Laadukas pikkutraktori

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Maalis 2012, 19:12

Otetaan aihealoitus tällaisella aiheella.

Tuo oma valtra on mikä on näkyy nyt, samanlaisia tuntuvat monet muutkin.
Pikkujontikka ohjaamoltaan erittäin laaduttoman oloinen, rimpula ja muovinen, samoin vetokoukun laukaisut yms. todella ei suomen talvea varten.
TD mallin New Hollandit, HUH mitä sätöksiä, made in turkey muistaakseni.
Massikan pikkumallit sama kuin Valtra, mutta pikkuruiset 5400 sarjan koneet ehkä laadukkaampia?

Miksi kukaan valmistaja ei toistaiseksi näytä kykenevän tekemään laadukasta alta 100 hv konetta, joka olisi tekniseltä kestoltaan ja laadultaan esimerkiksi Valtran 6000 ja 8000 sarjan veroisia?

Kaikki pikkukoneet teetätetty lähes merkki kuin merkki, halpatuotanto tai muissa rättipää-älämölö maissa ja laatu sen mukaista :?:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

26 Maalis 2012, 19:29

Johtuuko lie siitä ettei kalliimman luokan "pikkutraktoreille" ole kysyntää. Jääpi hintaerokin mitättömäksi isompiin :?:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

26 Maalis 2012, 19:40

Etit vaan vanhan Voortin,niitä löytyy ihan kohtuutunneillakin :mrgreen:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

26 Maalis 2012, 23:54

Jaa A-85 vaihtolistalla, kun kasaan tulee??
Teholuokka jota hajet, lienee siellä max 100 hv??
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

27 Maalis 2012, 06:13

Uuden Zetorin saa samalla hinnalla kuin 5000h ajetulla käytetyllä esim jontikalla :oops:
Antavat nykyään 4-vuoden tehdastakuun, ei kannata murehtia remonttikuluista :lol:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Maalis 2012, 07:33

jusape kirjoitti:Jaa A-85 vaihtolistalla, kun kasaan tulee??
Teholuokka jota hajet, lienee siellä max 100 hv??
Ei varmaankaan. Ajatuksia vain ilmassa. Teholuokkaa ei nyt sinänsä tässä ollut rajattu, mutta kiinteistöhuoltoon sopivaa pientä, ketterää konetta "haen". A valtra tuntui vuosi takaperin koeajokierroksella laadukkaimmalta kamppeelta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Timppasavosta
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 19:15
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

27 Maalis 2012, 11:37

Kyllä minä kävisin Joonaksen asemassa (ja monen muunkin, jotka ovat traktoria vaihtamassa) tutustumassa tuohon Massikan uuteen 5400-sarjaan! Itsekin aiemmin hyvinkin kelta-vihreät lasit päässä kulkeneena olen ollut erittäin positiivisesti yllättynyt, kun olen näillä 5400-/6400-/7400-sarjan Massikoilla päässyt enempi ajamaan.

Kiinteistötöihin tuo 5400-sarjan kone olisi enemmän kuin passeli tuon viistokeulaisuuden ansiosta, kuormainkäytössä EI vain ole paremmalla etunäkyvyydellä olevaa konetta! Ja suunnanvaihdossa kätevänä ominaisuutena pikavaihteiden käyttäminen... Mieti.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 140hv STW -08 Titanium Business
Colorado Red

Ford Transit 2.0 TDDi 100hv "matkailuauto" -02, ajomäärä +680 tkm
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Maalis 2012, 13:46

Timppasavosta kirjoitti:Kyllä minä kävisin Joonaksen asemassa (ja monen muunkin, jotka ovat traktoria vaihtamassa) tutustumassa tuohon Massikan uuteen 5400-sarjaan! Itsekin aiemmin hyvinkin kelta-vihreät lasit päässä kulkeneena olen ollut erittäin positiivisesti yllättynyt, kun olen näillä 5400-/6400-/7400-sarjan Massikoilla päässyt enempi ajamaan.

Kiinteistötöihin tuo 5400-sarjan kone olisi enemmän kuin passeli tuon viistokeulaisuuden ansiosta, kuormainkäytössä EI vain ole paremmalla etunäkyvyydellä olevaa konetta! Ja suunnanvaihdossa kätevänä ominaisuutena pikavaihteiden käyttäminen... Mieti.
Kiitettävää aktiivisuutta foorumillamme, ja ihan kunnioitusta herättävää: Massikan paikallinen myyjä soitti ja tarjosi vaihtotarjousta, oli lukenut foorumiltamme mahdollisesta vaihtotarpeesta :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
massikka_mies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 20:02
Paikkakunta: Ylämaa

27 Maalis 2012, 15:09

5455:sta massikkaa voin vain kehua 4000h kokemuksella, alussa oli ongelmia nelivedon pakan kanssa mutta kaikki meni takuuseen ja huolto pelasi hyvin. Ja uusiin malleihin ongelmat on ilmeisesti korjattu. Muutenkin ainakin täälläpäin huolto on pelannut erittäin hyvin. Uusi 5450 malli vaikuttaa mielenkiintoiselta, 107 hevosta, entistä matalempi luiskakeula, Dyna4 vaihdelaatikko ja kompakti koko.
pover by perkins
Massikat
165
390
4255
6455
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Maalis 2012, 16:11

Nuffieldmaster kirjoitti:
Timppasavosta kirjoitti:Kyllä minä kävisin Joonaksen asemassa (ja monen muunkin, jotka ovat traktoria vaihtamassa) tutustumassa tuohon Massikan uuteen 5400-sarjaan! Itsekin aiemmin hyvinkin kelta-vihreät lasit päässä kulkeneena olen ollut erittäin positiivisesti yllättynyt, kun olen näillä 5400-/6400-/7400-sarjan Massikoilla päässyt enempi ajamaan.

Kiinteistötöihin tuo 5400-sarjan kone olisi enemmän kuin passeli tuon viistokeulaisuuden ansiosta, kuormainkäytössä EI vain ole paremmalla etunäkyvyydellä olevaa konetta! Ja suunnanvaihdossa kätevänä ominaisuutena pikavaihteiden käyttäminen... Mieti.
Kiitettävää aktiivisuutta foorumillamme, ja ihan kunnioitusta herättävää: Massikan paikallinen myyjä soitti ja tarjosi vaihtotarjousta, oli lukenut foorumiltamme mahdollisesta vaihtotarpeesta :D
OHOH :shock:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

27 Maalis 2012, 16:39

Siitä pisteet massikan piirimyyjälle! Mukava huomata että keskusteluja seurataan 8)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

30 Maalis 2012, 22:50

Jos oikein pysähtyy ajattelemaan traktoria, mihin se on suunniteltu, mihin sitä käytetään, mitä siltä odotetaan? Vastaus on varmasti hyvin erilainen, riippuen vastaajan iästä, elämäntavoista, traktorin käyttötarpeesta ja konevalmistajien manipuloinnin alttiudesta johtuen. Monella varmasti karvat nousevat pystyyn ja vittuntuvat minun kirjoituksiin entistä enemmän, mutta miettikää...

Esimerkiksi tiedän maatilan, jonka n. 100ha viljapellot on nuori mies ottanut 14v ikäisenä hoitaakseen MF35:lla, kun isä yllättäen kuoli, ja oli pakko, kun oli juuri hankittu riuku-vammas ja uusi MF86 puimuri, sekä äiti ja sisarukset elätettävänä. 2-siipiset kyntöaurat tulivat pikkufergun perässä, öisin puitiin omat viljat ja päivisin vieraiden, että saatiin kylän ensimmäinen puimuri maksettua. Väliajat kaivettiin riukulla.

Nykyään pohditaan ihan vakavissaan, kykeneekö jollain 80-luvun isolla nelivedolla selvitymään 300-400 neliön piha-alueen aurauksista. Traktorille asetut vaatimukset jokainen asettaa ihan itse, mikään maatilan työ ei edellytä 60000euron sijoitusta traktoriin, mullan koostumus on sama kuin 50-luvulla. Jos haluaa kuunnella Katri Helenaa samalla, kun panee siementä vakoon ilmastoidussa hytissä, on panostettava kalustoon ihan eri tavalla, kuin, jos tyytyy vaan siihen, että ne siemenet alkavat itämään ja on tyytyväinen pelkkään lopputulokseen, eikä anna painoarvoa itse suorituksen visuaalisuudelle :wink:

Ihmiset itse luovat standardit, määrittelevät mikä on välttämätöntä. Moni olisi varmasti tyytyväinen paljon vähempään, jos naapuri ei näkisi ja pelkkä lopputulos miellyttäisi, vaikka flanellipaidan kainalot olisivatkin äestäessä kastuneet hiestä. Konevalmistajat ja myyntimiehet vievät meitä, kuin pässiä narussa. Työ mihin nyt tarvitaan 10t painava traktori ja kyntöaura, on aiemmin kyetty hoitamaan 25hv traktorilla ja sitä ennen hevosella!!!

Osa mikä, mikä nyky traktorista hajoaa, maksaa enemmän kuin 60-luvun koko traktori. Tuo 60-luvun traktori kuitenkin vielä 50-vuoden ikäisenä kykenee suoriutumaan vastaavista työtehtävistä. Onko jotain pielessä, minun ajatusmallini lisäksi?

Jos itse pitäisi ostaa nykytraktori, päätyisin itämaiseen. Vähiten turhia ominaisuuksia ja herkkää elektroniikkaa, Zetor?
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

31 Maalis 2012, 07:49

On ajatusmallissa oikeaa ja myöskin väärää.

Ensinnäkin viljaa harvemmin puidaan yöllä kun on kastetta, menee puimuri tukkoon. Tietysti jos on kasteettomia öitä, mutta harvoin on.

35:sella menee hehtaarille kyntäessä 3 tuntia karkeasti. Joten 300 tuntia menee 100Ha:llla + siirtymiset ja huollot ja korjaukset. Puinneissa viljan ajoissa ja kuivaukseissa ehkä 400h, vieraan puinnit ja ojankaivuut päälle.

Minä luulen että siiä olisi nuorella miehellä loppuneet syksystä tunnit kesken.

Nykyaikaisilla tehokkailla tuövälineillä tuo onnistuisikin yhdeltäkin mieheltä, mutta silloinkin puhutaan sadoista tunneista, lähelle tuhatta, ei kylläkään tuhansista tunneista kuin esimerkissä.

Jos alat kyntämään 100 hehtaarin aukkoa kaksisiipisillä auroilla 35:sella, se kyllä onnistuu, mutta neljä kertaa tehokkaammalla traktorilla yli puolet nopeampaa, eikä tarvitse räntäsateessa istua. Onneksi elämä on inhimillistynyt eikä enää moista vaadita.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
BM 650
Proto suunnittelija
Viestit: 132
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 15:13

31 Maalis 2012, 08:01

tommi kirjoitti:Jos alat kyntämään 100 hehtaarin aukkoa kaksisiipisillä auroilla 35:sella, se kyllä onnistuu, mutta neljä kertaa tehokkaammalla traktorilla yli puolet nopeampaa, eikä tarvitse räntäsateessa istua. Onneksi elämä on inhimillistynyt eikä enää moista vaadita.
Totta on tuo, mutta ainakin täälläpäin on 100 ha:n aukot todella harvassa, pieniä plänttejä sitäkin enemmän. Joku syksy sitten katselin, enemmän kuin huvittuneena, kun isäntä yritti päisteessä saada ympäri jotain h-vetin suurta CaseIH/aura-yhdistelmää. Ei saran leveys tahtonut piisata. Järkeä ? Minusta ei, tuo lohko ja muutkin siinä ympärillä olisi sopinut, jollei nyt MF 35:lle, niin ainakin puolet pienemmälle kalustolle.


UniversalDM4:lle kymmenen bojoa.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

31 Maalis 2012, 08:20

Itse kynnän 83hv:n Casella kolmisiipisillä Överumeilla omia maita. Aika ketterä yhdistelmä, monesti päistämisen voi jättää kokonaan pois toisesta päästä sarkapelloilla sarkakynnössä. Olen kyntänyt myös paljon kaverin nelisiipisillä kääntöauroilla Valtra 8050:sellä. Yllättävän tehokas ja ketterä yhdistelmä myös sarkakynnössä. Kääntöaurat mahdollistavat uusia ratkaisuja kyntösuuntiin ja monesti nopeuttavat hankalan mallisilla saroilla kun ajosuunnalla tai ajokertojen parillisuudella ei ole väliä. Voi näyttää möhköltä yhdistelmältä, mutta ei ole. Viisisiipinen menee ehkä jo liian pitkäksi.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Vastaa Viestiin