Volvo T24 projektia (puskulevy, hydejuttua, vinssikärry,...)

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

juttu
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
Paikkakunta: Ylöjärvi

11 Joulu 2012, 08:41

juttu kirjoitti:
Öljyä on systeemissä n 10litraa, mutta kummasti se johonkin häviää..tai ei palaa säiliöön oikein?? Täytyy varmaan ottaa auki vielä se paluupuoli..jos siellä on se sihti tukossa..
En ole vielä ehtiny tuota avata..mutta onko tietoa, millainen suodatin/sihti tuo nro 8 on?

Kuva
juttu
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
Paikkakunta: Ylöjärvi

13 Joulu 2012, 08:18

Eipä tuolla ollut sihtiä ollenkaan..näyttää olevan erillisessä Ö-säiliössä paluupuolella sihtiverkko - jos se on tukossa, pitää koko pönttö lahdata auki :roll: se kun on umpipänikkä tuossa akkukotelon alla.

Noh, pitää koittaa kaataa öljyt takaisin peräosan kautta ja katsoa kuinka vilkkaan ne palaa tuohon pänikkään..

Kuva
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

13 Joulu 2012, 10:57

On kyllä mielenkiintoisia rakenteluja tehty tuossa volvossasi, enpä ole ennen tuollaista lisäsäiliötä nähnyt 8)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
juttu
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
Paikkakunta: Ylöjärvi

13 Joulu 2012, 11:01

Tillverkad i Sverige :) saattaa olla jopa sarjatuotantokamaa..on niin siististi tehty.

Tuo onkin ainoa viritys, muuten rakkori on allt originell skik 8)

Kunnes nyt laitan siihen 3-karaisen vas lokariin ja kohta puhtaita letkuja, kiiltäviä liittimiä jne ympäriinsä pilaamaan tunnelmaa..
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Joulu 2012, 15:21

Pitäiskös liittimiä käsitellä hiukkan suolahapolla esim. jotta alkavat ruostuun äkkiä.... :mrgreen:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Staatsmann
Vitos -nuffisti
Viestit: 46
Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major

15 Joulu 2012, 11:09

Minulla kun on pari tuoreempaa volvoa niin kerrompa omat havaintoni...
Kummassakin t650 mallissa on hydrauliikalle tuollainen alas sivulle sijoitettu lisäöljysäiliö.
Ihan tehtaalla asennettuja.
Uudemmassa on säiliön kyljessä tarkistuslasit joiden mukaan säiliö täytetään melkein täyteen.
Vanhemmassa ei sitten ole mutta nostolaitteen kannessa on mittatikku, eli lisäsäiliö on aina aivan täysi.
Tahtoo sanoa että voi olla vanhemmissakin malleissa ihan tehtaan asennus.
juttu
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
Paikkakunta: Ylöjärvi

18 Joulu 2012, 10:38

Staatsmann - oliko jopa pänikkä siis juuri tuon näköinen Volvoissasi..?

Sihti olikin ihan kunnossa..mutta öljyä liian vähän, 12 litraa ei ehdi juosta joka paikkaan. Paluuputkessa on vielä pientä nousua lisäsäiliöön päin. Lisäsäiliö on n 12+ litraa, eli Staatsmannin ohjeilla, sen jos saisi pysymään piripinnassa niin hyvä tullee. Lisäsin 4 litraa mutta vieläkin sinne menisi lie 4..8litraa että systeemi olisi täynnä + lisäykset toimilaitekannan mukaan tarpeen tullen

Hydet alkaa rakentumaan paikoilleen, tässä pumpulta putkesta letkulle ja tukkiin:

Kuva

3-karainen majailee vas lokasuojassa heureettisen analyysin jälkeen vimpan verran vinollaan :) täytyy noi tikut vielä muotoilla ja tehdä erimittaisia tms että homma toimii pimeässäkin..

Kuva

Sarjaliitännästä tullaan takanostimelle ja T tiputtaa perään (taempi liitos kuvassa): hyi kun nuo kiiltää! :wink:
(T liitos muuten on M18)

Kuva

Toimilaitteiden letkut vielä tuosta niin systeemi on tältä osin valmis!

Sitten entisen perälevyn kimppuun, tästä runnotusta tehdastekoisesta tulee puskulevy, lie kääntyvä jos jaksaa virittää. Onkohan tuo liian painava Volvon keulaan, 1kpl 63mm sylinterin nosteltavaksi? 1.9m leveä se on, järeä peli.

Kuva
Viimeksi muokannut juttu, 19 Joulu 2012, 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juttu
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
Paikkakunta: Ylöjärvi

19 Joulu 2012, 13:44

Tulipa tilattua hydraulinen työntövarsikin..250EUR kotiportaille, sis 40L käsiventtiilin kaupan päälle ja tapit, letkut kaikki, lukkoventtiilikin paketissa kiinni :D

Agriprofi shop Saksassa http://www.ebay.de/itm/Hydraulischer-Ob ... 231d7c0896

Muutenkin näkyy olevan Saksassa edukkaita, Kat1 460-670 D50/30 190EUR posteineen jne.

kyllä lähtee jos on ebay+paypal tunnarit ja vähän lederhosen-smooltookkia :lol:
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

19 Joulu 2012, 22:38

Kylläpä tulee "blingiä" osiaa vanhukseen :) , mutta töihinhän nämä on tehty ja siihen suuntaan vahvasti taas raktorin ura aukeamassa :wink:

Eipä ole muuten hinnalla pilattu työntövars, varsinkin kun kaikki kilkkeet tulee mukaan! Kylläpä tulee aikamoiset hydrauliikat volvoon, tokko aikoinaan tehtaan suunnittelijat uskalsivat edes haaveilla moisista järjestelmistä :!:

Itse en ole lepakko sampoa kummenpaa volvon persiissä roikotellut joten ei tietoa miten kevyeksi keulan pistää tuo takalevy, ei kuitenkaan ihan taida kevyimmästä päästä olla. Täältä muuten löytyy alkuperäiset etuvannepainot volvoon, tilalla aikoinaan ollut ensimmäinen raktori oli juurikin t24 ja sen jäljiltä traktoritallin muurinpäälle jääneet lojumaan. Volvo lähti sitten vaihdossa kun nuhvi saapui taloon. nuhveltti taasen väistyi leylantin tieltä mikä löytyy vieläkin ja nyt muutaman vuoden sisään hankittu vastaava nuhvi ja volvo takaisin tilalle 8) Eli vannepainot pääsee taas "töihin", neljänkymmenen vuoden jälkeen :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

19 Joulu 2012, 22:39

Ja jatkahan raportointia, näitä on aina mukava seurata!
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
juttu
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
Paikkakunta: Ylöjärvi

20 Joulu 2012, 08:35

blingbligiä .. ei sentään, oli iso työ löytää juuri tuollainen maalaamaton hydevarsi, se saa saman ruosteisen perussävyn pikapuoliin :wink:

Tämä taitaa olla sellanen terapiarattori toimistotyöläiselle :lol: tavoitteena lumityökone 1300m2 tontille ja kesäisin mökkipalstan reilun 20ha tuulenkaatojen, kantojen jne työstöön.
Rattorin, vanhankin, hydepuoli tulee käyttöön monessa työssä, jotka touhusin aiemmin käsin..

Vielä valmistumatta mm juontovinssi (hydr.) ja halkomakones. Vinssille ehkä jotain nostopuomia millä saisi isot tukit kärryyn ja sirkkelille 5km päähän. Niin ja kärrykin vielä puuttuu - pitäis varmaan sellanen perinteinen puurunkonen, sopis tyyliin 8)

Niin ja se puskulevy, siitä tulee tosiaan eteen puskulevy - toiminee paremmin pienessä pihassa, kun kerkis oppia jo miten lumet pukataan mönkkärillä.
Staatsmann
Vitos -nuffisti
Viestit: 46
Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major

22 Joulu 2012, 16:52

Olen ihan käsi kuvien laiton suhteen.Niimpä en niitä tähän nyt volvojen säiliöistä laita.
Kummassakin on kauttaaltaan kantikas pytty.tuossa jutun kohteessahan näyttää olevan alhaalta pyöreä malli.
Näissä voi olla käsikirjoista löytymättömiä osia ihan tehtaalta.
Perustan toteamuksen siihen että omissa volvoissa, vaikka ovat 650 mallia kumpaisetkin, on erilaiset nostolaitteet.Vanhemmassa lisäsäiliö on kuskin puolella vs uudemman apparinpuoli.Samoin uudemmassa on paljon laajempi nostovarsien liikerata.
juttu
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
Paikkakunta: Ylöjärvi

05 Tammi 2013, 14:37

Nonnih..meni toiselle vuodelle, niin saa tämänkin valmiiksi - nyt tietysti lumentulo lakkaa kokonaan ;)

Kuva

Tallin nurkista tarpeet ja jotakin tappeja IKHsta..käytettyä sylkkyä ja Henkalta hydet. Levy on edelleen kääntyvä, mutta toistaiseksi M30 pultilla kiinni.
Kyllä pylväsporakone on muuten ihan ehdoton juttu koneenrakennuksessa!

Tuo moottorikelkan etuiskari antautui heti ekassa pökkäsyssä..aivan liian pehmeä :roll:
Kuva

Asiaan toki vaikutti myös se, että levyn alletaipumisen keskipiste on liian takana, eli levy kallistuessaan nappaa kiinni aina vaan lujempaa..heh..pienehkö suunnittelumoka..

Noh taidan luopua tuosta joustosta ja laittaa tilalle kiinteän kangen pikkupultilla, niin jää se sulakkeen osuus toimimaan tuosta ajatuksesta edes :lol: senverran aikaa ja tupakkia siihen kuiteski meni!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Tammi 2013, 20:05

Joo, tuon saranapisteenhän pitäis olla suoraan levyn päällä, tai jopa etupuolella, niin alkaisi hetikohta terä nousta liikkuessaan...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
juttu
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
Paikkakunta: Ylöjärvi

05 Tammi 2013, 23:14

juu sellanenkin skizzi oli paperilla..mutta jotenkin päädyin tuohon malliin..muutettavissa toki aika helposti vielä

M8 ruuvi ei kestä näköjään noita voimia, tai kesti 10min penkan pökkimistä kunnes väsyi..kiinteällä tukitangolla siis.

Laitoin nyt M10..josko riittäis :) hyvä sulake kyllä tuossa olla ettei räjähdä muualta mittään - on siinä voimaa tuossa västäräkissä..vanhat lumiketjut renkaissa ja tyhjää mättää..ompa siinä jäätäkin alla toki.
Vastaa Viestiin