Valmet "20D-4"

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Marras 2011, 17:10

Nimimerkki "Vallunen" -Valmet tallin palstalta on tehnyt hienon koneen vanhasta valmetin raadosta. Sain luvan postata jutun myös tänne, alunperäinen viestiketju löytyy täältä: http://koti.mbnet.fi/bbm990/keskustelu/ ... page=1&r=1
Kyseessä on Valmet 20 turbodieselöitynä Kubotan moottorilla sekä varustettu nelivedolla.

Dieselöinti kuvia (2007)
http://www.aijaa.com/v.php?i=3937537.jpg

Viime talven rojektina oli dieselöinti. Nyt tänä talvena neliveto rojekti on edennyt siihen vaiheeseen, että etuvetoakseli rupeaa olemaan valmis.
http://www.aijaa.com/v.php?i=3224914.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3224937.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3224945.jpg

Seuraava homma on jakolaatikon teko. Siihen on lähes valmiit suunnitelmat, toteutus vielä puuttuu. Murikka-akselilta voima otetaan ulos.

11.12.2008:
Minäpä laitan juttua jakolaatikko hommasta kunhan se etenee siihen vaiheeseen.
Siinä on muutama propleema vielä. Mutta ei ylitsepääsemättömiä.

12.12.2008
Akseli on sellainen sekasikiö, siinä on Toyota maasturin kääntönavat ja Ladan taka-akseli välissä Ladan perä on ylösalaisin, jotta vetosuunta tulee haluttu.Eli aisinia vähän muokattu.
Napalukot on myös jolla saadaan etuveto kykkettyä tarvittaessa päälle. Kitkalukko perässä olis kiva varuste, mutta sitä ei ole.

13.12.2008
Akseli on sellainen sekasikiö, siinä on Toyota maasturin kääntönavat ja Ladan taka-akseli välissä Ladan perä on ylösalaisin, jotta vetosuunta tulee haluttu.Eli aisinia vähän muokattu.
Napalukot on myös jolla saadaan etuveto kykkettyä tarvittaessa päälle. Kitkalukko perässä olis kiva varuste, mutta sitä ei ole.

15.12.2008
Onhan se ohjaustehostin käynyt mielessä, mutta katotaan se homma sitte myöhemmin. Ulosoton kierrokset olis jossain vaiheessa tarkotus pudotta alemmille kierroksille ja samalla kiertosuunta vaihtaa myötäpäivään. Voisi puunteossa klapikonetta käytää.

25.1.2009
Ulosotto on ratkaistu. Tulevalla viikolla saan koneistamosta hammaspyörät, jossa niihin tehdään tarvittavat koneistukset.

26.3.2009
Muutama kuva vallurojektista.
Jakolaatikko on siinä vaihessa että voisi ruveta hitsaamaan kasaan.

Meinasi tuottaa päänvaivaa saada voima murikalta ulos, mutta siinä on tällainen toteutus tälläkertaa. Tämähän saattaa olla vielä jonkinsortin proto, jota myöhemmin joutuu muutelemaan.
http://www.aijaa.com/v.php?i=3885387.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3885380.jpg

2.4.2009
Laatikko olis valmiina paikallaan. Koeajot mahdollisesti ensiviikolla, kunhan saan loput hommat tehtyä.
http://www.aijaa.com/v.php?i=3937177.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3937193.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3937214.jpg
Maavara väheni kymmenen senttiä. Vielä jäi riittävästi, onhan sitä vallussa vara vähän laskeakkin.

14.4.2009
Neliveto koeajo on suoritettu. Lunta oli kuitenkin niin vähän, ettei ollut tarpeeksi haastetta nelivedolle. Kun etuveto ei ollut päällä, sain sen kuitenkin takasilla jauhaamaan tuhjää. Etuvedon kun siinä tilanteessa laitoin päälle vallu lähti vaivatta liikkeelle
No rojekti jatkuu vielä. Olis tarkoitus ulosotton suuntaa muutta ja nopeuden pudotus noin 1:3 jolloin halkokonetta voisi pyörittää. Maalaus tulee ehkä ensi talvena.
http://www.aijaa.com/v.php?i=4018717.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=4018736.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=4018774.jpg

5.3.2011
http://aijaa.com/v.php?i=002267627755.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=007997626580.jpg
Saas nähä joko tulevana kesänä vallu saisi värin pintaan.
Onko ehdotuksia väristä. Onko se niin ettei värillä ole väliä kunhan se on punainen

7.3.2011
Savuruuvia täytyy vähän pyöritellä. Tuli myytyä se valmetin oma ilmanputsari ja nyt sitä itse tarttis
Onkohan Oulunseudulla kellään ylimääräistä putsaria

24.6.2011
Tuli aiemmin luvattua että vallu saa jossain vaihessa väriä pintaan. No tuollain siitä tuli.
http://aijaa.com/v.php?i=004118235039.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004118235042.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=007438235047.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=009868235048.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

15 Marras 2011, 17:29

Todella siisti, harmi vaan että tuollaisia ei ole myynnissä :D
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Marras 2011, 17:31

automies560 kirjoitti:Todella siisti, harmi vaan että tuollaisia ei ole myynnissä :D
Nuhviin ku saisi nelivetovarustuksen "bolt on" pakettina niin ostaisin kolmoseen justiinsa :mrgreen:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

15 Marras 2011, 18:54

Onkos tämäkin niitä raiskattuja :?:
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Marras 2011, 19:10

jamppi kirjoitti:Onkos tämäkin niitä raiskattuja :?:
Jos se on toimintakuntoisesta tehty niin kyllä. Jos taas saatettu uusi henki tuon avulla valmetista niin ei.

Ja tuo tekee tuollaisena hyvinkin kunniaa traktorimerkille, "piikkilangankiristäjä" -kultille ja kotimaiselle pikkutraktorille. Ei ole yksioikoista sanoa raiskatuksi tai ei raiskatuksi. Jos traktori täyttää sille asetetut vaatimukset, ja muutos tehdään mahdollisimman paljon ajanhenkeä noudattaen en voi sitä raiskaukseksi kutsua. Eriasia on yhtenä iltana kasaanrämäytetty "mitä ny sattuu löytymään" ilman ajatusta tehty muutostyö, jossa pilataan traktori lopullisesti, olipa se miten tahansa, sitä en ymmärrä. Esimerkkinä se, että kone menettää mahdollisuutensa työntekoon johon se on tarkoitettu, ominaisuudet huonontuvat esimerkiksi tavallisen käytön kannalta hirveästi tai muuten halveerataan sen alkuperäistä mainetta.

Meidän palstalta löytyy myös Nuffieldeihin tehtyjä varsin mainioita konemuutoksia, mutta löytyy myös sitä toista ääripäätä, jota en ymmärrä. Pitää katsoa tarkemmin yksilöä, ei yleistää.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

17 Marras 2011, 20:32

Eipä tuo oikein "ajanhenkeä" kunnioittavalta tuo dieselöity, turbotettu ja nelivetoistettu "kakskymppinen" tunnu ja näytä :D
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Vastaa Viestiin