Laadukas pikkutraktori

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Kesä 2012, 11:11

Kävin kopaisemassa taannoin uutta Fergua 5400 sarjaa joensuussa, nopea pihapyöräytys vain.

On kertakaikkiaan komea traktori, ohjaamosta on hyvä näkyväisyys. Ohjaamo on kyllä avara sikäli, ja ei ole pahameluinen. Melkein piti kuulostella startatessa, että käykö moottori (perkins).
Dyna 4 vaihteisto on kyllä erikoinen, seuraava hyppy tekniikassa onkin varmasti portaaton, ei ole keppejä eikä tarvitse missään välissä kytkintä (eihän tosin nuhvikaan kuin alkulähdössä ja suuntaa vaihtaessa kun osaa homman). Suunnanvaihto on pehmeä (säädettävä pot.metrillä), mutta valtraan nähden se suunnanvaihtoviiksi ei ole niin hyvä sekä parkkijarru on edelleen erillisvivulla. Ohjaamo muuten on helppo muokata taakseajoon soveltuvaksi, aika isot tilat taakse mahdollista rakentaa helposti ja tukirakenteita muuttamatta! Vaan muutenhan se ei metsäajoon sovellu, kauhea letku ja putkihässäkkä siellä rungon ja kopin välissä, tosin helppo pestä vrt. valtrat ja muut kun sinne väliin näkee ja mahtuu suihkuttamaan.

Etuakseli on siro, valmistajasta ei ole tietoa kun tyyppikilvessä luki beauveaus agco!?

Kone oli ketterämpi mitä A valtra.

Laadukkaan oloinen kone varmasti, ja mainio traktori. Lokasuojan ja renkaan väliin mahtuu ketjut mainiosti, eikä ollut irtosähköjohtoja siellä vaaravyöhykkeellä (kuten new hollandissa).

Pitäisi päästä koeajamaan vähän paremmin, työnääressä. Pari pyöräytystä pihalla ei kerro juuri mitään miten traktori toimii työnteossa, mutta tykkäsin massikasta näin nopealla testauksella!!

Muuten, CNH koneiden etuakseliongelmat näkyy olevan tosi ongelma. Kuullut olen tästä usealta sortilta, ja nyt siittä esimerkkijuttu täällä: http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... ment294253 Ei anna kovin luotettavaa kuvaa :cry:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
VeeWee
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Elo 2009, 11:54
Konekalustoani: Ford 4500, Nuffield "kootut teokset"
NLCF r.y jäsen Nro: 399
Paikkakunta: Salo

09 Kesä 2012, 12:28

Nuffieldmaster kirjoitti:Nyt kun taas näistä ikälopuista koneista jo päästiin puhumaan uusien traktorien ketjussa, niin olettekote ajaneet täysin kunnossa olevalla Synchro Leylandilla? Minä en ole muuta traktoria vielä ajanut, jossa pykällys onnistuu peltovaihteilla kyntötyössä ilman vedon katkeamista niin lyhyeksi aikaa, että traktori on vielä liikkeessä kun kytkimen nostaa. Leylandilla se onnistuu ja paikkaa pikavaihteen puutetta huomattavasti. Onnistuisiko natiaisella tai fiatilla vastaava?
Eno kepitti 110 viiattia suuremmalle jyrsinkylvöyhdistelmän edessä,että kyllä se ainakin kovemmalta kuskilta onnistuu.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

09 Kesä 2012, 17:01

Ettei olis etuakseleiden osien valutyöt ulkoistettu jonnekkin turkkiin?
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

23 Kesä 2012, 11:02

En ole kullu kyllä etuakseliongelmista näissä pienemmissä ollenkaan,nämä ketterämmät akselithan tuli 1990 ja ovat lähes samana vieläkin,110-90 jänis mallissa oli jo sama akseli,miten ne on rikkoontunu ilomantsissa?

Toki kaikki rikki saa kun tarpeeksi paljon käyttää väärin.

Tämän kylän suurimmat urakat on kolmen tuollaisen casen hallussa ja kyllä urakoitsija on saanu noilla työnsä tehtyä,etukuormaaja vielä osassa,joissain koneissa pyöränlaakereita on pumassa menny tiedostani turvesoilla,olisko tuossaki se menny ja kuskintollukka ajanu navan rikki hajanaisella laakerilla.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

24 Kesä 2012, 08:22

http://www.agrikoski.fi/images/OKRA%202008.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyllähän se niin on että näissä italiatarissa oli jo toimivat nelivetoakselit silloin kun brittiläiset näki korkeintaan unta nelivedoista :lol:
Avatar
VeeWee
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Elo 2009, 11:54
Konekalustoani: Ford 4500, Nuffield "kootut teokset"
NLCF r.y jäsen Nro: 399
Paikkakunta: Salo

25 Kesä 2012, 02:38

V-M kirjoitti:En ole kullu kyllä etuakseliongelmista näissä pienemmissä ollenkaan,nämä ketterämmät akselithan tuli 1990 ja ovat lähes samana vieläkin,110-90 jänis mallissa oli jo sama akseli,miten ne on rikkoontunu ilomantsissa?

Toki kaikki rikki saa kun tarpeeksi paljon käyttää väärin.
1988 pupumallin satakympis ol kääntyvämpi akseli kuin edeltäjis,eivät antaneet lupaa poistaa rajoitinpultteja
Tämmönen o iskostun 10-vuotiaana mieleen,vierestä seuraten :)

Eikös noita viiatin akseleita säretty kuormaajakäytössä,vai miksi uudempiin tuli levylukko?
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

24 Elo 2012, 13:27

Enolta meni tuon ikäluokan fiatista kaksi kertaa atuakseli, kuormaajakäytössä, mutten tiedä mikä sieltä petti. Toisaalta, samoilla kylillä himpun uudempi fiat, kesti hienosti astetta rajumpaa käyttöä. En vaan muista mitä koneita ne oli. Uudempi saattoi 0lla 80-90, ja siinä oli mekaaninen suunnanvaihtaja, vanhemmassa sitä ei tainnu olla.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

24 Elo 2012, 18:32

Tämän kylän 90-sarjan fiiattien viat voidaan lukea yhden käden sormilla, yksi 70-90 meinas palaa oikein komeasti jostain kojetaulun alta lähteneestä mysteeristä. Tästä tehtiin traktori vielä, suurimmat vauriot tuli kun kone väkivalloin hinattiin pihalle sammutukseen navetasta. 80-90 alimitoitettu kytkin, tuhat tuntia per levy. (tosin käyttäjästäkin johtuvaa..) Yleisesti aika kovaa rautaa. Kovimmassa fiiattitalossa siirryttiin hollandiin tsa:n myötä, eikä tykätty.. :D
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

29 Tammi 2013, 14:59

MF 5400-sarjan neloskoneissa on Danan valmistama etuakseli.Nollaan loppuvat mallit 5420 -30-50 ovat uutta sarjaa,valuosat täysin erilaisia kuin vanhemmissa -45-55 yms malleissa.Vaihteiston toiminta kuitenkin sama dyna-4 ja ohjaamo sama.
3DL -60,4DM-61
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

08 Helmi 2013, 11:45

20 000 € olisi verollinen väliraha, jos vaihtaisi uuteen A93:een, jossa etukuormain varustein, ilmastointi, ilmapenkki, vakionopeus/työkierrosmuisti yms... Ja toki vakiona sähkönostolaite ja sähkösuunnanvaihdin. 3v takuulla...

Pistää miettimään :(
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

08 Helmi 2013, 12:09

Et ole kuitenkaan 6000-sarjan hitechiä ajatellut, euroopan tuontina.. Haittapuolena stanadynen pumput (kuten kotona 6800:ssakin) Jäisi vielä remonttirahaakin kun suoralla kaupalla tuon nykyisen myisit. Kuluvia osia ei ole muita kuin hydraulipumppu sekä pikavaihteen pakat. Todella siistin ja huolletun oloisia koneita. Mm. 05-sarjalaiset näyttävät vieläkin kuin pakasta vedetyiltä vaikka ovatkin osittain jopa 15 000 tuntia ajettuja. Sinällään en nollavitosiin suosittele koskemaan, tuon varaosahuollon suhteen.. :roll: Takavetoinen 805 kyllä kelpaisi kylvökoneen ja ruiskun eteen, en sillä sano.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

08 Helmi 2013, 12:49

kolmetonnine kirjoitti:Et ole kuitenkaan 6000-sarjan hitechiä ajatellut, euroopan tuontina.. Haittapuolena stanadynen pumput (kuten kotona 6800:ssakin) Jäisi vielä remonttirahaakin kun suoralla kaupalla tuon nykyisen myisit. Kuluvia osia ei ole muita kuin hydraulipumppu sekä pikavaihteen pakat. Todella siistin ja huolletun oloisia koneita. Mm. 05-sarjalaiset näyttävät vieläkin kuin pakasta vedetyiltä vaikka ovatkin osittain jopa 15 000 tuntia ajettuja. Sinällään en nollavitosiin suosittele koskemaan, tuon varaosahuollon suhteen.. :roll: Takavetoinen 805 kyllä kelpaisi kylvökoneen ja ruiskun eteen, en sillä sano.

Pitäisi ottaa 8000h ajettu jos meinaisi edes päikseen A-sarjan vaihtaa rahalla!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

08 Helmi 2013, 13:53

Ei noissa sähkötunnillisissa ne tunnu.. Kalleimmat ajot kuitenkin takana jo :idea: Kuormaajaa jos ei ole niin mp-liftiltä tai ismeltä saa parempaa tavaraa hintalaadultaan kuin nuo ruåttalaiset kuormaajat. Vai olenko jäänyt jostain paitsi noiden aakkosten hinnoittelun suhteen, kun omasta mielestäni ovat poskettoman kalliita vrt uusien sellaisten hinta. Niinkuin kaikki kotimaiset.. :roll:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

08 Helmi 2013, 14:08

Vaihtokoneelle laskettu melkein 40k€ vaihtoarvoa...

Jos myymään lähtisi, niin epäilen, että 25000-28 000 € on hinta jolla se pihasta lähtee, ei yli 30 kannata edes haaveilla realistisilla myyntiajoilla. Ongelma kun on, ettei ole varaa millään pitää 2 konetta pihassa. Sehän se ajaa liikkeisiin uutta tinkaamaan... Voisihan sitä saada pyytää vaikka 35 t€, mutta se saattaa vuoden seistä pihassa... ei perkale kestä lompsa moista...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

08 Helmi 2013, 15:01

Taitaahan se olla niin että vaihtokoneen hyvitys "yläkanttiin" on sama kuin suoran kaupan alennus.

Mikäli P-A:t kasvaisi kotitilalla eläköityvien maiden vuokraamisella niin toiseksi koneeksi 8000-srj bossin pumpulla.
6800 ja 8400 ajaisi niin pitkälle että maapallolta öljy loppuu.. :lol:
Vastaa Viestiin