta tavaraa lastattua. Juu puuttuuhan tuosta vielä suojia jne..ens kesänä sitten
Letkut tulee suoraan rattorin lisähydepistokkeista (toistaiseksi), mukavan turvallista seisoskella rattorin sivulla tikkuja vääntelemässä
Testaus tehtiin suoraan taaksepäin vedolla, puskulevy maahan-etupyörät ilmaan, vaijeri puun tyveen => ei jaksanu nykästä yhdistelmää mukaan, voimaa toisaalta on, kun masto näyttää aavistuksen niiaavan. Ketju kiristyy hyvin, ei anna kiinnikkeet periksi eikä muutakaan "valuvikaa" tunnu olevan (vaikka omasta päästä piirrustukset tulikin).
Ei tarvinnu laskea edes eturenkaita maahan asti, kun voima jo riittikin liekö se laskennallinen 1.1t pulling forcea siellä olisi!
Ja lopuksi faktoja:
- hydemoottori 250cc (Rattorilta 24l/min 110bar antaa 372Nm 91rpm)
- ketju 3/4, rattaat z17/30 (D104/182mm)
- Vinssin välitys 1:2.5, rumpu n 300mm, vaijeri D12mm, puolaava vinssi
- vaijerin voima n 1.1t, nopeus 20m/min
OSTETAAN 6mm tai 8mm vaijeria 50-150m ja myydään 12mm vaijeria n60-70m
Viimeksi muokannut juttu, 01 Loka 2013, 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
http://www.farmiforest.fi" onclick="window.open(this.href);return false; pitäis olla jotain vaijeria..
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Mukava seurata kun pikkuvolvo pääsee vielä työhommia siellä tekemään! Oma jäänyt taas tänäkin kesänä vähän turhan vähälle huomiolle, mutta pihatraktorina olen käytellyt kanssa, siinä on jotenkin sellainen oma hienostunut tunnelma, ei osaa sanoin kuvailla oikein. Tulee sellainen ylpeä olo siinä pukilla istuessa
Kytkin vaan pitäisi käyttää auki, se jumittelee välillä aika pahastikkin. Traktori saattaa jatkaa matkaa vaikka polkimen pohjaan lyö, vasta jarrua nyppäsemällä irtoo. Voisi säikäyttää ensikertalaisen
Kytkin vaan pitäisi käyttää auki, se jumittelee välillä aika pahastikkin. Traktori saattaa jatkaa matkaa vaikka polkimen pohjaan lyö, vasta jarrua nyppäsemällä irtoo. Voisi säikäyttää ensikertalaisen
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Se on se ruåttalaisten siihen istuttama herraskainen fiilis
Kytkin mullakin yllätteli talvella joskus, mutta ei koskaan säikytelly kunnolla..vielä
Kytkin mullakin yllätteli talvella joskus, mutta ei koskaan säikytelly kunnolla..vielä
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla oli sama ongelma kytkimen irroituksen kanssa tuossa 58:si kolmosessa ostaessa, muutamaan kertaa ruiskutin VD40:stä kytkinakselin ja levyn booreihin tarkistusluukun kautta, enään ei jumita
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !