Valmet 565:sen laturin hihnanvaihto

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

05 Helmi 2012, 19:56

En nyt ole varma, mutta vaihtoikos Nuffieldmasteri omaansa 500-valmettiin ohjausvaihteeseen uudet stefat?

Muistelisin jostain lukeneeni ko.vaihtotyöstä... Voi olla että muistan väärin.
Mutta jos on vaihtanut, muistuisiko niiden huulitiivisteiden mittoja?

Edit. muokattu otsikkoa toisen aiheen takia.
Viimeksi muokannut Kontio, 07 Helmi 2012, 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Helmi 2012, 20:21

Joskus vaihdoin toiselle puolelle vuotavan stefan, vaan en muista enää mittoja. Pikaisella googlauksella tuli mitta 28x42x7

Masinisti Borg on tehnyt vähän syvällisemmän remontin.

http://kuvablogi.com/nayta/2223798/
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

07 Helmi 2012, 20:53

Niin, voisikohan tätä nyt sanoa "hieman" laajentuneeksi laturin hihnanvaihdoksi?

Kuva

Kuva

Huomatkaa, nyt on uusi remmi paikoillaan...

Kuva

Eli homman nimi on seuraava:
Laitoin uuden laturin valmettiin vanhan laturin antauduttua. Sitten tuo hihnan pituus muuttui merkittävästi, no tässähän on sitten vielä nokkapumppu alunperinkin, sitten jossain vaiheessa joku on hitsannut sitten tuon nokkapumpun käyttöakselin "yhdeksi puuksi" eli sitä ei saa katkaistua esim.hihnanvaihdon takia / pumpun irroittamiseksi maantieajon ajaksi.
Homma lähti ensinnä jäähdytysnesteiden poistamisella, jäähdyttimen irroittamisella, hydrauliöljyjen lasku, hydr.pumpun irroitus, ja sitten "jo" pääsikin laturinhihnaan käsiksi :twisted:

Olin kyllä jo pidemmän aikaa suunnitellut tekeväni tuon etuakselille remonttia, keinu on väljä, olka-akselit on väljät jne. Joten siitä se ajatus sitten lähti :lol:
Kaksituntia, pumpun irroittamisen jälkeen siivosinkin jo lattiaa, ja valmetti oli neljässä eri osassa :mrgreen:

Tuon näköinen on etuakselin keinu:

Kuva
Kuva

Pitää jossain välissä sitten vielä vaihtaa nuo ohjausvaihteen stefatkin. Kiitoksia masterilla mitasta.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Helmi 2012, 21:55

Hyvin on "mopo" karannut käsistä, vaikka niinhän näissä yleensä tahtoo käydä.
Ens ihan "pikkuhomma" - ja sit "...kas tuossakin olis hiukan laitettavaa, nyt kun melkein irti on....." ..... jne.jne....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

07 Helmi 2012, 23:30

Ja minä kun luulin ensimmäisen kuvan katottuani että Kontio on ostanu Valametin tuollasena kokoa-itse versiona. :lol: :lol:
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

08 Helmi 2012, 16:18

NuffiPekka kirjoitti:Ja minä kun luulin ensimmäisen kuvan katottuani että Kontio on ostanu Valametin tuollasena kokoa-itse versiona. :lol: :lol:
Juu, ei tämä ole mikään IKEA mallinen traktori :mrgreen:
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

08 Helmi 2012, 17:16

Jos hihnanvaihto on noin julumetun työn takana niin onneks en ostanu valmettia :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Helmi 2012, 17:29

Kontio kirjoitti:
NuffiPekka kirjoitti:Ja minä kun luulin ensimmäisen kuvan katottuani että Kontio on ostanu Valametin tuollasena kokoa-itse versiona. :lol: :lol:
Juu, ei tämä ole mikään IKEA mallinen traktori :mrgreen:
Ainut ero IKEA mallin, joutuu ensin hajoittamaan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

08 Helmi 2012, 19:55

Tutunnäköistä huoltoa valmettiin ja yleensäkin vanhaan traktoriin, johon edelliset omistajat tehneet tai jättäneet tekemättä remontteja.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

08 Helmi 2012, 22:43

"Ikea"Valmettiin koneistin tänään sen keinun pesän kehdossa ja etuakselin saranatapin.
Saranatapin moottorin puoleisesta piti ajaa pois n.6mm että sai akselin pinnan suoraan. Toki olisihan tuon tapin voinut tehdä uudenkin, mutta kun tuo koko akseli mahtui sorvissa pyörimään, niin en sitten viitsinyt alkaa rälläköimään tappia irti akselista ja tekemään uutta tappia.

Työnantajalle pitää kyllä antaa iso kiitos, kun on mahdollista iltaisin tehdä firaapeli töitä koneilla :!:

Kuva
Kuva
Kuva
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Helmi 2012, 22:50

Kohtuullisen kokkoinen sorvi, joo..... :shock:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

09 Helmi 2012, 05:50

[quote="Kontio"]"Ikea"Valmettiin koneistin tänään sen keinun pesän kehdossa ja etuakselin saranatapin.
Saranatapin moottorin puoleisesta piti ajaa pois n.6mm että sai akselin pinnan suoraan. Toki olisihan tuon tapin voinut tehdä uudenkin, mutta kun tuo koko akseli mahtui sorvissa pyörimään, niin en sitten viitsinyt alkaa rälläköimään tappia irti akselista ja tekemään uutta tappia.

Työnantajalle pitää kyllä antaa iso kiitos, kun on mahdollista iltaisin tehdä firaapeli töitä koneilla :!:

Jo minä katon, että onpa hyvät harrastus-työkalut :lol:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
mestari
Proto suunnittelija
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Syys 2010, 18:25

10 Helmi 2012, 11:05

tere
minkä merkkinen se tuo apo on?
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

10 Helmi 2012, 16:34

mestari kirjoitti:tere
minkä merkkinen se tuo apo on?
Sacem, tulossa ilmeisesti myyntiin. Vuosimalli taisi olla -82/83

Tuossa muuten vielä kuva kaivurileukun etuakselin työstöstä samalla koneella.

Kuva
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

19 Helmi 2012, 22:18

Valmetti on saatu takaisin lumitöihin. Hihnanvaihto lisääntyi sitten olka-akseleiden hitsaukseen (juu, tiedän ohjausosia ei saisi hitsailla... :roll: )ja koneistukseen, no etupyörien navat auki ja purkuun, ja molemmista kartiorullalaakereiden rullat pyöri pitkin lattiaa, joten laakerit uusiksi.
Sähköissä ongelmia, joten ne uusittiin tarpeellisilta osin, hydraulipumpun akselin uusin, niin että remmin pystyy nyt vaihtamaan ilman koko pumpun irroittamista...

No nyt on kuitenkin monien vuosien suunnitellut korjaukset tehty sitten kerralla :D
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Vastaa Viestiin