Laadukas pikkutraktori

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

09 Huhti 2012, 06:29

Niin tekee,ja ja laskentatavasta riippuu tuntikulutus myös,tuossakin jaoin neljälle tunnille tuon niin teki 12,5 litraa,mutta jos jakaa sillä mitä tuntimittari oikeasti näyttää se on 5 h olis kulutus jo vain tasan kymmenen sitten.

Me ajetaan täällä ihan yleisesti 200km maantieajoa samalle päivälle,pitäjän pituus on reipas 150 km halkaisijaltaan,maantieajokulutus on mitattu sen sataan kertaan ja aina ajetaan täysillä,DB pohjaiset 6 sylinteriset caset vei kevyellä kurormituksella aikalailla 10 litraa/h,7-8 litran välimaastoon päästään esim. John Deeren ja Fiatagrin 80 heposilla,taas valmet 705 vie omalla painolla reilut 12 litraa/h. :evil:,nuori poika ajaa sillä tyhjänä hupia,takapotku vielä

Se oli yllätys että pihi 1394 HS case vie tiellä täysillä ajettaessa kumminki löpöä 9 litran paikkeille ja töissä pääsee tosi vähillä lukemilla.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Huhti 2012, 07:43

Eihän se kyntötyö ja tieajo kärrin kanssa ole sama asia kulutuksen suhteen. Kynnössä on jatkuva vastus ja vedätys, sekä luistoa. Tieajossa ei vedätetä esimerkiksi vastusta vasten vaan usein tieajo sujuu puoliteholla.

Valmetin 05 sarja on janoinen, samoin tuon A:nkin kone, mutta jos malttaa pitää kierrokset työssä alta 1600, ja käyttää vääntöreserviä hyväkseen tiukemmassa paikassa niin minusta vähällä menee. Sen kyllä myönnän, että jos kierrokset ylittää 2000 niin polttoaineen kulutuksen vrt. kierrokset alta 1600 rpm, saa kertoa piillä. Kierre tankissa käy. Itse ajankin siirtoajot maltillista 30:a kymppiä ja kierrokset siellä 1800 - 1900 siinä ei vielä vie suhteettomasti.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

09 Huhti 2012, 08:14

Tuli mieleen vielä rengastus. Ristikudosrenkaan polttoaineen kulutus on kuulemma kolmanneksen suurempi upottavissa olosuhteissa kuin vyörenkaan.

Nokian Renkaat on mitannut MTT Vakolassa renkaiden polttoaineenkulutusta. Erot ovat enimmillään kymmenisen prosenttia. Tässä tarkoitetaan ilmeisesti saman tyyppisiä renkaita, mutta eri merkkejä. Lähteenä uusin Koneviesti.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Huhti 2012, 09:28

Jep, luiston merkitys on huomattava.

Mutta nyt puhuttiin taas isoista ja vanhoista koneista, minkälaisia kulutuslukemia lie uusissa päästö-"ivecoissa"? Eikös iveco ole fpt nykyään? onkos european engine alliancen koneet ivecoita vai mitä? Niitä taitavat myös käyttää cnh:n traktoreissa?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

10 Huhti 2012, 09:50

tuosta polttoaeneen kulutuksesta sanosin sen verran että jos maksaja on tiijossa voepi ajella vaekka 1000 kierroksella mutta miten se voe viijä vähemmän 100/km jos siihen männöö aekoo 3,5/h kuin jos tääsillä ajaissa2/h tunti taksa sama kummalakin. on sama homma kun siästetään 50 kenkii kun kävellään pitkillä askelilla niin satasen hoosut siinä reppee. :lol:
aja millä ajat mutta majorilla loput
Avatar
VeeWee
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Elo 2009, 11:54
Konekalustoani: Ford 4500, Nuffield "kootut teokset"
NLCF r.y jäsen Nro: 399
Paikkakunta: Salo

10 Huhti 2012, 20:18

Ei oo nuhveltilla tullu tehtyä töitä,mutta äiteen kotipaikkaan 70-luvun taitteessa kun aloitettiin kuivurin rakantaminen,niin 460 oli vanajan pohjalle tehtyjen kärryjen edessä soran ajossa. Silloin uutukainen 178mp oli perälevyn edessä ja letkut lyötiin kiinni kippauksen ajaksi,tuolloin kun ei ollut vielä hydraulipumppua vaihdettu.
Nuffi oli kova sana kärryn ja äkeen edessä,jarrut ois tietty olleet poikaa.

81 tai 82 eno osti oman 4-vetotraktorin 880/5dt,aikamoinen kierroskone,mutta ei esim. 702S-nelikolla ollut kynnöllä mitään jakoa.
Maat kyllä aika tiukan savisia ja tuolloin märkiä syksyjä,että kevyemmissä oloissa ois viiatti voinut olla aika syöppökin.

Satakympillä tuli itekkin hiukan kurvailtua,ei se nyt niin kovin nälkäiseltä vaikuttanut
1055/56,699,3080,805 ja 905 joita kylällä oli eivät pärjänneet työsuoritteissa,lykkäsivät vain sankan sauhupilven,eivätkä pysyneet perässä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Huhti 2012, 20:58

Kukaan ei ole vieläkään oikein kommentoinut uutta ämäffää (5400 sarjaa) eikä deutsia eikä fendtiäkään??

Eikä edes uusien fpt koneellisten new hollandien kulutusta?

Eräs NH mies sanoi, että aika paljon on nyykkäreissä anturi ja sähkövikaseisokkeja, aivan kuten italialaisissa autoissa :?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Huhti 2012, 21:04

Niinhän se on, huonoja puolia (remontteja,seisokkeja) kyllä shellin baarissa puhutaan,
ei niinkään niitä hyviä puolia.
En NH/Casea sulkisi pois mitenkään, joissain tietyissä malleissa oli omat ongelmansa, lähinnä kaikki nekin on takuuaikana korjailtu...
(siksi, kun oli koneille kova kysyntä myynnin takia, ja tehtaalta tuli niinä vuosina ns. raakileita ulos, LAADUNVALVONTA! hiukan petti)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Huhti 2012, 14:46

Tänään haastelin kylällä erään palstaa lukevan, mutta ei rekisteröityneen kanssa, ja hän tokaisi naurahtaen tästä keskustelusta, että otsikko kertoo puhuttavan laadukkaasta pikkutraktorista, mutta mitä ihmettä ne valtrat, fiatit, setorit, ursukset ja pelarukset tässä keskustelussa tekee :lol: :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

11 Huhti 2012, 16:27

Tarkoittaa varmaan niitä suuria rumiluksia joita ei kiinteistön pihalla saa kääntymään.

No onhan tuossa sentään Fiiatista ollut juttua myös pienemmistä malleista sekä yritystä Farmerista ynnä massikasta.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

11 Huhti 2012, 16:59

Eikös se ole hyvä vaan että keskustelut rönsyilee hieman, tulee juttua ja mielenkiintoista seurattavaa päivittäin :D
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

11 Huhti 2012, 17:04

nelosnuhvi kirjoitti:Eikös se ole hyvä vaan että keskustelut rönsyilee hieman, tulee juttua ja mielenkiintoista seurattavaa päivittäin :D

Näin minä asian näkisin, kiinnostavaa luettavaa kuitenkin, ja AKTIIVINEN keskustelu, kukaan tuskin perunaa vielä nenäänsä vetänyt tästä... :D
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Huhti 2012, 17:49

jusape kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti:Eikös se ole hyvä vaan että keskustelut rönsyilee hieman, tulee juttua ja mielenkiintoista seurattavaa päivittäin :D

Näin minä asian näkisin, kiinnostavaa luettavaa kuitenkin, ja AKTIIVINEN keskustelu, kukaan tuskin perunaa vielä nenäänsä vetänyt tästä... :D

Ei varmasti olekkaan, iloa ja riemua on tästä ketjusta ollut varmasti lukijoille :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

11 Huhti 2012, 18:17

http://www.konedata.net/Traktorit/McCormickX60-20.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Brittiläisen Internationalin tarina jatkuu Italiassa, kun McCormickin eniten myyty mallisto eli CX-sarja korvattiin X60-sarjalla keväällä 2011.

Aika hieno saavutus sinänsä, yli neljäkymmentä vuotta pikku askeleiden ja jopa tuotemerkkien vaihtumisien jälkeen ollaan tässä. Kuinkahan kauan paljon parjatun Brittinatikan tarina jatkuu? Tuleekohan 50 vuotta täyteen? Aika hyvin joka tapauksessa! Moni merkki ja malli on tullut tiensä loppuun tuossa ajassa. Natiaisessa on vielä ainesta ilmeisesti. Paljon kehutut Casen David Browneihin perustuvien mallien valmistus on ollut muistoissa 25 vuoden ajan kohta. Tietysti taavettimiehien mielestä ne olivat paljon parempia malleja...

Itsellä tulee kyllä mieleen New Hollannin vanhojen Fiat-mallien lisäksi vieläkin tämä Brittinatikkaan perustuva mallisarja, kaikesta niihin liitetyistä kauhutarinoista huolimatta, itse olen kyllä tyytyväinen ollut tuohon 4230:seen. Tämä jos joku on pikkutraktori. Mutta kykenee yllättävän koviin suorituksiin, tuosta Vammas lavetille ja menoksi, ette usko kuinka helposti kulkee 10 - 11 tonnin kuorma. Noh, jokainen kehuu omiaan. :D
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Huhti 2012, 18:56

tommi kirjoitti:http://www.konedata.net/Traktorit/McCormickX60-20.htm

Brittiläisen Internationalin tarina jatkuu Italiassa, kun McCormickin eniten myyty mallisto eli CX-sarja korvattiin X60-sarjalla keväällä 2011.

Aika hieno saavutus sinänsä, yli neljäkymmentä vuotta pikku askeleiden ja jopa tuotemerkkien vaihtumisien jälkeen ollaan tässä. Kuinkahan kauan paljon parjatun Brittinatikan tarina jatkuu? Tuleekohan 50 vuotta täyteen? Aika hyvin joka tapauksessa! Moni merkki ja malli on tullut tiensä loppuun tuossa ajassa. Natiaisessa on vielä ainesta ilmeisesti. Paljon kehutut Casen David Browneihin perustuvien mallien valmistus on ollut muistoissa 25 vuoden ajan kohta. Tietysti taavettimiehien mielestä ne olivat paljon parempia malleja...

Itsellä tulee kyllä mieleen New Hollannin vanhojen Fiat-mallien lisäksi vieläkin tämä Brittinatikkaan perustuva mallisarja, kaikesta niihin liitetyistä kauhutarinoista huolimatta, itse olen kyllä tyytyväinen ollut tuohon 4230:seen. Tämä jos joku on pikkutraktori. Mutta kykenee yllättävän koviin suorituksiin, tuosta Vammas lavetille ja menoksi, ette usko kuinka helposti kulkee 10 - 11 tonnin kuorma. Noh, jokainen kehuu omiaan. :D
1972 lanseerattiin 502 Valmet. Tuota A-sarjan kytkinremonttia tehdessä tuli vain mieleen, että pitkään on sama konsepti pelannut (tai siis toisaalta ei)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin